Dobře tedy, shrnu veškeré informace o ATIS systému tak jak je v tuhle chvíli vedu v patrnosti, protože v tom začíná být vcelku zmatek a nebylo zde uvedeno vše.
Diskuzi se rozhodně nebráním naopak jí uvítám.
Jen bych upozornil, že se jedná o systém klient a server/klient, což může být dalším textu trošku matoucí - pro VATSIM network je to klient, pro konfigurační utilitku server.
a) služba pro MS Windows (XP, Server) nebo daemon pro Linux (později - po úspěšném odladění na MS Win - nemám zde ještě tolik zkušeností jako pod Windows a nemohl bych se tudíž plně soustředit na to hlavní - vývoj vlastního ATISu)
b) z pohledu sítě VATSIM bude automATIS klientský software, stejně jako např. radary VRC nebo ASRC.
V tomto bodě musí samozřejmě plně odpovídat požadavkům sítě VATSIM co se připojení a protokolů týká a BUDOU HO MUSET AUTORIZOVAT ve velení VATSIM a přidělit oprávnění pro klientský SW k připojení do sítě. Nebude však nijak jinak zasahovat do současné topologie sítě a tudíž bych to neoznačil jako server VATSIM. Zkrátka a dobře - může to bězet na jakékoliv mašině s dobrým připojením do internetu. Požadavky na HW konfiguraci budou známy později ale nemyslím, že to bude nějaká darda. Možnost umístěni na server VATSIM (napr. cz 212.47.22.26) tady samozřejmě je, ale vřele bych to, alespoň prozatím, nedoporučoval. Zkrátka a dobře - čím méně se to do celé sítě nacpe, tím lépe - alespoň zezačátku. V blízkem výhledu (min 2 roky) jsem shopen a ochoten a vůbec :) na to celé poskytnout stroj s linkou 10mbit do NIXu.
b1) Počasí bude, samozřejmě, bráno ze sítě FSD s možností přepnutí na záložní HTTP příjem (tak jako to dělá serverinfo)
c) ATIS bude poskytován pouze na předkonfigurovaných letištích.
d) do jedné spuštené služby(daemona) bude možno nakonfigurovat více ATISů pro více lokalit, přičemž služba(daemon) bude vše řešit pouze jediným připojením do sítě VATSIM.
e) vyskytly se problémy s oprávněním pro konfiguraci jednotlivých ATIS služeb a ATIS serveru jako celku, které se momentálně snažím vyřešit. Systém by měl totiž umožňovat změny (nejlépe automatické resp. žádné) oprávnění v závislosti na organizačních změnách v síti VATSIM.
f) Vysílany budou informace, které zvolí řídící nebo ten kdo bude ATIS službu konfigurovat. Na výběr bude z:
Pozdrav podle aktuálního času (local)
Název letište
Kód informace (ALFA, LIMA ...)
Čas Zulu sestavení informace
Dráha(y) v užívání pro approach (v případě že se neliší od dep, vysílá se pouze RWY in USE nebo RWYs IN USE)
Dráha(y) v užívání pro departure (pouze v případe odlišnosti od dráhy pro approach)
Transition level pro daný FIR
Informace o počasí:
Čas poslední změny počasí (resp. poslední čas získání informace z METARu)
Informace o větru (směr, rychlost, nárazy)
Informace o viditelnosti
Informace o počasí (déšť, snežení)
Informace o mracích
Teplota a rosný bod
QNH nebo Altimeter informace podle uvážení řídícího
V případě očekávané změny počasí (dle infa z metaru) i tato informace
NOTAMy
Informace o aktivních frekvencích (resp. směrování provozu např na LKAA_CTR, budeli přítomen sám)
Informace vložené řídícím
Další automaticky (manuálně) generované NOTAMy smožností uzavírek RWY a TWY.
Máte-li další nebo jiné požadavky, pište.
g) z pohledu řídícího to bude
1) Vysílač na určené rádiové frekvenci (pro LKRP jsem myslel na 122.150, nikoliv frekvenci věže a to z důvodu pravděpodobného budoucího hlasového vysílání.) Každopádně frekvenci určuje osoba konfigurující ATIS pro danou oblast a může zvolit jakoukoliv, případně pak ATIS online přeladit jinam.
2) příjem zpráv z ATIS služby bude možný pomocí standartních programů (VRC, ASRC) pro řídící po naladění příslušné frekvence resp. přidání této frekvence do COM panelu (VRC) k ostatním přijímaným frekvencím. V tomto bodě však potřebuji více informací o protokolu FSD, protože by nebylo žádoucí, aby se pro řídícího vysílaly informace neustále, ale např. po určeném časovém intervalu. Změny v automaticky generovaných zprávách viz dále.
