Ahoj. Pro tento čtvrtek jsme si pro vás připravili další ze série tréningových CODů, tentokrát na téma:
LÉTÁNÍ PO NON-RNAV TRATI
Jelikož v České republice máme non-rnav trať jedinou, W32, bude volba trati jednoduchá. Po trati W32 lze letět z libovolného IFR letiště v LKAA na jiné libovolné letiště v LKAA - proto ta trať vede tudy, kudy vede.
Obecně tedy nonrnav let v LKAA vypadá:
BOD1 W32 BOD2, kde BOD1 je první bod trati a zároveň poslední bod SIDu na letišti odletu a BOD2 je poslení bod trati a zároveň první bod na STARu.
Jedinou výjimkou v tomto systému je
LKPR, kde vzhledem k velkému objemu provozu
byly všechny non-rnav SID/STAR zrušeny, takže bez rnav letadla je potřeba se spolehnout na vektorování od ATC.
Trať W32 je definována pouze ve spodním vzdušném prostoru. V reálu má i horní výškové omezení, které ale na vatsimu tiše vypouštíme, takže s non-rnav letadly lze
po W32 létat až do FL245 (respektive FL240, což je poslední dostupná IFR hladina na W32).
K letu po W32
potřebujete: HSI (indikace VORu), DME (impulzní dálkoměr) a ADF (přijámač NDB). Toto se vyskytuje ve většině defaultních letadel, takže může letět opravdu každý.
Pozor - v některých úsecích je W32 totožná s jinými tratěmi, které jsou v enroute mapě ale označeny modře, tedy RNAV. Po těchto tratích by se nemělo s non-rnav letadly plánovat, ani když jsou shodné s W32 a tedy byste se na nich navigovali non-rnav. Z toho plyne, že letový plán LKKV-LKTB po
BALTU L984 EPLON Z21 VOZ T45 BODAL není dobře, ačkoliv fyzicky se jedná o stejnou trať jako
BALTU W32 BODAL, která dobře je.
==================
Ve čtvrtek bude obsazeno LKAA_CTR a pokusíme se o ATC obsazení na regionálních letištích LKTB LKMT a LKKV. V LKPR budou služby ATC poskytovány samozřejmě také, ale není cílem létat do LKPR - spíše na regionální letiště, kde se non-rnav létání provozuje lépe. Od ATC neočekávejte žádné zkratky, hezky si prolétnete celou trať, celou SID a celou STAR, pokud to jen trochu bude možné. Radarové odlety (kromě LKPR) budou povolovány pouze ve výjimečných případech, stejně jako vektorování pro konečné přiblížení. Samozřejmě, pro odvážlivce bude možné letět i na další letiště, třeba Přerov, Kunovice, apod - všude zde se dá dostat po W32.
Před letem si:
1) vytiskněte traťovou (enroute lower) mapu LKAA - k dostání
ZDE
2) Vytiskněte všechny mapy všech letišť, kam poletíte. K dostání
ZDE. Kdo bude přistižen bez map, bude na místě potrestán (toto není vtip).
3) Nastudujte:
a)
NON-RNAV létání
b)
VOR
c)
DME
d)
NDB
4) Sežeňte trať - nespoléhejte na vRoute a jiné plánovače, je to tak jednoduché, že je lepší to najít v enroute mapě. Vezměte si mapy SID letiště odkud letíte a podívejte se, na který bod (nebo maják) náležicí W32 vedou. Tento bod (maják) bude váš první bod trati. Poté napíšete W32. Poté si vezmete mapy STAR letiště kam letite, podíváte se, z jakého bodu, náležícího W32 vedou, a tento bod zapíšete jako poslední bod vaší trati. Jak jednoduché. Pokud si i přes to nevíte rady, zeptejte se raději zde.
5) Pročtěte SOPy pro letiště, kam letíte - k dostání
ZDE
Používání FMC/GPS pro navigaci se nedoporučuje - samozřejmě možné to principielně je, ale pak už to není to pravé non-rnav létání, žejo. Navíc, klikaté SIDy v LKTB, LKMT a LKKV to stejně většinou zaletět neumí (pokud si je tam nedoprogramujete).
Dotazy?
PB