VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
By Johny
#60767
Zdravím, jen jsem se chtěl zeptat na pár základních věcí, na které mi určitě dokážete odpovědět:) .

1. Dnes jsem kdesi četl o nějakých V rychlostech a zjistil jsem, že jsem asi dodnes žil v mylném domnění... Takže zeptám se: V1, Vr, V2 apod jsou rychlosti takzvaně indikované a udávají se v kias že? Třeba V2 200 kias znamená, že poletím 200 knotů ne vůči zemi, ale jaksi vůči odporu vzduchu, pokud budu mít dejme tomu u úplně stejného vzletu silný čelní vítr tak potřebuji méně výkonu motorů než u silného zádového větru (ppokud tedy bude vzlet vůbec možný). A i přesto budu udržovat stejnou kias, tedy \"jakoukoliv V rychlost\" a vůbec se nehledí na rychlost vůči zemi, protože je pro ovladatelnost letadla nepodstatná. Tak to jsem si doteď myslel, ale dnes jsem četl někde, že aby někdo mohl udržovat jakousi V rychlost (jedno jakou) tak při silném head windu (čelní vítr - správně?) musí naopak zvýšit tah motorů aby kompenzoval tu sílu působící proti němu. To je přece nesmysl ne? I při letu při nárazu větru ze předu se na hlavním display letadla ukazuje že docházi ke zvyšování rychlosti (tedy indikované).

2. Pokud se létá podle indikovaných rychlostí a řekněme, že se udržuje pokaždé rychlost za letu stejná, tak na pravidelné lince letadla létají jednou (při čelním větru) se spožděním a podruhé (při zádovém větru) přistávají tedy se značným předstihem ne? Pokud by letěli úplně stejnou trasu včetně těch odletovýych a příletových a právě většinu trasy by měli jeden z výše zmíněných větrů :)


3. A poslední dotaz: Proč lidem v letadle při vzletu a klesání vlastně lupe v uších, musí polykat atd? Vždyť v kabině by měl být (kvůli komfortu) pořád stejný, nějaky standartní tlak ne? A jaktože změnu tlaku už člověk pociťuje ještě na zemi před vzletem? Kabina se presuje na nějaký standartní tlak pokaždé?

Děkuji za reakce!!!
Uživatelský avatar
By PavelS
#60770
Johny píše:1. Takže zeptám se: V1, Vr, V2 apod jsou rychlosti takzvaně indikované a udávají se v kias že? Třeba V2 200 kias znamená, že poletím 200 knotů ne vůči zemi, ale jaksi vůči odporu vzduchu,
Ano.
Je to v podstatě přesně takto napsáno.
pokud budu mít dejme tomu u úplně stejného vzletu silný čelní vítr tak potřebuji méně výkonu motorů než u silného zádového větru (ppokud tedy bude vzlet vůbec možný).
Ne, toto je kravina. Musíš dosáhnout vždy stejné rychlosti vůči vzduchu bez oheldu na to, jak se vzduch sám pohybyje. Čili výkon motorů bude v prvním přiblížení vždy stejný

... a vůbec se nehledí na rychlost vůči zemi, protože je pro ovladatelnost letadla nepodstatná. Tak to jsem si doteď myslel, ale dnes jsem četl někde, že aby někdo mohl udržovat jakousi V rychlost (jedno jakou) tak při silném head windu (čelní vítr - správně?) musí naopak zvýšit tah motorů aby kompenzoval tu sílu působící proti němu. To je přece nesmysl ne? I při letu při nárazu větru ze předu se na hlavním display letadla ukazuje že docházi ke zvyšování rychlosti (tedy indikované).
Ano, úprava (zvýšení) tahu při protivětru z důvodů dosažení "stejného kias" je nesmysl. Pokud se nějak upravuje tah motorů při protivětru nebo gust-větru, je to z jiných důvodů.

O rychlostech především zde : zcela jednoduše a zcela správně, hned první odkaz pod hlavičkou.
http://www.lkpr.info/takeoff/skolka/skolka.htm

