Takže pár postřehů ze včera i ode mně:
Mohlo být pár minut po půl dvanácté, když jsme se s kolegou sešli před severním terminálem 5 letiště Charlese de Gaulla v Paříži. Netrvalo dlouho a propletli jsme se s našimi kufříky k pasovému odbavení posádek. Pár minut poté jsme vstoupili na palubu našeho Boeingu 767-200 připraveného na stojánce Z5. Cestou terminálem jsme se dohodli, že pilotem letícím bude Tomáš, jelikož má s daným typem letounu bohatší zkušenosti. Vzal jsem si tedy pro dnešek na starost komunikaci, tušíce obdobně velký zážitek. A opravdu byl

. Po příchodu na palubu se Tomáš vydal na exterior inspection, zatímco já se postaral o oživení \"studeného a černého\" kokpitu a pustil do trupu chladný vzduch ze země. Jakmile jsme měli úvod za sebou, začali boardovat kaštani. A že jich bylo. Celkem 315. Papíry ready, meteo prostudované, a tak jsem se jal hlásat naši připravenost na de Gaulle clearance delivery. Nefunkční ATIS nám práci nikterak neulehčil, ba naopak. Dostali jsme hned úvodem špatnou odletovou trať ze špatné dráhy. Vyřešeno dvěma větami a my mohli pokračovat na pařížského groundaře...Po dokončení všech nezbytných úkonů jsme ohlásili připravenost k vytlačení. Odbrzdit, aby se do nás francouzi mohli z vesela opřít. Po dokončení všech potřebných věcí a ustabilizování motorových hodnot jsme byli připraveni k pojíždění. Ale ouha...v rozporu s povolením jsme měli jet na RWY 26R místo na RWY 27L, která by pro nás byla mnohokrát výhodnější. Po rychlé poradě a kontrole paliva, jsme to, ač neradi, přijali. Slušně řečeno, pojížděli jsme celých 16 minut na vyčkávací místo 26R, kolem vystaveného Concordu a čtyř jižních terminálů. Na h/p 26R jsme stáli kvuli hustému provozu dalších 12 minut, takže náš odlet byl opožděn přesně o 13 minut. Ve vzduchu už to šlo naopak velmi hladce a krátce po přeladění na Paris North departure jsme stoupali FL190. Pár mezihladin nás dělilo od naší cestovní FL360, ale po dalších 20 minutách jsme i tuto dosáhli. Let probíhal klidně a cestující vzadu se kochali pohledem na jižní břehy Anglie a kanálu La Manche z výšky 11 000m. Provoz byl stále hustější a tak jsem se po vstoupení do NATu nemohl, jako mnoho ostatních kolegů, dostat delší dobu ke slovu. Poctivě jsme si ale zapisovali časy přeletu jednotlivých bodů a čas do následujícího, abych to mohl posléze Shannon Controlu vše podiktovat

Let jako takový probíhal velice klidně a první polovinu oceánu jsme zvládli za necelé tři hodiny, díky velmi mírnému, neturbulentnímu větru. Odladěni na Gander Center jsme vystoupili z NATu a tím začala velmi dlouhá etapa letu nad Labradorem, výchovním pobřežím Kanady a USA, postupně dále do vnitrozemí. Let nám začal znepříjemňovat velmi silný vítr přímo do čumáku, dosahující rychlosti až 120kt. Nastal podvečer našeho času a my jsme logicky dostali hlad. Nebylo nic jednoduššího než si požádat o pizzu, speciálně vezenou pro potřeby dnešního letu přes louži. Po výborné večeři následovala večerní kávička, doprovázená neustálým sledováním situace v letadle, na frekvenci i na letišti příletu. Přelaďováni na jednotlivá oblastní střediska řízení nám let celkem dobře ubíhal. Uprostřed letu nad Clevelandem, přítomni na frekvenci Cleveland Center, jsme ale dostali chuť na (zaslouženou) zaocenskáskou cigaretu. Vzhledem k malému provozu a klidu v éteru jsme si řekli, že budeme upřímní: \"CSA75L is going out for a cigarette break, expect approximatelly 10 minutes...\" Odpovědí nám bylo lakonické \"YES!\"

V příjemné náladě jsme pokračovali až do Ohia, kde jsme pod vedením Cincinatti approach zklesali nejprve do FL260 a poté přímo 11000ft, přesně podle mapy. Přistání se navzdory avizovanému vizuálu, konalo klasické ILS. Po 9 hodinách ve vzduchu, nám to však přišlo více než vhod.
Cincinatti ground nám chtěl zřejmě přidělit nějakou důležitou stojánku, nicméně to po čtvrtém pokusu vzdal a dal nám jednoduše \"...taxi to the apron and then on your own discression\".
Parkovací brzdy aktivovány přesně 09:18h po odbrždění v Paříži.
Byl to velmi silný zážitek a naprosto profesionální práce a součinnost všech, co se podíleli.
Děkujem za společnost a těšime se zas někdy
PP + TB