VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
By koudi 25
#14385
Ahoj piloti mam dotaz. Můžete mě někdo vysvětlit k čemu přesně a jak se používá funkce to/ga lítám zatim jenom z defaultem. Pokud někdo poradí budu rád diky moc. Koudi
Uživatelský avatar
By tgurecky
#14386
TOGA= TakeOff and GoAround. Slouží pro nastavení tahu, výkonu motoru pro start popřípadě pro případ nezdařeného přiblížení.
U defaultu nevím jaký to má smysl, asi moc velký ne. Reálnější to bude u letadla které má buď FMC/CDU, nebo u letadla kde se dá nastavit výkon, tah motorů.
By CSA447
#14387
Mno z vlastni zkusenosti rikam ze smysl tam je ale jen jeden ( na okrasu ) - je pravda ze to prida plyn ale ja jsem to este nepouzil, a to jsem na defaultnim 737-400 asi 4 mesice ...
Uživatelský avatar
By Pavel
#14390
Ja to bezne pouzivam pro TO, GA, Missed Apch, a v defaultoj to dělá tto, že to postupně ale rychle přidá motory na max. Ale musis mit zaply AT :)
Uživatelský avatar
By Engin
#14395
A já bych se zeptal, k čemu je to technicky dobré. Když jsem pozoroval fuel flow, tak u TO-GA je zajímavé, že cpe do motoru konstantní (dost drastické) množství paliva, díky čemu jedou na 10x%. Stejný výkon ale dostanu i bez TOGA, když přidám plyn na plno, ale s nižším fuel-flow. Tak se ptám - je v tomhle to kouzlo?
Uživatelský avatar
By Ace2
#14397
No Toga ti zajistí i to, že nepřekročíš maximální rychlost motoru, respektivě turbíny, protože při manuální plným tahu se dostaneš na nějakých 110% s TOGA tuším na 99.7%, taky je docela možný, že s TOGA bude zpoždění turbíny kratší. Tedy docílit maximální tah motoru za co nejkratší dobu bych řekl. Nicméně nemám to technicky podložený.
Uživatelský avatar
By PavelS
#14399
No především myslím, že význam je v tom, že to \"přidá plyn\" rychle a BEZ toho, abyste se o něj starali, což je přínosné pro možnost přežití jako takového. Na všechny procedure po vyhlášení To/GA nemáte ani o ň času víc, než stačí na přežití. Musíte současně koordinovat x-věcí a pokud za vás A/T aspoň \"přidává plyn\" tak, aby to současně nerozsekalo motor - zaplaťpámbů za to. Obávám se, že nějaký FuelFlow je v tomto okamžiku to naprosto poslední, co někoho zajímá.

Uvědomte si, co se zde čas od času diskutuje o problému zvaném DH - ta je spočítána tak, že zohledňuje prosednutí letadla po dosažení DH ale nikoliv nějakou chybu nebo zpoždění pilota. DH počítá s tím, že prostě se dá \"plnej knedlík\" ihned a současně se zavírá mechanizace, apod.. Takže nějaké zpoždění nebo zapomenutí se trestá plácnutím o dráhu; rezerva je vyčerpána bezchybným provedením procedury.
By koudi 25
#14403
No tak to sem tak nejak tusil ale taky to moc nepouzivam zda se me to nejaky nespolehlivy. Hlavne to vubec nedrzi tu rychlost co mam nastavenou proste to pořád valí na plny pecky a ze by to omezovalo tah na 99,7 se me nezda ale to je mozna jenom tim defaultem. Mám i PMDG ale bohužel namám čas se to teď učit. Tak vám všem dik.
Uživatelský avatar
By PavelS
#14404
No pokud mluvíš o používání tlačítka TO/GA ( opakuju : tlačítka To/GA ), tak to žádnou rychlost nedrží, naopak, jeho smyslem je nastavení rychlosti zrušit, co nejrychleji přidat plyn ( ale aby současně neshořel nebo nechcípl motor ) a tím umožnit akceleraci.

