Ready?
Takže - tento čtvrtek máme další výukový COD. Čtvrteční téma jsme si dlouho schovávali, protože se jedná o klasiku, která nemůže chybět - nechtěli jsme si jí tedy vyplácat hned na zatáčku sezóny. Na první prosincový večer máme tedy připravené téma
nácvik nepřesných přístrojových přiblížení.
Asi každý se s tím již setkal - ne všechna letiště a ne všechny dráhy jsou vybaveny systémem ILS. Stále se často setkáváme s VOR-DME, NDB-DME a podobnými přiblíženími. Výhodou je nenáročnost na výstavbu - stačí jeden maják uprostřed letiště pro všechny dráhy a relativně dobrá spolehlivost.
K věci - ve čtvrtek budete mít příležitost si vyzkoušet tato přiblížení na všech českých IFR letištích. Pokud počasí dovolí a nebudou vysloveně LVP, tak nebudeme nikde poskytovat ILS přiblížení, ale všichni dostanou VOR-DME nebo NDB-DME přiblížení. K dispozici vám bude sestava (minimálně): ACC, APP, TWR a osobně věřím i v částečné pokrytí regionálních letišť.
Potřebujete:
IFR letadlo - jakékoliv, od defaultní C172, přes nádhery typu L410, L200, klasiku B737/A320 až po exotiku ála B744, A380, CONC,... Cokoliv, co má HSI, ADF, DME, výškoměr a kompas by mělo stačit.
Mapy. Bez map to nepůjde, není to ILS, kde z FMC zjistím freq a kurz a basta. Tady jsou mapy nutností. K dostání na
známém místě.
Znalosti. To je důvod, proč to děláme. Je potřeba nastudovat (pokud nejste starý mazák, který to má v malíčku) alespoň základy, praxi zvládneme až večer a případně ATC pomohou. Ale nějaké základy bude potřeba mít, takže doporučuju četbu (v tomto pořadí):
Přehled IFR přiblížení
VOR
DME
NDB
VOR DME přiblížení
NDB DME přiblížení
NDB přiblížení
LNAV/VNAV overlay
Přílet na rwy 10 v LKTB
Některé z těch článků ve wiki jsou úplně nové, nebo aktualizované, doporučuju číst
(a kdo ve čtvrtek řekne, že to neviděl, dostane hold na 2 hodiny, protože jsem se s tim patlal dneska celé odpoledne).
Zdá se toho sice dost, ale je to plné obrázků, takže ideální čtení na dopolední flákačku v kanceláři, nebo nudu při školní hodině humanutních předmětů.
Co dodat? Jako obvykle, dotazy k akci sem, dotazy k metodice do Školy pilotů, uslyšíme se ve šrvrtek od 8 místního.
PB