[quote="DngrsKuzle"]Ja to slaveni asi dneska vynecham, protoze mame ve sklepe houna...[/quote]
No, pokud můžeš zajít do sklepa, tak je to, řeklo bych, celkem dobrý, nebo spíš výborný:
*********************************
Jinak k problému: provoz se procesem "nabalení" opravdu vygeneroval velmi dobře, možnost pořádání paralelního eventu s Otázkami Václava Moravce zvážíme. Byl jsem velmi spokojen se všemi účatníky, večtně těch co se považují za nováčky a i těch, co nováčky skutečně jsou. Nicméně několik vět k událostem široce probíraných po chatu nebo jinak (tzv. debrífing).:
a) je potřeba zajistit, aby byl řídící pilotem slyšet za všech okolností, tj. ne, že po vyslechnutí jedné relace se poslech "sám nějak odpojí" a ATC musí volat 10krát a potom si pomoci chatem (silně doporučuju především tvrdě vypnout (tj.z cela zdisablovat) applikace jako ICQ, Skype, a jiné).
b) Sblížení nad prahem RWY24: kombinovaná chyba mnoha účastníků. Obecně hlavní ponaučení: platí, že pilot musí očekávat, co mu řekne ATC. Stačí poslouchat tak na 1/4 ucha a pak zablábolit nějaký redabcak. Ale - pokud se Vaše očekávání nekryje s tím, co najednou slyšíte, pak změna - nutno okamžitě zapnout obě ucha a důsledně vyzjistit, co ATC říká, případně si to nechat i znova potrvdit. Pozor, toto je velmi důležité.
Někdo dostal "..taxi to hp 24 ; after landing traffic (nebotak) line up rwy 24". Pilot něco zredabackoval, z toho jsem vyrozuměl, že o provozu ví a a dále se to neřešilo. O chvílu se obejvil nějaký chaos, kdo to zavinil. Vůbec jsem nevěděl, o co jde, až pak se zjistilo, že pilot na dráhu vjel, misto aby počkal, až sedne provoz (o kterém prohlásil, že vidí). Toto je obecně chyba všech (já to měl odkouknout, pilot přistávající tam neměl sednout, ale dát GA, pilot vjedouvší na RWY je magor, protože před přistávající letadlo nemůže zdravý jedinec dobrovolně vjet, i kdyby mu to ATC přikázal). Čili - je potřeba se soustředit na ty neobvyklé instrukce a jejich readbacky - pokud je cokoliv jinak, než běžné, musíte se okamžitě hodně soustředit a přesně to zredbackovat nebo si i vyžádat opakování.
c) Někdo letěl z OVY (Brna) a dostal "after RAKEV cld to ils 24" - letěl na hdg cca 320 před RAKEV. Správně to má vypadat tak, že se ještě před RAKVI odbočí na kurs cca 060 a sleduje se ta čára na mapě IAC RWY24 mezi RAKEV a FAF RWY 24. Pro FMC se to nazývá letět "by waypoint", čili musíte zatočit ještě před RAKEV a ne přeletět RAKEV a začít se až tam motat. To povolení je povolení ne "někudy", ale výslovně po té tlusté čáře na mapě IAC RWY24.
d) Ruska dvojka Aeroflotů taky dobrý. AFL060 si stěžuje na špatnou výslovnost AFL067, že mu nerozumí poslední číslo . AFL067 zase neumí zopakovat triviální sequenci pro pojždění cca : ... po ruložnos Caplja, Leonid, Fedor, Grigorij, Boris, Boris Odin ...".
e) Objevilo se , že nebylo točeno po zadání posledního vektoru a povolení k ILS přiblížení, tj. létadlo pokračovalo stále 270deg a až pochvíli se probralo. To už dostalo 210 a znova ILS 24 - podivovalo se, co říkám.
Špatně.
Je: ".. turn left hdg 270, cld to ils apch rwy24" a to znamená, že
a) točíte do kursu a samoosobě se pak zatočíte i do ILS
b) když z jakéhokoliv důvodu přeletíte na druhou stranu (pozor, to by se nemělo vůbec stát), tak jednou dané povolení pro ILS APCH zůstává v platnosti. ATC vám tedy nemusí dávat už nic - nicméně tuto vygenerovalo už několik úletů do PLR nebo NDR - proto se obvykle dává odolnějším jedincům potom další vektor - do osy z druhé strany a úplně těm nejodolnějším i nové povolení do ILS (to je zcela špatně z pohledu reálnosti, nicméně je to pořád lepší, než když se srazíte s naproti letícím letadlem, které výslovně může být v stejné výšce - jak píši výše, vůbec se nepředpokládá, žebyste přeletěli osu dráhy, do které jste povoleni).
Nicméně - jak říkám: dobrá akce.