VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Informace o sletech a akcích u nás a v zahraničí, briefingy i debriefingy. / Fly-ins and events
#89727
[quote="Jindra"]BTW kvůli čemu bylo 100m AGL minimum? Já se těšil a nakonec jsem letiště téměř neviděl...[/quote]

Pojíždělo mi letadlo po dráze. Možná už bylo out, když si byl nad dráhou, ale uvolnění mi zahlásilo pozdě, a jelikož není v ES layout LKKU, tak sem řídil naslepo (procedurálně)... takže sorry.
#89815
Obrázek

Ahoj. Pro tento čtvrtek jsme si pro vás připravili další ze série tréningových CODů, tentokrát na téma:



LÉTÁNÍ PO NON-RNAV TRATI

Jelikož v České republice máme non-rnav trať jedinou, W32, bude volba trati jednoduchá. Po trati W32 lze letět z libovolného IFR letiště v LKAA na jiné libovolné letiště v LKAA - proto ta trať vede tudy, kudy vede.

Obecně tedy nonrnav let v LKAA vypadá: BOD1 W32 BOD2, kde BOD1 je první bod trati a zároveň poslední bod SIDu na letišti odletu a BOD2 je poslení bod trati a zároveň první bod na STARu.

Jedinou výjimkou v tomto systému je LKPR, kde vzhledem k velkému objemu provozu byly všechny non-rnav SID/STAR zrušeny, takže bez rnav letadla je potřeba se spolehnout na vektorování od ATC.

Trať W32 je definována pouze ve spodním vzdušném prostoru. V reálu má i horní výškové omezení, které ale na vatsimu tiše vypouštíme, takže s non-rnav letadly lze po W32 létat až do FL245 (respektive FL240, což je poslední dostupná IFR hladina na W32).

K letu po W32 potřebujete: HSI (indikace VORu), DME (impulzní dálkoměr) a ADF (přijámač NDB). Toto se vyskytuje ve většině defaultních letadel, takže může letět opravdu každý.

Pozor - v některých úsecích je W32 totožná s jinými tratěmi, které jsou v enroute mapě ale označeny modře, tedy RNAV. Po těchto tratích by se nemělo s non-rnav letadly plánovat, ani když jsou shodné s W32 a tedy byste se na nich navigovali non-rnav. Z toho plyne, že letový plán LKKV-LKTB po BALTU L984 EPLON Z21 VOZ T45 BODAL není dobře, ačkoliv fyzicky se jedná o stejnou trať jako BALTU W32 BODAL, která dobře je.

==================
Ve čtvrtek bude obsazeno LKAA_CTR a pokusíme se o ATC obsazení na regionálních letištích LKTB LKMT a LKKV. V LKPR budou služby ATC poskytovány samozřejmě také, ale není cílem létat do LKPR - spíše na regionální letiště, kde se non-rnav létání provozuje lépe. Od ATC neočekávejte žádné zkratky, hezky si prolétnete celou trať, celou SID a celou STAR, pokud to jen trochu bude možné. Radarové odlety (kromě LKPR) budou povolovány pouze ve výjimečných případech, stejně jako vektorování pro konečné přiblížení. Samozřejmě, pro odvážlivce bude možné letět i na další letiště, třeba Přerov, Kunovice, apod - všude zde se dá dostat po W32.

Před letem si:
1) vytiskněte traťovou (enroute lower) mapu LKAA - k dostání ZDE
2) Vytiskněte všechny mapy všech letišť, kam poletíte. K dostání ZDE. Kdo bude přistižen bez map, bude na místě potrestán (toto není vtip).
3) Nastudujte:
a) NON-RNAV létání
b) VOR
c) DME
d) NDB
4) Sežeňte trať - nespoléhejte na vRoute a jiné plánovače, je to tak jednoduché, že je lepší to najít v enroute mapě. Vezměte si mapy SID letiště odkud letíte a podívejte se, na který bod (nebo maják) náležicí W32 vedou. Tento bod (maják) bude váš první bod trati. Poté napíšete W32. Poté si vezmete mapy STAR letiště kam letite, podíváte se, z jakého bodu, náležícího W32 vedou, a tento bod zapíšete jako poslední bod vaší trati. Jak jednoduché. Pokud si i přes to nevíte rady, zeptejte se raději zde.
5) Pročtěte SOPy pro letiště, kam letíte - k dostání ZDE

Používání FMC/GPS pro navigaci se nedoporučuje - samozřejmě možné to principielně je, ale pak už to není to pravé non-rnav létání, žejo. Navíc, klikaté SIDy v LKTB, LKMT a LKKV to stejně většinou zaletět neumí (pokud si je tam nedoprogramujete).

Dotazy?

