VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
Uživatelský avatar
By amalka
#51262
Jak a kde nastavím altimeter při letu z LZIB do Prahy?

LZIB TA 8000ft, cestovní hladina dle FP FL080. S druhým pilotem jsme se shodli na tom, že správně je letět na až na ODNEM na QNH LZIB (nebo na regionálním?) a při přeletu hranic FIRu přejít na STD (1013)?

Hm?
Uživatelský avatar
By dubajss
#51263
Podivej se sem:
http://lis.rlp.cz/predpisy/predpisy/dok ... -d1-h3.pdf

3.3.3 Při průletu převodní nadmořské výšky,
musí být odkazy na vertikální poloze letadla
změněny z výšek (QNH) na letové hladiny 1013,2
hPa a vertikální poloha musí být potom vyjadřována
údaji letových hladin.

To by se dalo uplatnit ne?

Jinak v L4x4 je neco jako ze TL je nejnizsi pouzitelna letova hladina, ale ta se prave kvuli moznosti ztraty rozstupu nepouziva, takze bys
mel radeji planovat FL100 / FL60.
Uživatelský avatar
By amalka
#51266
Nooo.

TA jsme neprolétli, TA byla zároveň naše cruise. TL byla v Blavě imho výš než 080, takže plánovat cruise FL080 (resp. 8000ft) je z tohohle pohledu asi ok? Problém nastává až při přeletu do LKAA, kde se přeletem hranic dostáváme nad TA (5000ft) (a to aniž bychom ji prolétli, takže i z tohohle pohledu by se ten výše uvedený předpis neměl použít...) a měli bychom přestavit altimeter na 1013,2.

FL100 plánovat nešla z důvodu chybějícího kyslíku pro všechny na palubě. :P
Uživatelský avatar
By Ico
#51268
Je to tak ako hovori Jirka, aj v AIP SR je to myslim, doporucuje sa FL100 ... Inak prevodna vyska v LZIB je stanovena na 8000ft.
Uživatelský avatar
By dubajss
#51269
[quote="amalka"]Nooo.

TA jsme neprolétli, TA byla zároveň naše cruise. TL byla v Blavě imho výš než 080, takže plánovat cruise FL080 (resp. 8000ft) je z tohohle pohledu asi ok? Problém nastává až při přeletu do LKAA, kde se přeletem hranic dostáváme nad TA (5000ft) (a to aniž bychom ji prolétli, takže i z tohohle pohledu by se ten výše uvedený předpis neměl použít...) a měli bychom přestavit altimeter na 1013,2.

FL100 plánovat nešla z důvodu chybějícího kyslíku pro všechny na palubě. :P[/quote]

No tak platí tohle no:
3.3.2 Během stoupání, a když je letadlo
v převodní nadmořské výšce, musí být odkazy na
vertikální polohu letadla předávané spojením
letadlo-země, vyjádřeny údaji nadmořské výšky.

ATCo by z tebe asi ale radost neměl, to je jako kdyby sis z Prahy naplánoval FL50.
Navíc dostáváš instrukci, climb FL/altitude, takže by ti z toho mělo bejt jasný jestli to přetočíš na STD nebo ne.
Uživatelský avatar
By amalka
#51282
[quote="dubajss"]

No tak platí tohle no:
3.3.2 Během stoupání, a když je letadlo
v převodní nadmořské výšce, musí být odkazy na
vertikální polohu letadla předávané spojením
letadlo-země, vyjádřeny údaji nadmořské výšky.

ATCo by z tebe asi ale radost neměl, to je jako kdyby sis z Prahy naplánoval FL50.[/quote]

Pozor, formulář pro FP na VATSIMu nezná písmena, tedy nebere FLxxx ani VFR. Takže napsat do FP jako cruise 8000 (i když je TA třeba 5000) je v pořádku ne? Nebo je nějaké pravidlo že FL se píšou na 3 místa a cokoliv jiného je altitude?

