VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
#5024
Ahoj,

chtěl bych se zeptat, jestli neexistuje nějaká stránka - zdroj cizojazyčných pozdravů?

Díky Tomášovi jsem na SimBeer Ostrava zjistil, že pozdrav se říká v řeči řídícího a ne v mojí (whoaps :) ) a včera mi EBBU zašveholil \"Ahoj\", tak jsem se chtěl zeptat, jestli není nějaký seznam, jak se kde zdraví. Případně poprosit o radu jak na ten Brussel (já tam lítám do UK)?

Díky

ENG
#54601
Několik poznámek k tomu :

a) pozdrav by měl říkat ATC v řeči pilota, čili naopak, než je uvedeno výše; nicméně víte jak to chodí ...

b) ze včerejší diskuse vyplynula jedna podstatná věc pro počáteční kontakt mezi pilotem a ATC před odletem :

Obecně platí, že pilot volá řídícícho, když něco chce. Proto není správný postup, když pilot zavolá a řekne volačku a \"Dobry večer\". Na to v podstatě neexistuje korektní reakce ze strany řídícího.

Správný postup je, že pilot si vše připraví a pak osloví řídícího typicky:
\"Praha Radar, CSA012, dobry odpoledne, máme Q, 1038hPa, žádáme povolení do Moskvy\".


Žpatně\"
\"\"Praha Radar, CSA012, dobry odpoledne, máme Q, 1038hPa\"


Ještě žpatněji:
\"Praha Radar, CSA012, dobry odpoledne.\"

Uvedené postupy řídícímu velmi pomáhají, protože zestručňují kommunikaci a nemusí se z pilotů páčit, co potřebují.
#54603
[quote="PavelS"]...
Ještě žpatněji:
"Praha Radar, CSA012, dobry odpoledne."

Uvedené postupy řídícímu velmi pomáhají, protože zestručňují kommunikaci a nemusí se z pilotů páčit, co potřebují.[/quote]


Teď jsem mírně zmaten. Neodporuje to tomu, co je napsáno zde: http://www.vacc-cz.org/download/details.php?file=482 ?

(IFR komunikace v4 1)

Já jsem se to kdysi dávno učil podle tohoto dokumentu a tam je právě první kontakt uveden jako:


"Počáteční kontakt" je první komunikace mezi ATC a pilotem, není to ještě povolení k letu!
Předpokládejme, že Prahu Ruzyni obsluhuje služba Praha Radar (tj. není věž ani Approach).
Když bude přítomná Ruzyně Delivery, Ground, Věž, Praha Approach, volá tyto služby.
Pilot ve vhodném okamžiku, když nastane pauza v komunikaci, zaklíčuje a sdělí následující:
- "Praha Radar,CSA 0 0 8, good evening."
- "Praha Radar, ČSA 0 0 8, dobrý večer."

Pilot čeká na odpověď ATC.
ATC pilotovi obvykle odpoví takto:
- “CSA 0 0 8, Praha Radar, good evening.”
- "ČSA 0 0 8, Praha Radar, dobrý večer."

ATC předpokládá, že hned potom požádáte o povolení.
Pokud potřebuje ATC odbavit nejprve jiný provoz, odpoví vám takto:


Tak jak to tedy je? ;)
#54604
Odporuje, bude upraven manual :)

Bližší vysvětlení k tomu :

Pokud je na letišti služba TWR, tak má celkem přehled a čas sledovat situaci a v manualu uvedený postup je OK.
Zkušenost ale ukazuje, že pokud se počítá jen s Radarem, který pokrývá všechno, je tímto zbytečně zatěžován.
Pak je lepší nezdržovat a komunikaci urychlit jak popsáno.

Bohužel je to zase o odhadu situace ze strany pilota, který musí odhadnout, zda má \"nepředpisově\" byt zdvořile zdravit, nebo urychlovat, co to jde.
#54605
No i když občas když je jen ACC a je hodně plno tak je imho správně \"Praha radar, OK-YKF\" s tim že Oblastník se mu ozve až bude mít čas, než když ACC vektoruje hafo letadel a někdo na zemi volá, zdraví, říká qnh, říká že nemá atis, ale že očekává dráhu dva čtyry a že chce povolení pro IFR let na letiště Moskva Šeremetěvo.