VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Oficiální fórum Czech Air Force Virtual.
Uživatelský avatar
By POndrej
#117663
Ahoj,

tak mě tak napadlo, co si vybrat nějaký den v týdnu, kdy by se všichni členové nově vzniklé CEFv sešli online na VATSIMu a pomalu začínali s tréninkem? Všechny nápady jsou vítané.
By Araneus
#117699
Neděle je vyhrazená na eventy VACC-CZ. Ale na druhou stranu vzhledem k tomu, že plán eventů je znám tak měsíc dopředu, tak by se daly využít ostatní neděle, kdy žádné eventy nejsou.
Uživatelský avatar
By Michal Z.
#117846
Dnešní schůze tj. 9.11.14 členů CEFv na TSku bude ?

1. Bylo by dobré si promluvit o tom, jak bude probíhat výcvik na verzích FS9 /FSX /Xplane
2. Kdo případně povede výcvik na FS9 nebo Xpl. ?
3. Vypsat do seznamů pilotů na stránkách CEFv, kdo má jakej sim., v případě, má-li 2 nebo 3 tak kterej bude preferovat pro létání CEFv.
4. Seznam rychlostí internetu (X-mbit, ping, stabilita), případně i PC soustavy, více info až na voice.
5. Vytvořit na stálo místnost a podmístnosti v TSku, osobně mam zkušenost jako majitel / administrátor přes 3 roky na TSku bývalém portálu Pilsfree-Gaming. Rád se toho ujmu.
6. Vaše přání a nápady i ze stran ATC, případně kdo by se ujmul vojenské oblasti a letištím jako LKAA_M_CTR callsign : Flashback případně s plnohodnotnou schopností Precision Approach. nejvíce využívané letiště budou  Pardubice, Čáslav, Kbely tam bysme byli rádi alespoň za APP dle výcviků.
By Araneus
#117848
Já o žádné schůzi nevím a nevím, jestli ostatní piloti vědí. Domlouvali jste něco s Gelbou a někde to oznamovali?

Pokud ostatní piloti nevědí, tak se obávám, že je to bude hodně narychlo a že nikdo moc nedorazí. Já mohu až večer od půl deváté.
By Araneus
#117851
Na pondělí 17.11. večer Gelba naplánoval nějaké lítání. Psal mail tobě i mně. A ty jsi neodpověděl nebo o tom aspoň nevím. Takže zatím vyčkávám se shánění ATC. A pokud vím, piloti taky zatím nic nevědí.

P.
Uživatelský avatar
By Jindřich
#117883
[quote="Michal Zíka"]
6. Vaše přání a nápady i ze stran ATC, případně kdo by se ujmul vojenské oblasti a letištím jako LKAA_M_CTR callsign : Flashback případně s plnohodnotnou schopností Precision Approach. nejvíce využívané letiště budou  Pardubice, Čáslav, Kbely tam bysme byli rádi alespoň za APP dle výcviků.
[/quote]
Tohoto se klidně ujmu, koneckonců jsem člen vCEF, takže vám rád pomůžu. Krom toho, ale, co se létání týče, ode mne moc nečekejte, maximálně nějaké eventy za VFR s dopravákem.
Uživatelský avatar
By Pavel
#117885
Jen bacha, že reálná vojenská oblast (tzv. Praha terén) již v reálu není, vojenské traťové lety jsou na supernízkých sektorech, tzn defakto na regionech. Nějací návodčí ze Staré Boleslavi nějakou frekvenci jistě mají, ale to bych rozhodně nenazýval oblastí, to je nějaká forward control, vyloženě navádění na cíl, ne služby meziletištním letům.

PB
Uživatelský avatar
By Michal Z.
#117889
LKAA_M_CTR k dispozici tedy nebude ? Nebo spíš když bude na civilním CTRku provoz tak asi nebudete nadšeni když budem volat na vaší freq. s žádostí o vektory, navigace na cíle, apod...  nato čas mít určitě nebudete - proto bysme potřebovali nějakýho celostátního návodčí a kontrolora v jednom kterej by byl pod touhle ikonou. ( na různé Eventy - Mise , by pak šlo dohodnout ještě speciálního návodčí konkrétní oblasti), ale to už je předem se domluvit s ATC aby si po koordinaci připravil i body na radaru atd.