3) utilitka konfigurovatelná pomocí privátních textových zpráv ze standartního řídícího SW (VRC,ASRC). Zde bude muset být zvolena varianta pro co možná nejsnadnější obsluhu a tak nebude možno konfigurovat celý systém, ale pouze základní věci. Jako vypnout, zapnout, zvolit dráhu, přenastavit počasí, zvolit co se bude vysílat - to postupně vyplyne z požadavků řídících - nejraději bych aby to vyplynulo již teď. Konfigurovatelné však bude určitě:
Vypnutí ATIS systému
Přepnutí do manuálního módu
4) utilitka konfigurovatelná pomocí webového rozhraní (SSL může být zahrnuto) nebo klienta pro MS windows. V tomto případě se již jedná o kompaktní prostředí umožňující kompletní konfiguraci všech ATIS služeb poskytovaných na daném ATIS serveru se všemi možnostmi nastavení. Oprávnění viz bod e). K vlastní konfiguraci pak dále.
5) Po připojení ATC odsouhlasí aktuální zprávu nebo přepne do manuálu (musí již být naladěn na ATIS frekvenci).
6) změny zpráv (bude-li ATIS v auto módu) budou před publikováním zaslány aktivnímu ATC (pokud samozřejmě bude k dispozici) k odsouhlasení. Nebude-li ATC k dispozici, prostě se provedou (bude-li ATIS v automódu). Pokud neodsouhlasí, bude otravován ke změně informací (resp. přepnutí do manuálu a nastavení dle přání). Než toto provede, vysílá se poslední odsouhlasená informace.
7) Řídící tedy nebude muset instalovat žádné doplňky vyjma (nebude-li se mu líbit www rozhraní) konfiguračního klienta celé služby, a to ješte k tomu pouze v případě, že mu nebude dostačovat ovládání pomocí privátních zpráv.
h) Z poheldu pilota by to měl být pouhý vysílač ATISových informací, který může být viděn i v seznamu aktuálních ATCs frekvencí ve SQ boxu. Žádné doplňky nebude třeba instalovat.
Konfigurace a funkce systému
Vzhledem k tomu, že na tom stále pracuji a neustále něco měním, berte to trochu s rezervou
PŘÍPADNĚ DOPLŇTE
Vlastní konfigurace služby(daemona) - pouze majitelem \"mašiny\" na který to poběží:
a) port pro připojení klienta pro konfiguraci ATISů
b) přiřazení oprávnění přístupů pro konfiguraci
c) konfigurace WWW rozhraní (bude to ve spojení s PHP)
d) Priorita pro připojení k FSD serverům (stačí jeden, přičemž nebude-li možno navázat spojení, použije služba automaticky jiný). Nebudou-li definovány žádné, vybere se ten s nejmenší odezvou a na ten se klient připojí.
e) Záložní HTTP METAR servery (pro případ že by se něco přihodilo a nechodilo počasí FSD sítí tak jak má) a jejich parametry (perioda stahování dat)
f) úložište konfigurací ATISů (myslel jsem na MySQL, ale pak jsem si to rozmyslel - budou to textove konfiguraky pro kazdy ATIS jeden)
Další možnosti konfigurace (již vlastních ATISů) oprávněnými osobami:
a) Vytváření, změny a rušení jednotlivých ATISů pro dané lokality obsahuje
Základní stav vysílače (off, standby)
Umístění vysílače (přesná poloha)
Čas pro změnu kódu informace (pokud nebudou větší změny v počasí, dráhách a pod. bude se měnit podle zadaného časového intervalu)
Dosah vysílače (v nm)
Volací značka (např. LKPR_ATIS) zobrazovaná ve SQ boxu
Pořadí a výběr vysílaných informací
Kód letiště ICAO
Název letiště pro zaslání ATISem (Ruzyně international airport)
Frekvence vysílače (např. 122.15)
Jednotlivé dráhy letiště a jejich základní parametry:
Priorita dráhy (určena pořadím v seznamu)
Číslo runwaye (24,4R a pod.)
Přesný Heading runwaye v celých stupních (243, 40 a pod.)
Vybavenost dráhy (CATI - CATIIIc)
b) Vlastní konfigurace jednotlivých ATISů umožňuje
Airport rules (nejhorší možné podmínky, za kterých smí být letiště používáno):
Letiště může být použito (ano/ne) - simulovaně můžeme letiště zavřít
Časové podmínky pro použití letiště - (např. letiště v provozu pouze od 06:00 do 22:00)
Povětrnostní podmínky pro použití konfigurace
směr větru, povolený úhel od směru větru, rychlost větru (definovatelné vícekrát)
proměnlivý směr větru a jeho rychlost (definovatelné vícekrát)
Viditelnostní podmínky pro použití konfigurace
vertikální dohlednost
horizontální dohlednost
Dráhová dohlednost
Mlha, mraky a pod (ještě bude upřesněno)
Podmínky počasí pro použití letišě (sníh, déšť, kroupy a pod.)
