- 12 led 2010, 18:35
#60767
Zdravím, jen jsem se chtěl zeptat na pár základních věcí, na které mi určitě dokážete odpovědět:) .
1. Dnes jsem kdesi četl o nějakých V rychlostech a zjistil jsem, že jsem asi dodnes žil v mylném domnění... Takže zeptám se: V1, Vr, V2 apod jsou rychlosti takzvaně indikované a udávají se v kias že? Třeba V2 200 kias znamená, že poletím 200 knotů ne vůči zemi, ale jaksi vůči odporu vzduchu, pokud budu mít dejme tomu u úplně stejného vzletu silný čelní vítr tak potřebuji méně výkonu motorů než u silného zádového větru (ppokud tedy bude vzlet vůbec možný). A i přesto budu udržovat stejnou kias, tedy \"jakoukoliv V rychlost\" a vůbec se nehledí na rychlost vůči zemi, protože je pro ovladatelnost letadla nepodstatná. Tak to jsem si doteď myslel, ale dnes jsem četl někde, že aby někdo mohl udržovat jakousi V rychlost (jedno jakou) tak při silném head windu (čelní vítr - správně?) musí naopak zvýšit tah motorů aby kompenzoval tu sílu působící proti němu. To je přece nesmysl ne? I při letu při nárazu větru ze předu se na hlavním display letadla ukazuje že docházi ke zvyšování rychlosti (tedy indikované).
2. Pokud se létá podle indikovaných rychlostí a řekněme, že se udržuje pokaždé rychlost za letu stejná, tak na pravidelné lince letadla létají jednou (při čelním větru) se spožděním a podruhé (při zádovém větru) přistávají tedy se značným předstihem ne? Pokud by letěli úplně stejnou trasu včetně těch odletovýych a příletových a právě většinu trasy by měli jeden z výše zmíněných větrů
3. A poslední dotaz: Proč lidem v letadle při vzletu a klesání vlastně lupe v uších, musí polykat atd? Vždyť v kabině by měl být (kvůli komfortu) pořád stejný, nějaky standartní tlak ne? A jaktože změnu tlaku už člověk pociťuje ještě na zemi před vzletem? Kabina se presuje na nějaký standartní tlak pokaždé?
Děkuji za reakce!!!
1. Dnes jsem kdesi četl o nějakých V rychlostech a zjistil jsem, že jsem asi dodnes žil v mylném domnění... Takže zeptám se: V1, Vr, V2 apod jsou rychlosti takzvaně indikované a udávají se v kias že? Třeba V2 200 kias znamená, že poletím 200 knotů ne vůči zemi, ale jaksi vůči odporu vzduchu, pokud budu mít dejme tomu u úplně stejného vzletu silný čelní vítr tak potřebuji méně výkonu motorů než u silného zádového větru (ppokud tedy bude vzlet vůbec možný). A i přesto budu udržovat stejnou kias, tedy \"jakoukoliv V rychlost\" a vůbec se nehledí na rychlost vůči zemi, protože je pro ovladatelnost letadla nepodstatná. Tak to jsem si doteď myslel, ale dnes jsem četl někde, že aby někdo mohl udržovat jakousi V rychlost (jedno jakou) tak při silném head windu (čelní vítr - správně?) musí naopak zvýšit tah motorů aby kompenzoval tu sílu působící proti němu. To je přece nesmysl ne? I při letu při nárazu větru ze předu se na hlavním display letadla ukazuje že docházi ke zvyšování rychlosti (tedy indikované).
2. Pokud se létá podle indikovaných rychlostí a řekněme, že se udržuje pokaždé rychlost za letu stejná, tak na pravidelné lince letadla létají jednou (při čelním větru) se spožděním a podruhé (při zádovém větru) přistávají tedy se značným předstihem ne? Pokud by letěli úplně stejnou trasu včetně těch odletovýych a příletových a právě většinu trasy by měli jeden z výše zmíněných větrů

3. A poslední dotaz: Proč lidem v letadle při vzletu a klesání vlastně lupe v uších, musí polykat atd? Vždyť v kabině by měl být (kvůli komfortu) pořád stejný, nějaky standartní tlak ne? A jaktože změnu tlaku už člověk pociťuje ještě na zemi před vzletem? Kabina se presuje na nějaký standartní tlak pokaždé?
Děkuji za reakce!!!