[quote="dubajss"]Navíc dostáváš instrukci, climb FL/altitude, takže by ti z toho mělo bejt jasný jestli to přetočíš na STD nebo ne.[/quote]

Jo souhlas, ale tohle přece vůbec neřešíme, to je snad každýmu jasný. Můj dotaz zněl.:

1. kdy přecházím na STD v případě letu v 8000ft alt z LZIB do LKAA? Odlet a let v cestovní výšce 8000 alt po LZBB probíhá na QNH, o tom žádná.

2. jestli se při cruise pod TA používá QNH letiště odletu nebo regionální QNH (logičtější ne?). Takže ATC by měl při opuštění TMA dát regionální qnh?
Uživatelský avatar
By amalka
#51283
[quote="Ico"]Je to tak ako hovori Jirka, aj v AIP SR je to myslim, doporucuje sa FL100 ... Inak prevodna vyska v LZIB je stanovena na 8000ft.[/quote]

TA = transition altitude = prevodna vyska LZIB je uvedena ve startovní příspěvku kde se ptám KDY se přechází na STD v případě letu z LZBB do LKAA. Jak to souvisí s AIP SR a doporučenou FL100?
Uživatelský avatar
By ONDR4.cz
#51290
Připomínka/dotaz: V předpisech je, že let v převodní vrstvě není povolen. Počítá se převodní vrstva jako uzavřený interval, tj. patří tam i TA těch 5000ft (resp. 8000ft v LZBB, předpokládám, že to tam platí taky)? To by se pak v těch 8000ft stejně letět nedalo.
Uživatelský avatar
By amalka
#51294
To už psal JD, nepoužívá se FL na TL, protože oproti letadlům letícím na QNH na TA pak není automaticky za každých okolností zajištěna separace 1000ft, z toho pak vyplývá, že se může použít TA.
Uživatelský avatar
By Ico
#51511
No ono je to aspon co som pochopil z AIP Sr troska zlozitejsie. AIP SR nehovori o TA a TL. Hovori len o TA. Tie su vyjadrene ci v STAR alebo SID. Skor by som sa upriamil na ine. Pri mape rozlozenia letovych/riadiacich priestorov su stanovene alt/FL pre jednotlive sektory. teda min. a max. vysky danych sektorov. Za povsimnutie stoji napr. TMAII Kosice kde je max. vyska sektoru tusim FL90 napriek tomu CTR Kosice ma prevodnu vysku 8000ft. Skor je tato problematika pre zasvatenejsich, budem so sefom teraz cez tyzden, spytam sa :) AMAL: ohladom tej tvojej reakcie ze co to ma spolocne s AIP SR tak si jednoznancne myslim ze dost :) ved predsa vzlietas z letiska v SR a tam platia ine pravidla ako u vas v CR. Pritom som reagoval na tvoje slova, ze TL bol stanoveny vyssie ako 8000ft, to si myslim ze nemohol byt :) Myslim ze si aj tak nahodil celkom zaujimavy problem, i ked opat dam za pravdu Dubajsovi, ze vlastne ATC ti da instrukciu co a ako. Pokial ale je definovana TA pre LZIB 8000ft, je dolezite, pokial plati (myslim tym rozsah- len CTR, aj TMA) a pod. Dalsia dolezita vec je, ze pokial chces pouzit najnizsie dovoleny FL, musis o to poziadat ATC pocas poziadavky o letove povolenie (toto je napr. v AIP SR), ale nie je to podla mna tu na VATSIM-e nejak dolezite.
Uživatelský avatar
By amalka
#51514
No zamotal si to slušně, to každopádně. ;P

Vynech zcela TL, o TL nikdo nemluvil a TL nikoho nezajímá dokud zůstáváme POD TA, a letíme na QNH. Proč se nelétá na TL už bylo jinde také vysvětleno, takže můžeme také konečně opustit (neletěli jsme na TL). Sektorování TMA je zde také trochu mimo, takže také opustíme a jsme zpět u původního dotazu.

Letíme z Bratislavy, stoupáme do cestovní výšky 8000ft na QNH ze které se ale přeletem ODNEM do LKAA stává cestovní hladina FL080. Takže po ODNEM letíme dál na QNH nebo přestavujeme na STD?

