VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
By Fila69
#68553
prosimvás trochu blbá otazka. Ale nevíte někdo jak se dá pohybovat po palubě Airbusu od Wilca ???
Uživatelský avatar
By Filipos
#68560
Po kokpitu to jde jak popsáno níže, po kabině nevím (musela by být součástí modelu):

1) Klávesovými zkratkami v FSce, lze bez problému najít přimo tam (cca ctrl + shif + enter/backspace)
2) Program F1 View.
3) Program Active Camera.
By Fila69
#68563
F1 view jsem si stáhnul ale ten je jen pro FS2004 a já mam FSX a activ camera je myslim že placená
Uživatelský avatar
By mipeba
#74009
Pro výpočet vzletových rychlostí používám excel tabulku - aplikaci LPC. Jenže začalo mrznout a jak vyplním zápornou hodnotu pro teplotu okolního vzduch. Znaménko - ani písmenko M nelze.
Má někdo nějaké řešení?
By CSA068
#77157
Pěkný den,
v rámci částečného vánočního volna jsem se rozhodl, zkusit se \"překvalifikovat\" na airbusáka :-). Musím na začátek uznat, že stroj jako takový se mi začíná líbit jen mám jeden celkem podstatný problém. Prošel jsem si celé toto vlákno i dokumenty laskavě poskytnuté Pavlem, ale asi se špatně dívám, nebyl jsem schopen najít nějakou přehlednou tabulku takeoff trimu. Mohl by mi zde někdo poradit, odkud trimování pro vzlet najít ? Na tomto jsem se vcelku zasekl.
A abych se jen pasivně neptal, při procházení tohoto vlákna jsem narazil na otázku jestli se dá nějak \"přednastavit\" hdg aniž by letadlo letělo v heading modu. Protože to vcelku hojně používám, poradil bych (jestli je to teda ještě aktuální). Pokud je navigation display (doufám že u airbusu se to tak taky jmenuje) v ARC modu, tak i když letadlo letí v nav režimu, ukazuje se aktuální hdg a ten lze alspoň takto přednastavit.
Díky za všechny rady
Uživatelský avatar
By Pavel
#77159
Zdravim.
Ad. trim - dole na checklistu je takový proužek závislosti C/G na TRIMu
Ad. hdg - bohužel, nedá.

PB
By CSA068
#77168
Díky za rychlou reakci Pavle. Ano o tom trimu na checklistu vím, jen jsem myslel jestli by někde nebyla k dispozici nějaké tabulka (s trochu přesnějšími hodnotami). Ještě k tomu nastavení hdg. Teď jsem to narychlo zkoušel a opravdu nejde (ale skoro bych přísahal, že při letu jsem to používal - ještě kdybych na něco přišel upřesním).

Ještě bych se zeptal na 2 nejasnosti, na které jsem zapoměl v předchozím příspěvku. Nejprve k trim nastavení. Natrimuju před startem na hodnotu, kterou vyčtu z tabulky (poté jak jsem pochopil se v normálních situacích o trim již nestarám - FbW) to chápu. Jen jakou hodnotu trimu nastavuju v FMC (v té společné kolonce u takeoff, kde nastavuji klapky,flex hodnotu,...). V aplikaci TPC, která počítá v rychlosti to podle mě tu hodnotu vyhazuje divně (pokaždé mi to vyhodí nastavení UP1). Co jsem se tak dočetl, tak by to měl být trim, který potom letadlo při nahození autopilota nastaví ne?

