VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Vše o simulátoru X-Plane.
#63338
[quote="Pavel"] Problém ovšem nastává, když v letadle nesedí pilot, ale jen špičkový programátor FMCčka s mnohaasethodinovými zkušenostmi s programováním všech možných postupů a tento programátor objeví, že v AIRACu je chyba, kterou nelze ani šikovným programováním obejít. [/quote]

Doufám, že moje příspěvky nevyzněly tak, že bojuju za používání FMC vždy a všude. Jen jsem se chtěl podělit o svoji zkušenost s vasFMC. Zase tak moc toho ještě nalítáno nemám, ale nonR-NAV lety podle budíků rozhodně převyšují ty s FMC, se kterým se naopak neustále potýkám, abych ho uměl jakž takž ovládat.
FMC jsem začal používat vlastně jen proto, abych mohl ven za hranice a vyzkoušel si jaké to je, když mi ATC řekne "cleared XYZ arrival RWY..." :)
Uživatelský avatar
By PavelS
#63339
Myslím že tady vůbec nejde o to, jak moc používáš FMC, ale o to, vědět, kdy je nutné ho použít a kdy existuje plnohodnotný náhradní způsob, kdy se bez něj obejít. To se víceméně řeší výše, shrnuto:

a) Jediný případ, kdy musí být použito FMC, a kdy tedy musí být v něm natlačená správně trať, je u těch SID a STAR, u kterých je v mapě výslovně napsané slovo RNAV:\"RNAV SID\" a \"RNAV STAR\". Tyto SIDY/STARY nelze zaletět točením \"na ruku\" nebo pomocí AP. Databáze těchto SIDů/STARů by měla být v pořádku, bez dalšího.

b) Pokud je na mapě např.:\"STANDARD ARRIVAL CHART (STAR) RWY11\", tak jde o SID, který je \"obojetný\", tj. lze jej letět jak R-NAV tak NON-RNAV. Lze jej tedy letět jednak pomocí \"nějakých\" souřadnic v FMC, ale stejně správné je, letět ho ručně (s AP) - na konci SIDu lze připnout FMC pro trať R-NAV.

c) Pokud v tomto, \"obojetném\", SIDu či STARU je v datech chyba, pak to jistě je chyba. Ale takový SID/STAR tím není nijak \"neplatný\", jen nejsou správná data, buď jen v simulaci, nebo vůbec, protože tento SID STAR se nemusí vůbec do FMC natlačit. Místo pokusů natlačit nějak tento do FMC, je správné jej letět pomocí klasické navigace, což je zcela korektní a správné.

d) Pak se tu trochu motalo \"radarový odlet\". Ten s tím nemá co do činění. Je to jiný druh odletu, používaný hlavně z provozních důvodů, když je tento výhodnější pro ATC, nebo pro vás. Ale u každého IFR letiště musí existovat možnost letět po SID/STAR, nelze to universálně nahradit radarovým odletem.