P.S. Může vůbec nastat případ takového tlaku vzduchu dovolujícího definovat TL nižší než TA? Při běžném počasí bude TL vždycky nad TA.
Uživatelský avatar
By Ico
#51515
No hele, ja ako som sa hrabal v AIP SR, tak mi to je jasne asi takto :D (viem ze mnoho veci asi bude zbytocnych ale neva):

1. Planoval by som vysku trate v prvom rade podla toho, ake restricted a ine pic*viny su na ceste. Toto je najdolezitejsie.
2. Predpokladam Low-Enroute, tak si okuknem najnizsie vysky casti trate.
3. Kedze je prevodna vyska v LZIB 8000ft, predpis mi hovori (ako aj pisal Dubajs), ze pod prevodnou hlasim altit a nad - FL. OK to je jasne. Nahovno je, ze si planujem vlastne tu istu vysku pre enroute. Podla AIP nesmies planovat nizsiu vysku ako je max trans. altitude. teda, ak je prevodna 8000ft, tak musim planovat vyssie. Ale, dosiahnes tuto vysku este v CTR LZIB kde je stanovena? To, ze nemas masky nikoho nezaujima. Aj do Tatier sa nedostanes vlastne s Moravou v reale (povedzme z SLC na EPEDU a PPD), musis planovat FL110 ze :) ? No asi zbytocne tu potim tieto veci, pritom su naozaj dolezite, aby sme troska realne lietali aj tu na Vatsime.
4. Riesit dilemu ci moze byt taky tlak (LZBB-LKAA) neviem objasnit, zda sa mi to nejak nepochopitelne :)
5. Tymto padom pokial mam taketo problemy, planujem VFR let Moravou povedzme na BNO, nie IFR. Samozrejme podla pravidiel musim vo FPL uviest vyst. bod z SR ODNEM napr. a tak dalej...
6. Sry ted este ta zmena tlaku. Logicky to tak vychadza ze ano, po prelete hranic by si mal menit na vase pravidla, ale toto je len moj nazor (ina krajina ine pravidla). Ale kedze je to blbost uz od zaciatku (neplanuj FL totozny s TA), tak nic :)

Neviem, ci som mal vobec odpovedat, nejak to zauzlujeme viac a viac, ale aspon sa stane z toho dobre citanie pre ostatnych hehe...
Uživatelský avatar
By amalka
#51517
1. Planoval by som vysku trate v prvom rade podla toho, ake restricted a ine pic*viny su na ceste. Toto je najdolezitejsie.
2. Predpokladam Low-Enroute, tak si okuknem najnizsie vysky casti trate.

BERVA - ODNEM nevím, ale M748 ODNEM BODAL je minimum 3500ft.
BERVA dep. z LZIB je také bez jakéhokoliv omezení

Tzn. až sem bez problému.

3. Kedze je prevodna vyska v LZIB 8000ft, predpis mi hovori (ako aj pisal Dubajs), ze pod prevodnou hlasim altit a nad - FL. OK to je jasne. Nahovno je, ze si planujem vlastne tu istu vysku pre enroute. Podla AIP nesmies planovat nizsiu vysku ako je max trans. altitude. teda, ak je prevodna 8000ft, tak musim planovat vyssie. Ale, dosiahnes tuto vysku este v CTR LZIB kde je stanovena? To, ze nemas masky nikoho nezaujima

Pokud AIP SR praví, že nelze plánovat IFR ENROUTE pod TA tak jsme pořád s 8000ft enroute altitude správně. To jestli dosáhnu tuto výšku v CTR LZIB je irelevantní a nechápu souvislost.

Takže i zde bez problému ne?

4. Riesit dilemu ci moze byt taky tlak (LZBB-LKAA) neviem objasnit, zda sa mi to nejak nepochopitelne :)

Nechápu?

5. Tymto padom pokial mam taketo problemy, planujem VFR let Moravou povedzme na BNO, nie IFR. Samozrejme podla pravidiel musim vo FPL uviest vyst. bod z SR ODNEM napr. a tak dalej...
6. Sry ted este ta zmena tlaku. Logicky to tak vychadza ze ano, po prelete hranic by si mal menit na vase pravidla, ale toto je len moj nazor (ina krajina ine pravidla). Ale kedze je to blbost uz od zaciatku (neplanuj FL totozny s TA), tak nic :)

FL je nad TL, plánovat FL totožný s TA nejde už z principu... Chápu to tak že si myslel cruise altitude shodnou s TA.

