VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Informace o sletech a akcích u nás a v zahraničí, briefingy i debriefingy. / Fly-ins and events
#70633
Nice, ja som si konecne zalietal po dlhsej dobe, ako by ma poliali svatenou vodou, obzivol som hehe, dik za vecer :) ...
#70651
Jo parada ;) zgustnul som si. Dik Pavle za fajn poobedicko, este budem vecer poletovat, pre mna sa den vydaril, zuprrrr.
#70656
[quote="Ico"]Jo parada ;) zgustnul som si. Dik Pavle za fajn poobedicko, este budem vecer poletovat, pre mna sa den vydaril, zuprrrr.[/quote]
Souhlas. Já si po obědě dal LKPR LKTB pod řízením gen. Svobody a bylo to zupr. Po dlouhé době jsem řídícímu přál hezký den, a ne večer. Pilotů bylo taky celkem dost. Jestli by nestalo za to udelat nejakou tradici v podobě lítání po nedělním obědě. Děti mají v neděli po obědě v rádiu a v televizi pohádku, my bychom relaxovali takto.
#70658
[quote="DngrsKuzle"]Ja to slaveni asi dneska vynecham, protoze mame ve sklepe houna...[/quote]

No, pokud můžeš zajít do sklepa, tak je to, řeklo bych, celkem dobrý, nebo spíš výborný:
Obrázek


*********************************

Jinak k problému: provoz se procesem "nabalení" opravdu vygeneroval velmi dobře, možnost pořádání paralelního eventu s Otázkami Václava Moravce zvážíme. Byl jsem velmi spokojen se všemi účatníky, večtně těch co se považují za nováčky a i těch, co nováčky skutečně jsou. Nicméně několik vět k událostem široce probíraných po chatu nebo jinak (tzv. debrífing).:

a) je potřeba zajistit, aby byl řídící pilotem slyšet za všech okolností, tj. ne, že po vyslechnutí jedné relace se poslech "sám nějak odpojí" a ATC musí volat 10krát a potom si pomoci chatem (silně doporučuju především tvrdě vypnout (tj.z cela zdisablovat) applikace jako ICQ, Skype, a jiné).

b) Sblížení nad prahem RWY24: kombinovaná chyba mnoha účastníků. Obecně hlavní ponaučení: platí, že pilot musí očekávat, co mu řekne ATC. Stačí poslouchat tak na 1/4 ucha a pak zablábolit nějaký redabcak. Ale - pokud se Vaše očekávání nekryje s tím, co najednou slyšíte, pak změna - nutno okamžitě zapnout obě ucha a důsledně vyzjistit, co ATC říká, případně si to nechat i znova potrvdit. Pozor, toto je velmi důležité.
Někdo dostal "..taxi to hp 24 ; after landing traffic (nebotak) line up rwy 24". Pilot něco zredabackoval, z toho jsem vyrozuměl, že o provozu ví a a dále se to neřešilo. O chvílu se obejvil nějaký chaos, kdo to zavinil. Vůbec jsem nevěděl, o co jde, až pak se zjistilo, že pilot na dráhu vjel, misto aby počkal, až sedne provoz (o kterém prohlásil, že vidí). Toto je obecně chyba všech (já to měl odkouknout, pilot přistávající tam neměl sednout, ale dát GA, pilot vjedouvší na RWY je magor, protože před přistávající letadlo nemůže zdravý jedinec dobrovolně vjet, i kdyby mu to ATC přikázal). Čili - je potřeba se soustředit na ty neobvyklé instrukce a jejich readbacky - pokud je cokoliv jinak, než běžné, musíte se okamžitě hodně soustředit a přesně to zredbackovat nebo si i vyžádat opakování.

c) Někdo letěl z OVY (Brna) a dostal "after RAKEV cld to ils 24" - letěl na hdg cca 320 před RAKEV. Správně to má vypadat tak, že se ještě před RAKVI odbočí na kurs cca 060 a sleduje se ta čára na mapě IAC RWY24 mezi RAKEV a FAF RWY 24. Pro FMC se to nazývá letět "by waypoint", čili musíte zatočit ještě před RAKEV a ne přeletět RAKEV a začít se až tam motat. To povolení je povolení ne "někudy", ale výslovně po té tlusté čáře na mapě IAC RWY24.

