- 27 bře 2008, 18:17
#36543
[quote="OK1ZJH"]Jenom dotaz a nezlobte se na mně jako někteří na síti.
Když letím s defB737 a mam puštěného autopilota na řízení indikované vzdušné rychlosti,tak se mi někdy stane,že přestane "budík " ukazovat.
Vím jak to funguje ( snímaní pomocí pitovi trubice apd.),ale proč to přestane ukazovat?
Ve foru jsem to bohužel nenašel,ale určitě jste to tady řešili.
dík Jirka[/quote]
"Někteří" jsem evidentně já!
Tohle problém se vyrojilo se zimními plýskanicemi a opravdu mne vyvedlo z míry ( čti: vytočilo), když se ukázalo, že významné % pilotů nemá základní představu, jak měření rychlosti funguje a jak s ním nakládat. Letadlo drží ve vzduchu jen a jen kvuli rychlosti a když zpomalí, pak je jednoduše rozplácnuté na zemi, bez dalšího. Proto považuji nepochopení funkce rychloměru a jeho neudržení v chodu za prakticky neomluvitelné, podobně jako různé příhody se štelováním výškoměrů.
Napíšu jen nejstručnejší teorii, prosím real piloty aby sem nepřidávali x dalších možných případů co při zamrznutí :
a) rychloměr měří dynamický tlak vzduchu působící na letadlo, který vzniká v důsledku proudění vzduchu (dynamický tlak vzduchu je to, co vám urve čepici, když jedete na motorce);
b) tlak způsobuje, že ručička rychloměru se vykývne po stupnici - čím větší tlak, tím větší ukazuje rychlost;
c) ručička ukazuje (má ukazovat) indikovanou rychlost, přepočty na jiné rychlosti viz výše, podstatné ale je, že rychloměr fyzicky měří vždycky tuto indikovanou rychlost, čili dynamický tlak;
d) když je zima a vlhko (v mraku vždycky), kondenzuje v měřicí trubici voda a ta následně zmrzne - led ucpe měřící sondu a dynamický tlak v sondě klesne na nulu, i když letadlo stále letí;
e) v tu chvíli rychloměr ukazuje 0;
f) pro nápravu je třeba zapnout vyhřívání rychloměrné trubice, led po chvilce rozmrzne, voda se vyfouká, dynamický tlak se dostane do rychloměru a ten začne ukazovat rychlost.
Toto vše simuluje i defaultní FSka od cca vz. FS4 a proto by to měl každý vědět.
Další návaznosti :
a) pokud je zapnuté řízení rychlosti pomocí A/T - udržuje nastavenou rychlost podle údaje rychloměru změnou tahu motorů -tak při při poklesu rychlosti na 0 si hloupý A/T si myslí, že letadlo se zastavilo a dá "plný knedlík"- tím letadlo zrychlí na maximální možnou rychlost a buď se rozpadne, nebo letí touto rychlostí pořád dál, prakticky dokud nedojde palivo nebo pilot nevypne A/T, pak jde tah motorů opět normálně ovládat i když rychloměr ukazuje stále nulu.
b) Pokud je na rychloměr napojen další systém (FMC), zblbne se i ten, protože nemá důležitý vstupní údaj v důsledku nefunkčního rychloměru. Podle mne si ale FMC počítá rychlosti jinak, jmenovitě derivací udajů DME.
Proto, aby se tomuto předešlo, předepisuje se mít při letu IFR po celou dobu letu zapnuto vyhřívání pitotky - v FSce "PITOT HEAT ON". Při letu VFR je to na pilotovi, ale pokud se pohybujete v teplotě nižší než 5st., určitě doporučuju zapínat ON. zapnutí PITOT HEAT ON musí odstranit všechny výše uvedené problémy.
Znovu připomínám, že se mluví o údaji rychloměru na palubce, ne o jiných rychlostech , které se mohou vyskyrtovat v FMC a podobných vymoženostech (INS, navigační ščoty, GPS,...). Každé, opakuji, každé, letadlo má kulatý rychloměr někde na palubce.
PavelS
VACC CZ