- 06 úno 2006, 01:43
#3624
Pro aktuální informace navštivte wiki, kde je toto vlákno převedeno... zde již je pouze diskuze
CO JE VFR ?
VFR let je let plusminus \"za viditelnosti země\". Pilot musí být schopen se sám bezpečně vyhnout okolnímu provozu a současně sám navigovat (nezabloudit). Z toho se odvíjí základní požadavek na \"volný prostor\" kolem letadla: VFR zásadně nikdy nesmí do mraku (od mraku udržovat >1,5km a 300m vertikálně). Navigovat za VFR lze buď srovnávací metodou (země-mapa) nebo použít GPS nebo si i pomoci NDB/VOR navigací, ale stále platí povinnost hlídat si okolní provoz. Povinnost hlídat si \"počasí\" má přednost před dodržením trati.
K provedení VFR letu potřebujeme :
a) jakékoliv letadlo, ale nejlépe menší a vrtulové (C-150 - C421, Pipers, Zlins,..),
b) meteorologické podmínky při kterých je \"vidět zemi\" (oblačnost musí být částečně roztrhaná nebo musíme být pod ní) a dohlednost typicky > 5km (VMC Conditions),
c) mapy speciálně pro VFR.
Pro začátek je nejlepší začít trénovat lety po okruhu na neřízeném letišti mimo TMA/CTR, tj třeba: Benešov, Rakovník, Most, Klatovy, Mariánské Lázne, Havlíčkův Brod, Jihlava, Hranice, Česká Třebová, Kyjov, apod. Až toto zvládnete, začněte zkoušet navigaci i komunikaci mimo letiště. Zpočátku zkuste let mezi dvěma neřízenými letišti, kde moc komunikovat nepotřebujete. Pak zkuste let z/na řízené letiště a komunikaci s ATC. Komunikace VFR jde běžně česky, angličtina není vyžadována.
VFR a ATC. Kam může letět VFR bez spojení s řídícím? Co je ATC a co je AFIS?
VFR let může letět bez komunikace s ATC. Vzdušný prostor se rozděluje na řízený a neřízený a letět nebo i jen odstartovat, můžete bez ATC jen v prostoru neřízeném. Rozdělení na \"řízený - neřízený prostor\" na VATSIMU platí podle reálu a nezaměňujte to s prostorem \"momentálně neobsazeným ATC\" na VATSIMU. Řízený prostor je, když k pohybu v něm musíte dostat od ATC tzv. povolení.
Řízené prostory jsou:
- CTR letiště (včetně všech pozemních ploch)
- TMA letišť,
- vše nad FL100, vč.,
- MTMA a MCTR vojenských letišť.
Neřízený prostor :
- všechno ostatní.
VFR let z malého - neřízeného - letiště ve výšce do FL95 na jiné takové letiště nevyžaduje žádnou komunikaci s ATC. Musíte si ovšem ohlídat, že nikde nevstoupíte do ani maličké části žádného řízeného prostoru - toto se považuje za velmi velký prohřešek a není to tolerováno.
Na VATSIMu jsme stanovili navíc dvě povinnosti pro každý VFR let a to i v neřízeném prostoru:
a) musí být vždy podaný letový plánek,
b) před začátkem letu zavolat LKAA_CTR, nebo LKxx_APP, pokud jesou online, a stručně mu ohlásit, co se chystáte dělat, aby řídící věděl, že nejde o nějakou sabotáž.
AFIS.
Je možné, že se při letu VFR střetnete se službou AFIS. Tato osoba může i na VATSIMU poskytovat Informační Službu pro malá letiště. AFIS není řídící, jen poskytuje informace - letadlo si zavolá a chová se k němu, jak je uvedeno v komunikačním manuálu pro AFIS zde, de facto to nahrazuje rozšířený UNICOM. AFIS většinou vykonává pilot nejakého letadla, nikoliv opravdový ATC a proto není vidět v listu ATC v připojovacím softwaru.
