VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
By MarkyParky
#6374
Circle to land - česky přiblížení okruhem - je procedura při které zahájíš přístrojové přiblížení na jednu dráhu a ve chvíli kdy získáš vizuální referenci s letištěm, provedeš vizualní přiblížení na dráhu jinou. Používá se hlavné v situacích, kdy je souvislá oblačnost relativně nízko nad letištěm a silný vítr znemožňující přistání na přístrojovou dráhu.
#6375
Jo, jen možná bych malinko doplnil, proč se tomu říká okruhem - protože ty vyklesáš \"pod oblačnost\" podle přístrojů ( typ. ILSem ) , ale pak vybočíš a jakýmsi okruhem kolem letiště přelétneš vlastně až na finále dráhy jiné ( často do protisměru ).

Protože to připomíná \"okruhy\" - které se ovšem létají za VFR ( to je takovýto downwind, baseleg , apod . ) - tak se tomu říká přiblížení okruhem, ovšem Circle to land je stále IFR procedura - neznamená přechod na VFR okruh !

Nácvik bude - silně doporučuji vyzkoušet na LZKZ - ILSem na 01 a pak hup dokola na 19.
By David Přibyla
#6406
Ahoj,
a jak se to vlastně dělá?

Jde čistě o vizuální manévr kdy musíš mít pořád vizuální referenci, když ji stratíš tak se vracíš stoupavou zatáčkou nad dráhu a podle situace čím jak nejdříve navážeš na porceduru nezdařeného přiblížení původního přístrojového nebo přesného přiblížení. Pokud chceš provést přiblížení okruhem na opačnou dráhu (např. když letíš NDB-DME app RWY24 a chceš circle to land RWY06) tak je postup typicky takový, že letíš to přiblížení podle přístrojů, zklesáš na MDH a pak vybočíš o 45° od osy, letíš tuším 60 vteřin a pak se vrátíš na původní kurs dráhy, takže ve výsledku letíš paralelně s dráhou a pořád jsi na MDH nebo výše. Kterým směrem vybočíš je tvoje věc, ale je třeba znát letiště a překážky okolo a případně tzv. circling app chart, kde jsou označeny prostory kde můžeš nebo nemůžeš. Těch 60 vteřin není závazné číslo a tuším že v ČSA to tak dělají. Když teda letíš rovnoběžně s dráhou (downwind) tak koukáš na letiště a když se dostaneš na úroveň prahu dráhy (toho na který budeš přistávat) tak zase stopneš cca 60 vteřin a pak zahájíš poslední zatáčku ve které teprve začínáš klesat pod MDH. Tu poslední zatáčku bys teda měl dotočit na krátkém finále té opačné dráhy a sedáš.

Tohle je jen doporučený postup, nikoliv závazný. Nejde navrhnout jednotnou proceduru, protože pro přiblížení okruhem jsou na každém letišti jiné podmínky, zaleží na kterou RWY začínáš přiblížení a na kterou pak sedáš a taky záleží na letadle. Musíš pozkoušet. Na některých letištích (třeba v horách) bývají podobné procedury publikovány, je třeba prolézt mapky a někde mohou být dokonce speciální světelné soustavy které ti pomohou při samotném vizuálním vedení letadla.

Co se týče frazeologie bych asi použil: \"Request VOR/DME approach RWY13 followed by circle to land RWY31\"

David Přibyla
VACC-CZ
#6409
Krásným příkladem pro toto přiblížení je LOWI - Innsbruk rwy08.
Celou dobu letíš LOC-DME 26, na NDB AB musíš mít visuální reference z letištěm/dráhou a poté letíš podle publikované procedůry na rwy08 :)
Vřele doporučuji si to zaletět :)

