- 22 kvě 2011, 10:27
#83434
Ahoj,
Jde něják na VATSIMu používat Selcall(ů)? Obecně vzato třeba při Cross the Pond by to bylo vcelku komfortní.
Pro ty, co neví co to je SELCALL
SELCALL je od slova Selective Callsign. Je to věc, která se používá pro spojení na HF (KV) frekvencích při letech nad oceánem nebo nad rozsáhlou neobydlenou oblastí jako třeba poušť atd. Každý éro má svůj přidělený selcall znak, který dostane se zařízením při zástavbě. Třeba FR-OP. Při komunikaci s řídícím na HF (tedy tam kde není radarové pokrytí) se dodržují určitá pravidla a přesný sled informací které se hlásí. Pozice, výška, rychlost a časy na jednotlivých souřadnicích. Řídící si tak počítá kde v určitou dobu je letadlo a dělá rozestup od jiných letadel. Další informací se dává je právě SELCALL. ATC má podobné zařízení a když do něj zadá SELCAL znak a pošle ti signál, v kokpitu se ozve gong a pilot tím pádem ví, že ho řídící volá. Je to pro to že na jedné HF freq může mluvit najednou více letadel a někdy je tam pěkný zmatek. Tímto způsobem třídící zavolá když potřebuje, třeba aby pilot stoupal atd. Pro piloty je to velmi komfortní, protože můžou mít rádio ztlumený a nemusí poslouchat šumy a komunikaci s jiným letadlem na druhé straně oceánu.
Č.
Jde něják na VATSIMu používat Selcall(ů)? Obecně vzato třeba při Cross the Pond by to bylo vcelku komfortní.
Pro ty, co neví co to je SELCALL
SELCALL je od slova Selective Callsign. Je to věc, která se používá pro spojení na HF (KV) frekvencích při letech nad oceánem nebo nad rozsáhlou neobydlenou oblastí jako třeba poušť atd. Každý éro má svůj přidělený selcall znak, který dostane se zařízením při zástavbě. Třeba FR-OP. Při komunikaci s řídícím na HF (tedy tam kde není radarové pokrytí) se dodržují určitá pravidla a přesný sled informací které se hlásí. Pozice, výška, rychlost a časy na jednotlivých souřadnicích. Řídící si tak počítá kde v určitou dobu je letadlo a dělá rozestup od jiných letadel. Další informací se dává je právě SELCALL. ATC má podobné zařízení a když do něj zadá SELCAL znak a pošle ti signál, v kokpitu se ozve gong a pilot tím pádem ví, že ho řídící volá. Je to pro to že na jedné HF freq může mluvit najednou více letadel a někdy je tam pěkný zmatek. Tímto způsobem třídící zavolá když potřebuje, třeba aby pilot stoupal atd. Pro piloty je to velmi komfortní, protože můžou mít rádio ztlumený a nemusí poslouchat šumy a komunikaci s jiným letadlem na druhé straně oceánu.
Č.
*1963 – †2010 Ing. Pavel Svoboda CSc.