AFIS nemůže letadlu nic přikazovat, jen poskytuje informace a organizuje místní provoz. Činnost AFISáka obecně končí 5km od letiště a ve výšce 5000ft alt.
SEPARACE VFR OD JINEHO LETADLA. JAK DALEKO ZA BULIKEM ?
U neřízeného VFR nikoho nezajímá, v jaké vzdálenosti se minete s jiným VFR provozem. Při VFR letu nejsou stanoveny žádné \"minimální rozstupy\" mezi letadly, jako u IFR, ale letadla se musí míjet v \"bezpečné vzdálenosti\". V řízeném prostoru (třídy D) vám ATC bude předávat informace o provozu a jen pokud vstpupíte do TMA Praha, nebo nad FL95, chová se k vám ATC stejně, jako k IFR provozu, tj. separaci plně zajišťuje on.
JAKÉ VFR MAPY ?
Pro VFR létání se nepoužívá žádná z map pro IFR (SID, STAR, Enroute). Používá se mapa letiště (GND, taxi, Parking ) pro pohyb na zemi a pak mapy pro VFR. Ty zobrazují terén jako \"normální\" mapy a do něj jsou promítnuty letecké informace. Tyto mapy existují pro všechna letiště v ČR a jsou volně k dispozici v AIPu pro letiště VFR. Jmenují se \"Visual Operations Charts LKxx\". IFRová letiště jsou ke stažení i u nás, v sekci PILOTS na našem webu.. Jsou obsaženy v tzv. \"Supplementary (Additional) Packu\" map a jmenují se \"VFR Arrivals and Departures Charts\". Mapy pro VFR poletování v Praze a okolí jsou ve zvláštním balíčku zde.
ICAO Mapa.
V reálu se pro lety po republice používá tzv. ICAO mapa, která je jen tištěná a digitální podobě neexistuje. Lze ji zakoupit za cca 300-500 CZK. Pro simulaci lze použít i autoatlas nebo různé druhy leteckých atlasů pro ULL apod. Nákup ICAO mapy je pro vážné VFR létání na VATSIMU žial nezbytný !!!!
CO GPS NAVIGACE ? CO VOR a NDB NAVIGACE ?
Pro zlepšení navigace je korektní použít i systém GPS, který vám ukáže polohu spolehlivě.
Pokud jste familiar s klasickou IFR navigací, lze využít i údaje z přijímačů VOR, NDB a DME.
PLÁNOVÁNÍ. FlightPlan PRO VFR:
Pro každý let na VATSIMU se podává letový plánek. V reálu jsou sice běžné lety bez něj, ale na VATSIMU pilot vyplnil podává FPL vždy - i při odletu z neřízeného (aeroklubového) letiště. Minimálně v něm uvádite:
a) typ letadla
b) letiště odletu a příletu
c) typ letu (V=VFR)
d) výšku.
Do kolonky trať je nutné především uvádět vstupní/výstupní VFR bod, přes který chcete vstoupit do/z CTR řízeného letiště. Mimo CTR/TMA si víceméně můžete letět kudychcete.
Lze plánovat buď let do výšky cca 1000ft nad zemí, pak do kolonky FL (ALT) v FPL uvedete číslo 030 nebo písmena VFR.
Lze plánovat (pro přelet mezi letišti) v VFR letových hladinách (FL055,065,075,085,095,105...185), kterou uvedete do kolonky FL v FPL. Více o tom ve zvláštnímvlákně zdeHladiny se mají pak dodržet a platí pravidlo sudá - západ, lichá - východ.
Jsou dvě metody, jak plánovat VFR meziletištní let:
a) po \"letištích\", př.: DEP: LKKV, ROUTE: ECHO - LKRK - LKTC , DEST: LKBE
b) po ATS trati, podobně jako u IFR, jen musí být dodržen vstupní/výstupní bod VFR: LKKV E - RAK - OKL - VLM LKBE.
Vzdálenost mezi vašimi uvedenými body by mělo odpovídat cca 20 minutám letu max. Podle b) můžete plánovat jako VFR i po IFR trati, tuto je ale v reálu poměrně vzácné. Trať pak stejně nemusíte přesně dodržet, protože se budete muset vyhnout oblakům.
