- 06 zář 2010, 17:47
#71732
Stručný PB test Aerosoft AirbusX 1.1
klady
grafika, zvuky
load manager a jeho take off sheet
některé fíčurky, které jsem ještě u FS airbusu neviděl (vypínací PFD, ND, ECAM přes knob - funguje ovšem sice hezky \"eye candy\", ale v rozporu s reálným :-))
MCDU má vlastní databázi (navgraph), není to FS default GPS
zápory - tady toho bude bohužel víc
MCDU - korektně funguje cca jen INIT-A a omezeně i B. PREF šílená (nezle měnit třeba red/acc altitude, což umí i PSS+Wilco), FPLAN zadávání opravdu fix-by-fix, nemožnost upravit vertical revision, chybí jakákoliv databáze přiblížení, další stránky jsem ještě nezkoumal. MCDU obsahuje docela zajímavou fci - loadování panel state (snad nemusím vysvětlovat) a ovládání dveří
autoflight - \"holly crap\". Nefunguje: selected speed (teda funguje, ale nedrží jí to :-), pokud je nižší než aktuální (tj nepošle to požadavek do A/Thr na snížení N1), CLIMB (tj LNAV climb pro neairbusisty), ani OPEN CLIMB (tj LVLCHNG pro neairbusisty) - tj musí se stoupat na V/S selected (tj V/S mode pro neairbusisty), Altitude readout window má sympatický bug - když začnete zvyšovat hodnotu (scrolováním myskou), tak se resetne a začně od 0, na kterou se ale přepne do V/S descendu). Takže si představte že letíte ve FL160 a ATC vás povolí do FL250. Vy začnete skrolovat, ale nejdříve se vám aktivuje 0, takže letadlo začně klesat a bude klesat tak dlouho, než vy stihnete nascrolovat FL250 a přepnout do V/S climb. Dobrý, ne?. Heading selected snad funguje, NAV víceméně taky (NAV armed to samozřejmě neumí, ale to wilco ani PSS taky ne). V/S funguje asi normálně. Nějaká Flight envelope protection neexistuje, pár mě to nevybralo (A.FLOOR se pustilo, ale to je tak vše), naopak když jsem letěl _v horizontu_ ve 4500ft 260kias a nastavil jsem speed selected 160, tak se letadlo postavilo na ocas, pitch attitude okolo 50° a začalo vytrácet rychlost. Po dosažení 100kias spadlo do ploché vývrtky a ní pokračovalo až na zem (ale A.FLOOR běželo :-))
EFIS - PFD - FMA nefunguje korektně, nehledě o inteligentním umístění pohledu ve Virtual Cockpitu tak, že není vidět první - nejdůležitější řádek FMA když klesáte a head effect vám pohne pohledem \"k palubce\". ND docela ujde, ale nefunguje CHRONO.
ECAM - funguje EWD a SD v rámci standard ops, když se něco porouchá, tak to napíše korektně chybové hlášky, ale ECAM ACTIONS nejsou. Takže je to cca shodné s wilcem
Fly By Wire - \"holly shit\". Nevím jak to maj udělané, ale chvíli to jde dobře a chvíli to je hrozně \"tupé\". A ono když jste ve 100ft AGL, máte sidestick nadoraz k sobě a letadlo padá 1500ft/min tak to fakt moc dobrej pocit není. A když to ve 10ft AGL \"ožije\" a letadlo vystřeli čumákem do nebe, tak už se jen usmějete.
ostatní - nelze armovat spoilery s motory na IDLE (tj zapomeňte že spoilery a tím pádem before take off check budete dělat před holdingpointem), nelze armovat autobrakes (respektive lze, ale hned se odarmují) při použití klasické, nebo parkovací brzdy, nepovedlo se mi z cold and dark nahodit motor 2 (jedníčka šla v pohodě), respektive ani se startérem neroztočil, musel jsem poníženě loadnout takeoff panel state
závěrem
čekal jsem slušný addon s nepropracovaným MCDU, jak aerosoft sliboval. Byl jsem ochoten lítat to s tím, že MCDU zkousnu a zbytek bude v klidu. Ani náhodou. Netroufnu si letět na vatsimu s letadlem, které není ovladatelné. Systémů to má asi jako wilco, takže žádnej šlágr. Hodnotil bych to jako \"průměrněj freeware\". Do té doby, než vyjde další patch tak na to asi nesáhnu, ani kdyby tomu fungovala multicrew.
PB