Obrázek
By MarkyParky
#6415
K tomu co psal David přihodím ještě jednu zajímavost, Soldán v Postupech pro lety podle přístrojů popisuje ještě jeden způsob, a to že letíš nad dráhou na kterou provádíš visuální přiblížení a nad jejím koncem zahájíš ekvivalent základní zatáčky (teda takové té kapky). Podmínkou je samozřejmě opět dodržet že nevylétneš z ochraného prostoru přiblížení okruhem a nestratíš vizuální referenci.
#10169
Mohl by nějaký hodný profík popsat proceduru G/A /go around/ - mám naprosto mlhavou představu co to je a vůbec žádnou o postupu....
Jen jsem si všimnul,že u tlačítka T/O na panelu plyn. pák je i označení G/A - nač?
Snad to aspoň trochu tematicky souvisí,dík
R
#10181
Profik nejsem, ale hodny snad jo :D

...ono urcite pak nejaky profik doplni a opravi co tady napisu, ale v zasade...
T/O G/A oznaceni na plynu nema s procedurou samozrejme nic. Jde o nastaveni tahu motoru, ktery se pouziva pri vzletu nebo Go Around - jedna se o maximalni tah, ktery po vystoupani do urcite vysky a dosazeni potrebne rychlostise pak typicky redukuje na CL (climb).

Go Around se pouziva, pokud z nejakeho duvodu neni mozne dokoncit pristani - treba jako minule mi tam nekdo vlezl na runway. Standardne by Ti tohle mel rict ATC, nevim jestli existuje moznost ze si Go Around rekne pilot sam, ale mozna pokud vidi neco co ATC ne - treba houf jelenu na prahu rwy24 :D
Co pilot pouziva je Missed Appraoch - to asi vis co je.

Co se tyce procedury, tak postup pro Go Around by mel byt stejny jako pro Missed Approach. Postup MA vzdy najdes popsany v mape pro dane letiste a drahu.

Jen tak z hlavy, pro rwy24 v Praze, v pripade ze dostanes G/A nebo hlasis M/A tak pridavas tah motoru, zatahujes podvozek a klapky - ne hned uplne(! - jako pri vzletu), a pokracujes v smeru drahy do vzdalenosti kolem 3,5nm od OKL (bod TP tusim)... Pak tocis doprava primo na VOR NER a stoupas do 4000ft. To uz Te v te dobe TWR predava na APP ktery Ti pak rekne co dal... pokud neni, tak bys mel letet na NER a bud Holdovat nebo zahajit opakovane priblizeni od NER.

Cheers,
B.

PS: A tematicky to s Circle to land moc nesouvisi :)

PPS: Tak jsem jeste vyuzil nekonecnou bazu znalosti - wikipedia a tady je link kde to je celkem jasne popsane http://en.wikipedia.org/wiki/Go_around
Celkem me zaujala pomucka/pravidlo \"5 C\".
Otazka
Vypada to, ze G/A a MA jsou ekvivalentem, alespon co se hlaseni pilotem tyce. Je to tak?
#10182
Tak já bych řekl že o G/A si pilot určitě říct může. Jak v reálu právě zmínění jeleni na ranveji, tak kdykoliv když nastane situace, kdy pilot zjistí, že v aktuální situaci a konfiguraci nemůže nadále provádět bezpečné přiblížení a přistání (např. vybočení letadla z ideální trajektorie díky střihu větru, poděláš přiblížení a zjistíš že už to opravdu nevyjde apod ;) (v jednom interním manálu k A320 jsem našel, že GA má pilot automaticky provést, pokud se ve výšce méně než 1000fts AGL dostane V/S na -1000 a více)). Jinak Go Around je podle mě fakticky stav, kdy jsi naalignovaný s ranvejí, všechno OK a nepřistaneš. Missed Approach je stav, kdy se ti nepodaří přiblížení, tj. z nějakých důvodů se nedostaneš do stavu, abys letadlo bezpečně dovedl na ravnej (třeba mineš vor/dme radiálu nebo jsi moc vysoko na vor/dme přiblížení, netrefíš LOC, jsi mimo G/S apod :) ).

