- 23 led 2010, 19:58
#61354
Uvod
----
Tak, jako jsem se v jinem vlakne snazil sepsat jakysi uvod do X-Plane, rad
bych zde shromazdil informace o letani s vrtulniky.
V oblasti vrtulnikoveho letani je X-Plane jedinym velkym simulatorem. Narozdil
od letadel jsou helikoptery v MSFS, i se vsemi moznymi doplnky, spise jen
hrickou a jine simulatory (napr. Black Shark) jsou zpravidla omezeny jednim
typem a soustreduji se vice na vojenske operace, nez civilni letani. Takze
pokud je prave simulator civilniho vrtulnikove provozu vasim cilem, nemate tak
v podstate zadny vyber.
Hlavni rozdily proti letadlum (GA)
----------------------------------
1) S vrtulniky je potiz. V klasicke konstrukci maji dve vrtule, nestejne velke
a ani jedna z nich se nenachazi v pozadovanem smeru (ose) letu. Jako fyzikalni
system jsou labilni a vyzaduji tak neustalou pozornost (provadeni korekci) i
behem zcela klidneho, rovneho a bezvetrneho letu.
2) Helikoptery maji podobne ovladaci prvky jako letadla, ale jmenuji se jinak
(diky principu jejich funkce):
Cyclic ~ paka joysticku: ovlada naklon vrtulniku podle pricne a
podelne osy
Collective ~ \"plynova paka\": ovlada celkovy tah rotoru
Antitorque pedals ~ \"pedaly kormidla\": ovlada tah ocasniho rotoru
A doplnek:
Throttle ~ otacky motoru (grip na plynove pace): obvykle ovladany automaticky
(Za domaci ukol si najdete ceske, resp. slovenske pojmy)

3) Ucinky ovladacich prvku jsou sprazene. Pohnete-li jednim ovladacem, musite
upravit i oba dva zbyvajici, abyste stroj udrzeli stabilni. Pokud napriklad
pridate celkovy tah, musite novou silu vyvazit i ocasnim rotorem (pedaly), coz
zpusobi naklon, ktery kontrujete ridici pakou. Hybete se tak celym telem,
asymetricky a neustale -- bud si toto cviceni zamilujete, nebo z nej zblbnete.
(Kam se hrabe DDR!)
4) Zadne fixni nulove polohy. Z predchoziho bodu plyne, ze ve vrtulniku se
\"klidove polohy\" kazdeho ovladaciho prvku meni, v zavisloti na celkove
situaci. Paka a ani pedaly nemaji zadnou stredni polohu, do ktere by se
vraceli.
Hardware
--------
Hardware pro letani s helikopterami je v necem jednodussi a v necem
narocnejsi, nez hardware pro letadla. Potrebujete totiz jen zakladni ovladaci
prvky, ovsem zcela nezbytne a take ve vhodnem provedeni. Muzete si koupit bud
drahe ovladaci prvky primo pro helikoptery, nebo zaimprovizovat s beznou
levnou vybavou:
Ad cyclic) Potrebujete joystick s co nejdelsi rukojeti a co nejpresnejsim
snimacem pohybu. Helikoptery jsou velice citlive mrchy a potrebujete prostor a
presnost, abyste je mohli zkrotit pomoci neohrabane lidske motoriky. Skutecny
cyclic ma rozkmit vice jak 25 cm, zatimco mensi joysticky i mene nez 10. Na
joysticku potrebujete v podstate jen jedine tlacitko, pro vysilacku. Pokud u
joysticku nejde vypnout centrovani, budete se muset centrovaci pruziny zbavit
-- bud ji docasne svazte nebo zcela odstrante.
Ad collective) Opet, co nejdelsi paka, s co nejvetsim uhlem a nejpresnejsim
snimacem. At uz je v zakladne joysticku, nebo jako samostatny prvek.
Ad pedaly) Narozdil od letadel (zejmena airlineru) jsou pedaly nutnosti. Zde
take budete muset zamezit centrovani.
Jine ovladaci prvky nepotrebujete, protoze jich moc neuzijete. Vse nastavite
pred vlastnim letem a tedy klidne na klavesnici. Pokud vam neni jasne proc,
prectete si znovu odstavec o neustale pilotazi behem letu :-)
Nastaveni X-Plane
-----------------
- FOV: Pri letani ve vrtulniku potrebujete periferni videni. Kupte si
sirokouhly display a zvyste FOV na 60, spise 70 stupnu.
- Linearni osy ovladacu: nenechte se zlakat nelinearnim nastavenim ovladacu.
Je pravda, ze kolem nulove polohy pak lze letat i s joystickem s malym
rozkmitem, ale od urcite pozice dal se stane stroj zcela neovladatelny.
- Grafika: rozhodne chcete vice detailu krajiny. Poletite nizko, pomalu a VFR.
Modely
------
Jakou helikopteru si vybrat? Pro X-Plane existuje rada skvelych freeware i
payware helikopter. Narozdil od letadel plati, ze cim vetsi / tezsi
helikoptera, tim snazsi ovladani. Nebojte se tedy zacit s poradnym mackem.