Znovu zdůrazňuji, že přílet a odlet na řízené letiště se vždy plánuje podle VFR vstupních/výstupních bodů, které jsou opbvykle pojmenovány: SIERRA - WHISKEY - NOVEMBER - ECHO, podle mapy pro VFR, kde jsou mimoto vyznačeny i překážky s uvedením výšky a řada dalších informací o geografii terenu, což hraje při VFR hrají důležitou roli. Nic takového na žádné IFR mapě není.
KOMUNIKACE S ATCs v řízeném prostoru.
S ATC komunikuje letadlo, jen pokud vlétá/se nachází v řízeném prostoru (viz výše). Něco o komunikaci mezi VFR letadlem a ATC najdete v odkazu Školička v sekci PILOTS nebo v manuálu \"Radiotelefonní postupy\".
ODLIŠNOSTI VATSIM vs. REAL.
Pro simulaci na VATSIMu platí něketré drobné odlišnosti od reálných možností:
- po připojení odešlete vždy FPL,
- po připojení naladíte frekvenci LKAA_CTR, pokud je přítomen, a oznámíte kde jste, typ letadla a zamýšlenou činnost,
- odlet z řízeného letiště podléhá povolení ATC - jako obvykle, když není přítomná TWR, voláte pro povolení nejbližší vyšší ATC
- odlet z neřízeného letiště provedete sami (nebo po dohodě s AFIS, pokud se tam vyskytuje)
- pro odlet z neřízeného letiště nastavíte SQUAWK na kod 7000, nebo podle ATC
- na dráze se vždy nastavi SQUAWK do modu Charlie i bez výzvy od ATC/AFIS,
- pokud je přítomen LKAA_CTR můžete být při letu naladěni na jeho frekvenci, pokud neřekne jinak - jinak ladíte UNICOM, 122,80 MHz
- při letu se na UNICOM (ani na LKAA_CTR) nehlásí průlety ATZ VFR letišť, s vyjimkou toho, že jste o to požádáni,
- před jakýmkoliv vstupem do TMA/CTR musíte výslovně požádat o povolení vstoupit do toho prostoru, tj. žádáte _APP nebo LKAA_CTR.
Let VFR na/z LKPR.
Na LKPR se VFR vstupuje přes vstupní/výstupní body a ve výšce <2500ft altitude (tj. v nadmořské výšce <2500ft, ne nad zemí !!). Tato maximální výška současně umožňuje přílet ve výšce 1000ft AGL (nad zemí). Hlásíte se sami, před vst./výt. body na LKPR_TWR (LKPR_APP). Doporučený postup je \"podletíte\" všechna TMA Praha a pak vodorovným letem - pod 2500ft altitude - vstoupíte rovnou do CTR Ruzyně. Toto je v reálu požadovaný obvyklý postup !!
Odpovídač.
Pro VFR dáváte SQUAWK na kod 7000, pokud vám při odletu ATC nepřidělí nějaký jiný. AFIS Vám žádný kod přidělit nesmí.
Existují i letadla zcela bez odpovídače - s těmi lze létat VFR i na VATSIMU. V tomto případě nahlásíte ATC/AFIS \"...bez odpovídače...\". Při letu s letadlem bez odpovídače musíte mít stále nastaveno SQWK Standby ve připojovacím softwaru. Platí samozřejmě omezení, že s takovým letadlem nesmíte na př. do CTR/TMA Praha /Ruzyně a v ČR můžete létat jen pod FL60.
