VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Forum o reálném, nikoliv virtuálním, létání. Pro všechny problémy, zážitky a informace o opravdovém létání.
Uživatelský avatar
By kopcimek
#71705
Ve vlákně o rychlosti rotace jsme narazili na incident, který se stal 21.5.2003 letadlu Boeing 737-800 společnosti Travel Service na letu Hurghada-HESH-Praha.
Pohledal jsem na různých fórech a na webu airways.cz a na jejich fórumu jsem nalezl autentický popis nehody od jednoho pasažéra inkriminovaného letu. Článek je převzatý z forum.airways.cz

Jak jsem to sám zažil, aneb stručný popis letu QS 607 21.5.2003 z Hurghady:
Start je plánovaný na 20.35hod. Bude to můj 6 let s Travel a 106 celkem. OK-TVA přiletěl z Prahy včas. Při odbavení jsme urychlováni, asi pro dřívější odlet. Ani letadlo se netankovalo.
Start v 19.55, po několika sec. rozjezdu se náhle rychle a vysoko zvedá příď a záď naráží na ranvej. Je to pořádná rána. Pilot ihned přerušuje start a vracíme se na stojánku. Teď si teprve na upozornění sousedů všímám, že asi prvních 14 řad je úplně prázdných (máme totiž v Sharm-el-Sheikhu vzít asi 80 našich turistů). V letadle je dlouho ticho, až u stojánky hlásí ved. kabiny malou technickou závadu. Sama tomu asi nevěří a tak po chvíli upřesňuje vzniklý problém špatným rozložením nákladu. Piloti kontrolují venku letadlo, slunce zapadá a začíná být rychle tma.
Očekávám, a jsem už smířen s tím, že v Egyptě strávíme další noc, tentokrát na účet TVS. Žádný problém, hotely jsou poloprázdné a ráno snad pro nás může přiletět jiný stroj. Skutečnost mne však překvapuje, neboť místo pokynu k vystoupení přichází pokyn k přesednutí cestujících ze zadních řad na volná přední místa, bez věcí, jen na přelet do Sharmu. Sedím na 20 F, takže zůstávám na místě a beru na vědomí, že Boeingy jsou kvalitní stroje, když se kpt.rozhodl letět dále, jde přece i o jeho krk.
Po 25 min., v 20.20 startujeme znovu. Tentokrát drží pilot stroj na zemi velmi dlouho, až zase máme obavy, jestli se vůbec odlepíme. Nakonec ale let do Sharmu je bez problémů. Je to malá vzdálenost, za 17 min. ve 20.37 přistáváme už za úplné tmy. A přistání se moc nepovedlo, bylo docela tvrdé. To se občas stává, ale dnes po problému v Hurghadě jsme asi více citliví.
Jsme požádáni, abychom si připravili k odevzdání palubní vstupenky. Je mi hned jasné, že nepovedený start se bude vyšetřovat a kpt. potřebuje důkaz o špatném naložení. Nemám tedy námitky. Zároveň se dovídáme, že musíme z letadla vystoupit, neboť se bude tankovat. V tranzitní hale se dělají hloučky nervozně diskutujících lidí, jiní zase sedí na sedačkách bez hnutí, ponořeni sami do sebe. Hlavní otázka zní: jestli můžeme věřit kpt., že nás v pořádku dopraví domů. Mezitím se letadlo skutečně tankovalo, více toho z haly nebylo vidět.
Po téměř hodinovém pobytu na Sinaji nastupujeme do letadla. Jinou možnost nám nikdo ani nedal. Start z Sharmu v 21.42. Letadlo je teď už plné a tak se po půl hodině letu ohlásil sám kpt.:
...\"Vítám vás na palubě letadla společnosti Travel Service, letícího na lince z Hurghady a Sharm-el-Sheikhu do Prahy. Nyní je 10 min. po 21 hod.SEČ, my letíme v cestovní hladině 35 000 stop. Teplota vzduchu v této výšce je -55 stupňů. Naše cesta do Prahy povede přes Cairo, které budeme za několik okamžiků přelétávat, dále přes Alexandrii, krétský Heraklion, Athény, Soluň, Skoplje, Bělehrad a Budapešť a přistání na ruzyňském letišti v Praze předpokládám 50 min. po půlnoci. V Praze je v současné době skoro jasné počasí s teplotou 13 stupňů. Přeji vám klidný a příjemný let a děkuji za pozornost. Současně děkuji za pochopení cestujícím, kteří nastoupili k letu v Hurghadě, kdy po přerušení rozjezdu si přesedli tak, abychom naplnili rozdíl mezi doklady o naložení letadla a vašimi palubními vstupenkami, které byly v rozporu. V letu jsme mohli pokračovat, ale vaše rozsazení by mohlo mít vliv na ovladatelnost letadla, a proto jsem rozjezd v samém začátku raději přerušil a po vašem přesazení jsme bezpečně mohli pokračovat. Děkuji za pozornost.\" Po 4 hodinách letu a jednom shlédnutém filmu přistáváme v 00.42 v Praze. Přistání bylo perfektní, s potleskem, a všichni jsme si zhluboka oddechli...
Uživatelský avatar
By SenorAmigo
#71707
Jo ale na to že po tom tailstriku byla na konci trupu malá dírka a když přiletěli do Prahy ,tak to byla díra velká jako kráva, to už si nikdo nepamatujete, že ? :)
Uživatelský avatar
By SenorAmigo
#71710
To nevim. Psalo se o tom celkem v novinach. Spekulovalo se jestli kapitán riskoval na své triko, nebo jestli mu to vedení TVS přikázalo. Protože v těch letech byl TVS teprve ve stadiech rozjezdu a měl co dělat aby se udržel. Každopádně cpt. poté odešel do důchodu...
Uživatelský avatar
By amalka
#71711
Akorát nerozumím tomu přistání před sebe po tailstrike. To je legitimní postup? Do teď jsem žil v domění že po V1 se letí, pokud věc letí...
Uživatelský avatar
By kopcimek
#71713
Podle toho článku ten cestující uvádí že \"po několika sekundovém rozjezdu se příď náhle rychle zvedla a záď narazila na runway\". Takže to muselo být ještě před V1, tudíž ve vzduchu nebyli. Přerušili vzlet atd.
Tak to z toho chápu..
By DngrsKuzle
#71715
Neni mozne,ze by centraz byla tak vzadu,ze by vysledna aerodynamicka sila kvuli nevhodne poloze teziste nadzvedla predek jeste pred V1?
Uživatelský avatar
By amalka
#71716
[quote="DngrsKuzle"]Neni mozne,ze by centraz byla tak vzadu,ze by vysledna aerodynamicka sila kvuli nevhodne poloze teziste nadzvedla predek jeste pred V1?[/quote]

