VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
#8520
Ahoj všem, přicházim s celkem \"zásadní\" otázkou, ale co, neni ostuda se zeptat;) (teda snad :) ) Přistvám na letiště a ATC mi řekne- pokračuj po přistávací (např.) VOZ1L (to sem odvodil resp. vymyslel jestli neexistuje tak sorry ;) ) Vim že přistávací trat je trat kterou mám letět, ale ted ta zásadní otázka- vůbec nevim kudy mám letět... je to ve formě mapy a vytisknout, nebo to má v \"sobě\" GPS a jenom to tam zadám??? Předem díky za odpovědi... Jo a ještě jedna otázka- může na VATSIMu lítat s vojenskými letadly? Já tipuju, že jo, ale kdoví, jestli nejsou ATC absolutní pacifisti, aby mě naschvál neposlali na špatnou dráhu, nebo tak... :))) Ondra
#8521
No za prvé přistávací se korektně říká příletová trať (STAR)
Na GPS v FS zapomeň )teda aspon nevím nic o tom, že by se tam daly SID/STAR zadávat)
Pokud letíš s modelem letadla, které nemá FMC, tak můzeš letět NON-RNAV. Tzn. podle mapy STAR, kterou máš vytištěnou jsi schopen zaletět NON-RNAV příletovou trať.
Pokud FMC máš, tak tam zadaš STAR normálně. Jak RNAV, tak můžeš i NON-RNAV
#8522
Přistávací trať - správně: příletová trať , čili tzv. STAR ( Standard Terminal Arrival Route ).

Je buď ve formě mapy nebo ve formě dat pro FMC.
Jestli je v FSce i pro GPS nevím, ale silně pochybuji, že i kdyby, že by byly aktualizovatelné.
Proto nepoužívej GPS pro IFR lety na VATSIMu.

Navigace na STARu.
Jen něketré ( tzv. NON-RNAV STARY ) lze zaletět \"na ruku\" s běžným autopilotem. Pro většinu je třeba použít FMC, čili palubní počítač ( který je součástí placených letadel ). Tam je to naládovaný a letí to samo, navíc jsou aktuální updaty dat pro FMC, které kopírují stav v reálu.

Obecně ale doporučuju naprosto všem :
MAPY JE NUTNO MIT VYTISKNUTÉ , nejen stažné někde v PC.
( Kromě varianty, že máte vice monitoru, kde jeden je FSka a druhy mapy, jistěže ... )
Mají to tak i reální piloti, nevidim duvod nepostupovat stejně. Nejde jen o hledání a letětní STAR, ale obecně o orientaci co kde je. Navíc \"čuměním\" do mapy se hodně naučíš.

Pokud neumíš letět podle STAR, tak normálně ATC řekni \"unable to fly STAR\" a on ti dá vektor nebo podobně - absolutně žádný probém.

===================================

Vojenská letadla - bez omezení, ale bez výslovného souhlasu ATC se nemá simulovat nic, co má co do činění se zásahem proti civilnímu provozu, tj. různá setřelování, doprovody, pronásledování, apod. Prpstě jakmile by se zjistilo, že stihačka nějak pronásleduje normální provoz, hrozí Ti suspendace i když to bude v ATC neobsazeném prostoru !!! Upozoňuji, že v tomto směru
je VATSIM poměrně nekompromisní.

Podstata problému se simulací vojenského provozu je ale jinde - na VATSIMu se poměrně přesně kopírují reálné postupy pro řízení. Postupy pro civilní řízení zvládne většina pilotů i ATC, ale skoro nikdo nezná komiünikaci a postupy pro vojenské řízení. Možná Ti to přijde jako blbost, ale opravdu se na tu realitu tady dost hraje a proto je 95% provozu civilního, aby to mělo smysl...

Jinak pochopitelně vojenské lety podle civilních pravidel ( transporty, apod ) jsou bez omezení a běžné, protože se řídí civilnímí pravidly.
#8928
To co popisuješ, nejspíš není \"Mapa příletových tratí\", ale \"Instrument Approach Charts\" (=IAC), čili mapa přístrojového přiblížení na 24ku. Tato mapa navazuje na tu mapu příletových tratí.

Podle IAC se letí z onoho RASIMU do ILSu RWY24. Ty čísla (345) nejsou kursy, ale radiály VORů.
Po radiálu umí letadlo letět v režimu A/P ( žádné FMC ) nebo i jen ručně.
Dále tam jsou vzdálenosti od VORů ( 36,2DME je vzdálenost v NM, kterou ukáže přístroj DME naladěný na maják VOZ, když jsi přesně na RASIMu).

Proto se podle \"Tvé\" mapy dá letět i bez FMC, body se dají krásně najít, dokonce je to ukázkový příklad, jak to funguje.