Dále o rychlostech je x-příspěvků ve foru.
2. Pokud se létá podle indikovaných rychlostí a řekněme, že se udržuje pokaždé rychlost za letu stejná, tak na pravidelné lince letadla létají jednou (při čelním větru) se spožděním a podruhé (při zádovém větru) přistávají tedy se značným předstihem ne? Pokud by letěli úplně stejnou trasu včetně těch odletovýych a příletových a právě většinu trasy by měli jeden z výše zmíněných větrů :)
Ano, samozřejmě vítr ovlivňuje dobu letu zásadně, protože ovlivňuje rychlost vůči zemi (Ground Speed).
3. A poslední dotaz: Proč lidem v letadle při vzletu a klesání vlastně lupe v uších, musí polykat atd? Vždyť v kabině by měl být (kvůli komfortu) pořád stejný, nějaky standartní tlak ne? A jaktože změnu tlaku už člověk pociťuje ještě na zemi před vzletem? Kabina se presuje na nějaký standartní tlak pokaždé?
Ne, kabina se pressuje různým tlakem, podle automatu daného letadla. I tlak v kabině tedy "klesá s výškou", ale "méně než venku". Proto bonbony.
By Johny
#60772
Díky za bleskovou reakci, to se hned tak nevidí... Trosku jsem to asi spatne naspal. Takže jiny příklad: Postavím letadlo na zem a nějak ho ukotvím. A obrovskou turbínou na něj zepředu začnu foukat, budou mi ukazatele rychlosti v letadle ukazovat zvyšování indikované rychlosti? Budou ne? Pokud ano, tak přeci když letím řekněme rovně 320kias a začne foukat čelní vítr, tak tím pádem mi začnou přístroje ukazovat větší kias než před foukáním a musím snížit tah motorů abych udržoval stejnou kias, tím pádem se mi ale sníží ground speed a přistanu později... Je to tak??
By Johny
#60773
aha, uz koukám do školky, to mi nějak uteklo.... Nemáte někdo hned po ruce odkaz někam, kde je to vysvětleno více do hloubky?
By Johny
#60774
Jo a proč tedy v FSce indikátor změny kias v příštích několika sekundách u addon letadel ukazuje při změnách rychlosti větru i změnu kias když na ni vítr nemá vliv?? Občs se jedná o veliké rozdíly
Uživatelský avatar
By Pavel
#60775
1. Indikovaná rychlost je dynamický tlak způsobený pohybem vzduchové hmoty. Jelikož je pohyb relativní, platí, že pokud letadlo bude stát na zemi (tedy, groundspeed = 0) a bude foukat vítr 50kt, bude indikovaná rychlost 50kt. Pokud letadlo poletí ve vzduchu, který se nebude vůču zemi pohybovat a rychloměr bude ukazovat rychlost 50kt, znamená to, že se letadlo vůči vzduchu pohybuje rychlostí 50kt. Z mechaniky proudění kapalin víme, že odporová síla F směřuje proti směru pohybu obtékaného tělesa (v našem případě letadla). Z toho plyne, že pro udržení rychlosti (indikované) v, musí motor vyvinout sílu stejně velkou jako je odporová síla, ale opačného směru. Takže pro let rychlostí v vyvinou motory stejnou sílu jak při letu v klidné atmosféře, tak při letu s čelním větrem třeba 100kt. Jediné jak poznáme že letíme proti větru bude o 100kt snížená GS (kterou jinak, než GPSkou, DME, nebo podobným zařzením ale nezjistíme).
Otázka vzletu je jiná věc, řekněme že při vzletu se motory vždy nastavují na stejný výkon (toto není pravda, ale vycházejme z toho). Při rychlosti větru = 0 bude pro vzlet potřeba dráha dlouhá x. Při větru proti směru vzletu se vzdálenost x zmenší.

2. Jo. Je třeba rozlišit dva připady - normální vítr v cestovní hladině (do několika desítek uzlů), se kterým prostě nic nenaděláme a Jetstream. Vzhledem k tomu že rychlost větru při zemi je snižována třením o zemský povrch, je logické, že se sotupající výškou rychlost větru může růst. Na zeměkouli se vysoko nad zemí objevují proudy velmi rychle se pohybujícího vrduchu, takzvaný jetstream. Rychlost jetstreamu může být od několika desítek uzlů až po několik SET uzlů, což má na ekonomiku letecké dopravy obrovský vliv. Jetstream je docela dobře předpovídatelný, takže lety jim ovlivněné si změní trať. Teoreticky by totiž mohla nastat situace, že letadlo v hladině bude mít indikovanou rychlost 250kt, ale proti němu bude foukat jetstream 250kt, takže vůči zemi bude letadlo stát na místě a po spálení zásoby paliva spadne tam, odkud vzlétlo.

3. Kabina se samozřejmě při letech nad FL100 přetlakuje (tj tlak uvnitř kabiny je větši než tlak okolo letadla). Ovšem se stoupající výškou by při konstantním vnitřním tlaku rostla síla, která rozpíná konstrukci letadla tak, až by konstrukce nevydržela a letadlo by explodovalo. Proto se se stoupající výškou snižuje tlak v kabině letadla (čímž se snižuje rozpínavá síla a zvyšuje dostup letadla). Nevím o jakém letadle se bavíme, ale témař v každém nalezneme indikaci delta p, což je rozdíl vnitřního a vnějšího tlaku kabiny a indikaci vertikální rychlosti kabiny, což je hypotetická hodnota odpovídající vertikální rychlosti takového tělesa mimo přetlakovanou kabinu letadla, které by zaznamenávalo vlivem změny atmosferického tlaku s výškou takovou změnu tlaku, která je nyní v kabině letadla.