d) Ruska dvojka Aeroflotů taky dobrý. AFL060 si stěžuje na špatnou výslovnost AFL067, že mu nerozumí poslední číslo . AFL067 zase neumí zopakovat triviální sequenci pro pojždění cca : ... po ruložnos Caplja, Leonid, Fedor, Grigorij, Boris, Boris Odin ...".

e) Objevilo se , že nebylo točeno po zadání posledního vektoru a povolení k ILS přiblížení, tj. létadlo pokračovalo stále 270deg a až pochvíli se probralo. To už dostalo 210 a znova ILS 24 - podivovalo se, co říkám.
Špatně.
Je: ".. turn left hdg 270, cld to ils apch rwy24" a to znamená, že
a) točíte do kursu a samoosobě se pak zatočíte i do ILS
b) když z jakéhokoliv důvodu přeletíte na druhou stranu (pozor, to by se nemělo vůbec stát), tak jednou dané povolení pro ILS APCH zůstává v platnosti. ATC vám tedy nemusí dávat už nic - nicméně tuto vygenerovalo už několik úletů do PLR nebo NDR - proto se obvykle dává odolnějším jedincům potom další vektor - do osy z druhé strany a úplně těm nejodolnějším i nové povolení do ILS (to je zcela špatně z pohledu reálnosti, nicméně je to pořád lepší, než když se srazíte s naproti letícím letadlem, které výslovně může být v stejné výšce - jak píši výše, vůbec se nepředpokládá, žebyste přeletěli osu dráhy, do které jste povoleni).

Nicméně - jak říkám: dobrá akce.
#70684
[quote="PavelS"]

d) Ruska dvojka Aeroflotů taky dobrý. AFL060 si stěžuje na špatnou výslovnost AFL067, že mu nerozumí poslední číslo . AFL067 zase neumí zopakovat triviální sequenci pro pojždění cca : ... po ruložnos Caplja, Leonid, Fedor, Grigorij, Boris, Boris Odin ...".

[/quote]

Souhlas. V tom mám veliké mezery. Ruská hláskovací tabulka je prostě šílená. Jsem starší člověk a tuto si prostě do hlavy nenabouchám. :-)
(nejsem schopen to ani přečíst)
#70690
[quote="ihrdlicka"][quote="PavelS"]

d) Ruska dvojka Aeroflotů taky dobrý. AFL060 si stěžuje na špatnou výslovnost AFL067, že mu nerozumí poslední číslo . AFL067 zase neumí zopakovat triviální sequenci pro pojždění cca : ... po ruložnos Caplja, Leonid, Fedor, Grigorij, Boris, Boris Odin ...".

[/quote]

Souhlas. V tom mám veliké mezery. Ruská hláskovací tabulka je prostě šílená. Jsem starší člověk a tuto si prostě do hlavy nenabouchám. :-)
(nejsem schopen to ani přečíst)[/quote]

Starší... ti měli ruštinu ve škole, ne? :)
#70695
[quote="Norman Ramsey Briggs"]Asi jako dneska mají všichni angličtinu :) . Škola není místo, kde se člověk naučí jazyk.[/quote]
Hehe. Tak já tě vemu a posadim tě doprostředka Moskvy. Schvalně, jak se domluvíš, když se jazyk ve škole nenaučíš.
By Norman Ramsey Briggs
#70698
[quote="Čondra87"][quote="Norman Ramsey Briggs"]Asi jako dneska mají všichni angličtinu :) . Škola není místo, kde se člověk naučí jazyk.[/quote]
Hehe. Tak já tě vemu a posadim tě doprostředka Moskvy. Schvalně, jak se domluvíš, když se jazyk ve škole nenaučíš.[/quote]

Á, jeden z obdivovatelů školní výuky jazyků. Obecně: Jazyk se naučí ten, kdo chce a kdo chce, učí se ho externě mimo školu.