Takže:
Při přiblížení do ILS 24, když nejsi vektorován od ATC, letíš po radiálu 345 od VOZ, ve vzdálenosti 36,2nm víš, že jsi na RASIMu, pokračuješ dále a až DME ukáže 40,0, točíš doleva na kurs 288deg ( to je opravdu kurs, ne radiál ) a toto tě dovede do paprsku ILS, který musíš mít předtím naladěný na NAV1. Vedle čáry je rovněž minimální výška , pod kterou nesmíš klesat ( není to výška ve které máš být ). Na mapě dole je vertikální profil přiblížení, ze kterého poznáš, že před tím, než budeš v ILS paprsku máš mít výšku 4000ft, z té pak začně letadlo postupně v ILSu samo klesat.

Ale vše toto není STAR o kterém se mluvilo původně nahoře ( STARy jsou na jiné mapě -např. RNAV STAR RWY24 PRAHA). Pravdu má Buritos v tom, že STARY na citované mapě nelze zaletět tak, jak popisuji výše, ale je potřeba FMC.
Ovšem na Tvůj dotaz \"jak se trtefit do těch bodů \" odpovídám - v tomto konkrétním případě to jde velice snadno pomocí základní VOR/DME navigace, která je v každém i defaultním letadle postupem popsaným v minulém odstavci.
#11215
Pavel píše:... na AD 2-37-3 je 345°radiál a 288° heading. Jak se to z mapy pozná? Vždyť je to oboje stejnym stylem písma??? Já myslel že radiál se značí jak se na mapě pro LKKV AD 2-37-5 R-086 OKG. Mýlím se??? Já teda lítám že 345 288 stupňu letim přes hdg. A funguje to, hodí mě to do ILS VŽDY :)
Čísla 345° a 288° nejsou radiál ani heading ale track resp. bearing.
Track je trať, po které má letadlo letět - vlivem větru může mít ale jiný heading, čili kurs.
Bearing je tzv. směrník, čili vlastně směr, kterým se letadlo pohybuje vůči zemi.
Když je bearing a track stejný, letí letadlo správně.
Směrník se navíc kryje s radiálem, když vychází z VORu.

Přijímač VOR ( NAV1,2) indikuje odchylku od nastaveného radiálu a tím vlastně od požadovaného tracku.

Všimněte si, že na mapě, kde není VOR, ale třeba NDB (LKPD 2-37-3) je také číslo 271° uprostřed silné čásry ozančují track "na přistání", ale není tam nikde R-271 PK, protože NDB žádné radiály nevytváří.

Naopak třeba v SIDech pro Ostravu (LKMT AD2-31-1) je např. na BILNA1F vyznačen track uprostřed čáry ( 141°) a pod ním je malým pismem R-141 OTA - to označuje zmíněný radiál. Radiál a track se kryjí, protože OTA je VOR.
A druhá část mého dotazu: Jak se dá def. bójing udržet na radiálu??? Mě napadá postup - naladit na NAV1 příslušný maják (např OKG), na panelu AP v CRS nastavit 086 a aktivovat Ap a mód NAV. Je to korektní???
Ano je to korektní :)

Obecně :
- indikace odchylky od radiálu a současně i tracku ( viz výše) je základní funkce každého indikátoru VOR ( ladíš : NAV1, NAV2 ). čili je tam nějaké břevno, které ukazuje, jestli se odchyluješ vpravo nebo vlevo od nastaveného radiálu naladěného VORu. Podle toho kam se ručička odchyluje, musíš zatočit letadlo , aby se vrátilo na správnou trať ( správný radiál). Toto za tebe může udělat A/P , v def. B737 je možné, že se ten mod jmenuje NAV, jinde VOR/LOC.
Tato funkce A/P dělá přesně to, co jsem posal výše - opravuje automaticky odchylky od tracku nastaveného točítkem tak, aby letadlo letělo po něm. Vedení leatdla přestává fungovat pár mil ( 1-2 ) před VOR a za nim, protože tam VOR nemá signál.
Jde o základní fci A/P - všichni zkoušejte o sto šest, dokud toto nezvládnete , pracky pryč od nějakých FMC....
#11230
[quote="Pavel"]... ale jak to pak zaletět když to není radiál???[/quote]
No ručně, resp. v modu HDG pomocí A/P. Ale je třeba přitom vylučovat vitr. To znamená, že letadlo se maličko vytočí proti větru, takže ve výsledku letí po správné trati vůči zemi.

