VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Forum o reálném, nikoliv virtuálním, létání. Pro všechny problémy, zážitky a informace o opravdovém létání.
Uživatelský avatar
By roadmonster
#83149
Jsem se takhle dneska cestou z LKMT nudil a vymýšlel ptákoviny. Napadlo mě toto: Poletím s kolegou / kamarádem nějaký běžný VFR let, když v tom se z blíže nespecifikovaného důvodu dostaneme do lehkých potíží. Je celkem jedno, co by to bylo, pro náš případ řekněme, že půjde o reálnou možnost zavření oblačností. Na další postup budeme mít s tímto druhým mužem v kokpitu zcela opačný názor, třeba jeden bude chtít bezpečnostní přistání do terénu a druhý ne. Aby bylo na problém úplně zaděláno, tak řekněme, že letadlo jsem si půjčil já a do té doby jsem byl jasně PF i PIC zároveň. Jenže kolega má třeba ATPL a tedy podstatně vyšší rating (aby to nekolidovalo s naší hypotetickou oblačností, protože držitel ATPL bude mít stopro doložku IFR, tak řekněme, že letadlo není na IFR vybaveno). Existuje nějaký předpis/precedens, který mu na základě prokazatelně vyšší kvalifikace dává možnost, nebo přímo právo převzít odpovědnost za let? A jestli si pak rozbijeme držku, jak se bude špatné rozhodnutí posuzovat?
Uživatelský avatar
By Filip
#83150
Řekl bych, že pokud sis letadlo půjčil ty a jsi PIC (a sedíš na levé straně), tak o všem rozhoduješ ty a ostatní do toho nemají co mluvit. (samozřejmě u jednočlenné posádky). Všichni ostatní jsou pouze cestujícími. Určitě je dobré si nechat poradit, ale pokud by rada byla špatná, tak následky poneseš ty.

Pokud se mýlím, tak mne opravte. :)
By radbrad4
#83157
Přesně tak. Jako velitel letadla máš pravomoc s konečnou platností rozhodnout o provedení letu. I když má kolega tisíce hodin a tobě se jeho rada nelíbí, tak jsi velitel ty a rozhodnutí je na tobě. Je to tak i u vícečlených posádek - o problému se diskutuje, ale konečné rozhodnutí stejně vydá velitel letadla.
Uživatelský avatar
By roadmonster
#83165
No vida, tak nějak jsem si to myslel, ale stejně si úplně neumím představit, že bych takové autoritě dokázal účinně vzdorovat ;) (faktem ovšem je, že pokud se ani jeden z nás přímo nezblázní, tak k situaci úplně opačných názorů těžko dojde).
Uživatelský avatar
By Filip
#83167
K rozdílným názorům dojít může, ale ty bys měl být takový \"profík\" (i přes nižší licenci), abys situaci správně posoudil a provedl správné rozhodnutí. Ono z problému může vést více cest, dokonce mohou být i zcela protichůdné. Vždy je lepší jednat podle sebe a hlavně podle svých momentálních schopností, než se nechat natlačit do nějaké jiné situace, z které si již nebudeš vědět rady.
Příkladem může být i ono již zmíněné uzavření oblačností. V případě, že se ti zdá nejbezpečnější zvolit bezpečnostní přistání, tak to udělej. Je to lepší než se řídit radou, sice daleko zkušenějšího kolegy, který tvrdí, že tady létá často a že je to vždy stejné a že támhle za tím kopce je vždycky díra, kterou se dá proletět... V případě, že tam ta díra nebude tak se můžeš lehce dostat ze situace, kterou jsi uměl řešit, do situace, s kterou si již rady nevíš.
Uživatelský avatar
By Jindřich
#83169
[quote="roadmonster"]No vida, tak nějak jsem si to myslel, ale stejně si úplně neumím představit, že bych takové autoritě dokázal účinně vzdorovat ;) (faktem ovšem je, že pokud se ani jeden z nás přímo nezblázní, tak k situaci úplně opačných názorů těžko dojde).[/quote]
Pak už jen kdo má více síly při přetahování se o ovládání letadla :-)
Uživatelský avatar
By Filip
#83170
[quote="Jindra"][quote="roadmonster"]No vida, tak nějak jsem si to myslel, ale stejně si úplně neumím představit, že bych takové autoritě dokázal účinně vzdorovat ;) (faktem ovšem je, že pokud se ani jeden z nás přímo nezblázní, tak k situaci úplně opačných názorů těžko dojde).[/quote]
Pak už jen kdo má více síly při přetahování se o ovládání letadla :-)[/quote]
Tam hodíš 7500 a je to vyřešený :D
Uživatelský avatar
By roadmonster
#83171
[quote="Jindra"]Pak už jen kdo má více síly při přetahování se o ovládání letadla :-)[/quote]

Tak na tohle je nejlehčí odpověď - nejmenší sílu má letadlo samo, takže při rvačce by se vždycky jednomu z nás utrhla táhla k řízení a s trochou štěstí by zůstalo funkční řízení toho druhého, což by zároveň elegantně vyřešilo otázku, kdo z nás je PF a PIC :D

K tomu profesionalismu - dostali jsme se díky mým konkrétním příkladům do příliš konkrétní diskuze. Mně šlo prapůvodně o to, jestli existují nějaké příklady situací, ve kterých se PICem může prohlásit někdo, kdo jím původně nebyl (přestože původní PIC nepřišel o život a je stále při smyslech).
Uživatelský avatar
By Filip
#83172
[quote="roadmonster"]K tomu profesionalismu - dostali jsme se díky mým konkrétním příkladům do příliš konkrétní diskuze. Mně šlo prapůvodně o to, jestli existují nějaké příklady situací, ve kterých se PICem může prohlásit někdo, kdo jím původně nebyl (přestože původní PIC nepřišel o život a je stále při smyslech).[/quote]
Nemůže. Pokud by to udělal, tak je to vážně na 7500... :-)
Uživatelský avatar
By roadmonster
#83178
Nejsi sám. Slyšel jsem názor ATPL pilota, že by se radši nechal v kabině zastřelit, než v dnešní době nastavil 7500. Určitě to myslel s nadsázkou, ale bůhví, jak velkou.