Zmáčknutím TO/GA se nastavená rychlost na A/P + A/T zruší, protože potřebuješ z rychlosti přiblížení v poslední fázi - kdy máš s \"plnejma\" klapkama cca 145 kiasů - zrychlit tak, abys mohl stoupat rychlostí pro vzlet, typicky V2+15kiasů a více. Takže jak to postupně začne přidávat, tak přitahuješ, zastavíš klesání a plynule přejdeš do aspoň horizontálního letu, zavíráš mechanizaci, podvozek a akceleruješ na rychlost bezpečného stoupání. K tomu musíš hlídat aspoň přibližně směr ( manevr obvykle probíhá v naprosté mlze - je to přece Missed App ), připnout A/P a ještě oznámit TWR, že je M/A, takže jak říkám, každá pomoc dobrá :)
By koudi 25
#14405
Ja sem to skousel pouzivat vzdycky jenom pri startu myslel sem ze je to hlavne pro start nekde sem vycetl ze to automaticky vyrovnáva tah motorů aby se letadlo nekam nenatáčelo o mapt jsem o tom nepremyslel to jsem vždycky valil ručně, ale asi to ma neco do sebe musim to vyskouset. Tak dikec ahoj.
Uživatelský avatar
By Pavel
#14423
Já u defauta TO/GA používám jak jsem řelk při startu, stojim nma dráze, klapky vysnutý, v AP připravená nějaká rozumná rychlost, výška a hdg, zapnu AP, zapnu AT, FD ale na AP nic neaktiviju, jen kliknu na TO/GA, vono se to rozjede, ručně to odlepim od dráhy, zasunu podvozek, aktivuju na AP HDG, ALT a SPD (rychlost kterou mam předem nastavenou). Tím se TO/GA vypne a už to je :) Jen bacha na pozdní vypnutí TO/GA u defaultního bulíka jinak z toho máš OVERSPEED (což se docela stává pokud včas neaktivuješ AP.
Uživatelský avatar
By vres
#14434
[quote="Pavel"]Já u defauta TO/GA používám jak jsem řelk při startu, stojim nma dráze, klapky vysnutý, v AP připravená nějaká rozumná rychlost, výška a hdg, zapnu AP, zapnu AT, FD ale na AP nic neaktiviju, jen kliknu na TO/GA, vono se to rozjede, ručně to odlepim od dráhy, zasunu podvozek, aktivuju na AP HDG, ALT a SPD (rychlost kterou mam předem nastavenou). Tím se TO/GA vypne a už to je :) Jen bacha na pozdní vypnutí TO/GA u defaultního bulíka jinak z toho máš OVERSPEED (což se docela stává pokud včas neaktivuješ AP.[/quote]
Ale pozor na dodržování SOP pro LKPR, kde se říká:

2.6
Departure procedure for jet aircraft

1) from takeoff to 2700 ft - Climb at V2 + 10 kt (or as limited by body angle)
2) at 2700 ft – reduce engine thrust to not less than climb power/thrust
3) at 4200 ft – accelerate to normal climb speed (max 250 KIAS) and retract the flaps

Download LKPR Pilot SOP v3.2

David
By koudi 25
#14549
[quote="Pavel"]Já u defauta TO/GA používám jak jsem řelk při startu, stojim nma dráze, klapky vysnutý, v AP připravená nějaká rozumná rychlost, výška a hdg, zapnu AP, zapnu AT, FD ale na AP nic neaktiviju, jen kliknu na TO/GA, vono se to rozjede, ručně to odlepim od dráhy, zasunu podvozek, aktivuju na AP HDG, ALT a SPD (rychlost kterou mam předem nastavenou). Tím se TO/GA vypne a už to je :) Jen bacha na pozdní vypnutí TO/GA u defaultního bulíka jinak z toho máš OVERSPEED (což se docela stává pokud včas neaktivuješ AP.[/quote]
No tak sem to skousel podle tebe a mam trosku problem letadlo jeste nema ani 120k a uz se zveda jak blazen tak nevim jak mam dosahnout vr147k. Asi neco delam spatne ale nevim co. Jestli vis prosim porad diky. Koudy.
Uživatelský avatar
By Pavel
#14556
Jj, koudi: buď se vvykašli na 174 knotu a zvedni to na 120 nebo si to vytrimuj tak aby se si to pred 147 neodlepilo(muj pripad)...
Uživatelský avatar
By PavelS
#14564
[quote="koudi 25"]No tak sem to skousel podle tebe a mam trosku problem letadlo jeste nema ani 120k a uz se zveda jak blazen tak nevim jak mam dosahnout vr147k. Asi neco delam spatne ale nevim co. Jestli vis prosim porad diky. Koudy.[/quote]
Tipnul bych, že je špatně vytrimované letadlo.

Dále: Vr není konstatní , ale záleží na naložení a dalších věcech, proto by se měla změna Vr zohlednit i u "nevěrohodného" defalut letadla aspoň odhadem. Jakože, když tam máš třeba 1000kg paliva , tak to bude míň :)

Ještě dále: Uvedený postup při startu je blbě a to i s def. letadlem - To/Ga se pustí až poté, co se rozjede letadlo ručně. T.j. nezapínáš To/Gu hned v nulové rychlosti, ale ručně přidáš plyn tak, abys nepřesáhl limity a teprve v cca 60kts připínáš To/gu pro další akceleraci a management tahu. Předtím se provádějí nějaké checky ... ( teorie ).