Bohužel AIP SR se nedá stáhnout, nevím jestli to je trvalý stav nebo jen teď, takže otázku, jaká je min. povolená enroute altitude/fl pro IFR na trati fakt nevím. Předpokládám, že pokud ale omezení obecně na enroute IFR je, tak ho ATC v LZBB znají a povolení na let s letovou hladinou/výškou pod povolené minimum (teď nemluvím o omezení plynoucí z konkrétní trati, to nečekám že ATC kontroluje).
Uživatelský avatar
By Jindřich
#51518
Pokud letíš IFR, tak máš mez povolení. Pokud letíš IFR, zodpovídá za separaci a rozstupy letu ATC. (To je asi nejdůležitější tady, protože předpokládám, že se bavíme o IFR.)
Pokud letíš IFR a máš mez povolení 8000 feet, tak letíš (stoupáš) do 8000 na QNH.
Pokud letíš IFR a máš mez povolení FL80, tak stoupáš 8000 na 1013, tj FL80.

Dále: TA musí být vždy níž než TL a to za jakýchkoli okolností. Tj., ale, může nastat případ, že TA 8000 == FL80, pokud je QNH víc než řekněme 1030 hpa, protože už v ten okamžik je separace mezi 8000 a FL80 zajištěna právě těma 1000 feet o který budeš točit altimetr. Proto je TA vždy pod TL.

A ještě dále: Pokud máš plánováno FL80, dostaneš od Blava povoleno do 8000 feet na QNH a pak bezpochyby instrukci přeladit na Prahu, tak Praze řekneš, že letíš 8000 feet altitude a Praha ti řekne \"klesej/stoupej do FL80\".

Nakonec opravdu ale záleží zásadně a hlavně na QNH, TL je na QNH přímo závislá, takže je-li QNH pod 1013, musí být TL vyšší než TA a naopak, v extrémních QNH může být klidně v Ruzyni TL40 a TA 5000 (např QNH1041+).
Uživatelský avatar
By dubajss
#51519
[quote="amalka"]
Letíme z Bratislavy, stoupáme do cestovní výšky 8000ft na QNH ze které se ale přeletem ODNEM do LKAA stává cestovní hladina FL080. Takže po ODNEM letíme dál na QNH nebo přestavujeme na STD?
[/quote]

Celá záležitost je v řízeném vzd. prostoru věcí koordinace mezi sousedícími sektory ATC a věcí koordinačních dohod.

ATCo na české straně by si tě nejspíše vyžádal ve FL, protože jako IFR letu ti zajišťuje rozstupy nad 5000ft pomocí FL separace.
Takže přeletu FIRu a přenastavování na hranici by ses asi nedočkal.
Každý řízenej let, který vstupuje do FIR respektive předáváš sousedovi musíš předávat "hotovej" tj. dle dohodnutých podmínek.
Předání výše diskutovaného IFRu do LKAA by byla podle mě tzv. "ztráta rozstupu s Prahou".