A druhá věc se týká nastavení speedbrake. Používám FsP a vždy když chci před vzletem \"zarmovat\" speedbraky s tím musím několikrát \"pohýbat\" než se mi zarmují. Při letu bez FsP se armují v pohodě. Dá se s tím něco dělat?
Díky za odpověďi
By CSA068
#77176
No jestli to nakonec vyleze i samo sice nevím, ale je to podmínka toho, aby se mohl provést takeoff checklist ne? Takže bych řekl, že samo by to vylézt nemuselo.
Uživatelský avatar
By torpy68
#77181
Aj mne sa stáva,že s tým musím niekedy pohýbať,a niekedy to ide na prvý šup.
Bez zaarmovania neskompletuješ before t/o checklist
Uživatelský avatar
By Pavel
#77183
Speedbraky - to samé, asi bug.
Take off trim - ono z logiky věci vyplývá, že se trimuje podle rozložení hmotnosti letadla, respektive podle polohy C/G (Center of Gravity). Jak asi může TPC vědět, kde sedí v letadle jaký paxík nebo kolik kg carga máš v přednim a kolik v zadnim. Jelikož do FSky nemáme tak kvalitní loadsheety abychom věděli jak přesně je ta hmotnost rozložena, tedy jakou poohu CG máme, používám ten švindl, že v MCDU když na INIT kliknu na LSK vedle ZFW/CG tak se mi doplní obě hodnoty. Tedy ZFW (tu si jen checknu proti hodnotě, kteoru mi dává loading dialog FSPaxu) a hlavně ta CG, kterou neumim jinak zjistit. Podle ní pak najdu příslušný trim a ten hodím do PREF-TAKEOFF.

Jinak nechápu souvislost trimu a aktivace autopilota. Trim je mechanická věc, konkrétně u A320 (jakožto i podobných moderních strojů) se trimuje sežizováním úhlu nastavení stabilizátoru, lajcky řečeno, když hejbnu s trimem tak se mi nahne celý ocas. Takže před vzletem vytrimuju podle tabulky a po vzletu, ať již řídím ručně přes FBW nebo přes autopilota, elektronika již má ovladatelné letadlo. Kdybych nevytrimoval, tak sice FBW může přitahovat výškové komridlo jak chce, ale než stihne přetrimovat letadlo tak, aby výškovka byla účinná, tak máme v oblasti Jenče novou trasu metra.

PB
By CSA068
#77184
Jo díky takže holt ty speedbrake budu dál \"šoupat\". Jinak ohledně toho tpc programu se omlouvám, neměl sem ho teď spuštěný a psal sem z hlavy (teď se dívám že se tam nevyplňuje CG což sem myslel že ano - samozžejmě tím je celé UP1 nastavení vysvětleno =) jen sem teda nepobral proč tam autor programu vůbec něco takového generuje).

Díky všem odpovídajícím za pomoc, teď už mám ty největší nejasnosti upřesněny.
____________________________________________________________________________________________________________________
add souvislost trimu a autopilota:

Díky mojí nepřesné znalosti celého systému FbW jsem si myslel že stručně řečeno, FbW systém k něčemu potřebuje údaj o inicializačním trimování při takeoff (dál sem nezkoumal), takže proto sem nad tím pořád přemýšlel.
Uživatelský avatar
By Pavel
#77185
[quote="CSA068"]
add souvislost trimu a autopilota:

Díky mojí nepřesné znalosti celého systému FbW jsem si myslel že stručně řečeno, FbW systém k něčemu potřebuje údaj o inicializačním trimování při takeoff (dál sem nezkoumal), takže proto sem nad tím pořád přemýšlel.[/quote]

To možná jo, nevím. Ale spíš mi z tvých příspěvků přijde, že nechápeš rozdíl mezi FBW a Autopilotem. FBW je technologie řízení letadla pomocí elektroniky, kdy impulzy z kokpitu nejsou ke kormidlům přenášeny coby mechanické impulzy pomocí lanek, ale coby elektrické ditigální impulzy. To, jestli tyto elektronické impulzy generuje autopilot, nebo pilot pomocí sidesticku, je jedno. FBW funguje i s vypnutým autopilotem, když řídíš sidestickem ručně.
Uživatelský avatar
By Jindřich
#77186
[quote="Pavel"]To, jestli tyto elektronické impulzy generuje autopilot, nebo pilot pomocí sidesticku, je jedno. FBW funguje i s vypnutým autopilotem, když řídíš sidestickem ručně.[/quote]
A když to přeženeš, převede počítač letoun do bezpečné letové obálky. Tzn ač bys chtěl sebevíc, nemělo by se teoreticky podařit dostat letadlo mimo stanovené limity (bank, pitch atd).
By CSA068
#77188
[quote="Pavel"][quote="CSA068"]
add souvislost trimu a autopilota:

