Na to nejde nereagovat...
Asi se nasraně cítím, protože už je to podruhé, co jsem v dobré víře při pokusu někomu pomoci byl nařčen z něčeho, co podle mne není pravda. Dříve, v jiném vlákně, jsem byl pasován na programátora FMC, ačkoliv mám nalítáno většinu letů non-RNAV, teď jsem zase uvržen do role, kdy propaguji jako metodu učení pořizování nahrávek proto, abych si je dokola pouštěl, abych se naučil rozumět komunikaci, zatímco jsem nikdy nečetl žádné SOPy a jiné předpisy a pravidla. Takhle to možná může působit na někoho, kdo si přečte tu uvedenou citaci vytrženou z kontextu. Tu nahrávku jsem vlastně pořádně ještě neslyšel, akorát jsem si mnohokrát pouštěl tu jedinou instrukci, které jsem nerozumněl, protože mi to prostě nedalo.
Myslím, že ač nelítám dlouho, tak zas tak úplně tragicky na tom nejsem. Většinu dokumentů jsem si četl, a to i několikrát, ale opravdu tam není vše, na co člověk narazí,když je online s ATC. RtH jsem si nahrál (věřím,že i další piloti, akorát možná jinou formou), protože se jednalo o celkem jedinečnou akci, kterou jsem si chtěl prostě jen někdy v klidu poslechnout, případně si na ní projít, jaké jsou zvyklosti jednotlivých pilotů i řídících, a zda kdybych byl v dané situaci na místě instruovaného pilota, zda bych na to uměl reagovat. Navíc si myslím, že je užitečné to, že si na základě toho, co slyším, dělám obrázek o tom, co se v rámci jiných letů odehrává, jaká je jejich aktuální poloha, výška, provoz okolo nich, co readbackují jinak, než by měli atd. Ale i kdybych si to chtěl pouštět ze studijních důvodů na procvičení porozumnění, nevidím v tom takový problém, protože čím víc různého procvičování, tím líp. Kdy jindy než při takovéto akci lze slyšet tolik komunikace v hustém provozu? Mohou být popsány stovky stránek, ale ukázka z reálu je podle mne nezastupitelná. Na příkladu instrukce 4 mile final jsem chtěl jen Jirkovi ukázat, že to, na co si člověk přijde, už ho příště nezaskočí. Vzhledem k tomu, že nelítám tak často a nejčastěji se lítá na dráhu 24, nebo je tak malý provoz, že není třeba podobné instrukce dávat, tak jsem to prostě v rámci Rth slyšel prvně a bylo to tak zadrmolený, že jsem nerozuměl, jen mi bylo jasné, že má letadlo zpomalit až do určitého okamžiku, jen jsem nevěděl do jakého. Že se to jinde dává do OM jsem věděl, že 4 míle jsou ekvivalent vím až od teď, že by o tom někde bylo psáno si nevzpomínám.
Když si čtu příspěvek PS, myslím, že vím,jak to myslí s tím, že nejdřív se má studovat, a pak lítat, ale připadá mi, že je nereálné všechno se naučit, aby mě vůbec nic nepřekvapilo, a teprve pak jít lítat. Sám jsem toho pročetl hromady, než jsem se prvně odhodlal letět online, naopak to byli řídící, kteří mě při observování privátním chatem tlačili do toho, abych s tím už přestal a šel radši lítat. Takže žádám alespoň o ústupek, že je třeba hodně studovat, ale bez praxe to nejde, a že každého něco zaskočí. Vždyť i mezi ATC jsou diskuze o použití určitých frází, tak proč by bylo špatné si ověřit, třeba i z nahrávky, jak se co ve vzduchu říká.
Luboš Kučera EZY154 (B737)