SHRNUTÍ:
a) pro VFR lety potřebujete VFR mapy; pro neřízená letiště jsou mapy v AIPu, pro IFR letiště pak mapy \"VFR přílety a odlety\" zde - jsou v \"Supplementary Pack\",
b) pro traťovou navigaci použijete papírovou ICAO mapu, letecké atlasy, autoatlasy nebo GPS/INS/VOR/DME,
c) odlet z řízeného letiště podléhají povolení od odpovídajícího ATC, tj. nelze ani pojíždět \"sám od sebe\",
d) pokud odlétáte z řízeného letiště, tak podle instrukcí ATC a před opouštěním CTR toto opuštění oznámíte sami od sebe ATC,
e) před vstupem do řízené oblasti (t.j. LKPR&spol., LKKV, LKMT, LKTB, LKKU, LKPD, LKPO) se sami ohlašujete ATC před dosažením vstupního bodu,
f) pohyb uvnitř řízené oblasti podléhá povolování ATC,
g) pohyb mimo řízené oblasti žádnému povolení nepodléhá,
h) od ATC nelze - kromě případů žádosti pilota o navigační pomoc - čekat vektorování,
i) pokud odlétáte z neřízeného letiště (Benešov), ohlásíte se pozici LKAA_CTR volačkou \"Praha Radar\" (nebo službě AFIS, pokud je přítomna - AFIS má v tomto případě přednost před LKAA_CTR),
j) Squawk Mode je vždy Charlie, když jste ve vzduchu, kod odpovídače nastavujte 7000 (nikdy 1200),
k) FPL vyplňujete vždy, tak, aby z něj šlo poznat, že jde o VFR let, trať plánujte přes vstupní/výstupní body CTR.
Vážnějším zájemcům o VFR doporučuji prostudovat reálný materiál pro školení reálných ULL/PLL pilotů, který obsahuje všechny podstatné informace srozumitelnou animovanou formou a současně obsahuje příklady komunikace při vstupu / průletu CTR. Zkouknutí školení je samozřejmě zdarma a vyžaduje tak půl hodinky času. Prezentace je zde : http://skoleni.laacr.cz/skoleni-1/Default.aspx . Mezi postupy pro reálné VFR popsanými v školícím materiálu a VATSIM létání za VFR jsou určité rozdíly, které jsou víceméně popsány výše.
Rádi bychom zodpovědné piloty dotlačili k tomu, aby si odlétali i VFR lety v \"malém\" letadle, protože právě na tom se výrazně projevuje schopnost opravdu simulovaně létat.
CO JE VFR ?
VFR let je let plusminus \"za viditelnosti země\". Pilot musí být schopen se sám bezpečně vyhnout okolnímu provozu a současně sám navigovat (nezabloudit). Z toho se odvíjí základní požadavek na \"volný prostor\" kolem letadla: VFR zásadně nikdy nesmí do mraku (od mraku udržovat >1,5km a 300m vertikálně). Navigovat za VFR lze buď srovnávací metodou (země-mapa) nebo použít GPS nebo si i pomoci NDB/VOR navigací, ale stále platí povinnost hlídat si okolní provoz. Povinnost hlídat si \"počasí\" má přednost před dodržením trati.
K provedení VFR letu potřebujeme :
a) jakékoliv letadlo, ale nejlépe menší a vrtulové (C-150 - C421, Pipers, Zlins,..),
b) meteorologické podmínky při kterých je \"vidět zemi\" (oblačnost musí být částečně roztrhaná nebo musíme být pod ní) a dohlednost typicky > 5km (VMC Conditions),
c) mapy speciálně pro VFR.
Pro začátek je nejlepší začít trénovat lety po okruhu na neřízeném letišti mimo TMA/CTR, tj třeba: Benešov, Rakovník, Most, Klatovy, Mariánské Lázne, Havlíčkův Brod, Jihlava, Hranice, Česká Třebová, Kyjov, apod. Až toto zvládnete, začněte zkoušet navigaci i komunikaci mimo letiště. Zpočátku zkuste let mezi dvěma neřízenými letišti, kde moc komunikovat nepotřebujete. Pak zkuste let z/na řízené letiště a komunikaci s ATC. Komunikace VFR jde běžně česky, angličtina není vyžadována.
VFR a ATC. Kam může letět VFR bez spojení s řídícím? Co je ATC a co je AFIS?