Díky mojí nepřesné znalosti celého systému FbW jsem si myslel že stručně řečeno, FbW systém k něčemu potřebuje údaj o inicializačním trimování při takeoff (dál sem nezkoumal), takže proto sem nad tím pořád přemýšlel.[/quote]

To možná jo, nevím. Ale spíš mi z tvých příspěvků přijde, že nechápeš rozdíl mezi FBW a Autopilotem. FBW je technologie řízení letadla pomocí elektroniky, kdy impulzy z kokpitu nejsou ke kormidlům přenášeny coby mechanické impulzy pomocí lanek, ale coby elektrické ditigální impulzy. To, jestli tyto elektronické impulzy generuje autopilot, nebo pilot pomocí sidesticku, je jedno. FBW funguje i s vypnutým autopilotem, když řídíš sidestickem ručně.[/quote]

Ne, FbW si troufám říci na základní úrovni chápu a rozhodně bych ho nezaměnil s funkcí autopilota. Jen mi tak nějak vyplynulo, že systém FbW by právě v souvislosti s podstatou své základní funkce měl určitě znát údaj o vytrimování letadla (tady ta návaznost na moji otázku o údaji vyplněném v FMC). Jen logicky spíše bude hodnotu trimu zjišťovat nějak interně (přeci jen kdyby to bylo závislé pouze podle toho co pilot naťuká do fmc, jistě by to nebylo úplně ono =) ). Ale toto už je spíš moje teoretizování jak by systém asi mohl být implementován než nějaká studiem potvrzená fakta =) .
Uživatelský avatar
By mipeba
#77221
K trimování:
1. nastavení je v podstatě jen pro vzlet, aby šlo vůbec letadlo odlepit, pak už je to v \"rukou\" počítačů a tito trimují nějak sami podle svých výpočtů?
2. nastavení PERF INIT respektive ZFW/CG je v položce resp tlačítko FUEL PRED? Taky to dělám že zmáčknu a ono se to \"dasadí samo\" ale CG mám pořád beze změny 25.
Uživatelský avatar
By ardnocz
#77224
Pro info, zadávání informace o poloze THS do MCDU je mimojiné i věcí aerolinky (různé možnosti provedení FMS/MCDU podle volby zákazníka). Ale obecně to lze shrnout tak, že např. FLAPS vložen být musí pro ověření polohy s klapkami na letadle, protože by to při T.O. CONFIG řvalo. THS se zadávat může i nemusí, protože jeho charakter v MCDU je pouze informační - nespustí žádné varování, pouze kdyby byl mimo rozsah. Reference zde FCOM 1.31.15 ;)
By CSA068
#77232
[quote="OndraS"]Pro info, zadávání informace o poloze THS do MCDU je mimojiné i věcí aerolinky (různé možnosti provedení FMS/MCDU podle volby zákazníka). Ale obecně to lze shrnout tak, že např. FLAPS vložen být musí pro ověření polohy s klapkami na letadle, protože by to při T.O. CONFIG řvalo. THS se zadávat může i nemusí, protože jeho charakter v MCDU je pouze informační - nespustí žádné varování, pouze kdyby byl mimo rozsah. Reference zde FCOM 1.31.15 ;)[/quote]

Tak tady za tuto informaci dodatečně ještě jednou děkuji. Přiznám se že toto jsem nikde nevyčetl a tudíž netušil. Takže více se už o nastavování THS troufám si říct starat nemusím. Díky.
Uživatelský avatar
By Pavel
#77235
To mluvíme o Wilcu nebo PSS a hodnotě automaticky dosazené do MCDU? Tj divný... každopádne, pres co loadujes? FSPax? Vzdyt tam si muzes zmenit kolik chceš do předního a kolik do zadního carga, takze si CG vlastně určíš sám už v FSPax. Divný.
Uživatelský avatar
By mipeba
#77270
Wilco, na stránce FUEL PRED se mi doplňuje GW (předpokládám kompletní aktuální váha letadla /CG a to je stále 25
Uživatelský avatar
By mipeba
#77348
A dosazuješ to ručně nebo to zmáčkneš, ono to vypočte číslo (v mém případě 25) a opětovným zmáčknutím dosadíš?
Bylo by možné trochu to CG vysvětlit co jaká hodnota vlastně znamená a jaký má vliv na chování letadla atd. Dík
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13