- 20 črc 2006, 18:05
#7286
Během včerejšího polétání, za CAVOKu, se naskytla příležitost k provádění vizuálního přiblížení. Jelikož mi přišlo, že někteří byli překvapeni, co že to po nich chci, bylo by dobré tuto kapitolu osvětlit.
Řídící určuje dráhu v užívání, způsob přiblížení. Např. ILS rwy 24, VOR/DME 13 atd. Nicméně pilot si vždy může požádat o způsob APP, který mu nejvíce vyhovuje, nicméně to nemusí být vždy řídícím povoleno, zvláště za silného provozu. Pokud je provoz malý, plynulý, jsou vhodné meteo podmínky, je možné řídícího požádat o visuální přiblížení…
Přiblížení za viditelnosti země (VISUAL APPROACH)
Je to závěrečná část letu podle přístrojů, prováděná za stálého kontaktu se zemí.Pilot může kdykoliv během STARu, či jednotlivých fází přiblížení požádat o dokončení letu za viditelnosti země. Předpokládá se, že pilot povede letadlo od okamžiku obdržení povolení nejkratší spojnicí na zamýšlenou dráhu. Jedná se stále o let IFR, tzn.. že rozstupy vám stále zajišťuje řídící v závislosti na třídě vzdušného prostoru.
Pilot může jak již bylo řečeno o Visual požádat, rovněž tak může být toto iniciováno řídícím. Je pak na pilotovi, aby toto pečlivě zvážil a vydal souhlas/nesouhlas.
V případě vektorování na visualní přiblížení vás bude řídící vektorovat do prostoru svírajícího úhel 30 stupňů od prodloužené osy dráhy. Také je dobré se domluvit do jaké vzdálenosti od dráhy chcete být řídícím vektorováni. Např. „Request vectors for 6NM final.“ Případně se do tohoto prostoru bude snažit pilot dostat sám, bylo-li visuální přiblížení již předtím povoleno. V tomto prostoru je možno přestat respektovat výšku MOC tj. 1000ft na překážkami a začít konečné klesání.

Výšku nad překážkami (MOC) si musí zároveň pilot zachovat také poté co mu bylo přiblížení povoleno,viz předpis L2. Dokud povolení provést visual neobrdžíte,zodpovídá za vás řídící na základě výšky MRVA.Maximální rovina pro klesání pro visuální přiblížení je 10%, optimální 5%.Pro větší letouny se doporučuje provést základní zatáčku nejpozději v 500ft AGL.
Frazeologie pro Visual APP:
Žádám visuální přiblížení / Request visual approach runway XY
Povoleno visuální přiblížení / Cleared for visual approach runway XY
Oznamte dráhu v dohledu / Report runway in sight
Oznamte zda souhlasíte s visuální přiblížením pro dráhu XY / Advise if able to accept visual approach
Povoleno visuální přiblížení dráha XY, udržujte vlastní rozstup od letadla před vámi / Cleared for visual approach runway XY, maintain own separation from precending aircraft
A na závěr : visual se užívá např. na letišti Newark, za dobrého počasí, triple sedmy zde točí 2NM finále, což zajišťuje dobrou kapacitu letiště a také méně práce pro řídící
Řídící určuje dráhu v užívání, způsob přiblížení. Např. ILS rwy 24, VOR/DME 13 atd. Nicméně pilot si vždy může požádat o způsob APP, který mu nejvíce vyhovuje, nicméně to nemusí být vždy řídícím povoleno, zvláště za silného provozu. Pokud je provoz malý, plynulý, jsou vhodné meteo podmínky, je možné řídícího požádat o visuální přiblížení…
Přiblížení za viditelnosti země (VISUAL APPROACH)
Je to závěrečná část letu podle přístrojů, prováděná za stálého kontaktu se zemí.Pilot může kdykoliv během STARu, či jednotlivých fází přiblížení požádat o dokončení letu za viditelnosti země. Předpokládá se, že pilot povede letadlo od okamžiku obdržení povolení nejkratší spojnicí na zamýšlenou dráhu. Jedná se stále o let IFR, tzn.. že rozstupy vám stále zajišťuje řídící v závislosti na třídě vzdušného prostoru.
Pilot může jak již bylo řečeno o Visual požádat, rovněž tak může být toto iniciováno řídícím. Je pak na pilotovi, aby toto pečlivě zvážil a vydal souhlas/nesouhlas.
V případě vektorování na visualní přiblížení vás bude řídící vektorovat do prostoru svírajícího úhel 30 stupňů od prodloužené osy dráhy. Také je dobré se domluvit do jaké vzdálenosti od dráhy chcete být řídícím vektorováni. Např. „Request vectors for 6NM final.“ Případně se do tohoto prostoru bude snažit pilot dostat sám, bylo-li visuální přiblížení již předtím povoleno. V tomto prostoru je možno přestat respektovat výšku MOC tj. 1000ft na překážkami a začít konečné klesání.

Výšku nad překážkami (MOC) si musí zároveň pilot zachovat také poté co mu bylo přiblížení povoleno,viz předpis L2. Dokud povolení provést visual neobrdžíte,zodpovídá za vás řídící na základě výšky MRVA.Maximální rovina pro klesání pro visuální přiblížení je 10%, optimální 5%.Pro větší letouny se doporučuje provést základní zatáčku nejpozději v 500ft AGL.
Frazeologie pro Visual APP:
Žádám visuální přiblížení / Request visual approach runway XY
Povoleno visuální přiblížení / Cleared for visual approach runway XY
Oznamte dráhu v dohledu / Report runway in sight
Oznamte zda souhlasíte s visuální přiblížením pro dráhu XY / Advise if able to accept visual approach
Povoleno visuální přiblížení dráha XY, udržujte vlastní rozstup od letadla před vámi / Cleared for visual approach runway XY, maintain own separation from precending aircraft
A na závěr : visual se užívá např. na letišti Newark, za dobrého počasí, triple sedmy zde točí 2NM finále, což zajišťuje dobrou kapacitu letiště a také méně práce pro řídící