Vzhledem k tomu, že se před Vr tlačí na berany aby se právě letadlo nemělo tendenci zvednout před Vr tak ne... A určitě ne samo a tak rychle aby pilot nestačil zareagovat. Takže myslím že si letadlo prostě keclo (převážilo se) na zadek když zabraly motory. S tím samozřejmě pilot nic neudělá (výškovkou), maximálně zabrzdí a kecne zpět na předek.
Uživatelský avatar
By kopcimek
#71721
[quote="amalka"] Takže myslím že si letadlo prostě keclo (převážilo se) na zadek když zabraly motory. S tím samozřejmě pilot nic neudělá (výškovkou), maximálně zabrzdí a kecne zpět na předek.[/quote]

Přesně tak si myslím, že to bylo...Viz to, co popisuje ten cestující. Prostě někde mezi 80kt a V1 se to událo, piloti přerušili a pomalu dojeli zpět na stojánku, kde bylo letadlo přeloženo a pokračovalo se dále. Chtělo by to vyjádření cpt. nebo F/O, abychom už měli jasno..
Někdo tady od TVS?? :D
By off
#71722
Ahoj co já vím tak iniciativní veducí kabiny v rozporu s oficiálním seatingem posadila lidi z Hurghady všechny dozadu, aby se pak nemuseli v Sharmu zvedat. Takže éro bylo mimo centráž těžké na ocas.

