Jako ano, upřesnění:
- připojit se jako letadlo na ploše na stojánce
- vyplnit a odestal FPL [!!!!!!] a do jeho poznámky dopsat třeba OBSERVER
- naladit se na nějakého ATC v dosahu
Druhá možnost je připojit se jako observer pomocí VRC/ES, nainstalovat konfiguraci pro LKAA FIR a poslouchat pomocí toho. Současně vidíte radarovou situaci na vybraném území, bez možnosti letadla nějak řídit, nebo s nimi mluvit. Uvedené má ty výhody, že můžete poslouchat více řídících najednou a máte přehled , co se vlastně děje.
VACC CZ považuje takovou činnost za vyloženě ztrátu času a nepodporuje ji, protože dotyčnému nic nepřináší. Nenaučíte se ani komunikovat ani létat ani řídit.
Výslovně upozorňujeme, že je v pravidlech VATSIMU (
www.vatsim.net) uvedeno, že letadlo, které nebude odpovídat na chat nebo na volání řídích po dobu delší než 30ti minut může být ze sítě násilně odstarněno, a toto platí i pro OBSERVERY při užití VRC/ES. VACC CZ mimoto považuje za normální projev slušnosti, aby se dotyčný ozval hned po tom, co jej někdo zavolá chatem nebo na frekvenci - nejméně je tedy nutné se naučit, jak s tím zacházet. Tím , že observujete se stáváte účastníkem dění a není to tak, že jakoby stojíte mimo - platí pro vás pravidla, jako pro ostatní.
Měl bych k tomu obvyklou obecnou poznámku:
Včera byl na Periskopu dotaz, zda někdo létá na nějaké privátní síti a zda by se tam tazatel mohlo připojit, protože se necítí na VATSIM/IVAO a udělal by hromadu chyb a za to \"se stydí\".
Tento způsob myšlení zcela odporuje všemu, o co na VATSIMU jde. Je to sofistikovaná zábava s cílem se dobrovolně naučit nové věci, které já osobně považuji za hodně složité. Při učení se je normální, že dotyčný dělá chyby a na rozdíl od reálu je zde může dělat bez ohrožení těch druhých či sebe. Proto se počítá s tím, že každý nováček bude dělat chyby a není to považováno za nic špatného. je potřeba si uvědomit, co píšu výše: lze se to naučit jedině praktickým létáním a praktickým mluvením, nikoliv pozorováním obojeho. Proto každý, kdo se chce zúčastnit, by se měl připojit, chíli se rozkoukat a hned pak si zkusit odletět, třeba z menšího letiště s nevytíženým ATC, který vždy poradí se vším i kdyby s vámi měl strávit hodiny. Jen tím se naučíte tolik, jako za desítky hodin samostudia a observování.
Jediné, co se ze starny ostatních pilotů nebo ATC nerado nepromíjí je ignorace okolí, třeba různé pokusy o odlety načerno, bez jakékoliv komunikace, do provozu, nebo podobně. To popírá hlavní myšlenku VATSIMU a není důvod pro nějakou toleranci.