Zakázání automatického uzavření letiště podle předchozích podmínek (v tomto případě se prostě vybere nejvhodnější dráha, i když bude třeba fučet 190kts -
mimochodem už jste to zkoušeli? - trošku offtopic, ale je to docela sranda... (link na save z FS2004 - std B747: http://www.virtual-reality.cz/fs/blbustka.zip - rozbalit do dokumenty/Flight Simulator Files) - po nahrání nepřehlédněte ATIS info na 122.150 :)...
Runways rules (podmínky, za jakých mohou být jednotlivé dráhy použity)
Dráha uzavřena (ano/ne)
Povětrnostní podmínky pro použití konfigurace
směr větru, povolený úhel od směru větru, rychlost větru (definovatelné vícekrát)
proměnlivý směr větru a jeho rychlost (definovatelné vícekrát)
Viditelnostní podmínky pro použití konfigurace
vertikální dohlednost
horizontální dohlednost
Dráhová dohlednost
Mlha, mraky a pod (ještě bude upřesněno)
Podmínky počasí pro použití dráhy (sníh, déšť, kroupy a pod.)
Časové podmínky pro použití dráhy - (např. ne v nočních hodinách)
Runways configurations (všechny použitelné konfigurace runways pro APR/DEP)
APR Runways used
DEP Runways used
Runways configurations Rules (podmínky pro použití jednotlivých konfigurací)
Povětrnostní podmínky pro použití konfigurace
směr větru, povolený úhel od směru větru, rychlost větru (definovatelné vícekrát)
proměnlivý směr větru a jeho rychlost (definovatelné vícekrát)
Viditelnostní podmínky pro použití konfigurace
vertikální dohlednost
horizontální dohlednost
Dráhová dohlednost
Mlha, mraky a pod (ještě bude upřesněno)
Podmínky počasí pro použití konfigurace (sníh, déšť, kroupy a pod.)
Časové podmínky pro použití konfigurace - (např. ne v nočních hodinách)
Nebudou-li zadány některé podmínky pro používání konfigurací drah, budou se vyhodnocovat podmínky jednotlivých drah uvedených v Runways Rules
Pokud nebude v závislosti na těchto podmínkách možno vybrat konfiguraci drah, vybere se jedna dráha odpovídající podmínkám. Pokud ani to nebude možné, letište bude uzavřeno. Pokud bude automatické uzavření letište zakázáno, zůstane dráha v užívání taková jaká byla před pokusem o uzavření letiště vybrána
NOTAMs
Povolení informace UNICOM, pokud není připojen žádný řídící
Frekvence UNICOMu
Zpráva říkající, že se má přeladit na UNICOM, pokud nejsou ATCs
Automatické přidělování frekvencí pokud je připojeno málo ATCs (možná trošku zmatek - lépe pak v dokumentaci)
Vypnuto = vysílá se pouze definovaná zpráva nebo nic
Vytvořit, editovat zrušit:
Aktuální letiště
Call sign - kdo se má volat
Frequency - kde se má volat
Nearest ATS - může se volat ATC FIRu, pokud není nikdo blíže
Priority - priorita přiřazování jednotlivých ATC na jednotlivé pozice
Přilehlé FIRy, které mohou obsluhovat provoz letiště
Call sign - kdo se má volat
Frequency - kde se má volat
V praxi by to mělo znamenat, že pokud se připojí řídící FIRu, řízení letišť bude převedeno na jeho frekvenci (pokud to potvrdí). Ve zprávě ATISu pak bude uvedeno něco jako Contact Ruzyně Delivery Clearence, Ruzyně Ground, Ruzyně Tower on 127.570. Pokud se připojí jiný řídící na pozici např. LKPR_TWR, všechno z daného letiště se převede na něj (pokud to on potvrdí), tzn. zpráva se změní na Contact Ruzyně Delivery Clearence, Ruzyně Ground on 118.100.
Uživatelsky definované NOTAMy
Náhodně generované notamy
Další informace
Když jsem se dotazoval na možnou podporu od vacc-cz, myslel jsem tím především udělení oprávnění k testovacímu provozu ve FIRu české republiky, tj pro letiště LKPR, LKKV, LKTB a LKMO (to má ještě čas). Nemyslel tím jsem podporu v podobě poskytnutí prostoru nebo jakéhokoliv využití serverů vacc-cz (vyjma připojení k FSD síti, o čemž samozřejmě budete vědět, kdyby se měly vyskytnout nějaké potíže).
Software bude samozřejmě FREEWARE
Software bude OpenSource, avšak pouze dle podmínek sítě VATSIM - tzn. že části kódu přímo související s FSD sítí nebudou veřejně přístupné.
Žádné informace ohledně zdrojového kódu nebo sítě VATSIM nebudou uveřejňovány, pokud to bude v rozporu s mojím souhlasem s \"non-disclosure agreement\".
Bude zřízena webová stránka s dokumentací a možností stažení SW na virtual-reality.cz
Uf. Pokud jsem na něco zapomněl, tak to tu prostě není :) Je toho fakt hodně.