Jiná věc je posádka po incidentu věděla o díře v trupu a přesto se rozhodla letět do Prahy.
Uživatelský avatar
By Filipos
#71726
[quote="ÚZPLN"]1. Průběh letu Při zahájení rozjezdu na RWY 16 došlo po stisknutí TO-GA k náhlému zvednutí přídě letounu, které nebylo možno korigovat potlačením výškového kormidla. Po snížení výkonu motorů na volnoběh příď letounu poklesla.na RWY. Přerušení letu bylo ohlášeno velitelem letounu na TWR a k opuštění RW 16 došlo první pojížděcí drahou.

2. Rozbor

- před vzletem převzal velitel letounu od pracovníka handlingové společnosti loadsheet s plánovaným rozmístěním cestujících ve střední části letounu

- cestující byli rozmístěni podle vydaných palubních vstupenek v zadní části letadla v rozporu s vydaným loadsheetem

- kopie loadsheetu, kterou měla k dispozici VK, neobsahovala údaje o rozmístění cestujících

- aktuální rozmístění zátěže v letounu mělo na provedení vzletu negativní vliv.V důsledku kritické situace se letoun stal neovladatelným a velitel letounu byl nucen přerušit vzlet.

- letoun byl v důsledku střetu zadní části s povrchem RWY poškozen - letiště nemělo na vznik nehody vliv

- počasí pro let vyhovovalo, nemělo na vznik nehody vliv

3. Závěry

- aktuální rozmístění cestujících před vzletem neodpovídalo údajům uváděným v loadsheetu handlingové společnosti

- nesprávné rozmístění způsobilo, že letoun se při vzletu stal neovladatelným

- reakce velitele letounu na vznik kritické situace byla správná [/quote]

Takže jsem egyptským handlingářům trochu křivdil. A Amálka má pravdu s tím momentem od motorů při přidání plynu.

Co se pokračování v letu týče - kapitán zjevně po prohlídce letounu uznal poškození za málo nebezpečné a osobně si netroufám ho soudit. Je třeba si uvědomit, pod jakým tlakem velitel rozhodnutí udělal (mašina by musela zůstat odstavená někde v Africe, složitost opravy mimo bázi). Poškozená byla jen nepřetlakovaná část trupu a jeho integrita nebyla nějak zvlášť narušena. Viz. zde.
By koxx.fr
#71731
Zdravím,
Loadsheet byl vypočítán správně... problém byl ve dvou věcech - a to

1) palubní vstupenky neodpovídali loadsheetu - všichni cestující seděli správně na svých místech tak, jak měli uvedeno, jenže všichni v zadní části letadla.. Šlo o to, že letiště SSH a HRG se mezi sebou nepochopitelně domluvili stylem, že HRG naše řady 12-31 a SSH vaše řady 1-11 a vesele takto tiskly palubní vstupenky, přičemž loadsheet byl ale počítán správně, se správným rozložením. VK na své kopii neměla info o rozdělení cestujících do \"kompartnemtů\" a i kdyby to tam měla tak by tomu asi stejnak nevěnovala velkou pozornost..Dříve \"nedůležitých\" věcí si všichni začnou všímat až po nějakém průšvihu...

2) Aby toho nebylo málo obě letiště se domluvili, že tímto stylem naloží i veškeré kufry.. tzn. že z HRG byli všichni cestující vzadu, jejich kufry stejně tak...

Jak se něco takového mohlo stát je otázka...Nicméně umístění cestujících a současně bagáže vzadu dávalo v reálu takové CG, že kdyby se jim podařilo letadlo odlepit zamířili by přímo do loopingu... ale jak uvádí zpráva UZPLN, sedli si na zadek díky momentu tahu, prakticky po pár metrech...

Ta ostruha je počítána na úhel tailstriku při rotaci, kdežto oni sedli de facto ihned po přidání a dotkli se jinde...
Uživatelský avatar
By ADIO man
#71733
[quote="ASG29"]Mně zaráží jiná věc - jak to, že má takhle odrbaný spodek, když právě proti tailstrike má vzadu tu "ostruhu"...[/quote]

Jestli myslíš u těch 747, tak v té době na těchto typech nárazníky ještě nebyly.