Potvrdit by nám to mohl Quit alias Víťa Novozámský, jakožto LKTB/LZBB border ATCo :)
Uživatelský avatar
By Ico
#51528
Oooooh tesime se na odpoved :) ...
Uživatelský avatar
By Quit
#51565
Je neuvěřitelný jaký různý problémy virtuální piloti vyšťourají :)
Situace Amálkou popsaná má několik rovin pohledu.
1) Rozdělení vzd. prostoru LZBB
Ve FIR LZBB se od GND do 8000ft AMSL (nebo 1000ft AGL podle toho co je vyšší) rozprostírá vzd. prostor třídy G. IFR lety, jak známo, v prostoru G nemají co pohledávat, takže plánovat by se určitě mělo výš než 8000ft AMSL, tzn. pro let na západ připadá v úvahu pouze FL100 nebo další sudá nad ní. Pokud si to pilot naplánuje blbě, tak ATC ho stejně do G-čka nepustí. Např. v Polsku to mají podobně - G od GND do FL95. Striktně odmítali IFRy pod FL95. Takže buď si pilot nastoupá min. do FL100 nebo bude muset zrušit IFR a pokračovat za VFR. Pokud já mám zkušenosti tak nastoupali všichni včetně Cessny 150 :)
Je pravda, že při konkrétním letu z Bratislavy směrem na ODNEM by IFR mohl teoreticky letět i níže než 8000ft AMSL a nebyl by ve vzd. prostoru G, protože je tam TMA Bratislava (vzd. prostor třídy D).
2) Ověřování údajů odpovídače při navázání spojení
I kdyby letěl pilot na ODNEM v 8000ft na QNH Štefániku (nebo regionální), má při navázání spojení s APP Brno uvést jakou má výšku (pro ověření údaje odpovídače).
Takže např: Brno radar, dobrý večer, OK-AMA inbound ODNEM, 8000ft (automaticky by měl pilot dodat i na jaké QNH)
Pokud pilot řekne \"8000ft\" (místo očekávané FL80) okamžitě to ATC-ho trkne a kontruje frází: \"udržujte letovou hladinu 80\". Takže pilot přestavuje výškoměr na STD.
Pro šťouraly - pokud pilot neřekne jakou udržuje výšku, je povinností ATC-ho se na to zeptat a ověřit tak, jestli se uvedená hodnota shoduje s tím co vidí na radaru. To platí i v případě stoupajících/klesajících letadel - pilot vždy uvádí aktuální prolétávanou FL nebo výšku.
3) Koordinace v případě konfliktního provozu
Kdyby hrozilo, že se nad ODNEM potkají dvě letadla ve stejné hladině nebo navzájem stoupající/klesající, domluví se Štefánik s Brnem na podmínkách předání. Za předpokladu že by nebylo možné vektorovat by se domluvili, že buď letadla zastaví stoupání/klesání v různých výškách AMSL na stejné QNH nebo v letové hladině.

Závěr:
Situace, kdy do FIR LKAA vletí letadlo, udržující 8000ft na QNH letiště Štefánik je vyloučena.
Uživatelský avatar
By amalka
#51567
Firma děkuje za zcela vyčerpávající odpověd. :P
Uživatelský avatar
By dubajss
#51569
[quote="amalka"]Firma děkuje za zcela vyčerpávající odpověd. :P[/quote]

Teda Amálko, ty si plánuješ let IFR a nevíš jak má LZBB rozdělený vzdušný prostor?
Téééédaa.
Tak takle by to chlapci nešlo...
:P
Uživatelský avatar
By Ico
#51570
Super odpoved Vito, v podstate som rad, ze som sa ako tak strafil do toho tvojho vysvetlenia :) ono je to celkom zaujimave tu u nas v SR :) preto tak sem radi lietate nie? :D Tak naslys hosi nabuduce...
Uživatelský avatar
By amalka
#51576
[quote="dubajss"]
Teda Amálko, ty si plánuješ let IFR a nevíš jak má LZBB rozdělený vzdušný prostor?
Téééédaa.
Tak takle by to chlapci nešlo...
:P[/quote]

Dvě připomínky:

1. v G plánováno nebylo (až k ODNEM je TMA 2 Bratislava (TMA C (nikoliv D)) a plynule navazuje na TMA II Brno). Traťové omezení pro M748 BERVA ODNEM je 3600ft, stejně tak v ČR až na BODAL (3500))
2. ATC povolení k IFR letu bylo obdrženo

A do E IFR může ne?
Uživatelský avatar
By Ico
#51578
No takto, do E IFR moze, ale mam pocit len pri operaciach typu stupanie do CruiseLevel a priblizenie k letisku pristatia. Myslim ze Vita to uz povedal, najblizsia mozna vysota je FL100, cili mimo E,G... Ak sa mylim opravte :D hele co sa vyhovaras na SR ATC :D ???
Uživatelský avatar
By Ico
#51581
Vsetko je pristupne hmmm, po registracii dostanes pristup do zlozky eAIP v sekcii LIS a jedes :) teda predvcerom mi to fungovalo v poho... Jo ted sem zbadal problem, treba mit nahozenou www.rlp.sk :) tam registrovat a mas :)