Dobrý pilot se pozná podle toho, že umí FMC ovládat natolik, že bez dalších problémů dokáže podle potřeby přejít z FMC na klasické vedení letadla a zpět. Neznalost , nebo nejistota v tomto, je, myslím, základem většiny vašich potíží. Ono jedna věc je naprogramovat celý let od nuly do konce a spoléhat na to, že to automat zaletí - ale současně se třesete strachy, že od ATC dostanete nějakou insrukci, kterou neumíte rychle naprogramovat a pak FMC shodíte a pak budete muset pokračovat ručně. Toto je jediný, zcela a úplně špatný přístup a není z pohledu ATC nijak tolerován, protože pak skutečně to letadlo nijak neřídíte a let na VATSIMU je v podstatě zbytečný luxus.
Uživatelský avatar
By ihrdlicka
#63344
Z toho vyplívá, že když letím TU154, tak vlastně nejsem v Praze schopen korektně zaletět žádnej SID,STAR. Měl bych tudíš automaticky tyto odmítat. Jak se k tomu mám do budoucna stavět? Jak se to řeší v reálu??
Mám v tom trochu bordel, protože vlastně to letadlo bylo dodatečně vybaveno GPS (podle mě aby bylo schopno létat RNAV tratě), nicméně je to jednoduchá GPS, která RNAV SIDy,STARy vlasně neumí. Jsem je schopen nějak zaletět (fix to fix), ale toto nesplňuje požadavky na korektní zaletění RNAV STARu,SIDu.
Uživatelský avatar
By mipeba
#63346
Teď vážně - v LKTB se, jak určitě místní dosvědčí, radarové odlety dávají hlavně proto, že to řídícím ulehčuje práci. Když se podíváte na ty mapy, tak než by si řídící nechal letadlo letět tak, aby po vzletu točilo nějakou (byť absolutně přesně zaletěnou) zatáčku přes letiště přímo do protisměru proti přilétávajícímu letadlu, tak si odlet raději pošle kurzem dráhy nahoru a po prostoupání nějaké výšky si ho ohne kam chce, dle provozu. Rozhodně se radarové odlety nedávají z důvodu nedůvěry k pilotům.
PB
V réalu podle odposlechu scaneru:
- nejčastěji: po vzletu doleva (doprava) přímo ODNEM (Holešov nebo cokoliv)
- méně často stoupejte kurzem dráhy (radarový odlet) s kterým pak šibují a většinou direct něco
- velmi zřídka SID
Uživatelský avatar
By Ico
#63347
Ivo> jak to ze nemozes ziadny STAR? Aspon standard arr 31/24/... urcite ano :) Ruzyne NON-RNAV SID nema, ale ten STAR ano. Samozrejme ze 154 je tym padom (vzhladom k tomu GPS) vlastne NON-RNAV, podla toho postupujes ako si povedal, odmietas RNAV SID/STAR.
Uživatelský avatar
By ihrdlicka
#63348
[quote="Ico"]Ivo> jak to ze nemozes ziadny STAR? Aspon standard arr 31/24/... urcite ano :) Ruzyne NON-RNAV SID nema, ale ten STAR ano. Samozrejme ze 154 je tym padom (vzhladom k tomu GPS) vlastne NON-RNAV, podla toho postupujes ako si povedal, odmietas RNAV SID/STAR.[/quote]
Na ten NON RNAV STAR jsem úplně zapoměl. :-) Nicméně mi jde o globální postoj k tomuto equipmentu.

Ten paradox tratě RNAV ano, SIDy, STARy RNAV ne. JM potvrdí co udělá tuším ve Vídni za zmatek požadavek RD....
Uživatelský avatar
By Ico
#63349
Jasne, ono ja to vydim tak, ze rusi ho tam dali pre istotu v pripade navigacie v zahranici, vo vynimocnych pripadoch moze posadka priamo pouzit nav to fix...
Uživatelský avatar
By ihrdlicka
#63350
[quote="Ico"]Jasne, ono ja to vydim tak, ze rusi ho tam dali pre istotu v pripade navigacie v zahranici, vo vynimocnych pripadoch moze posadka priamo pouzit nav to fix...[/quote]
No ono když se podíváš na ruský odletovky-příletovky, tak to zaletíš všechno nonRNAV a dokonce je to podle mě konstruovaný tak, aby bylo možno aktivovat to jejich sčjot GPS - tzn. všechno to začíná a končí nějakým majákem...
Uživatelský avatar
By PavelS
#63354
No, diskuse dobrá, ale v blbém okénku, protože jsme v sekci X-plane a řeší se tu obecné společenské problémy o R-NAV vs. NON-RNAV.

Jsou tedy teď už zmotány tři věci: NON-RNAV , RNAV , P-RNAV.

NON-RNAV je jasný.
RNAV je základní (též B-RNAV) varianta prostorvé navigace, kde je velmi zjednodušeně řečeno, požadavek na to, aby letadlo umělo letět od bodu k bodu (tj. ne od majáku k bodu) s takovou přesností, jako to umí NON-RNAV.
P-RNAV je konečná varianta toho, která chce, aby to letadlo umělo s velkou přesností - výsledek je, že tratě pro P-RNAV lze konstruovat \"hustěji u sebe\". Nicméně platí, že bez ohledu na B nebo P, jakékoliv RNAV letadlo umí zaletět jakoukoliv RNAV trať.

Teď dále: vše v Praze je a bude P-RNAV (see mapy).

Letadla, která jsou jen NON-RNAV, letí po starých STARECH a nebo dostávají RD, resp dostávají místo STARu vektory.

Letadla, která jsou B-RNAV only (různé deriváty GPS-INS-jiné), mohou použít formálně všechny procedury, ale ATC musí zohlednit, že nejsou separovaná od provozu. Proto je častější, že dostanou vektorování. Nově je to i napsáno v mapě, že po minutí IAFU musí takové letadlo počítat s vektorováním. nejméně na VATSIMU platí a bude platit, že jakékoliv RNAV letadlo může užít RNAV STAR/SID a pak vektorování. Takto, myslím, funguje část ruských strojů v LKPR, ty které mají jen základní sčjot pro RNAV.

