VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Vše co nepatří jinam a přesto může ostatní zajímat.
#68867
[quote="storry"]... Budu měnit elektronky... [/quote]
Přéčinou bela vyhořelá elektronke E třenáct z našeho závodu Katoda Holomóc..
#68896
Oujééé tak to je hustý :D já hraju 14let na kytaru respektive 6let na akustiku a zbytek na Elku - Fender Stratocaster (original Mexico) a Jackson JS1 (India) ... na hardrock popadnu Jacksona a to je potom masakr ;) tak bicí , kytary , klávesy máme - kdo hraje na basu ? :D pak nějakej mix orechster dozadu a dáme VACC kapelu dohromady ne :D
#68900
[quote="PavelS"]Hm dobrý.
Je k tomu schema ?[/quote]
Nee. Koupil jsem to od jednoho maníka před dvanácti lety za pětku. Tenkrát jsem vůbec nevěděl do čeho jdu, potřeboval peníze a ukecával mě ke koupi. Dnes zjišťuji, že to je docela poklad. Minimálně to tak hodnotí ostatní, kteří jsou ve zvukařině zběhlejší a ťukají si na hlavu, proč jsem váhal. Mám asi víc štěstí než rozumu. Přiznám se, že v této oblasti jsem s vědomostmi pozadu. Naposledy jsem viděl elektronku v našem radaru P18 na vojně :), ale jako elektrocentrálník jsem se do kabin takřka nedostal.

Vídíš na tom snímku i úpravy - nové konektory pro kabely napájení. To mi udělal kdysi můj známý, který se nemohl dívat na původní zoufalý stav a bál se, že mě to, podle jeho slov zabije. Že potřebuji vyměnit lampy jsem věděl, ale bál jsem se krabici otevřít. Po chvíli studia na netu jsem našel stopu, že mohu očekávat elektronky s označením něco jako EL34. Nevím co "34" znamená, ale když jsem to otevřel, tak tam opravdu byly.

Lituji, ale se mnou si o elektronice kluci moc nepopovídáte. To neznamená, že bych se zájmem nenaslouchal ;)

Výměna EL34 souvisí s mojí větší objednávkou. Pak se pochlubím :)
#68901
[quote="George_L"]
Nejsou na to moc drahé náhradní díly?[/quote]
Jirko, měl bych pořídit čtveřici lamp asi za trojku. To je z mé strany v pohodě.
#68911
[quote="storry"][quote="George_L"]
Nejsou na to moc drahé náhradní díly?[/quote]
Jirko, měl bych pořídit čtveřici lamp asi za trojku. To je z mé strany v pohodě.[/quote]
Ono to nebylo myšleno nijak v legraci, podobné součástky se asi těžko shánějí.
#68912
Hm, dobrá.

Docela by mne zajímalo, jak jsi přišel na to, že se mají elektronky vyměnit ?
Jinak to \"34\" neznamená nic, je to jen číselné označení, přidělené cca hned po válce :)
\"E\" znamená způsob žhavení a \"L\" že to je výkonová pentoda.

Ad George_L: ani ne, elektronky se dnes překvapivě \"dají koupit v každý elektře\" , protože elektronkových zesilovačů se vyrábí spousta. Speciálně ty EL34 a jejich equivalenty jsou zcela masové zboží.
#68914
No, tak tedy tohle je můj nástroj - foto hned po výrobě. Nechal jsem si ho postavit na zakázku u pana Jurkoviče a když jsem si pro Bobra přijel, tak ve firmě je zvykem, že se vypíše \"rodný list\", kdo si nástroj odváží a kytarku si vyfotí do archivu.
Tady tohle je Bobr JazzBass by Marcus:
[img=PunBB bbcode bobr]http://www.jurkovic-guitars.com/gallery/b3.jpg[/img]

Aktuálně už máme nový aktivní snímače Seymour Duncan Bassline a na těle už je taky pár docela hezky vyhlodaných místeček ;)
#68923
[quote="PavelS"]Hm dobrý.
Je k tomu schema ?[/quote]
Našel jsem toto:
http://vkcad.cz/archiv/vacc/schema.pdf
je to MARCHALL JCM 800. Jestli kopie nebo originál nevím. Ale hraje.
Lampy jsem se doslechl, že je dobré jednou za pět let vyměnit, prý kvůli zvuku.
Nevím jestli bych to poznal, ale tyhle lampy jsou tam už údajně 20 let.
Včera odpolko jsem pořídil foto, tak pošlu náhled na svoji dílnu.
#68924
[quote="Jindra"]Tak se taky pochlubim. Tuto moje aktualní soupravička (foceno mobilem)[/quote]
Pěkný Jindro, pěkný. Při tom pohledu mě svrbí prsty .... ou, takový jamíček......taková skromná hudební onanie.... :D
#68927
Marschall JCM 800