A ještě dále : U To/Gy jsou dva režimy:
To/ - při vzletu, kdy se akceleruje podle nastavených omezení ( u default teorie) , ale tak, aby nepřesáhl limity dané tím nastavením. Toto nastavení umí komerční modely a typicky může znamenat třeba jen 95% vzletového výkonu ( resp. N1 ), což prodlužuje rozjezd, ale šetří motory. To/Ga pak handluje s tahem tak, že nedovolí překročení tohoto omezení. Obecně i zde jsou ještě jsou dva režimy, zcela automat nebo ruční nastavení omezení - automat handluje via FMC, ruční se nastaví na palubce.

Ve finále by to mělo vypadat tak, že se toto vše dodrží a ještě se vyhoví postupu po vzletu platným pro LKPR ( viz. DC)....

/Ga - při režimu /Ga se na toto vše kašle a akceleruje se tak, aby se nepřesáhly motorové limity.

Hlavní důvod , proč to tu uvádím, je, aby bylo na příkladu vidět, jak se liší defalutní letadlo od komečního addonu. Na něm jsou všechny tyto finesy funkční a to dělá věci mnohonásobně zajímavější.
By koudi 25
#14568
[quote="PavelS"][quote="koudi 25"]No tak sem to skousel podle tebe a mam trosku problem letadlo jeste nema ani 120k a uz se zveda jak blazen tak nevim jak mam dosahnout vr147k. Asi neco delam spatne ale nevim co. Jestli vis prosim porad diky. Koudy.[/quote]
Tipnul bych, že je špatně vytrimované letadlo.

Dále: Vr není konstatní , ale záleží na naložení a dalších věcech, proto by se měla změna Vr zohlednit i u "nevěrohodného" defalut letadla aspoň odhadem. Jakože, když tam máš třeba 1000kg paliva , tak to bude míň :)

Ještě dále: Uvedený postup při startu je blbě a to i s def. letadlem - To/Ga se pustí až poté, co se rozjede letadlo ručně. T.j. nezapínáš To/Gu hned v nulové rychlosti, ale ručně přidáš plyn tak, abys nepřesáhl limity a teprve v cca 60kts připínáš To/gu pro další akceleraci a management tahu. Předtím se provádějí nějaké checky ... ( teorie ).

A ještě dále : U To/Gy jsou dva režimy:
To/ - při vzletu, kdy se akceleruje podle nastavených omezení ( u default teorie) , ale tak, aby nepřesáhl limity dané tím nastavením. Toto nastavení umí komerční modely a typicky může znamenat třeba jen 95% vzletového výkonu ( resp. N1 ), což prodlužuje rozjezd, ale šetří motory. To/Ga pak handluje s tahem tak, že nedovolí překročení tohoto omezení. Obecně i zde jsou ještě jsou dva režimy, zcela automat nebo ruční nastavení omezení - automat handluje via FMC, ruční se nastaví na palubce.

Ve finále by to mělo vypadat tak, že se toto vše dodrží a ještě se vyhoví postupu po vzletu platným pro LKPR ( viz. DC)....

/Ga - při režimu /Ga se na toto vše kašle a akceleruje se tak, aby se nepřesáhly motorové limity.

Hlavní důvod , proč to tu uvádím, je, aby bylo na příkladu vidět, jak se liší defalutní letadlo od komečního addonu. Na něm jsou všechny tyto finesy funkční a to dělá věci mnohonásobně zajímavější.[/quote]
Zdravim ze Vr není konstantní to chapu a ze to souvisí s vahou letadla to taky. Můj případ byl ten že sem letadlo vyvážil podle tabulky tak abych měl váhu pro Vr 147kts takze si myslím že můj problém bude asi v tom vytrimov ání. Takže tím přichází další otázka jak na zemi poznám že je letadlo správně vytrimovaný pro start.
Jo a s tím komerčním letadlem je mě to jasny že je to trovhu jiná dimenze mam 737 PMDG ale jaksi se nedostává času na to abych se s ním naučil.
Koudi
Uživatelský avatar
By vres
#14569
[quote="jamess"]tak tam dej trochu víc paliva,nebo nějaký paxxx[/quote]
[quote="Pavel"]Jj, koudi: buď se vvykašli na 174 knotu a zvedni to na 120[/quote]
Obě řešení ale neřeší příčinu ale následek a to je špatně. Příčina bude zřejmě opravdu špatné nastavení trimu (za předpokladu že je ta Vr spočítaná dobře).

[quote="koudi 25"]Takže tím přichází další otázka jak na zemi poznám že je letadlo správně vytrimovaný pro start.[/quote]
V reálu podle Weight and Balance Sheet (loadsheet), u komerčních addonů buď podle tabulek a nebo nějakého weight and balance calculatoru. A v případě default letadla to bude asi problém.