Letadla P-RNAV využijí obvyklé RNAV STARY.

Transition vs. STAR: nové postupy v LKPR nejsou transition, jsou to ještě pořád jen STARy.
Uživatelský avatar
By Jindřich
#63359
Pouze přidám, že KLN jsme zkoušeli (dle bodů definovaných LAT/LON) letět PRNAV, a dle s. PS bylo schváleno. Takže stačí mít pouze ty body v KLN (samozřejmě platí pouze pro VATSIM).
Uživatelský avatar
By Ico
#63360
A jo, tak ked to KLN vie, nieje co riesit :) i ked ja viacmenej uvazujem skor real...
Uživatelský avatar
By ihrdlicka
#63363
OK. Z toho vyvozuji závěr, že je to na jakési hraně, kde se to i přes určité nepřesnosti toleruje (řídící s těmito nepřesnostmi počítá). Je možné, že podobný princip je i v reálu - vidím, že je to ruský letadlo, dám mu STAR ale počítám s určitými tolerancemi...
Uživatelský avatar
By PavelS
#63365
No, v reálu takto:

3.1.3 Pro letadla, která nejsou schválená pro P-RNAV a pravidelně vstupují do vzdušného prostoru/přistávají na letištích, na kterých se poskytují navigační služby pomocí PRNAV, bude zachován nezbytný počet konvenčních postupů, doplněný použitím radarového vektorování. Avšak takováto letadla, nevybavená pro P-RNAV, jsou vystavena nebezpečí zpoždění nebo prodloužení tratě letu v obdobích nahromadění provozu.


Na VATSIMu jak říkám: letadlo, které deklaruje jen B-RNAV (ve FPL je jen R ane PR), by mělo být, nejméně v oblasti po IAF jen vektorováno, ale může zaletět STAR-SID určený pro P-RNAV.
Uživatelský avatar
By ihrdlicka
#63388
[quote="Luboš Kučera (LK 154)"]Neví někdo, zda má 737 PMDG RNAV nebo P-RNAV a který údaj následně vybrat do kolonky Aircraft capabilities ve flight planu v SB?
Díky[/quote]
P-RNAV
Uživatelský avatar
By PavelS
#63391
Jako, jak píše machal někde výše, tak jsme testovali přesnost obecného FMC na VATSIMU a myslím, že můžeme prohlásit, že i ten \"nejhorší addon s FMC\" je možné prohlásit za P-RNAV, čili si tady nebudeme hrát a FMC budeme považovat za P-RNAV.
Za B-RNAV bych prohlásil jen různé obscurní druhy (INS-concorde či čo), a podobné vymoženosti, především ruské provenience.
Jinak obecně platí, že navigace v FSce/X-planu je nereálně přesná a to je také její velká chyba.
By lzap
#63414
Jak bych měl korektně do rádia deklarovat, že jsem jen B-RNAV? Může uvést někdo příklad, ať zase naházím perly...
Uživatelský avatar
By Ico
#63418
No nieje co deklarovat do radia, malo by stacit do FPL v sekcii Remarks napisat B-RNAV.
Uživatelský avatar
By Pavel
#63424
Proč do remarks? Dyť v FPL v SB máme rozbalovací menu s vybavením letadla, ne? Tak tam bude něco co tomu odpovídá (simple RNAV, nebo tak něco, ne?)
#63425
[quote="Pavel"]Proč do remarks? Dyť v FPL v SB máme rozbalovací menu s vybavením letadla, ne? Tak tam bude něco co tomu odpovídá (simple RNAV, nebo tak něco, ne?)[/quote]


Právě na to, co v tomhle menu Aircraft capabilities v SB vybrat, jsem se ptal už o něco výše, protože těm nabízenejm položkám moc nerozumím. Možností je tam hodně, ale vlastně moc nevím, kterou z nich je můj B737 PMDG vybavenej. Položka P-RNAV tam neni, asi tomu říkají nějak jinak. Jsou tam věci jako ADVANCED RNAV with RNP and RVSM apod., ale z toho moudrej nejsem. Akorát jsem si všimnul, že to, co se v tomhle menu vybere, má vliv na to, co se objeví nahoře v poli Aircraft type, které je neaktivní a nejde do něj zapisovat.