VFR let může letět bez komunikace s ATC. Vzdušný prostor se rozděluje na řízený a neřízený a letět nebo i jen odstartovat, můžete bez ATC jen v prostoru neřízeném. Rozdělení na \"řízený - neřízený prostor\" na VATSIMU platí podle reálu a nezaměňujte to s prostorem \"momentálně neobsazeným ATC\" na VATSIMU. Řízený prostor je, když k pohybu v něm musíte dostat od ATC tzv. povolení.
Řízené prostory jsou:
- CTR letiště (včetně všech pozemních ploch)
- TMA letišť,
- vše nad FL100, vč.,
- MTMA a MCTR vojenských letišť.
Neřízený prostor :
- všechno ostatní.
VFR let z malého - neřízeného - letiště ve výšce do FL95 na jiné takové letiště nevyžaduje žádnou komunikaci s ATC. Musíte si ovšem ohlídat, že nikde nevstoupíte do ani maličké části žádného řízeného prostoru - toto se považuje za velmi velký prohřešek a není to tolerováno.
Na VATSIMu jsme stanovili navíc dvě povinnosti pro každý VFR let a to i v neřízeném prostoru:
a) musí být vždy podaný letový plánek,
b) před začátkem letu zavolat LKAA_CTR, nebo LKxx_APP, pokud jesou online, a stručně mu ohlásit, co se chystáte dělat, aby řídící věděl, že nejde o nějakou sabotáž.
AFIS.
Je možné, že se při letu VFR střetnete se službou AFIS. Tato osoba může i na VATSIMU poskytovat Informační Službu pro malá letiště. AFIS není řídící, jen poskytuje informace - letadlo si zavolá a chová se k němu, jak je uvedeno v komunikačním manuálu pro AFIS zde, de facto to nahrazuje rozšířený UNICOM. AFIS většinou vykonává pilot nejakého letadla, nikoliv opravdový ATC a proto není vidět v listu ATC v připojovacím softwaru.
AFIS nemůže letadlu nic přikazovat, jen poskytuje informace a organizuje místní provoz. Činnost AFISáka obecně končí 5km od letiště a ve výšce 5000ft alt.
SEPARACE VFR OD JINEHO LETADLA. JAK DALEKO ZA BULIKEM ?
U neřízeného VFR nikoho nezajímá, v jaké vzdálenosti se minete s jiným VFR provozem. Při VFR letu nejsou stanoveny žádné \"minimální rozstupy\" mezi letadly, jako u IFR, ale letadla se musí míjet v \"bezpečné vzdálenosti\". V řízeném prostoru (třídy D) vám ATC bude předávat informace o provozu a jen pokud vstpupíte do TMA Praha, nebo nad FL95, chová se k vám ATC stejně, jako k IFR provozu, tj. separaci plně zajišťuje on.
JAKÉ VFR MAPY ?
Pro VFR létání se nepoužívá žádná z map pro IFR (SID, STAR, Enroute). Používá se mapa letiště (GND, taxi, Parking ) pro pohyb na zemi a pak mapy pro VFR. Ty zobrazují terén jako \"normální\" mapy a do něj jsou promítnuty letecké informace. Tyto mapy existují pro všechna letiště v ČR a jsou volně k dispozici v AIPu pro letiště VFR. Jmenují se \"Visual Operations Charts LKxx\". IFRová letiště jsou ke stažení i u nás, v sekci PILOTS na našem webu.. Jsou obsaženy v tzv. \"Supplementary (Additional) Packu\" map a jmenují se \"VFR Arrivals and Departures Charts\". Mapy pro VFR poletování v Praze a okolí jsou ve zvláštním balíčku zde.
ICAO Mapa.
V reálu se pro lety po republice používá tzv. ICAO mapa, která je jen tištěná a digitální podobě neexistuje. Lze ji zakoupit za cca 300-500 CZK. Pro simulaci lze použít i autoatlas nebo různé druhy leteckých atlasů pro ULL apod. Nákup ICAO mapy je pro vážné VFR létání na VATSIMU žial nezbytný !!!!
CO GPS NAVIGACE ? CO VOR a NDB NAVIGACE ?