Před vzletem se kabina tlakuje na hodnotu tlaku, která bude chvíli po vzletu, právě pro komfort cestujících, aby jím \"neluplo\" v uších po vzletu ještě víc. Před přistáním se kabina automaticky tlakuje na výšku obvykle nižší než je tlaková výška letiště, ale před přistáním se otvírá zvláštní ventil, který zvolna \"zničí\" jakýkoliv rozdíl tlaku v letadle a vně letadla. Takže při přistání je v letadle \"díra\", kterou se tlaky uvnitř a vně vyrovnají, takže dveře jdou otevřít a cestující nepocítí žádnou tlakovou vlnu.

P. S. Zase jsem byl předstižen :) doufám že tam aspon nemam nejakou chybu
Uživatelský avatar
By Pavel
#60776
[quote="Johny"]Díky za bleskovou reakci, to se hned tak nevidí... Trosku jsem to asi spatne naspal. Takže jiny příklad: Postavím letadlo na zem a nějak ho ukotvím. A obrovskou turbínou na něj zepředu začnu foukat, budou mi ukazatele rychlosti v letadle ukazovat zvyšování indikované rychlosti? Budou ne? Pokud ano, tak přeci když letím řekněme rovně 320kias a začne foukat čelní vítr, tak tím pádem mi začnou přístroje ukazovat větší kias než před foukáním a musím snížit tah motorů abych udržoval stejnou kias, tím pádem se mi ale sníží ground speed a přistanu později... Je to tak??[/quote]

Budou. Je to jev běžně pozorovatelný u ukotveného letadla.

Jinak, záležitost prudkého zvýšení čelní složky větru - samozřejmě, pokud to bude velmi silná a velmi rychlá změna rychlosti větru, tak musím snížit tah motoru, abych zbytečně neletěl vyšší než povolenou rychlostí. Pokud to ale bude běžné zafoukání do čumáku tak nemá smysl to řešit, nikdy se mi letadlo kvůli několika knotům větru nerozsype a pokud nechám motory na stejném výkonu tak za moment indikovaná rychlost klesne do původní hodnoty (a GS se mi sníží). Proč? Protože s prudkým nárustem indikované rychlosti vzroste odporová síla, která zbrzdí letadlo na tu hodnutu, kde tah motorů = odporová síla proudícího vzduchu.
Uživatelský avatar
By Pavel
#60777
[quote="Johny"]Jo a proč tedy v FSce indikátor změny kias v příštích několika sekundách u addon letadel ukazuje při změnách rychlosti větru i změnu kias když na ni vítr nemá vliv?? Občs se jedná o veliké rozdíly[/quote]
Takový přístroj jsem nikdy neviděl.
By Johny
#60778
Ještš než přečtu předchozí příspěvek - např. u pmdg letadel je to myslím taková zelená šipečka na levém okraji PFD, která se práve pohybuje nahoru nebo dolů. Ukazuje kias v příštích (ted nevim presne) např 5sekundách při zachování stejných podmínek...
Uživatelský avatar
By PavelS
#60779
Johny píše:Díky za bleskovou reakci, to se hned tak nevidí... Trosku jsem to asi spatne naspal. Takže jiny příklad: Postavím letadlo na zem a nějak ho ukotvím. A obrovskou turbínou na něj zepředu začnu foukat, budou mi ukazatele rychlosti v letadle ukazovat zvyšování indikované rychlosti? Budou ne?
Ano, budou. A budou ukazovat rychlost rovnoměrně proudícího vzduchu kolem letadla. je teda úplně jedno, jestli letí letadlo ve vzduchu, nebo jestli kolem něj foukáš a letadlo stojí. Podstatné je slovo !rovnoměrného (ustáleného)" proudu vzduchu.
Pokud ano, tak přeci když letím řekněme rovně 320kias a začne foukat čelní vítr, tak tím pádem mi začnou přístroje ukazovat větší kias než před foukáním a musím snížit tah motorů abych udržoval stejnou kias, tím pádem se mi ale sníží ground speed a přistanu později... Je to tak??
Toto ale je případ, kdy proudění není ustálené, rovnoměrné. V tvém případě protivětru se krátkodobě indikovaná rychlost změní, ale vzápětí se vrátí zpět, i kdyprotivítr stále trvá a aniž bych měnil tah. Je to proto, že tu dynamický efekt převládne na okamžik nad rovnováhou mezi tahem a odporem, ustavenou při rovnoměrném proudění. Tento jev je i v reálu a nazývá se gusts, čili vitr nefouká rovnoměrně a gustuje v nějakém rozsahu rychlostí /třeba plusimnus 20 uzlu). Ručička rychloměry se přitom třepe, protože tyto změny nestačí sledovat, ale tyto rychlé oscilace se "vyruší" a výsledek je zase zptejná zprůměrovaná rychlost, daná stále stejným tahem motorů. Po tom, co odezní krátkodobá odchylka vzniklá jednorázovou změnou rychlosti prodění vzduchu, se v dlouhodobém horizontu stane vítězem opět rovnovýha sil, neboli bilance energie :)
Uživatelský avatar
By amalka
#60780
A z výše uvedeného plyne, že letadlo může i couvat (vuči zemi) ač letí podle přístrojů (rychloměru) dopředu... :P
Uživatelský avatar
By Pavel
#60782
[quote="Johny"]Ještš než přečtu předchozí příspěvek - např. u pmdg letadel je to myslím taková zelená šipečka na levém okraji PFD, která se práve pohybuje nahoru nebo dolů. Ukazuje kias v příštích (ted nevim presne) např 5sekundách při zachování stejných podmínek...[/quote]