Hlášení přijdou stejná, G/A je takové rychlé ohlášení aby ATC věděl že ranvej volná;) Technicky G/A přichází na krátkém finále a později, missed approach už většinou odhalíš a hlásíš dřív:)

Co na to naši Guru? ;)
#10183
Jo jo... ted makam na nejakych kontrolach a vubec se nesoustredim, protoze mi to porad beha hlavou...
Jak jsem psal pozdeji, tak G/A urcite hlasit pilot muze.

A myslim si ze definice by mohla byt:
G/A hlasi pilot, pokud z nejakeho duvodu nemuze bezpecne provest pristani - jak psal Engin... to se zhodnem.
MA asi pilot hlasi, kdyz treba dosahne MDH a nema vizualni kontakt s rwy, tak tehdy prakticky musi ukoncit priblizeni a zahajit MA.

Co vy na to? (zase slovickareni, ale co uz) :D

Cheers,
B.
#10208
Missed Approach:
- provádí pilot pokud z jakýcholiv výše uvedených důvodů - nebo jiných - se rozhodne provést průlet nad drahou namísto přistání. Měl by hlásit \"..Missed Approach, CSA004\".

MA provedené pod výškou DH resp. MDA, resp. u nás OCH je logický nesmysl, protože DH, MDA, resp. OCH je teoreticky právě ta nejmenší výška, při které se letadlo nejvýše \"jen dotkne\" dráhy nebo ji mine v nějaké minimální výšce při provedení MA/GA. Pokud by zahájil MA/GA proceduru pod OCH, dotkne se dráhy a bude se nějakou dobu pohybovat po dráze - nepůjde již o MA, ale T/G (manefr s dotykem a pohybem po dráze - užíváno houfně pro výcvik). Tohle bych doporučil si dvakrát přečíst a zamyslet, co vlastně znamená, protože tím si ujasníte hromadu pojmů najednou.

Go Around:
- je příkaz od ATC pilotovi k průletu nad drahou namísto očekávaného přistání z jakýchkoliv důvodů. ATC musí tento příkaz 2krát opakovat. Pilot by měl potvrdit \"Going Around, HLF004\". Toto potvrzení není požadováno ihned, ale je požadováno okamžité zahájení úkonů k provedení G/A - viz pravidlo 5C.

Čili summary:
Missed Approch se ozve, když krávu vidí včas a jako první pilot.
Go Around, Go Around se ozve, když krávu vidí včas a jako první ATC na TWR.
T/G RWY24 se ozve, když krávu uvidí jako první pilot, ale pozdě - pod DH, OCH, MDA.
Nic se neozve, když kráva uvidí včas pilota.
Bum se ozve, když se neuvidí vůbec.
#10210
[quote="PavelS"]Missed Approch se ozve, když krávu vidí včas a jako první pilot.
Go Around, Go Around se ozve, když krávu vidí včas a jako první ATC na TWR.
T/G RWY24 se ozve, když krávu uvidí jako první pilot, ale pozdě - pod DH, OCH, MDA.
Nic se neozve, když kráva uvidí včas pilota.
Bum se ozve, když se neuvidí vůbec.[/quote]
:) :) :) :)
#10212
[quote="PavelS"]Čili summary:
Missed Approch se ozve, když krávu vidí včas a jako první pilot.
Go Around, Go Around se ozve, když krávu vidí včas a jako první ATC na TWR.
T/G RWY24 se ozve, když krávu uvidí jako první pilot, ale pozdě - pod DH, OCH, MDA.
Nic se neozve, když kráva uvidí včas pilota.
Bum se ozve, když se neuvidí vůbec.[/quote]
T/G pilot nemůže udělat, když uvidí krávu jako první, protože by ji přeci potom vzal sebou! :) 200ft na vyrovnání letadla při spatření krávy by mohlo stačit, navíc co třeba vor/dme přiblížení?