Abycvhom se vrátili k podstatě otázky, tak obecně platí - pro nás 100%ně - že informace o
KIAS, která je rozhodující pro řízení letadlase bere z Pitot-statického systému letadla. Pitotka není jen jedna, stejně jako není jeden snímač statického tlaku.
Důvodem je, že KIAS je určující pro aerodynamické chování letadla a musí být určena aerodynamickými prostředky - nepřichází v úvahu žádný přepočet. I riziko, že dodatečné opravy různých chybových stavů (zamrznutí-ucpání) je mnohem menší, než by vzniklo při přepočtu této hodnoty z něčeho jiného.
Pro pochopení rozdílů mezi KIAS a TAS a GS je potřeba znát minimálně
školičku - teprve pak je možné pokračovat ve vzdělávání dalšími věcmi.
K určení GS: GS lze zjistit řadou palubních přístrojů, nejen těmi, co jsou v podvědomí svázany s FMC (tj. inerce-GPS). Jde určit nejsnáze z DME, kdy řada přístrojů umí zobrazit i derivaci vzdálenosti, čili šikmou GS k danému DME (funguje jen, když letíte k němu/od něj - což u společného umíztění VOR/DME platí - indikaci ground-rychlosti na DME simulovala i FSka bez FMC - dále pak rychlost změříte nezávisle pomocí Dopplerovského měřiče rychlosti, který bývá obvykle i v podobě měřiče snosu (ukazuje přímo rychlost vůči zemi pod vámi a \"vektor\" kam země ubíhá - snos).
Tyto další údaje se ale užijí jen k navigačním výpočtům, neslouží jako data k řízení letadla.