Aha, to je speed trend, neboli predikce indikované rychlosti na 5 sekund na základě údajů jako aktuální úhel náběhu, poloha ovladačů motorů,... To nemá s počasím nic společného.
By Johny
#60783
Díky za odpovědi, už to začínám chápat .). Znalosti máte nabyté jen jako nadšenci nebo každý studujete fyziku?
Uživatelský avatar
By amalka
#60830
[quote="Johny"]Díky za odpovědi, už to začínám chápat .). Znalosti máte nabyté jen jako nadšenci nebo každý studujete fyziku?[/quote]

Ty si nikdy neházel vlaštovku z otevřenýho okna do kterýho foukalo? Všechno ostatní co tu bylo řečeno se od toho odvíjí. No a vlaštovky se skládají a házejí cca 3 třída základní školy.
By Johny
#61093
Je to asi trochu oftopic, ale mohl by mi nekdo doporucit nejakou rekneme encyklopedii, která zahrnuje všechny nebo alespoň většinu moderních civilních letadel s nějakým základním popisem? Nechtěl jsme kůli tomu zakládat nové téma a při rychlém prolítnutí fora jsem žádné podobné vlákno nenašel... Co jsme tak hledal na netu, tak nic tak nějak mým požadavkům neodpovídá... Díky za tipy!
By Johny
#61102
To asi je, jenze chtel bych neco takového kompaktního přehledného, pěkně rozděleného a aby to bylo do postele...
Uživatelský avatar
By Jindřich
#61108
[quote="Johny"]a aby to bylo do postele...[/quote]
Teda mě stačí, že s letadly trávím dlouhé večery, do postele bych si přeci jen představoval něco méně plechového :)
By Johny
#61113
Ty Dopravní letadla světa vypadají pěkně, jen bych chtěl něco novějšího, přecejen to vyšlo před 17 lety, ale něco takového stylu by to mělo být no...
Uživatelský avatar
By tmx
#61119
Právě že to je úžasné tím, jak je to staré. :) Třeba taková MD-12 měla být tuším v roce 1997. :)
Uživatelský avatar
By Filip
#61128
[quote="Johny"]Je to asi trochu oftopic, ale mohl by mi nekdo doporucit nejakou rekneme encyklopedii, která zahrnuje všechny nebo alespoň většinu moderních civilních letadel s nějakým základním popisem? Nechtěl jsme kůli tomu zakládat nové téma a při rychlém prolítnutí fora jsem žádné podobné vlákno nenašel... Co jsme tak hledal na netu, tak nic tak nějak mým požadavkům neodpovídá... Díky za tipy![/quote]
No, pokud by jsi si vzal do postele něco jiného, tak mohu doporučit toto.
http://www.airliners.net/aircraft-data/
Uživatelský avatar
By Pavel
#61139
No, teď v novym Flying Revue (mimochodem, must have časopis) jsem si všim reklamy na tohle: http://www.pilot-shop.cz/obchod/sortime ... kpit-p825/ za 590Kč to pro někoho, kdo chce informace opravdu tištěné nevypadá zle. ALe já osobně do postele radši vemu Obrázek a tam si hodím reál manuály od skutečných letadel, popřípadě tohle: knihy.vacc-cz.org - hezky se u toho usíná.
By Johny
#61142
No čtení to asi opravdu bud ezajímavé, ja jen že bych chtěl vyloženě encyklopedii.. Proste bych chtěl vidět letetadlo - identifikovat jej a vybavit si alespoň o něm nějaké základní věci :)