PB
#89828
Vynikajuci pocin :) hadam bude cas tak oprasim Saratogu IITC a hlavne moje oblubene LKTB (po novom), LKKV a krizom krazom :D
#89919
Já letěl z Kunovic do Mošnova s B200 od Aeroworxu. W32 jsem si sice vůbec neužil (sid navazuje na star), nicméně ten addon je opravdu parádní! Pro NON-RNAV IFR naprosto ideální, má to jen nějakou negrafickou GPS (tzn. na display pouze text, informace možno přenést na HSI a letět podle něj). I systémy jsou výborně propracovaný, prakticky 100% klikatelný. Doporučuju odzkoušet!
#89921
Právě jsem doletěl LKTB LKKV a zpět, samozřejmě oboje non RNAV po W32.
Ty jo, po té, co jsem asi rok lítal jenom s FMC, tak se mi z toho dneska trochu zavařila hlava. To je furt mapy, radiály, frekvence, DME, VORy, NDB, počty... . A NDB11 v LKKV a VOR10 v LKTB mi to taky neulehčily. Fakt jsem to letěl poctivě a nepodváděl. V FMC jsem měl trať namačkanou jenom kvůli rychlostem. Zjistil jsem ale, že trať vykreslená ve FMC se podstatně lišila od těch tratí, co jsem letěl podle radiálů a VORů. Kde je problém? Chybí mi někde něco doinstalovat? AIRAC mám aktuální.
Jinak díky ATC za zorganizování.
#89923
Tak dik vsetkym za super vecer :) Polietal som si vynikajuco, ale stale je aj u mna co vypiplavat, po nejakej dobe som aj ja mal zavarenu hlavu heh Chce to lietat, lietat, lietat :) tak sa tesim nabuduce, byeee Samozrejme uvitam akekolvek postrehy od ATC, hlavne som tam dosral na VOR/DME LKTB rnw10 to Follow, no vidno ze som uz fakt dlho nepolietal a veru pozabudal, a mam pocit ze som Pavlovi na ILS odriekol CLRD to land bez toho, aby to povedal heh no hruuuza...
#89924
Tak bez FMC to nikdy nezaletiš tak přesně jako s nim, jde o kolik se to liší... Jinak samozřejmě by se to v principu lišit nemělo.

Obecně: díky za provoz, nakonec to bylo velmi pěkné dneska, měli jsme 2x ACC, 2x APP a 1x TWR, slušný.

PB
#89925
[quote="Pavel"]Tak bez FMC to nikdy nezaletiš tak přesně jako s nim, jde o kolik se to liší... Jinak samozřejmě by se to v principu lišit nemělo.
PB[/quote]

Spíš mi jde o to, že např. R-086 OKG, který má vést na RAK mi přístroje zobrazovaly paralelně na sever od trati vykreslené pomocí FMC. RAK podle FMC ležel taky o kousek vedle, než kam mi ukazovala ručička ADF. Nebo např. podle mapy je BODAL na 36NM R-094 VOZ, podle FMC mi ale
leží cca na 35NM R-096 VOZ.
To že jsem to celé zaletě jak prase, je věc druhá. Hlavně přelítnutí a následné zpětné nalítnutí mi dělaly dost problém.
#89927
[quote="Pavel"]No, a nebude to out-of-date deklinací v FSce? Přece jen máme magnetickou deklinaci z roku 2004 a mapy + AIRAC z roku 2011..?[/quote]

Jo, toto je hodně pravděpodobné. Taky mám ještě starou deklinaci, musím si někde stáhnout tu utilku, co to řešila. ;)
#89928
[quote="Radizz"][quote="Pavel"]No, a nebude to out-of-date deklinací v FSce? Přece jen máme magnetickou deklinaci z roku 2004 a mapy + AIRAC z roku 2011..?[/quote]

Jo, toto je hodně pravděpodobné. Taky mám ještě starou deklinaci, musím si někde stáhnout tu utilku, co to řešila. ;)[/quote]

Až ji najdeš, pošli odkaz, pls..

Díky.
#90051
Obrázek

Briefing na COD 17 NOV 2011

Ahoj,
na tento štvrtek jsme si pro vás připravili zase další výcvikově zábavný večer. Je ošklivo, mlhy až na zem, tak tentokrát na téma ILS AND GO ARROUND training. V LKPR na 100% a na ostatních letištích pokud vítr dovolí se bude létat ILS přiblížení a pokud to provozní situace dovolí, tak bude i nějaký pěkný go arround.

Potřebujete:
1) Letadlo
2) Mapy
3) Znalosti

Výběr letadla je neomezený, cokoliv s IFR vybavením by mělo stačit. Pokud bude extrémně hnusně tak připadají v úvahu i LVP postupy, takže CAT II/III vybavené letadlo příjde vhod.

Nastudovat:
1) Mapy všech letišť, kam letíte, především IAC mapy
2) Příručku pro ILS kterou máme teď ve wiki, včetně ukázkových howto pro B737 a A320
3) Článek o výšce rozhodnutí
4) LVP postupy pro případ, že by nám to spadlo pod CAT I minima
5) Wiki článek o go arroudech
6) Letové postupy pro přiblížení a provádání G/A - zjistíte v manuálu vašeho letadla, obvykle FCOM - Standard procedures

Pokud metodické dotazy, tak sem, nebo lépe - do školy pilotů. Zatím máme garantováno ATC pokrytí pro LKPR + oblast, takže možné lítat kdekoliv. Banner + vRoute článek dodám odpoledne.

PB
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12