Pro zlepšení navigace je korektní použít i systém GPS, který vám ukáže polohu spolehlivě.
Pokud jste familiar s klasickou IFR navigací, lze využít i údaje z přijímačů VOR, NDB a DME.
PLÁNOVÁNÍ. FlightPlan PRO VFR:
Pro každý let na VATSIMU se podává letový plánek. V reálu jsou sice běžné lety bez něj, ale na VATSIMU pilot vyplnil podává FPL vždy - i při odletu z neřízeného (aeroklubového) letiště. Minimálně v něm uvádite:
a) typ letadla
b) letiště odletu a příletu
c) typ letu (V=VFR)
d) výšku.
Do kolonky trať je nutné především uvádět vstupní/výstupní VFR bod, přes který chcete vstoupit do/z CTR řízeného letiště. Mimo CTR/TMA si víceméně můžete letět kudychcete.
Lze plánovat buď let do výšky cca 1000ft nad zemí, pak do kolonky FL (ALT) v FPL uvedete číslo 030 nebo písmena VFR.
Lze plánovat (pro přelet mezi letišti) v VFR letových hladinách (FL055,065,075,085,095,105...185), kterou uvedete do kolonky FL v FPL. Více o tom ve zvláštnímvlákně zdeHladiny se mají pak dodržet a platí pravidlo sudá - západ, lichá - východ.
Jsou dvě metody, jak plánovat VFR meziletištní let:
a) po \"letištích\", př.: DEP: LKKV, ROUTE: ECHO - LKRK - LKTC , DEST: LKBE
b) po ATS trati, podobně jako u IFR, jen musí být dodržen vstupní/výstupní bod VFR: LKKV E - RAK - OKL - VLM LKBE.
Vzdálenost mezi vašimi uvedenými body by mělo odpovídat cca 20 minutám letu max. Podle b) můžete plánovat jako VFR i po IFR trati, tuto je ale v reálu poměrně vzácné. Trať pak stejně nemusíte přesně dodržet, protože se budete muset vyhnout oblakům.
Znovu zdůrazňuji, že přílet a odlet na řízené letiště se vždy plánuje podle VFR vstupních/výstupních bodů, které jsou opbvykle pojmenovány: SIERRA - WHISKEY - NOVEMBER - ECHO, podle mapy pro VFR, kde jsou mimoto vyznačeny i překážky s uvedením výšky a řada dalších informací o geografii terenu, což hraje při VFR hrají důležitou roli. Nic takového na žádné IFR mapě není.
KOMUNIKACE S ATCs v řízeném prostoru.
S ATC komunikuje letadlo, jen pokud vlétá/se nachází v řízeném prostoru (viz výše). Něco o komunikaci mezi VFR letadlem a ATC najdete v odkazu Školička v sekci PILOTS nebo v manuálu \"Radiotelefonní postupy\".
ODLIŠNOSTI VATSIM vs. REAL.
Pro simulaci na VATSIMu platí něketré drobné odlišnosti od reálných možností:
- po připojení odešlete vždy FPL,
- po připojení naladíte frekvenci LKAA_CTR, pokud je přítomen, a oznámíte kde jste, typ letadla a zamýšlenou činnost,
- odlet z řízeného letiště podléhá povolení ATC - jako obvykle, když není přítomná TWR, voláte pro povolení nejbližší vyšší ATC
- odlet z neřízeného letiště provedete sami (nebo po dohodě s AFIS, pokud se tam vyskytuje)
- pro odlet z neřízeného letiště nastavíte SQUAWK na kod 7000, nebo podle ATC
- na dráze se vždy nastavi SQUAWK do modu Charlie i bez výzvy od ATC/AFIS,
- pokud je přítomen LKAA_CTR můžete být při letu naladěni na jeho frekvenci, pokud neřekne jinak - jinak ladíte UNICOM, 122,80 MHz
- při letu se na UNICOM (ani na LKAA_CTR) nehlásí průlety ATZ VFR letišť, s vyjimkou toho, že jste o to požádáni,
- před jakýmkoliv vstupem do TMA/CTR musíte výslovně požádat o povolení vstoupit do toho prostoru, tj. žádáte _APP nebo LKAA_CTR.
