VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
#4793
Většinou tabulky na výpočet paliva bývají v manuálu k addonu.
Nějaký fuel planner pro 767 jsem našel zde http://ldsflyingclub.com/767_qfp2.zip

Jinak zde je pro ukázku rozpis paliva A310 OMDB - LKPR

FUEL ITEM TIME / FUEL
TAXI ..... / 300
TRIP DXB-PRG 0602 /30102
CONTINGENCY 5% 0023 / 1505
ALTERNATE BRQ/BTS/FRA 0026 / 2022
FINAL RESERVE FUEL 0030 / 2100
ADDITIONAL - ETOPS/JAROPS 0000 / 0000
TANK EXTRA 0000/ 0000
REQUIRED FUEL ON BOARD 0721 / 36029
COMMANDER EXTRA ..../....
TOTAL FUEL ON BOARD ..../....
/ALL MASS IN KGS /
#4797
Ahoj,
jsem rád, že se narazilo na téma plánovaní paliva, což je mezi virtuálními piloty povětšinou dost zanedbáváno. V reálu to však patří spolu s užitečným nákladem k základním problémům ovlivňující provedení, bezpečnost a ekonomičnost letu.

Nejprve si musíte ujasnit jaké jednotky budete používat. Záleži to na typu letadla, společnosti, tabulkách a nakonec na nastavení FSky (metrická či imperiální soustava).
Prakticky vždy se u větších letadel používá hmotnost nikoliv objem. Jde o to, že objem se s teplotou mění, takže v teplotních rozdílech v jakých se letadlo pohybuje to už dělá slušný rozdíl a za druhé výkon motoru je zavislý na hmotnosti paliva které do něj teče, nikoliv na jeho objemu.
Čili zřejmě budete používat libry (lbs) nebo kilogramy (kg).

Teď již k samotnému výpočtu. Pokud budou uvedeny příklady, platí pro typ ala A320, B737 a jednotky v kg.

Předpis vyžaduje abyste měli v letadle před zahájením pojíždení:

1) taxi fuel (palivo pro pojíždění) - řekněme že na volnoběh na zemi máte spotřebu celkem 1200 kg/hod a předpokládáte pojíždění 10 min. Z toho výchází palivo pro pojíždění 200 kg.

2) trip fuel (palivo pro let) - skládá se z paliva pro:
vzlet - vysoká spotřeba, jinde nezahrnutá, cca 600 kg
stoupání - závisí na rozdílu výšky letiště a cestovní hladiny (menší rozdíl -> kratší stoupání -> méně paliva pro stoupání) a vaší hmotnosti (vyšší hmotnost -> pomalejší a delší stoupání)
let v cestovní hladině - závisí na cestovní hladině (čím výše, tím méně), vzdálenosti mezi TOC a TOD (Top Of Climb/Descend) a předpokládaném větru.
klesání - opět rozdíl výšek
přiblížení - vyšší spotřeba (nízké výšky, vysunutá mechanizace), + cca 300 kg paliva.
go around a další přiblížení - cca 700 kg paliva

3) contingency fuel (palivo pro nepředvídané události) - jevy jako oblétávání bouřek, vyčkávání na trati, jiný vítr atd. Dle předpisu je to minimálně 5% z trip fuel.

4) holding fuel (palivo pro vyčkávání) - dle předpisu je to palivo pro vyčkávání ve výšce 1500 ft nad letištěm (nízko = vyšší spotřeba) po dobu 30 min pro jety a 45 min pro vrtulová letadla.

5) alternate fuel - palivo pro let na náhradní letiště. Skládá se ze stejných částí jako normální trip fuel, tzn. stoupání, let v hladině, klesání, přiblížení. Toto množství paliva nesmí být nikdy použito na jiné účely (např vyčkávání). Tzn. že pokud potřebuji na diverzi 3 tuny paliva (a 500 kg jako final reserve - viz níže) a přiblížím-li se k 3.5 tunám, musím bez rozmýšlení divertovat a nečekat na nic jiného.

6) final reserve fuel - minimální množství paliva v nádrži poté co se spotřebovalo všechno predchozí palivo. Bývá nařízeno výrobcem letadla či provozovatelem. Cca 500 kg.

7) tank extra - palivo, které se veze navíc kvůli tomu že např. v home base je mnohem levnější než v destinaci, takže se bere aspoň část i na let zpět. Ale tato hmotnost navíc zvyšuje spotřebu, takže jeho výpočet v reálu je trochu alchymie.

8) commander extra - přídavek kapitána. Např. v destinaci sněží, je problém s odklízením rwy, takže se kapitán rozhodne vzít palivo navíc, aby se mohlo déle vyčkávat než bude nutno divertovat.

Součet těchto všech položek tedy dává hmotnost potřebného paliva na palubě. Všechny konkrétní hodnoty spotřeb jsou uvedeny v manuálu letada.
Samozřejmě pak nesmíte překročit MRW, MTOW, MLW, takže splnit toto všechno a nevyhodit přitom cesťáky nebývá občas jednoduché ;)

David
#4798
Myslím, že o moc lepší vysvětlení už se ti tady na tom serveru asi nedostane :D

Jinak ze své zkušenosti (létám především větší vzdálenosti) je opravdu důležitý vítr. Dost často se mi stává, že ještě např. v půlce letu mi FMC hlásí, že mi palivo nevystačí ani do destinace a pak přistávám s 10 tunami..:) Používám activesky k výpočtu enroute winds...
#16621
zdravím pánové-:)
narazil jsem na malý problémek co se týče paliva..

chtel jsem si zaletět trat LOWW->OMDB(FL320)...(jelikož mám placené scenérky a je to opravdu nádhera-:)
ale, trasa ma 2315,1 NM, a fuel calc. od meho PSS(A320) mi to s taxi a se vsim vypocital na :
LW2052gal CNTR8366gal RW2052gal, to by problém nebyl,ale fska mi do era nehodi pri 100% vic nez
lw2060gal cntr2174gal rw2060gal....._:( nevim co s tim mam delat....neda se to nekde v FS9.cfg prepsat???
aby mi to do era povolilo naladovat vice paliva????uz jsem hledal, ale nic jsem nenasel-:(

predem dekuji za Vase rady-:)

regard´s
#16622
S tou centrální nádrží to je divný... Ta by měla bejt asi poněkud větší...

I když teda teď jsem koukal do svého konfigurátoru a vzalo mi to maximálně 18t paliva, zatímco to požadovalo pro tuto cestu 24t... Je to dost zvláštní, já totiž třeba se 737-700 létal transatlantický lety cca 3400 nm...

EDIT: Mrkni do Aircraft.cfg tý A320, tam najdi [fuel] a zkus tam něco změnit.
Mě spíš přijde, že oni počítají s nějak strašně velkou spotřebou...
#16624
ehm, no me je to taky divny....ale nechtel bych po 3hod letu nekde nad morem
zapinat RAM AIR-:)

no nevim co bych tady moh zmenit, se v tom moc nevyznam....pls-:)

[fuel]
Center1=-2.000000,0.000000,0.000000,2174.000000,0.000000
LeftMain=-3.000000,-19.000000,0.000000,2060.000000,0.000000
RightMain=-3.000000,19.000000,0.000000,2060.000000,0.000000
fuel_type=2.000000
number_of_tank_selectors=1
electric_pump=1


jo a v FS9.cfg jsem zadny fuel nenasel-:(

-:)