Naprosto stejně se postupuje při letu k/od NDB, kde nejsou radiály, je jen indikátor směru k majáku (ADF). Abyste letěli k majáku po správné trati, musíte se sami starat o vyloučení snosu.
#11242
HEADING BEARING TRACK KURS ufff!!!

takže /jestli jsem to správně pochopil/ může nastat situace že se /vlivem větru/ neshoduje heading s kursem:
např.:track je 270° ,vane patřičně silný severní vítr a způsobí,že ero se odchýlí do kurzu (třeba) 240° .Pilot se snaží kompenzovat snos a dá heading např. 300° a tím dotáhne a udrží kurs na těch 270°
závěr: bearing = kurz,heading = směr čumáku-lze odečíst na kompasu v letadle
[quote="PavelS"]Směrník se navíc kryje s radiálem...[/quote]
....POKUD ovšem letadlo letí správně - je ten dovětek pravdivý?

doufám,že jsem to nezamotal a nepopletl ? :)
#11269
Je to tak, jak píše DC. Jen doplním najké komentáře :

a) pojmy:
Course - kurs - má význam \"heading\", tj. směr čumáku letadla.
Course - v GPS navigaci se slovem Course označuje - blbě - rovněž spojnice počátečního a koncového bodu trati.
Bearing - okamžitý směr ke koncovému bodu trati (nebo OBT) počítaný z aktuální pozice letadla.

b) lingvistika:
Podle mne česština nemá ekvivalent pro \"bearing\" - kromě slova směrník.Proto se často chybně překládá i jako kurs.
Course se mechanicky také překládá jako kurs i když je definován ve smyslu \"Track\".

c) vektorování pomocí headingu :
Pokud letíte podle mapy nebo jiné pomůcky, kde jsou TRACKY, je nutno, aby pilot vlastní silou upravoval heading, aby se na trati držel. Pokud ale dostanete vektor od ATC, jde o heading (kurs) a tam se žádná oprava na vítr neprovádí, to je věc odhadu ATC. Čili tam zodpovědnost , že poeltíte po správném tracku je na ATC a vy nesmíte provádět v dobré vůli žádnou opravu od daného kursu, dokud vám ATC neřekne.

d) poznamka:
Ještě bych přidal malinkou poznamku - slovo bearing se \"jakoby vztahuje k letadlu\", slovo track se vztahuje k obrazu pohybu na zemi nebo k mapě. Jde o to, že když se letí správně, tak LETADLO udržuje nějaký BEARING a tím vzniká \"NA ZEMI\" jeho TRAŤ ( TRACK). Toto berte jen jako pomůcku...

e) závěr
Proto dochází k nedorozuměním. Silně se kloním k tomu, používat slovo COURSE ve smyslu KURS = HEADING.
je to podobné, jako překlad slov altitude a high (obojí vyška), ale vlastně dvě různé věci ...

Teď je to dokonale zamlženo, ale zkuste se v tom vyznat , pls.
#11360
[quote="Gozer"]takže /jestli jsem to správně pochopil/ může nastat situace že se /vlivem větru/ neshoduje heading s kursem:
např.:track je 270° ,vane patřičně silný severní vítr a způsobí,že ero se odchýlí do kurzu (třeba) 240° .Pilot se snaží kompenzovat snos a dá heading např. 300° a tím dotáhne a udrží kurs na těch 270°[/quote]
Ještě bych opravil tuto úvahu, která jde dobrým směrem, ale je v ní jedna podstatná nepřesnost :

Letíte headingem 270° přesně po tracku 270° - jasný.

Začne foukat severní vítr a způsobí, že se éro odchýli do kursu 240° - NE , tak to není !

Vítr způsobí, že letadlo je sfoukávané z trati bez změny kursu (headingu). V tom je to nepříjemné. Pilot proto -nic zlého netuše- drží heading 270° ale letí postupně dál a dál od správné tratě.

Pilot proto musí nějak zjistit (z přístrojů, výpočtem, odhadem, koukáním z kabiny na zem), že je snášen a sám od sebe opravit kurs , tj. není to tak že by se vracel na heading 270° , ale naopka sám od sebe musí dát protiheading , třeba až 300°, když letí pomalu a fouká to hodně. Letadlo pak letí "křívě vůči zemi" , ale rovně vůči vzduchu a hlavne - drží se stále na trati.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>--------------->----------------->------- o[/color]
/
/ ---------> bearing = cca 045°
/

\\
++++ --------> kurs (heading) = 090°
/

snesené letadlo

Jde mi to ukázat, že track není totéž co bearing . Track (tj. trať, kterou má letět) je na obrázku pořád 090° (z A do B), ale bearing, tj. směrník, kterým letadlo má letět, aby trefilo do B je v dané situaci drasticky jiný - cca 045°.

Podobně je s jeho headingem - aby se z uvedené situace dostalo do B, tj. letělo bearnigem 045°, musí zatočit čumák ještě mnohem více doleva a pak bude mít heading třeba 020°.

Jasný ?