VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Vše o simulátoru X-Plane.
Uživatelský avatar
By vinil
#61354
Uvod
----

Tak, jako jsem se v jinem vlakne snazil sepsat jakysi uvod do X-Plane, rad
bych zde shromazdil informace o letani s vrtulniky.

V oblasti vrtulnikoveho letani je X-Plane jedinym velkym simulatorem. Narozdil
od letadel jsou helikoptery v MSFS, i se vsemi moznymi doplnky, spise jen
hrickou a jine simulatory (napr. Black Shark) jsou zpravidla omezeny jednim
typem a soustreduji se vice na vojenske operace, nez civilni letani. Takze
pokud je prave simulator civilniho vrtulnikove provozu vasim cilem, nemate tak
v podstate zadny vyber.


Hlavni rozdily proti letadlum (GA)
----------------------------------

1) S vrtulniky je potiz. V klasicke konstrukci maji dve vrtule, nestejne velke
a ani jedna z nich se nenachazi v pozadovanem smeru (ose) letu. Jako fyzikalni
system jsou labilni a vyzaduji tak neustalou pozornost (provadeni korekci) i
behem zcela klidneho, rovneho a bezvetrneho letu.

2) Helikoptery maji podobne ovladaci prvky jako letadla, ale jmenuji se jinak
(diky principu jejich funkce):

Cyclic ~ paka joysticku: ovlada naklon vrtulniku podle pricne a
podelne osy

Collective ~ \"plynova paka\": ovlada celkovy tah rotoru

Antitorque pedals ~ \"pedaly kormidla\": ovlada tah ocasniho rotoru

A doplnek:

Throttle ~ otacky motoru (grip na plynove pace): obvykle ovladany automaticky

(Za domaci ukol si najdete ceske, resp. slovenske pojmy)

Obrázek



3) Ucinky ovladacich prvku jsou sprazene. Pohnete-li jednim ovladacem, musite
upravit i oba dva zbyvajici, abyste stroj udrzeli stabilni. Pokud napriklad
pridate celkovy tah, musite novou silu vyvazit i ocasnim rotorem (pedaly), coz
zpusobi naklon, ktery kontrujete ridici pakou. Hybete se tak celym telem,
asymetricky a neustale -- bud si toto cviceni zamilujete, nebo z nej zblbnete.
(Kam se hrabe DDR!)

4) Zadne fixni nulove polohy. Z predchoziho bodu plyne, ze ve vrtulniku se
\"klidove polohy\" kazdeho ovladaciho prvku meni, v zavisloti na celkove
situaci. Paka a ani pedaly nemaji zadnou stredni polohu, do ktere by se
vraceli.


Hardware
--------

Hardware pro letani s helikopterami je v necem jednodussi a v necem
narocnejsi, nez hardware pro letadla. Potrebujete totiz jen zakladni ovladaci
prvky, ovsem zcela nezbytne a take ve vhodnem provedeni. Muzete si koupit bud
drahe ovladaci prvky primo pro helikoptery, nebo zaimprovizovat s beznou
levnou vybavou:

Ad cyclic) Potrebujete joystick s co nejdelsi rukojeti a co nejpresnejsim
snimacem pohybu. Helikoptery jsou velice citlive mrchy a potrebujete prostor a
presnost, abyste je mohli zkrotit pomoci neohrabane lidske motoriky. Skutecny
cyclic ma rozkmit vice jak 25 cm, zatimco mensi joysticky i mene nez 10. Na
joysticku potrebujete v podstate jen jedine tlacitko, pro vysilacku. Pokud u
joysticku nejde vypnout centrovani, budete se muset centrovaci pruziny zbavit
-- bud ji docasne svazte nebo zcela odstrante.

Ad collective) Opet, co nejdelsi paka, s co nejvetsim uhlem a nejpresnejsim
snimacem. At uz je v zakladne joysticku, nebo jako samostatny prvek.

Ad pedaly) Narozdil od letadel (zejmena airlineru) jsou pedaly nutnosti. Zde
take budete muset zamezit centrovani.

Jine ovladaci prvky nepotrebujete, protoze jich moc neuzijete. Vse nastavite
pred vlastnim letem a tedy klidne na klavesnici. Pokud vam neni jasne proc,
prectete si znovu odstavec o neustale pilotazi behem letu :-)


Nastaveni X-Plane
-----------------

- FOV: Pri letani ve vrtulniku potrebujete periferni videni. Kupte si
sirokouhly display a zvyste FOV na 60, spise 70 stupnu.

- Linearni osy ovladacu: nenechte se zlakat nelinearnim nastavenim ovladacu.
Je pravda, ze kolem nulove polohy pak lze letat i s joystickem s malym
rozkmitem, ale od urcite pozice dal se stane stroj zcela neovladatelny.

- Grafika: rozhodne chcete vice detailu krajiny. Poletite nizko, pomalu a VFR.


Modely
------

Jakou helikopteru si vybrat? Pro X-Plane existuje rada skvelych freeware i
payware helikopter. Narozdil od letadel plati, ze cim vetsi / tezsi
helikoptera, tim snazsi ovladani. Nebojte se tedy zacit s poradnym mackem.

