VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
#571
Ahoj vsichni.

Mala otazecka, ktera mi ale neda spat. Jak presne se chovat k vyskam uvedenym v STARs? Vcera jsem letel do Prahy bez ridiciho, a tak jsem se loudal v 5500 stopach od VOZ, nez jsem \"obletel\" celou tu trasu abych se dostal na rwy06.

Priklad: Rekneme, ze letim star BODAL 1T pro rwy06. Jiz pred VOZem je naznacena vyska 5500 a pak po PR601. Znamena to, ze jiz nad(pred) VOZem mam byt v 5500? Pokud nejsem, mam holdovat na VOZ a postupne klesat az na 5500?
Pak mezi PR601 a RATIS je jiz 5000 -> Mam mit 5000 jiz na PR601, nebo staci klesat postupne podel trasy, abych mel 5000 nad RATIS? Kdyz se podivam na ILS chart rwy06, tak za RATIS mam mit jiz 3500 -> kdy tam klesat?

Predem dik za odpovedi.

Brano.
#573
Brano, v těch mapách jsou udané minimální výšky, pod které nesmíš klesnout. Jak budeš vysoko nad, nikoho nezajímá. Samozřejmě že musíš zvolit takovou výšku aby jsi to stihnul v pohodě sklesat tak, aby jsi na FAFu měl +/- publikovanou výšku. Jinak pokud máš letadlo vybyvené FMC a zadáš s dostatečným předstihem STAR, tak ti FMC vypočítá výšky nad jednotlivými body. Tipnul bych si že nad VLM pro RWY06 můžeš mít FL190 a ještě to stihneš vyklesat. Třeba pro RWY24 už bych tam měl raději jenom FL170.
#4210
Zdravím, mám menšího brouka ohledně min. výšek pro rad. vektorování. Může mě řídící vektorovat pod touto min. výškou? Např pro TMA III je 3500/3800 a já budu mít nařízenou výšku 3000 ft. já jsem se ohradil, že je to moc nízko, přesto opakovaně mi bylo nařízeno 3000 ft. Musím uposlechnout? Díky Jarda
#4223
Akorát doplním jednu \"maličkost\" :
Uvedené platí, pokud se jedná o \"skutečné vektorování\".
Vektorováním ale není poměrně běžný případ, kdy ATC přidělí STAR a dále mu dává nějaká klesání.
STAR má uvedeny minimální výšky, které se postupně snižují, např. z FL70 na začátku až na 5000ft na konci.
ATC ale může už na začátku STARU povolit klesání rovnou na 5000ft.
A teď pozor :
- je nesprávné, aby toto pilot odmítl ( přestože MRVA nebo spodní hranice TMA může v místě, kde letadlo dostane povolení klesat, je třeba 5500ft ), protože nejde o vektorování !!!
- je stejně nesprávné, aby povolení pilot přijal a současně začal klesat přímo do 5000ft. Pak totiž nedodrží v mapě publikované minimální výšky, protože je považuje jakoby za \"přebité\" instrukcí ATC. To je špatně - pilot může klesat do zmíněných konečných 5000ft, ale jen postupně, tak, aby v každém okamžiku dodržoval minimální publikované výšky STARu.

To samé platí v různých obměnách například při vydání povolení k ILS přiblížení ve větší vzdálenosti od FAFU - pilot sleduje publikovanou proceduru a dodržuje sám od sebe minimální výšku v ní. V žádném případě CLD TO ILS neznamená, že mohu okamžitě žuchnout na 4000ft !!!
#4225
To co pišou kluci se pravda. Každý pilot má mapy ve kterých jsou minimální výšky na trati počatečního, středního a konečného úseku přiblížení.

