VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Informace o sletech a akcích u nás a v zahraničí, briefingy i debriefingy. / Fly-ins and events
#69124
[quote="ADIO man"]BTW.
[quote="Norman Ramsey Briggs"]Ptal jsem se, jestli by neměl vyžadovat QNH, řekl že jo, ale že se to nedělá a ža ATIS ty přílety stejně vůbec neposlouchají a APP jen řekne to písmeno a piloti řeknou, že to mají a dál se o to řídící nestará.[/quote]

Tak to je trochu nesmysl ne ? ;)[/quote]

Ano, taky si myslim...Nemá to logické opodstatnění. Proč by se jinak ty ATISy se všim kolem toho vydávaly? Pro srandu příletům? :D Asi ne viď..Normálně na APP to tak 95% pilotů hlásí. Mam to naposlouchaný z 127,575.
#69126
Uvolnění dráhy prosím opravdu nehlaste, ATC to velmi zdržuje. K tomu máte v letadle odpovídač. Pokud je dráha volná, přepnu na STBY, čímž dávám na jevo, že je dráha volná. Zároveň na druhou stranu, pokud se chystám vstoupit na aktivní dráhu (nikoliv při křižování 31 např), dávám ihned squawk C - tj v podstatě je to první věc, kterou dělám pokud takové povolení dostanu (přepínám během readbacku).
#69127
Přesně tak. Velká většina při prvním kontaktu s APP hlásí ve které hladině je (případně do které hladiny klesá), ATISxx a QNHxxxx. Někdy to zkrátí na: CSAxx - FLxx - KILO - 1014 a pod.
Jen zřídka se stává, že pilotům ATIS hlásí řídící.
Mám puštěno permanentně, poslouchám místo rádia....
#69128
[quote="Norman Ramsey Briggs"]
Ptal jsem se, jestli by neměl vyžadovat QNH, řekl že jo, ale že se to nedělá a ža ATIS ty přílety stejně vůbec neposlouchají a APP jen řekne to písmeno a piloti řeknou, že to mají a dál se o to řídící nestará.
[/quote]
Ono, proto tam to písmenko je..

QNH a ATIScode se dává, aby APP poznal, že piloti informace co jsou v ATISu přijali.

A/C: Praha Radar, dobrý večer, CSA001 descenting FL150 passing 195, informacion Kilo, QNH 1015
ATC: CSA001, Praha radar, dobrý večer, radar contact .......

Všechno.. ATC pak dává další instrukce a ví, že piloti o všem, co je v ATISu ví..

Jestli se mýlím, opravte mně, Čondra.
By Norman Ramsey Briggs
#69134
Řídící jen řekne, jaké je písmeno, když mu to letadlo neřekne hned v iniciálním kontaktu a letadlo to písmeno zopakuje. Nic víc v reálu při příletu neni. Samozřejmě jeden ČSA písmeno řekl, ale byly tam zahraniční a ti se stím nemazali.
#69136
To je furt dokola. Říkám, že to většinou piloti hlásí. Když to nenahlásí piloti, tak jim to sdělí ATC. To však neznamená, že si ten ATIS neposlechnou. Věřím tomu, že někdy si ho piloti poslechnou i několikrát dokola (podzim 2009) a někdy, když je vidět Říp od Vlašimi tak to tak neprožívají.
#69142
Norman Ramsey Briggs píše:Simulujeme realitu, co se nehlásí vreálu, není důvod hlásit tady.
Jinak v Jenči jsem se bavil s APP, komunikace probíhá takhle:
AIC: Praha Radar, RYR100, good afternoon.
APP: Praha Radar, radar contact, information Kilo.
AIR: Information Kilo, RYR100

