Tohle je zcela jasně a srozumitelně popsaný problém, co se tu de facto řeší dnes a denně pod různými pseudonázvy :
Co je WAYPOINTs a letová cesta ?
Všichni lítají přes \"waypoints\". Pomocí \"waypoints\" jsou definovány tzv. tratě. Ty tratě se pak dále dělí na x-druhů a typů, ale víceméně je to o tom, že trať je tvořena po sobě jdoucími \"waypointy\". Některé z \"waypointů\" jsou fyzické majáky ( BNO, TBV,TRA,GED... ) většina jich je jen \"fiktivních\" a těm se říká FIXY ( ANAL, MAKAL, RASIM, ETATU ). Všimněte si, že realné majaky jsou třípísmenné, myšlené FIXY pětipísmenné ( platí všude).
Definice polohy WAYPOINTS - FIXů.
Každý bod je definován polohou v zeměpisných souřadnicích i radiálem a DME vzdáleností k některému majáku. Klasická \"trať\" je pak definována jako \"let po radiálách VORů\" (nebo QDM/R k/od NDB) na úsecích mezi VORY a FIXY ( VORy a VORy). Délky úseků tratě jsou obvykle definovány DME vzdáleností od VORu (nebo podobně).
Let po letové cestě pomocí údajů v ENROUTE mapě.
Pokud chceš pokročit dál, tak musíš opustit FSKu a podívat se do reálné mapy třeba spodního vzdušného prostotu ČR, kde uvidíš různobarevné čáry představující tratě a u nich číslíčka, znamenající radiály VORů a číslíčka v kosodélníčkách znamenají vzdálenosti. Když letíš např. od VORu (po radiálu), koukáš současně na DME indikátor a až budeš ve vzdálenosti dané mapou od VORu, jsi nad definovcaným waypointem - zatáčíš a přecházíš na další úsek tratě.
Takto lze ale zaletět pouze některé tratě.
Pozn.: Mapa neurčuje přesný heading, ale ukazuje track, neboli magnetický směr, po kterém máš letět (u VOR se tento kryje s radiálem). Přesný heading Ti mapa nemůže dát, protože ten závisí na míře \"odfukování\" letadla z trati větrem. O tomto je tu na foru podrobné vlákno. Nicméně A/P v modu LOC (NAV, CRS ?), tj. loknutý na radiálu VORU, nikoliv v modu HDG Ti drží požadovaný směr na radiále, ať vítr fouká \"jakkoliv\".
Rozdělení podle navigačního vybavení letadla na tzv. RNAV a NON-RNAV
Dnes přibývají tratě, kde výše uvedené je naprd, protože ne každý úsek mezi fixy je definovaný radiálem nebo QDMem od fyzického majaku. Pak přichází ke slovu to, co se nazývá prostorová navigace, čili schopnost letadla určit svoji polohu obecně kdekoliv v prostoru.
Navigace letadla pomocí zařízení, které umí zjistit polohu letadla ve všech souřadnicích s požadovanou přesností kdekoliv v daném prostoru se zove
R-NAV, neboli prostorová navigace.
Letadlo, které toto neumí, a svoji polohu dokáže určit dostatečně přesně jen na určité trati ( třeba na radiálu VORu ) se zove
NON-RNAV neboli \"bez možnosti protorové navigace\".
Oboje je podmnožinou tzv. letu podle přístrojů, čili IFR.
Vybavení letadla se poznamenává do FlightPlanu.
Letadlo, které není vybaveno zařízením pro prostorovou navigaci nemůže používat tratě (a procedury), které jsou určeny jen pro R-NAV. Naopak , letadlo vybavené prostorovou navigací ale může a musí využít jakoukoliv proceduru, tedy i proceduru původně určenou jen pro NON-RNAV.
Technika použitá pro R-NAV navigaci v reálu i v FSce.
R-NAV navigace vyžaduje speciální zařízení na palubě - přitom GPS je jen jedna z možností.
V reálu (civil.) se více než GPS samotné používá kombinovaná technika, která určuje polohu letadla výběrem aktuálně nejspolehlivějšího údaje z několika navzájem nezávislých navigačních metod. To se nazývá
FlightManagementSystem (FMS). FMS bývá propojen přímo s řízením letadla pomocí autopilota.
FMS vpoužívá většina virtuálních pilotů i v online civilní simulaci, protože FMS je v civilním letectví běžné. Let - reálný i simulovaný - pak opravdu vypadá tak, že s vyjímkou \"vzletu a přistání\" jde vše \"automaticky\".
FSka sama o sobě nemá simulaci FMS - to je součást placenných addonů (letadel) nebo lze stahnout volnou versi FMS někde na Avsimu. Létání s FMS ať již v reálu nebo v simulaci změní pilotáž na problematiku správného naprogramování letu do palubního počítače (FlightManagementComputer = FMC) a aktivní dohled ze strany pilotů nad průběhem letu (!).
Výhoda FMS: lze zaletět prakticky jakékoliv tratě bez nutnosti pečlivě studovat a ručně hlídat naladění frekvencí , apod.
Nevýhoda FMS: i v simulaci vzniká nutnost obnovovat a udržovat navigační databázi \"waypointů\"; za databázi pro i jen simulované FMS se dneska již platí ( Navigraph a mohutné diskuse všude okolo).
Pozn.2: GPS zdánlivě je klasický příklad prostorové navigace, ale není tomu tak. Aby samotný GPS byl schválen jako R-NAV vybavení, je třeba ho certifikovat , což snad je velmi vzácné. Obvykle je GPS jen jako součást dalších navigačních metod v FMS, mnohde ani to ne a FMS používá jiných metod pro určení polohy. Důvody jsou vice legislativní než technické.