Let VFR na/z LKPR.
Na LKPR se VFR vstupuje přes vstupní/výstupní body a ve výšce <2500ft altitude (tj. v nadmořské výšce <2500ft, ne nad zemí !!). Tato maximální výška současně umožňuje přílet ve výšce 1000ft AGL (nad zemí). Hlásíte se sami, před vst./výt. body na LKPR_TWR (LKPR_APP). Doporučený postup je \"podletíte\" všechna TMA Praha a pak vodorovným letem - pod 2500ft altitude - vstoupíte rovnou do CTR Ruzyně. Toto je v reálu požadovaný obvyklý postup !!
Odpovídač.
Pro VFR dáváte SQUAWK na kod 7000, pokud vám při odletu ATC nepřidělí nějaký jiný. AFIS Vám žádný kod přidělit nesmí.
Existují i letadla zcela bez odpovídače - s těmi lze létat VFR i na VATSIMU. V tomto případě nahlásíte ATC/AFIS \"...bez odpovídače...\". Při letu s letadlem bez odpovídače musíte mít stále nastaveno SQWK Standby ve připojovacím softwaru. Platí samozřejmě omezení, že s takovým letadlem nesmíte na př. do CTR/TMA Praha /Ruzyně a v ČR můžete létat jen pod FL60.
SHRNUTÍ:
a) pro VFR lety potřebujete VFR mapy; pro neřízená letiště jsou mapy v AIPu, pro IFR letiště pak mapy \"VFR přílety a odlety\" zde - jsou v \"Supplementary Pack\",
b) pro traťovou navigaci použijete papírovou ICAO mapu, letecké atlasy, autoatlasy nebo GPS/INS/VOR/DME,
c) odlet z řízeného letiště podléhají povolení od odpovídajícího ATC, tj. nelze ani pojíždět \"sám od sebe\",
d) pokud odlétáte z řízeného letiště, tak podle instrukcí ATC a před opouštěním CTR toto opuštění oznámíte sami od sebe ATC,
e) před vstupem do řízené oblasti (t.j. LKPR&spol., LKKV, LKMT, LKTB, LKKU, LKPD, LKPO) se sami ohlašujete ATC před dosažením vstupního bodu,
f) pohyb uvnitř řízené oblasti podléhá povolování ATC,
g) pohyb mimo řízené oblasti žádnému povolení nepodléhá,
h) od ATC nelze - kromě případů žádosti pilota o navigační pomoc - čekat vektorování,
i) pokud odlétáte z neřízeného letiště (Benešov), ohlásíte se pozici LKAA_CTR volačkou \"Praha Radar\" (nebo službě AFIS, pokud je přítomna - AFIS má v tomto případě přednost před LKAA_CTR),
j) Squawk Mode je vždy Charlie, když jste ve vzduchu, kod odpovídače nastavujte 7000 (nikdy 1200),
k) FPL vyplňujete vždy, tak, aby z něj šlo poznat, že jde o VFR let, trať plánujte přes vstupní/výstupní body CTR.
Vážnějším zájemcům o VFR doporučuji prostudovat reálný materiál pro školení reálných ULL/PLL pilotů, který obsahuje všechny podstatné informace srozumitelnou animovanou formou a současně obsahuje příklady komunikace při vstupu / průletu CTR. Zkouknutí školení je samozřejmě zdarma a vyžaduje tak půl hodinky času. Prezentace je zde : http://skoleni.laacr.cz/skoleni-1/Default.aspx . Mezi postupy pro reálné VFR popsanými v školícím materiálu a VATSIM létání za VFR jsou určité rozdíly, které jsou víceméně popsány výše.
Rádi bychom zodpovědné piloty dotlačili k tomu, aby si odlétali i VFR lety v \"malém\" letadle, protože právě na tom se výrazně projevuje schopnost opravdu simulovaně létat.
PavelS
VACC CZ
VACC CZ