Ptal jsem se, jestli by neměl vyžadovat QNH, řekl že jo, ale že se to nedělá
To je špatně, QNH by se hlásit mělo, teorie k tomu je i tady na foru.
Pro nás: Hlásit oboje - QNH + ATIS.
a ža ATIS ty přílety stejně vůbec neposlouchají
To je podle mne naprostá blbost, nejméně VFR a malí IFR to pochopitelně - svýjimkou sebevrahů - předem počůvají. Nešiř tu nesmysly. Velká doprava může možná použít nějaký jiný zdroj informací, které ATIS nějak nahrazují, ale generálně je poslech ATISu před promluvením na TWR jednou ze zvyklostí, která svědčí o tom, že pilot není naprostý magor.
a APP jen řekne to písmeno a piloti řeknou, že to mají a dál se o to řídící nestará.
To ano - jde přece o zodpovědnost pilota - viz výše.
Taky jsem mluvil s directorem (Ruzyně Radar). Říkal, že když mu nějaký zahraniční pilot neřekne při iniciálním kontaktu flight level, je to zázrak.
Tuto je složitější - v rámci LKAA FIRu je zavedeno uznávání nastavení výškoměru službami ATS (nebotak podobně). Jde o to, že když reportuji svoji hladinu pro sesouhlasení výškoměru s radarovou informací poprvé nějakému ATC v FIRu, tak pak už nemusím nikomu dalšímu. Jde o pravidlo nějak nové, dříve to takto nebylo a není to sjednoceno ani dalších FIRech. Proto je v tom chaos. Nicméně správné je, reportovat hladinu např. po vzletu - to sesouhlasí výskoměr - dostaneš Radar Contact, a nikomu dalšímu už nemusíš aktuální hladinu hlásit. Takto je to správně.
Pilot se ohlásí ATC po bezpečném uvolnění dráhy.
Štefánik Tower, RWY 22 vacated via taxiway Delta.
Štefánik Tower, dráha 2 2 uvolněna na pojížděcí Delta.
Dle mého názoru, je to dobré používat, pakliže na letišti je provoz. Přece jenom může se stát, že FSka blbě reportne pozici letadla, a věžník byl mohl dát někomu, kdo je na 1nm od prahu dráhy povolení k přistání a pak může vzniknout celkem problém.
a) Co je ATC ?
b) Uvedené je myšleno především v případě, kdy je obsluhováno nějaké silně regionální letiště (Bratislava) službou Oblast. Pak, zvláště v minulosti, platilo, že je dobré mu to pznámit, protože nemůže vidět detail na tom letišti. S vývojem softwaru i s počtem vjěží a approučí, toto pozbývá smysl - patrně bude v manuálu upraveno. Děkujeme za upzoornění.
#69150
[quote="radbrad4"]V souvislosti s tímto- opakovaně se mi stalo, že jsem APP řekl ATIS a QNH, ale on mi toto opět zopakoval... Proč se toto dělá? Nestačí říct třeba "kilo correct"?[/quote]

Lepší dvakrát celý potvrdit, než mít chybné informace, nemyslíš? Nic víc v tom podle mě neni.
#69152
[quote="radbrad4"]V souvislosti s tímto- opakovaně se mi stalo, že jsem APP řekl ATIS a QNH, ale on mi toto opět zopakoval... Proč se toto dělá? Nestačí říct třeba "kilo correct"?[/quote]

ATIS se potvrzuje písmenkem - jasné. To přenese zodpovědnost za obsah ATISu - a jeho pochopení - na pilota, podstatné v případě nějaké karamboláže.

QNH - Někde v AIPu je pak stanovena výjimka, že tlak (QNH) není informace, jako ostaní v ATISu, ale musí se výslovně ze zprávy vytahnout a zopakovat. Proto se potvrzuje zvlášť. Jak již jsem psal, myslím, že to tu někde bylo, možná jen v neveřejné sekci pro ATC.Piloti - nepřemýšlejte, dělejte, co je napsáno. Nejde o chybu nebo nějaký mistní svevolný výklad.
#69183
A propos technicka: Pri priletu a obsazeni CTR a APP, kdy vlastne ten ATIS bych si mel poslechnout. V realu tam jsou 2 celoveci. Tady kdyz si to poslechnu pri naladeni na CTR, tak hrozi, ze preslechnu nejakou instrukci, kdyz to udelam az po handoveru pred oslovenim APP, tak to muze trvat dost dlouho, nez mi to ta plechova huba vyzvani a nasledne APP oslovim. APP muze znervoznet ne?