VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
#51231
Ahoj, zajímalo by mne, jak se má pilot zachovat, když dostane, od atc, stoupání do vyšší hladiny, než je cruise? Konkrétně narážím na problém při odletu z LKPR do LKTB, kde typicky při VOZ2A dostanu v airbone povolení do FL140, ale má cestovní hladina je pouze 130. Většinou dostanu někde před VOZ snížení pouze na FL130, ale do té doby pro mě není problém vystoupat až do 140, díky tomu, že to většinou létám nereálně s B738 (nádže jsou většinou skoro prázdné a cestujících tam také moc není, kdo by tam ostatně také létal.. :P ). Včera byla dokonce frekvence tak plná, že mě PRAHA RADAR nestihl snížit a já jsem se na frekvenci dostal až asi po 4 minutách. Nevím jestli to bylo správně, ale udržoval jsem FL130 kvuli RVSM separaci...
#51232
No podle mě by ses měl ozvat sdělit svou hladinu dle FP a nechat si znovu potvrdit vyšší. Podle mě si dostal FL140, protože to APP ve standartní situaci mastí automaticky a neuvědomil si, že máš cestovní hladinu dle FP nižší. Co mám odposloucháno, tak někdy spíš potřebuje řídící dát FL vyšší, než je plánovaná a v tom případě se pilota ptá, jestli je tuto vyšší hladinu schopen zaletět.
#51233
No, ja to stoupání do fl140 dostanu téměř vždy při letu do LKTB,.. Možná to většina z vás léta ve FL třeba 150 a jde pouze o určitou chybnou automatizaci atc... Jinak mi také není jasné, proč zrovna sudá hladina(140), když celá odletovka (až na počátečnní rwy hdg) je směrem na východ..?
#51235
Přesně jak píše Ivo. Pokud Ti ATC dá climb 140, tak po instrukci následuje readback, což je tvůj nástroj. Pokud nechceš do 140, tak právě proto tam je ten readback. Pokud to suše potvrdíš, tak s tím ATC suše počítá a bacha (!) v tom případě MUSÍŠ do 140, protože ATC může v 130 plánovat jiný provoz. Pokud nechceš do 140, musíš se během readbacku ozvat. Tzn např.: \"Request planned cruise level 130, confirm?\". A tím je nákup vyřízen. :)

EDIT:
140 je při stoupání handoff FL mezi APP a CTR, neboli horní hranice TMA a hranice odpovědnosti APPa, proto se dává. Při klesání zase vždy nezávisle na směru letu dostaneš od CTR FL 150, pod ní už je odpovědnost na APP a CTR by tě tam neměl pustit.
#51236
Ok, díky, mě jen zmátlo, že se to opakovalo téměř při každém letu do LKTB, kdyby se to stalo jednou, tak jsem to vůbec neřešil, takhle jsem v tom hledal něco víc(nějaké procedůry pro odlet směr VOZ, či něco podobného).

EDIT: [quote="Jindra"]EDIT:
140 je při stoupání handoff FL mezi APP a CTR, neboli horní hranice TMA a hranice odpovědnosti APPa, proto se dává. Při klesání zase vždy nezávisle na směru letu dostaneš od CTR FL 150, pod ní už je odpovědnost na APP a CTR by tě tam neměl pustit.[/quote]

Aha..Tak v tomhle to bude....
#51237
Protože FL145 je vršek TMAcka a na ní se provádí předání dál. To že by někdo mohl mít cruise nižší je exotika která se hold řeší operativně. Nic ti ale nebrání dát request na climb FL130 only due to cruse fl.

Na druhou stranu B738 z Prahy do Brna je dobrá úchylka, to každopádně. :P
#51238
[quote="amalka"]Protože FL145 je vršek TMAcka a na ní se provádí předání dál. To že by někdo mohl mít cruise nižší je exotika která se hold řeší operativně. Nic ti ale nebrání dát request na climb FL130 only due to cruse fl.

Na druhou stranu B738 z Prahy do Brna je dobrá úchylka, to každopádně. :P[/quote]

Je no, bohužel nemám typovku na ATR či něco podobného.. :P
#51239
[quote="Filip"][quote="amalka"]Protože FL145 je vršek TMAcka a na ní se provádí předání dál. To že by někdo mohl mít cruise nižší je exotika která se hold řeší operativně. Nic ti ale nebrání dát request na climb FL130 only due to cruse fl.

Na druhou stranu B738 z Prahy do Brna je dobrá úchylka, to každopádně. :P[/quote]

Je no, bohužel nemám typovku na ATR či něco podobného.. :P[/quote]

no myslím, že do Brna lze letět s B737 klidne FL150 nebo 170.
FL130 je docela nízko (resp. neekonomická).
#51241
[quote="amalka"]Na druhou stranu B738 z Prahy do Brna je dobrá úchylka, to každopádně. :P[/quote]
Ještě lepší jsou lety LKTB-LKMT, kterých je v letních měsících bezpočet. Lítá se FL110 a někdy si piloti dokonce vyžádají, že chtějí jen do 90 :).
#51242
ATR ve směru Brno -> Praha to létá ve FL 160, tedy toto je nízko a ATCo tak nějak podvědomě nepočítá s tím, že by do Brna někdo letěl ve FL 130 -> dá mez povolení na hranici TMA.

\"Zvyk\" ale samozřejmě nebrání pilotovi letět v hladině jaké si usmyslí...; jinak řečeno, pokud to někdo bude chtít letět v hladině 90, nemůže na to říct ATCo ani popel.

Sečteno a podtrženo, je to jakési očekávání řídícího, které je v tomto případě špatné a když se ozveš, určitě to napraví. ;)

Pro piloty: nebojme se létat vysoko. :) Šetříme tím čas i palivo. :)
#51246
Všichni mají pravdu, jen bych schrnul a doplnil:

a) musíš se ozvat při readbacku (a to nejen v tomto případě, ale ve všech, kdy máš sebemenší pochybnosti, že příkaz od ATC je \"nějak divný\"; dál se na Tebe opravdu už nemusí dostat řada a další proslov na Tebe může být až nekrolog).

b) u výše řešených procedur (stoupání do 140 a klesání do 150) se pravidlo východzápad neuplatní, protože se nepředpokládá horisontální let, tj. předávání jsou nastavena tak, aby letadlo přešlo na dalšího ATC dříve, než dosáhne povolené hladiny a tento nový ho pustí níže, atakdále.