Kytaru Ibanez ze série S mám si od 98 roku. Na svoji hru potřebuji plochý krk, přestože jsem menší postavy a nemám zas tak dlouhé prsty, nevyhovuje mi úplně úzký krk a už vůbec ne zaoblený.
Z Efektů používám pouze delay, popř. reverb (červená krabička). A téměř vždy Wah pedal - na snímku známý Cry Baby. V šuplíku mám ještě svůj původní optický pedál Wah-volume, který je výjimečný v možnosti nastavení citlivosti.
No a pak samozřejmě zkreslení v kombinaci s přepínáním snímačů, podle toho co se hraje.
Wah efekt je asi nejvýraznější při hře mezi V-XII pražcem na strunách G, D a A s použitím snímače nejblíže ke kobyle.
Zkoušel jsem mnoho efektů, ale nic mě neoslovilo. Chci ten starý surový zvuk, zvuk v úžasný ve své nahotě.
Když doma řádím (výhoda rodinných domů :)) , tak dcera chodí za mamkou a vypráví jí, jak tatínek má v té velké bedně schovanou žábu :D

[img=PunBB bbcode test]http://vkcad.cz/archiv/vacc/nastroje.jpg[/img]
#68935
Kluci,
ještě k těm lampám. Dostal jsem odpověď od jednoho prodejce:
\"....Můžete použít jakékoliv elektronky EL34,musí být ovšem spárované....\"

Dokážete mi, prosím, vysloveně jako laikovi vysvětlit problém? Totiž, měl jsem za to, že označením typu je komponent nezaměnitelný.
Takže část věty \"...EL34, musí být ovšem spárované\" je pro mě matoucí.

Děkuji předem a přeji pěkný den!
#68937
Komplementární zesilovač. Každá jedna elektronka dělá jednu půlvlnu sinusovky. Jedna kladnou, druhá zápornou. Pokud budou mít elektronky různé zesílení dojde k posunu stejnosměrné složky a reproduktorem poteče trvalý proud. Hrozí pak utavení kmitací cívky reproduktoru. Problému s tím spojených je více, ale tento je ten nejzásadnější.
#68938
Vysvětlení se mi zdá jasné. Jak prakticky rozeznám EL34 \"horní\" a \"dolní\".
Normálně bych totiž předpokládál, že bude vyráběna jedna a tu samá EL34 a výrobce zesilovačůe si zapojení provedou tak, aby byly zapojeny do páru...
Jinak je to docela nářez, protože já jsem ty elektronky všechny vytahal, abych je oprášil a teď tedy doufám, že jsem zachoval pořadí...
#68943
Koukal jsem na to schéma. Paralelní zapojení mi připadá u všech lamp bez rozdílů, nevidím na první pohled odlišnost. Pokud se, jak říkáš, musí spárovat, tak to by potom opravdu znamenalo, že každý kus lampy může být jiný.
#68962
[quote="Pavel Muroň"]Komplementární zesilovač. Každá jedna elektronka dělá jednu půlvlnu sinusovky. Jedna kladnou, druhá zápornou. Pokud budou mít elektronky různé zesílení dojde k posunu stejnosměrné složky a reproduktorem poteče trvalý proud. Hrozí pak utavení kmitací cívky reproduktoru. Problému s tím spojených je více, ale tento je ten nejzásadnější.[/quote]

Nechci tu působit dusno, ale musím to opravit:

Zmiňovaný problém - stejnosměrná složka na reproduktorovém výstupu - se týká jen a pouze přímo vázaných zapojení, tj. typicky vše, co je s transistory bez výstupního kondenzátoru nebo transformátoru. S problémem mám bohaté zkušenosti (reproduktory jsme ničili tak rychle, že je do TESLY nestačili navážet).
Ale tuto - Marshall - je netransistorový, nepřímo vázaný zesilovač, kde na konci je VT (výstupní tranformator) a ten důsledně oddělí jakoukoliv ss složku - to čini repoduktor z tohoto pohledu nezničitelný - současně je nezničitelný i ten vlastní koncový stupeň. To je jedna z zásadních výhod elektronek jako takových. U transistorů se podobné ochrany musejí obvodově řešit dodatečně, což jednak obecně kurví signál a jednak je to drahé.