Moderni helikoptery byvaji take vybaveny automatizaci, ktera se snazi pilotovi
pomoci se stabilizaci stroje, predevsim v nizkych a nulovych rychlostech.
Letaji tedy v podstate samy. Oproti tomu starsi typy nemusi mit ani
automatickou regulaci otacek motoru a vam pribude starost navic.
Vrtulniky zdarma, ktere stoji za pozornost:
Boeing CH-47D Chinook
(http://forums.x-plane.org/index.php?aut ... owfile=109): znamy
vojensky vrtulnik s tandemovym usporadanim rotoru. Eliminuje tak vetsinu
problemu se stabilitou.
Sikorsky S-61 / Sea King (v X-Plane): Tezka, stabilni helikoptera. I kdyz
trochu starsi, stale hlavni tahoun zachranych akci na mori i na sousi. Leta
take v roli Marine One.
Bell 206 (v X-Plane): Klasicka mala helikoptera. Znamy nosic kameramanu a
turistu. Na tomto stroji si vyzkousite skutecnou pilotaz vrtulniku, bez
jakychkoliv zjednoduseni.
Hughes H500D
(http://forums.x-plane.org/index.php?aut ... wfile=3130): Mala a
hbita zalezitost. Znate z akcnich filmu. Ale bez zvuku roztocene minigun to
nejak neni ono ;-)
Robinson R22 / R44 (v X-Plane a
http://forums.x-plane.org/index.php?aut ... ile=7168): Jedny z
nejmensich helikopter, ve kterych se provadi skutecny vycvik. V simulatoru si
muzete overit, ze s malou helikopterou se leta nejobtizneji.
Bell 47 (v X-Plane): Pustte si M*A*S*H a nechte na sebe dychnout historii.
Trenink
-------
O helikopterach toho lze napsat hodne, ale jedine trenink vas nauci s nimi
letat. Na Internetu najdete bezpocet tutorialu, ale vsechny zacinaji
zvladnutim klidneho a stabilniho \"hoveringu\" -- tedy klidnym a stabilnim
vznasenim se v male vysce. A pocitejte, ze vam zabere nekolik tydnu praxe, nez
se dostanete k odstavci cislo dve :-)
Mimochodem, ve vetsine helikopter sedi pilot / kapitan vpravo. Ale ne ve
vsech. To by bylo moc jednoduche.
Vyzva na kanal
--------------
Pokud vas tema helikopter (a X-Plane) zaujalo a mate nejake otazky nebo
pripominky, napiste. Pokud byste chteli spolecne trenovat vrtulnikareni,
napiste tuplem :-)
----
Tak, jako jsem se v jinem vlakne snazil sepsat jakysi uvod do X-Plane, rad
bych zde shromazdil informace o letani s vrtulniky.
V oblasti vrtulnikoveho letani je X-Plane jedinym velkym simulatorem. Narozdil
od letadel jsou helikoptery v MSFS, i se vsemi moznymi doplnky, spise jen
hrickou a jine simulatory (napr. Black Shark) jsou zpravidla omezeny jednim
typem a soustreduji se vice na vojenske operace, nez civilni letani. Takze
pokud je prave simulator civilniho vrtulnikove provozu vasim cilem, nemate tak
v podstate zadny vyber.
Hlavni rozdily proti letadlum (GA)
----------------------------------
1) S vrtulniky je potiz. V klasicke konstrukci maji dve vrtule, nestejne velke
a ani jedna z nich se nenachazi v pozadovanem smeru (ose) letu. Jako fyzikalni
system jsou labilni a vyzaduji tak neustalou pozornost (provadeni korekci) i
behem zcela klidneho, rovneho a bezvetrneho letu.
2) Helikoptery maji podobne ovladaci prvky jako letadla, ale jmenuji se jinak
(diky principu jejich funkce):
Cyclic ~ paka joysticku: ovlada naklon vrtulniku podle pricne a
podelne osy
Collective ~ \"plynova paka\": ovlada celkovy tah rotoru
Antitorque pedals ~ \"pedaly kormidla\": ovlada tah ocasniho rotoru
A doplnek:
Throttle ~ otacky motoru (grip na plynove pace): obvykle ovladany automaticky
(Za domaci ukol si najdete ceske, resp. slovenske pojmy)

3) Ucinky ovladacich prvku jsou sprazene. Pohnete-li jednim ovladacem, musite
upravit i oba dva zbyvajici, abyste stroj udrzeli stabilni. Pokud napriklad
pridate celkovy tah, musite novou silu vyvazit i ocasnim rotorem (pedaly), coz
zpusobi naklon, ktery kontrujete ridici pakou. Hybete se tak celym telem,
asymetricky a neustale -- bud si toto cviceni zamilujete, nebo z nej zblbnete.
(Kam se hrabe DDR!)
4) Zadne fixni nulove polohy. Z predchoziho bodu plyne, ze ve vrtulniku se
\"klidove polohy\" kazdeho ovladaciho prvku meni, v zavisloti na celkove
situaci. Paka a ani pedaly nemaji zadnou stredni polohu, do ktere by se
vraceli.