Pokud máte lepší nápady, jak zbytečně nezatěžovat civil. ATC tak budu jedině rád :)
Uživatelský avatar
By JKol
#117896
LKAA_I_CTR by asi šlo... Jinak LKAA_M_CTR je Mentor pozice ze které se nadává oblastnováčkům jak nic neumí :)
Uživatelský avatar
By Pavel
#117898
No, technicky jestli se to bude dělat na LKAA_I_CTR (předtím jsem taky napsal M ale myslel jsem I), což je frekvence pozůstalá po výše zmíněném Praha terén a Praha info (civilní FIC) s tím, že bychom tuto frekvenci teď nechali pro forward control, nebo jestli si u VATEUDu vyžádáme nějakou další frekvenci (abychom I_CTR nechali opravdu jako FIC pro případ pozdější potřeby), nebo jestli se to bude dělat po teamspeaku, je možná jedno, ještě to stojí za probrání. Nicméně za staff VACC-CZ a za TD za mě:

1) určitě by tohoto návodčího měli dělat jedinci k tomu nějak schválení, licencovaní, přezkoušení, atd - rozhodně ne kdokoliv. Pokud by se k tomu využívala LKAA_I_CTR/jiná "VATSIM frekvence", musí mít řídící alespoň APP papíry aby se tam mohl připojit. Oblastníci bez omezení, APP by si u mě museli vyžádat solo validation, která je ovšem časově omezená a nelze jí udělovat do nekonečna, takže by je to po cca půl roce donutilo si ACC papíry stejně udělat.

2) Pokud by se to dělalo po teamspeaku s tím, že by dotyčný byl na OBS tak nemusí být ATC, nicméně v takovém případě bych se rád zasadil o to aby v LOA s VACC-CZ bylo jasně specifikované kdo to bude moci být, jak bude koordinovat s civilními ATC a aby byl stanoven standard který ten dotyčný bude muset zvládnout; tedy aby se tam nevyskytl někdo kdo neví jaké jsou civilní předpisy, jaké jsou vojenské předpisy, co může a co musí, jaký je kde vzdušný prostor, která civilní pozice za jaký prostor zodpovídá, jak vatsim předpisy (VSOA, GRP,...) řeší vojenskou aktivitu na síti, atd...

3) Tak jako tak, tato pozice by byla jen v roli návodčího, tzn řízení OAT provádějícího misi v civilním prostoru nebo uvnitř vojenských prostorů pro ten den aktivovovaných. Ostatní provoz je řízen běžnými vatsim řídícími, a to buď civilními (letadla letící po trati neprovádějící misi jsou dnes opravdu na civilních frekvencích), nebo APP na vojenských letištích, což opět mohou být pouze VATSIM ATC vycvičení standartním výcvikovým programem VACC-CZ (od LKPR_DEL výše).

4) Já v dohledné době zpracuji návrh na koordinační dohodu mezi LKAA_CTR a vCEF co se týče řízení OAT prostřednictvím návodčího a tuto umístím do Wiki. Pak si zde probereme jeslti to takto může být, popřípadě upravíme podle potřeby. Nicméně bude se to týkat toho, za jakých okolností může návodčí letící OAT (např. hotovost) kam pustit, jak a kdy s civilní sekcí koordinovat, jaký my civilové od vojenského cíle udržujeme rozstup, atd. Tzn bude to jen část koordinační dohody mezi civil a military na vatsimu, mělo by to řešit praktickou část spolupráce při letu, nebude to řešit žádné licencování případných návodčích, způsoby aktivace vojenských prostorů, apod - to je ještě potřeba udělat.

PB
Uživatelský avatar
By POndrej
#117899
Strucne receno, dokud nebude mit CEFv sve vlastni ridici, je zavisla na civilnich ATC. Co ja vim, tak par clenu je vycviku, ale nez se doskrabou na CTR pozici....?
Uživatelský avatar
By Pavel
#117900
No, a jaké jiné řešení navrhuješ? Já navrhuju buď být závislý na VACC-CZ řídících (viz moje povídání o frekvencích), nebo návodčí dělat po teamspeaku nějakou osobou pověřenou, jejíž výcvik bude v režiji CEF, nicméně bude předem dohodnut s VACC-CZ. Napadá tě nějaká jiná možnost?

PB
Uživatelský avatar
By POndrej
#117908
Návodčí na TS je sice fajn možnost, ale pro pilota by to ztratilo to kouzlo toho : "switch to frequency xxx decimal xxx", takže to řešení opravdu není. Prozatímní možnost zůstává být závislý na civilních ATC a vedle toho zjišťovat jak je to s výcvikem MIL_ATC, resp. jestli by byl někdo ochoten "zezelenat" natrvalo jako ATC. Takže strategie zní : "Čekáme na zprávy zvenčí a rozkazy shora."
Uživatelský avatar
By Michal Z.
#117909
Pro běžné létání (i ve formaci) určitě bude stačit civil ATC, ale při misích kde se nás muže sejít parta rozdělá do X skupin, pak by asi civil ATC byl zahlcen informacemi jen od vojáků což určitě neni dobrej nápad. Pohybujem se většinou nízko a rychle, standartně platí 250IAS, ale i pro běžné výcviky v nižších FL bych rád požádal toleranci 300IAS (L-39 ideálně ve formaci 275IAS, Gripen 300+ IAS na tý spodní hranici rychlostech ve formaci). Výcviky budou probíhat jak ve dne tak v noci s mlhou.