Závěr: nespárování elektronek (ano, je pravda, že i stejně označené lampy se liší vlivem výrobních tolerancí a obecného bordelu - není tedy žádná "horní" a "dolní", ale je víc povedená a míň povedená) zde způsobí, podle mne, jen vyšší zkreslení (u kytary je to ale vyhoda) a nižší dosažitený výstupní výkon (u kytary to zančí vyšší zkreslení při stejném rámusu = rovněž výhoda).

Nicméně u tohoto zesilovače nemůže při nespárování dojít ani k zničení lampy, ani reproduktoru.

Obecně lze lampy spárovat i v zesilovači za chodu (nastavením na cca stejný klidový proud po zahřátí) , což zvládne středně zdatný opravář s jedním nějakým měřákem. Nicméně nedoporučuju se do toho rýt bez elementární znalosti , protože na těch anodách je 450V ss, což Tě nezabije, ale není to úplně ono. Jinak, na Marshally je na webech komplet dokumentace a lze postupovat podle té. Podle shematu jsou na tuto nastavovací čudliky dva - jeden je označený 25k (to se šipkou vprostředku dole) a druhý cca 150k (u těch koncových elektronek). Tím prvním bych odhadl se nastavuje obecně klidový proud a tím 150k pak výše řešená symmetrie. Nesahat !

Ad párování konců obecně:
Párování koncových elektronek je zásadní pro módní elektronkové "High-End" zesilovače, kde jde o minimalizaci jakéhokoliv zkreslení stylem "co to jde", čili jde o potlačení všech možných zkreslení přímo u jejich zdroje "ad absurdum". Kytarové zesilovače nejsou z pohledu zkreslení nijak namáhány, protože u kytar obecně je zkreslení součástí zvuku - všechny ty pomocné efektové obvody vlastně do kytarového signálu zkreslení dodatečně vnášejí. U High-Endu jde o to, přenést komplexní signál (kytara + všechno ostatní + řev publika) s cílem rekonstrukce zvukového obrazu "v obývaku". Tam je proto opravdu vysoce smysluplné další zkreslení minimalisovat.
#68963
[quote="storry"]Koukal jsem na to schéma. Paralelní zapojení mi připadá u všech lamp bez rozdílů, nevidím na první pohled odlišnost. Pokud se, jak říkáš, musí spárovat, tak to by potom opravdu znamenalo, že každý kus lampy může být jiný.[/quote]

Uvedené schema je opravdu dvojčinné a ještě s paralelním zapojením dvou lamp v každé větvi.
To paradoxně potřebu dodržet přesné párování snižuje, protože celková rozdílnost, když v každé větvi jsou dvě různé lampy (celkově 4), se vlivem fungování počtu pravděpodobnosti statisticky sniží (tuším s druhou odmocninou oproti jen dvěma lampám). Podstatné by mělo být, aby bez signálu tekl každou dvojicí lamp na každé straně trafa stejný proud a ještě ideálněji, aby na každou lampu z té dvojice připadla polovina toho proudu.
To je teorie, podle mne to tak nastavit nepujde - proto se musí použít instrukce výrobce, kde je obvykle stanoveno v jakých mezích tyto proudy mají být.
#68981
[quote="PavelS"]Jinak, na Marshally je na webech komplet dokumentace[/quote]
Bych jen (ne že bych se 100 chtěl nějak ho naštvat), že tohle nebude O.G. maršal ale nějaká kopie, minimálně dle toho jak ta krabice vypadá zevnitř a taky dle toho, že jsou tam evidentně pouze součástky z ČSSR (na západě už tenkrát meli jiné kondenzátory, např.).
#69029
[quote="Jindra"]...........
Bych jen (ne že bych se 100 chtěl nějak ho naštvat), že tohle nebude O.G. maršal ale nějaká kopie, minimálně dle toho jak ta krabice vypadá zevnitř a taky dle toho, že jsou tam evidentně pouze součástky z ČSSR (na západě už tenkrát meli jiné kondenzátory, např.)....[/quote]
Tak tímhle mě teda skutečně do vytáček nedostaneš. V pohodě. Výše jsem psal - koupil jsem a na to mé brnkání je to přepich.
Jinak kluci děkuji za osvětu. Včera jsem smutně koukal na bednu, kterou jsem se bál zapnout ve strachu, že po přehození lamp vyhořím :D.
Brnkaje na prázdno přemýšlel jsem, jestli jsem ty lampy dal po oprášení zpět v tom původním pořadí....

Nejhorší smrt je z vyděšení.
#69078
[quote="Jindra"]Vypadá jak Kukačka z Ulice :D[/quote]
:D Jsi ale vůůůůůl :D. Já celou dobu přemýšlel co tím myslíš. Teď mi docvaklo, že máš asi na mysli seriál....což jde mimo moji maličkost, protože televizi nevedeme :D