Snad jediná situace kdy lze klesnout pod MA je vizuální přblížení. Tam si ale za rozestup od překážek (OCA/OCH) zodpovídá pilot. Tak bacha piloti na vizuální přiblížení :)
#4232
Takže výsledně....pokud jsi na své trati, měl bys v minimálních výškách mít jasno. Pokud jseš vektorován, měl by mít jasno řídící a ty bys měl stále mít představu jaká je v okolí MRVA - Minimum radar vectoring altitude. A když se ti nebude líbít že tě posílá kamsi, rozhodně příkaz nejseš povinen uposlechnout a řídícímu to oznámit a zeptat se. Konečná odpovědnost je na veliteli letadla.
#5043
Omlouvám se, že se zase budu ptát na něco co tu je, ale jsem z toho zmatený jak ježek z hrušky.

Na STAR mapách jsou zadány minimální výšky, tzn. můžu být výš. Když mi ATC povolí nějakou STAR arrival s nízkou výškou, tak musím pořád letět tak, abych byl nad výškou publikovanou v mapě, ale spolu s tím jak bude ta výška klesat, tak já můžu klesat až do té výšky povolené ATC?

A při vektorování mi vektory a výšky zadává ATC?


A pokud ano:
Včera jsem letěl do EPWA, dostal jsem LDZ1U arrival, zároveň mi ATC postupně dovolil až výšku 3500ft. Ale na LDZ1U je pořád výška až do LININ (což je IAF RWY 33) psaná jako FL070. Na App mapě už je ale LININ psaný jako min 960m (= cca3150ft) a po něm FAF na 760m. Co jsem špatně pochopil? Jak a kdy mám v takovém případě klesat?
#5045
Na STAR mapách jsou zadány minimální výšky, tzn. můžu být výš. Když mi ATC povolí nějakou STAR arrival s nízkou výškou, tak musím pořád letět tak, abych byl nad výškou publikovanou v mapě, ale spolu s tím jak bude ta výška klesat, tak já můžu klesat až do té výšky povolené ATC?
1) Jo, přesně tak.
A při vektorování mi vektory a výšky zadává ATC?
2) Jo, přesně tak.
Včera jsem letěl do EPWA, dostal jsem LDZ1U arrival, zároveň mi ATC postupně dovolil až výšku 3500ft. Ale na LDZ1U je pořád výška až do LININ (což je IAF RWY 33) psaná jako FL070. Na App mapě už je ale LININ psaný jako min 960m (= cca3150ft) a po něm FAF na 760m. Co jsem špatně pochopil? Jak a kdy mám v takovém případě klesat?
3) Pokud jsi na STARU ( t.j. žádný vektor od ATC, jen povolení klesání) pak nesmíš pod FL070. Před LININEM bys měl od ATC dostat pokyn co dál - buď vektor, kterým Tě současně musí postit níže ( v tom případě již nejsi na STARU a platí bod 2) ) nebo frázi "Clrd to ILS APP RWY33" a pak nad LININEM se zařadíš do obrazce publikovaného na mapě ( tzv. racetrack) a v něm vyklesáš do výšky pro přiblížení. Z hlediska pilotáže se s racetrackem zachází stejně jako s holdingem .
#5049
No jsou tu dvě trošku specifické situace, které ještě mohou nastat a kde je myslím dobré zmínit řešení:

a) nejprve to jednodušší - minimální výška na trati je níž nežli MRVA a řídící nařídí na trati klesat pod MRVA - tady je výklad celkem jasný - řídící může klesat, ale pak nemůže vektorovat a může k řízení použít puze vypublikované tratě ( v čechách myslím nikde nehrozí, snad ani v KV na tom nejsou s radarem tak špatně (a to jsou tam na tom dost špatně ;)

b) a trošku problematičtější - minimální výška na trati je výš, nežli MRVA a řídící nařídí na trati klesat pod minimální výšku tratě, ale nad MRVA. Teď nastává otázka jestli si to může dovolit, protože má radar a tedy použije radar monitoring - on za tebe hlídá že a na té trati nespaříš nějakou překážku a kdyby jsi (napříkjlad kvůli navigační nepřesnosti) mířil do nějakého místa kde je MRVA výš, on je povinen zareagovat a vyvézt tě vektorem.
Dle mého skromného názoru tohle udělat může, stejně tak jako si může dovolit dělat (za určitých okolností) pomocí radar monitoringu rozstupy mezi letadly, která jsou na tratích a pod...