[quote="PavelS"]Jakože, když tam máš třeba 1000kg paliva , tak to bude míň[/quote]
Ani to tu neříkej, někdo je schopen tě vzít vážně a opravdu naložit jen 1000 kg paliva, což stačí na maximálně pojíždění na letišti :) I pro jeden IFR okruh s B737 je odhadem potřeba nejméně 4 tuny paliva, protože musíte počítat s IFR rezervami (30min vyčkávání, diverze na náhradní letiště, minimální zásoba paliva)

[quote="PavelS"]Ještě dále: Uvedený postup při startu je blbě a to i s def. letadlem - To/Ga se pustí až poté, co se rozjede letadlo ručně. T.j. nezapínáš To/Gu hned v nulové rychlosti, ale ručně přidáš plyn tak, abys nepřesáhl limity a teprve v cca 60kts připínáš To/gu pro další akceleraci a management tahu. Předtím se provádějí nějaké checky ... ( teorie ).[/quote]
Správný postup při zahájení vzletu - ručně přidat plyn na 40-50% N1/N2/EGT (přesné hodnoty a podle čeho záleží na typu letadla, resp motoru - viz manuál k letadlu) a po ustabilizování hodnot (víceméně počkat +-3s) se přidává autothrustem na vzletový čí redukovaný výkon. To zda stát na brzdách nebo ne záleží na TODA/TORA a TODR/TORR.

[quote="PavelS"]A ještě dále : U To/Gy jsou dva režimy:[/quote]
U To/Ga je jen jeden režim - plný plyn. Druhý režim o kterém mluvíš je redukovaný výkon na vzlet, který znamená, že se na vzlet nepoužívá plný tah, ale redukovaný, který výrazně šetří motory, ale prodlužuje délku vzletu, takže se dá použít jen při dostatečně dlouhé rwy. Nastavení redukovaného tahu se provádí přes FMS (volba tuším flex to temperature). U Airbusů se pak aplikuje nastavením plynových pák do příslušného gatu (už opravdu nevím označení). A ještě přidám, že u ČSA lze použít redukovaný tah jen na nekontaminovaných dráhach (tzn. pouze na suchých)

Doufám, že jsem některým objasnil další taje létání a ukázal že to není jen o přidání plynů a letění. A takhle by se dalo dlouze mluvit o výpočtu V1, TODR nebo potřebných úkonech a briefingu před vzletem, před přiblížením atd atd. V letectví se stačí zavrtat do čehokoliv a člověk zůstane zírat že to není tak jednoduché a povrchní jak si myslel, ale je to mnohem mnohem složitější.

David
By koudi 25
#14575
[quote="vres"]Zeditoval jsem svůj minulý příspevěk a zahrnul do něj i odpověd na tvou otázku.

David[/quote]
No tak to je potěšující nicméně dik moc du trenovat.
Koudi.
Uživatelský avatar
By PavelS
#14582
Druhý režim o kterém mluvíš je redukovaný výkon na vzlet, který znamená, že se na vzlet nepoužívá plný tah, ale redukovaný, který výrazně šetří motory, ale prodlužuje délku vzletu, takže se dá použít jen při dostatečně dlouhé rwy. Nastavení redukovaného tahu se provádí přes FMS (volba tuším flex to temperature). U Airbusů se pak aplikuje nastavením plynových pák do příslušného gatu (už opravdu nevím označení). A ještě přidám, že u ČSA lze použít redukovaný tah jen na nekontaminovaných dráhach (tzn. pouze na suchých)
U Boeingů ( minimálně těch starších -300, -400 ) je možnost toto nastavit manuálně , tj. bez použití FMC. Je na to přepínač u motorových přístrojů, kde se zárověň nastaví požadovaná hodnota N1 redukovaného tahu pro každý motor ( je opravdu dobré ho nastavit pro každý stejně ). Je ale pravda, že od vz. NG a u Airbusů je to asi zcela automatisovano.
By mezek
#14763
Podle manuálu PMDG 738/9 - /line up/ na brzdách přidat plyn /přípusť/ na 40% N1, stabilizovat, kontrola všech parametrů motorů, pokud je vše OK přidat na +70% N1 a až poté aktivovat TO/GA. Brzdy použít dle potřeby.
Při \"urychleném\" vzletu nastavit oněch 40% při pojíždění na dráhu z h/p.
By koudi 25
#14769
Diky všem za odpovědi a musim dodat že sem si konečně udělal trochu času a pustil se do PMDG a byl sem nadšenej nedá se to srovnat s defaultem \" trošku\" plavu v FMC ale mit vic casu asi bych se do toho dostal. No snad to někdy přijde.
Koudi