Hardware
--------
Hardware pro letani s helikopterami je v necem jednodussi a v necem
narocnejsi, nez hardware pro letadla. Potrebujete totiz jen zakladni ovladaci
prvky, ovsem zcela nezbytne a take ve vhodnem provedeni. Muzete si koupit bud
drahe ovladaci prvky primo pro helikoptery, nebo zaimprovizovat s beznou
levnou vybavou:
Ad cyclic) Potrebujete joystick s co nejdelsi rukojeti a co nejpresnejsim
snimacem pohybu. Helikoptery jsou velice citlive mrchy a potrebujete prostor a
presnost, abyste je mohli zkrotit pomoci neohrabane lidske motoriky. Skutecny
cyclic ma rozkmit vice jak 25 cm, zatimco mensi joysticky i mene nez 10. Na
joysticku potrebujete v podstate jen jedine tlacitko, pro vysilacku. Pokud u
joysticku nejde vypnout centrovani, budete se muset centrovaci pruziny zbavit
-- bud ji docasne svazte nebo zcela odstrante.
Ad collective) Opet, co nejdelsi paka, s co nejvetsim uhlem a nejpresnejsim
snimacem. At uz je v zakladne joysticku, nebo jako samostatny prvek.
Ad pedaly) Narozdil od letadel (zejmena airlineru) jsou pedaly nutnosti. Zde
take budete muset zamezit centrovani.
Jine ovladaci prvky nepotrebujete, protoze jich moc neuzijete. Vse nastavite
pred vlastnim letem a tedy klidne na klavesnici. Pokud vam neni jasne proc,
prectete si znovu odstavec o neustale pilotazi behem letu :-)
Nastaveni X-Plane
-----------------
- FOV: Pri letani ve vrtulniku potrebujete periferni videni. Kupte si
sirokouhly display a zvyste FOV na 60, spise 70 stupnu.
- Linearni osy ovladacu: nenechte se zlakat nelinearnim nastavenim ovladacu.
Je pravda, ze kolem nulove polohy pak lze letat i s joystickem s malym
rozkmitem, ale od urcite pozice dal se stane stroj zcela neovladatelny.
- Grafika: rozhodne chcete vice detailu krajiny. Poletite nizko, pomalu a VFR.
Modely
------
Jakou helikopteru si vybrat? Pro X-Plane existuje rada skvelych freeware i
payware helikopter. Narozdil od letadel plati, ze cim vetsi / tezsi
helikoptera, tim snazsi ovladani. Nebojte se tedy zacit s poradnym mackem.
Moderni helikoptery byvaji take vybaveny automatizaci, ktera se snazi pilotovi
pomoci se stabilizaci stroje, predevsim v nizkych a nulovych rychlostech.
Letaji tedy v podstate samy. Oproti tomu starsi typy nemusi mit ani
automatickou regulaci otacek motoru a vam pribude starost navic.
Vrtulniky zdarma, ktere stoji za pozornost:
Boeing CH-47D Chinook
(http://forums.x-plane.org/index.php?aut ... owfile=109): znamy
vojensky vrtulnik s tandemovym usporadanim rotoru. Eliminuje tak vetsinu
problemu se stabilitou.
Sikorsky S-61 / Sea King (v X-Plane): Tezka, stabilni helikoptera. I kdyz
trochu starsi, stale hlavni tahoun zachranych akci na mori i na sousi. Leta
take v roli Marine One.
Bell 206 (v X-Plane): Klasicka mala helikoptera. Znamy nosic kameramanu a
turistu. Na tomto stroji si vyzkousite skutecnou pilotaz vrtulniku, bez
jakychkoliv zjednoduseni.
Hughes H500D
(http://forums.x-plane.org/index.php?aut ... wfile=3130): Mala a
hbita zalezitost. Znate z akcnich filmu. Ale bez zvuku roztocene minigun to
nejak neni ono ;-)
Robinson R22 / R44 (v X-Plane a
http://forums.x-plane.org/index.php?aut ... ile=7168): Jedny z
nejmensich helikopter, ve kterych se provadi skutecny vycvik. V simulatoru si
muzete overit, ze s malou helikopterou se leta nejobtizneji.
Bell 47 (v X-Plane): Pustte si M*A*S*H a nechte na sebe dychnout historii.
Trenink
-------
O helikopterach toho lze napsat hodne, ale jedine trenink vas nauci s nimi
letat. Na Internetu najdete bezpocet tutorialu, ale vsechny zacinaji
zvladnutim klidneho a stabilniho \"hoveringu\" -- tedy klidnym a stabilnim
vznasenim se v male vysce. A pocitejte, ze vam zabere nekolik tydnu praxe, nez
se dostanete k odstavci cislo dve :-)
Mimochodem, ve vetsine helikopter sedi pilot / kapitan vpravo. Ale ne ve
vsech. To by bylo moc jednoduche.
Vyzva na kanal
--------------
Pokud vas tema helikopter (a X-Plane) zaujalo a mate nejake otazky nebo
pripominky, napiste. Pokud byste chteli spolecne trenovat vrtulnikareni,
napiste tuplem :-)
Keep 'Em Flying!