Jestli se toho JM ujme pak bysme byli rádi aby jsme mohli trénovat společně komunikaci dle vojenských předpisů frazeo. Asi bych neviděl problem to taktéž uskutečnit  v COD. Víc provozu = víc zábavy pro všechny ;)
Uživatelský avatar
By Gelba
#117911
Pavlovo řešení je nejlogičtejší a řekl bych i jediné možné.

Vzhledem k povaze misí, které budeme schopni simulovat, služby návodčího mají smysl pouze v několika specifických případech (zásah proti letounu, nácvik vzdušného souboje, popřípadě simulace FAC, SAR, apod.). Pokud bychom tedy tuto funkci do budoucna nějakým způsobem vymezili a ošetřili, bylo by to skvělé.

Dokážu si představit, že by takový řídící byl schopen poskytovat případné služby vojenského APP i při větších výcvikových eventech. Při běžných letech vzhledem k počtu řídících a provozu na vatsimu se budeme tak jako je tomu v reálu místit s civilním provozem. Vojenská komunikce se při standartních letech od té civilní nijak diametrálně neliší. Napadá mě proto, zda není možné seznámit s určitými specifiky vojenského létání naše řídící tak, abychom my mohli použít vojenskou frazeo a nemuseli se spoléhat čistě na vojenského řídícího v případech kdy to vlastně ani není nutné (Což si myslím že se bude jednat o většinu následujících letů).
Uživatelský avatar
By Jindřich
#117913
[quote="Ondřej Gelbič"]
Pavlovo řešení je nejlogičtejší a řekl bych i jediné možné.

Vzhledem k povaze misí, které budeme schopni simulovat, služby návodčího mají smysl pouze v několika specifických případech (zásah proti letounu, nácvik vzdušného souboje, popřípadě simulace FAC, SAR, apod.). Pokud bychom tedy tuto funkci do budoucna nějakým způsobem vymezili a ošetřili, bylo by to skvělé.

Dokážu si představit, že by takový řídící byl schopen poskytovat případné služby vojenského APP i při větších výcvikových eventech. Při běžných letech vzhledem k počtu řídících a provozu na vatsimu se budeme tak jako je tomu v reálu místit s civilním provozem. Vojenská komunikce se při standartních letech od té civilní nijak diametrálně neliší. Napadá mě proto, zda není možné seznámit s určitými specifiky vojenského létání naše řídící tak, abychom my mohli použít vojenskou frazeo a nemuseli se spoléhat čistě na vojenského řídícího v případech kdy to vlastně ani není nutné (Což si myslím že se bude jednat o většinu následujících letů).
[/quote]
Dyk jsem psal, že se toho rád ujmu. :) Pokud máš čas, připrav mi nějaké materiály rozdílů mezi civil/mil ATCo a já na to mrknu.
Uživatelský avatar
By Gelba
#117917
[quote="Jindřich Machalínek"]
Dyk jsem psal, že se toho rád ujmu. :) Pokud máš čas, připrav mi nějaké materiály rozdílů mezi civil/mil ATCo a já na to mrknu.
[/quote]

Jo s tebou taky počítám :) ...teď pracuju na materiálech pro piloty...obsahem bude také frazeo. Avšak ten vojenský návodčí, bude z veliké části asi sci-fi vzhledem k nedostupnosti materiálů. Mám kamaráda co je na pilotovi na UNOBu, předpokládám že je tam nějaká knihovna odkud by se daly nějaké předpisy zapůjčit. Eventuelně jsem objevil, že Tomáš Cáp si dodělává ing. na dopravce...tak ho pozvat na pivo a něco z něj potahat...ale myslím si, že vzhledem k tomu, kde pracuje, moc sdílný nebude.

Mě jde spíš o to zda je vůbec reálné aby ostatní řídící byli schopni uřídit nějaký standardní vojenský provoz, prostě se naučit několik těch málo odlišných frází.
Příklad, bude online LKPR_APP/LKAA_CTR (kdokoliv co s vojáky nemá co společného) a pilot CEF prahnoucí po procvičení základní frazeo přistává ve Kbelích. Zažádá si overhead a řídící neví co s ním.
Uživatelský avatar
By POndrej
#117919
Avšak ten vojenský návodčí, bude z veliké části asi sci-fi vzhledem k nedostupnosti materiálů.
Ondro, co se týče FAC, tak jsem našel STANAG 3797, což je Minimum Qualifications For Forward Air Controllers. Je to to, co hledáš? Zatím jsem stáhl pouze verzi STANAG Ed.4, aktuálně je STANAG Ed.6 z letošního roku po které dál pátrám.
Uživatelský avatar
By Gelba
#117926
Ondřej Plechatý píše:
Avšak ten vojenský návodčí, bude z veliké části asi sci-fi vzhledem k nedostupnosti materiálů.
Ondro, co se týče FAC, tak jsem našel STANAG 3797, což je Minimum Qualifications For Forward Air Controllers. Je to to, co hledáš? Zatím jsem stáhl pouze verzi STANAG Ed.4, aktuálně je STANAG Ed.6 z letošního roku po které dál pátrám.
Paráda! Pošli na mail, kouknu na to ;)