Moderni helikoptery byvaji take vybaveny automatizaci, ktera se snazi pilotovi
pomoci se stabilizaci stroje, predevsim v nizkych a nulovych rychlostech.
Letaji tedy v podstate samy. Oproti tomu starsi typy nemusi mit ani
automatickou regulaci otacek motoru a vam pribude starost navic.

Vrtulniky zdarma, ktere stoji za pozornost:

Boeing CH-47D Chinook
(http://forums.x-plane.org/index.php?aut ... owfile=109): znamy
vojensky vrtulnik s tandemovym usporadanim rotoru. Eliminuje tak vetsinu
problemu se stabilitou.

Sikorsky S-61 / Sea King (v X-Plane): Tezka, stabilni helikoptera. I kdyz
trochu starsi, stale hlavni tahoun zachranych akci na mori i na sousi. Leta
take v roli Marine One.

Bell 206 (v X-Plane): Klasicka mala helikoptera. Znamy nosic kameramanu a
turistu. Na tomto stroji si vyzkousite skutecnou pilotaz vrtulniku, bez
jakychkoliv zjednoduseni.

Hughes H500D
(http://forums.x-plane.org/index.php?aut ... wfile=3130): Mala a
hbita zalezitost. Znate z akcnich filmu. Ale bez zvuku roztocene minigun to
nejak neni ono ;-)

Robinson R22 / R44 (v X-Plane a
http://forums.x-plane.org/index.php?aut ... ile=7168): Jedny z
nejmensich helikopter, ve kterych se provadi skutecny vycvik. V simulatoru si
muzete overit, ze s malou helikopterou se leta nejobtizneji.

Bell 47 (v X-Plane): Pustte si M*A*S*H a nechte na sebe dychnout historii.


Trenink
-------

O helikopterach toho lze napsat hodne, ale jedine trenink vas nauci s nimi
letat. Na Internetu najdete bezpocet tutorialu, ale vsechny zacinaji
zvladnutim klidneho a stabilniho \"hoveringu\" -- tedy klidnym a stabilnim
vznasenim se v male vysce. A pocitejte, ze vam zabere nekolik tydnu praxe, nez
se dostanete k odstavci cislo dve :-)

Mimochodem, ve vetsine helikopter sedi pilot / kapitan vpravo. Ale ne ve
vsech. To by bylo moc jednoduche.


Vyzva na kanal
--------------

Pokud vas tema helikopter (a X-Plane) zaujalo a mate nejake otazky nebo
pripominky, napiste. Pokud byste chteli spolecne trenovat vrtulnikareni,
napiste tuplem :-)
By wolfv
#65340
Ahoj, by mě zajímalo, jak je schopen vrtulník ze země stoupat, to používá yvýšené otáčky rotoru, nebo otáčky jsou konstantní a jen se nastaví úhel listů a pak stoupá? A jak se zatáčí doprava, doleva, to se zase natočí listy vrtule na ocasu? Díky
Uživatelský avatar
By Michal Z.
#65342
u normálního vrtulníku máš otáčky stejný ale klopíš listy rotoru tim stoupá nebo klesá , 2. doprava doleva má 2 smysly - jedno je jako směrovka taktéž se na zadním rotoru naklápí listy a druhá možnost je klonení a to se ti hejbe celej hlavní rotor v osach X Y.
Uživatelský avatar
By vinil
#65344
Ahoj,

otacky jsou +/- konstatni (v urcitem rozmezi). Jak pisu vys, v normalnich modernich strojich je udrzuje automatika. Vse se tedy ridi naklonem listu. A to bud vsech spolecne (collective = celkovy tah) nebo asymetricky (cyclic = naklon podle podelne a pricne osy).

Hlavice rotoru je mechanicky opravdu maly zazrak. Na youtube lze najit pekna schematicka videa:
http://www.youtube.com/watch?v=83h6QK-oJ4M

I tak ovsem celkovy vztlak rotoru neni nic moc. Ve svisu vrtulnik moc vysoko nevytahne, nalozeny pak uz vubec. V blizkosti zeme se ovsem vztlak diky \"odrazu\" zesiluje a proto je tezky vrtulnik vubec schopny se vznest.
http://www.copters.com/aero/ground_effect.html

Druhy fyzikalni figl, ktery vubec umoznuje, aby vrtulnik letal, je, ze v urcite rychlosti zacne rotor generovat vztlak i tim, jak je obtekan proudem vzduchu zepredu, stejne jako pevne kridlo.
http://www.copters.com/aero/translational.html

A tyto dva momenty jsou take zasadnimi body letu vrtulniku:
1) Vyska, kdy pusobi prizemni efekt (desitky stop)
2) Rychlost, pri ktere zacina/konci fungovat vztlak zpusobeny doprednym letem (20-40 kts)

Podle toho take vypada profil letu vrtulniku. Pri startu se vznese jen do male vyse (vyuziva ground effectu), skloni se a nabere dostatecnou rychlost (aby zacal generovat poradny vztlak) a pak teprve zacne stoupat.
Pri pristani je tomu naopak. Vrtulnik obvykle klesa vyssim uhlem nez letadlo. Pomalu pri tom zpomaluje, ale ne tolik, aby prisel o vztlak. A teprve az je tesne nad zemi (ground effect), zpomali uplne a \"dohoveruje\" kam potrebuje.

