Hi, doplnění :
v sekcích tohoto fora jsou některé příspěvky zvýrazněné a jsou vždy na začátku dané sekce . V sekci
Škola Pilotů je to cca 9 vláken, které opravdu doporučuji přečíst KAŽDÉMU. Postupně se tam totiž nasbíral základní soubor informací na kter0 se piloti ptají když začnou létat online. Některé thready jsou navíc i updatované, takže jsou udržovány aktální a \"drží krok s vývojem\" situace (VFR). Prakticky všechno, na co se tu svaton ptá, tam najdete.
Jediná vyjímka je asi: \"Co je Info -M-\" , což vysvětlili již pánové výše. Doplnění:
ATIS - obecně : jde o to, že aby si pilot s ATC nemuseli vyměňovat na začátku relace x-údajů o dráze, počasí, převodní hladině ,... tak se zavedlo vysílání tzv. informace ATIS (Airport Terminal Information Service (?)). V ní je obsaženo vše potřebné pro odlet i pro přílet na dané letiště, které ATIS vydává (všechny IFR-letiště u nás prakticky). existuje tedy ATIS pro LKPR , LKKV, ...
Tohle teď dál je důležité i pro pochopení dalších věcí : každý příkaz, který pilot přijme od ATC musí být pilotem zreadbackován, tj. potvrzen. Podobně by měl být tedy i potvrzen ATIS. To by znamenalo zopakování x-údajů, proto se zavedlo, že každý ATIS má své písmenko, které se změní, když se změní obsah ATISu (tj. prakticky každou hodinu). Je dohodnuto, že u ATIS potvrzení stačí zopakovat správně jen toto písmenko a předpokládá se, že pilot tím pádem slyšel a pochopil obsah ATISu. Atis se tím považuje za potvrzený.
Je opravdu dobré ty ATISY na VATSIMU číst ( v online se bohužel nevysílají hlasem, ale mají podobu textu, který si s sebou \"táhne\" každý online řídící a jeho text lze zobrazit v připojovacích softwarech). Následně se ohlásítě ATC a potvrdíte při počátečním kontaktu s věží nebo APP (ATIS = Terminal = vztahuje se k letišti=nepotvrzuje se pozici LKAA (Praha Radar). Stejně tak nemá smysl v cca Benešově papouškovat ATIS -R- pro LKPR !
Jinak pro vyspělejší: při prvním kontaktu s APP byste měli potvrdit ATIS pro \"aproučí\" letiště. ATIS se ale vyskytuje vždy jen na pozici TWR daného letiště, pokud je tato online ( obvykle ale u nás je

). Vzhledem k pravidlům platným od podzimku, byste měli tedy stahnout ATIS od věže i při příletu (při přeladění na APP) a ATIS nahlásit ( ...ATIS S, QNH 1045hPa... ) Aprouči, hned jak se mu dovoláte.
Podle posledního měření ze soboty toto udělá cca 25% pilotů, pod nátlakem tak 28%, tak prosím zlepčit....
VOR/DME : resp. jen DME.
DME a VOR jsou dvě samostatná zařízení, která technicky spolu nesouvisí. DME nevysílá na stejné frekvenci jako VOR, vysílá na řádově odlišné, ale - protože se spolu opravdu často umisťují (zdaleka není pravidlem, upozorňuji !!!) tak existuje dohoda o přidělení kanálu DME každé použitelné frekvenci VORU. Takže když si postavím VOR na třeba 112,600 MHZ, tak podle tabulky, když budu k němu přidávat DME, musí tento DME pracovat na tabulkou daném kanále, třeba X52. Protože ale tento kanál se nikde nedá naladit ( jeho frekvence bude cca 1050 MHz ), je v mapách a všude jinde označeno jako \"DME 112,60 MHz\". Je to proto, že v letadle musím naladit DME na NAV1 a ten má rozsah 108-118 MHz.
Pokud mám DME samotné, tj. bez VORu - tak i tam se k němu dle tabulky přiřadí \"jakoby\" odpovídající frekvence VORu i když tento vůbec neexistuje.
Př.: Písek DME (PSK) - je tam opravdu jen DME-tyč ( 1050MHz ) a žádný VOR i když na mapě je 117,60MHz.
Naladí se 117.60 a ukazuje to iba vzdálenost od Písku, žádnou radialu.