K otázce:

Rusky neumím vůbec nic, jen vím, jak se řekne Sovětský svaz, náž vzor a se Sovětským svazem na věčné časy, čímž jsem dělal antipropagandu ČSSD.
By Norman Ramsey Briggs
#70699
[quote="Čondra87"][quote="Norman Ramsey Briggs"]Asi jako dneska mají všichni angličtinu :) . Škola není místo, kde se člověk naučí jazyk.[/quote]
Hehe. Tak já tě vemu a posadim tě doprostředka Moskvy. Schvalně, jak se domluvíš, když se jazyk ve škole nenaučíš.[/quote]

Á, jeden z obdivovatelů školní výuky jazyků. Obecně: Jazyk se naučí ten, kdo chce a kdo chce, učí se ho externě mimo školu.

K otázce:

Rusky neumím vůbec nic, jen vím, jak se řekne Sovětský svaz, náž vzor a se Sovětským svazem na věčné časy, čímž jsem dělal antipropagandu ČSSD.
#70700
He. Nejsem obdivovatel :) Částečně s tebou souhlasím. Narážel jsem na to, že prostě škola tě naučí základy(Yes, Ja, Da/I\'m, Ich bin/one, Eins/ a car/das Auto). Aby jsi se domluvil.. Naučit se mluvit se naučíš jen v zemi, která tím jazykem mluví. Protože ti nic jinýho nezbude. (Dobrá vlastní zkušenost z Anglie a Německa.)
#70701
Já nevím, já jsem měl ruštinu 3 roky, pak angličtinu nevím kolik roku (ZŠ,SŠ,VŠ) a nikdy jsem na žádné extra kurzy nechodil. Z ruštiny si už samozřejmě tolik nepamatuju, ale jakmile umíš azbuku, dovedeš slovo přečíst a poměrně často si to člověk nějak přebere = přibližně přeloží.

EDIT: A v Anglii ani v jiné English speaking country jsem nikdy nebyl ;)
#70702
[quote="George_L"] Z ruštiny si už samozřejmě tolik nepamatuju, ale jakmile umíš azbuku, dovedeš slovo přečíst a poměrně často si to člověk nějak přebere = přibližně přeloží.
[/quote]

Schválně si někdy nalaď na radaru UUEE (až bude obsazeno) a schválně kolik si toho přebereš :)
#70703
[quote="ihrdlicka"][quote="George_L"] Z ruštiny si už samozřejmě tolik nepamatuju, ale jakmile umíš azbuku, dovedeš slovo přečíst a poměrně často si to člověk nějak přebere = přibližně přeloží.
[/quote]

Schválně si někdy nalaď na radaru UUEE (až bude obsazeno) a schválně kolik si toho přebereš :)[/quote]

Samozřejmě moc ne, ale nebyl stejný problém kdysi s angličtinou? Je to jen o tom vědět dopředu co se asi bude po mně chtít a pak nějaké to vynechané písmeno apod. pobereš. Ja bych to asi díky základům pobral rychleji než Ty. ... Zbytečné řešit ;)
By Norman Ramsey Briggs
#70706
[quote="Čondra87"]He. Nejsem obdivovatel :) Částečně s tebou souhlasím. Narážel jsem na to, že prostě škola tě naučí základy(Yes, Ja, Da/I\'m, Ich bin/one, Eins/ a car/das Auto). Aby jsi se domluvil.. Naučit se mluvit se naučíš jen v zemi, která tím jazykem mluví. Protože ti nic jinýho nezbude. (Dobrá vlastní zkušenost z Anglie a Německa.)[/quote]

:) No, já s tebou souhlasím taky jen částečně. Škola tě naučí základy slovíček. Naopak tě ale buzeruje s gramatikou a spíš než mluvit tě učí, které předložky jsou se třetím i čtvrtým pádem, jak se časují fázová slovesa nebo jaké sloveso je silné a v minulém čase se říká ich bin, ale moje osobní zkušenost z Německa mě naučila, že důležité je se vyžvejknout a ne hodinu přemýšlet, jestli je to ich wolle, nebo ich will, či unter dem, nebo unter den.