Pokud tedy koukate na film z Vietnamu, kde vojaci sedici ve vrtulniku klati pri vzletu a pristani nohama v trave, neni to parada pro kameru, ale realna \"letova obalka\" vrtulniku. Naopak, kdyz vidite v pocitacovych hrach, ze vrtulnik ve svisu stoupa do a klesa z letove vysky, tak je to blbost :-)
By wolfv
#65355
a do jaké výšky může max. vystoupat může letět v 11 km? Kdyby vrtulník letěl ve vesmíru tak by se asi už nikam nepohnul co, když to přeženu, a ani by mu nepomohlo natáčení listů, že.
Uživatelský avatar
By Pavel
#65358
Proč zrovna FL200? Není to jako u letounů s pevným křídlem, že dostup je dán příručkou každého konkrétního typu a nelze to zobecnit? Taky nemůžu říct, že dostup s pevným křídlem je FL250, protože některé menší stroje se tam nevyhrabou (C152), ale některé létají daleko výš (B737), ne? Další věc je dostup s něpřetlakovanou kabinou, kdy se může jen do FL100, ačkoliv letadlo by umělo i výš, ale to by už musely být masky s kyslíkem.
Uživatelský avatar
By vinil
#65360
[quote="wolfv"]a do jaké výšky může max. vystoupat může letět v 11 km? Kdyby vrtulník letěl ve vesmíru tak by se asi už nikam nepohnul co, když to přeženu, a ani by mu nepomohlo natáčení listů, že.[/quote]


Jak jsem psal, je veliky rozdil mezi maximalni vyskou ve visu a maximalni vyskou letu. Ta prvni je samozrejme mensi a hodne zavisla na hmotnosti.
Maximalni vyska letu je uz zajimavejsi otazka a zalezi spise na motorech, jak moc jsou "de-rated" -- tedy jak moc se lisi jejich skutecny maximalni vykon od toho uvedeneho. V praxi najdeme helikoptery vsech moznych vykonostnich trid a tedy i dostupu.

Nicmene, driv ztrati efektivitu motor, nez ze by listy nemely, co virit.

Pro zajimavost, v roce 2005 pristal Didier Delsalle s helikopterou AS 350 na Mt. Everestu. Jiste si umite prevest vysku Everestu na stopy a zpetne si opravit nektere vyroky :-) V takove vysce samozrejme jeho helikoptera nebyla schopna visu a mohl z letu pristat jen diky vyuziti ground effectu, jak jsem psal vyse. Ovsem ground effectu na vrcholu Everestu nebude mnoho, ze. Byl to neobycejne odvazny a blaznivy kousek. Za domaci ukol si to zkuste ve svem X-Plane.
By radbrad4
#65361
[quote="Pavel"]Proč zrovna FL200? Není to jako u letounů s pevným křídlem, že dostup je dán příručkou každého konkrétního typu a nelze to zobecnit? Taky nemůžu říct, že dostup s pevným křídlem je FL250, protože některé menší stroje se tam nevyhrabou (C152), ale některé létají daleko výš (B737), ne? Další věc je dostup s něpřetlakovanou kabinou, kdy se může jen do FL100, ačkoliv letadlo by umělo i výš, ale to by už musely být masky s kyslíkem.[/quote]

Myslel jsem obecne ze nad tuto vysku uz by byl tak ridky vzduch ze by ta heli nebyla schopna letu. Jestli ale Mt.Everest no tak to stahuju ocas :).
By wolfv
#65592
A jaké cestovní rychlosti helik. dosahují? A používají k měření rychlosti Pitotovu trubici jako letadla?
Uživatelský avatar
By vinil
#65593
Obvykle tak 80-140 uzlu, podobne jako mala GA.
Ano, cidla a instrumenty jsou stejne jako v letadle. Jen jich byva mene.
Uživatelský avatar
By vinil
#124488
[glow=red,2,300]Helicopter Training Videos[/glow]
https://www.youtube.com/user/helitrainingvids


Helicopter Training Flight # 1 - Hover work, Approaches and Patterns
https://www.youtube.com/watch?v=lvR4DX_2Gu4

Helicopter Training Flight # 2 - More hover training, approaches & pattern
https://www.youtube.com/watch?v=sKOTFLhKC3k

Helicopter Training Flight # 3 - Camera facing down over controls - pickup/setdown, hover & patterns
https://www.youtube.com/watch?v=ng1EZDuJ6wE

Helicopter Training Flight # 4 - Air Taxi, Quick Stop (Rapid Deceleration), LTE, Hovering & Patterns
https://www.youtube.com/watch?v=Hn0t4B_QRTU

Helicopter Training Flight # 5 - Take offs, Approaches & Ground Reference Maneuvers
https://www.youtube.com/watch?v=I3zSxAs-_Cs