VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
Uživatelský avatar
By vres
#13014
Ahoj,
rád bych zde oprášil téma plánovaní paliva, což je mezi virtuálními piloty povětšinou dost zanedbáváno. V reálu to však patří spolu s užitečným nákladem k základním problémům ovlivňující provedení, bezpečnost a ekonomičnost letu.

Nejprve si musíte ujasnit jaké jednotky budete používat. Záleži to na typu letadla, společnosti, tabulkách a nakonec na nastavení FSky (metrická či imperiální soustava).
Prakticky vždy se u větších letadel používá hmotnost nikoliv objem. Jde o to, že objem se s teplotou mění, takže v teplotních rozdílech v jakých se letadlo pohybuje to už dělá slušný rozdíl a za druhé výkon motoru je zavislý na hmotnosti paliva které do něj teče, nikoliv na jeho objemu.
Čili zřejmě budete používat libry (lbs) nebo kilogramy (kg).

Teď již k samotnému výpočtu. Pokud budou uvedeny příklady, platí pro typ ala A320, B737 a jednotky v kg.

Předpis vyžaduje abyste měli v letadle před zahájením pojíždení:

1) taxi fuel (palivo pro pojíždění) - řekněme že na volnoběh na zemi máte spotřebu celkem 1200 kg/hod a předpokládáte pojíždění 10 min. Z toho výchází palivo pro pojíždění 200 kg.

2) trip fuel (palivo pro let) - skládá se z paliva pro:
vzlet - vysoká spotřeba, jinde nezahrnutá, cca 600 kg
stoupání - závisí na rozdílu výšky letiště a cestovní hladiny (menší rozdíl -> kratší stoupání -> méně paliva pro stoupání) a vaší hmotnosti (vyšší hmotnost -> pomalejší a delší stoupání)
let v cestovní hladině - závisí na cestovní hladině (čím výše, tím méně), vzdálenosti mezi TOC a TOD (Top Of Climb/Descend) a předpokládaném větru.
klesání - opět rozdíl výšek
přiblížení - vyšší spotřeba (nízké výšky, vysunutá mechanizace), + cca 300 kg paliva.
go around a další přiblížení - cca 700 kg paliva

3) contingency fuel (palivo pro nepředvídané události) - jevy jako oblétávání bouřek, vyčkávání na trati, jiný vítr atd. Dle předpisu je to minimálně 5% z trip fuel.

4) holding fuel (palivo pro vyčkávání) - dle předpisu je to palivo pro vyčkávání ve výšce 1500 ft nad letištěm (nízko = vyšší spotřeba) po dobu 30 min pro jety a 45 min pro vrtulová letadla.

5) alternate fuel - palivo pro let na náhradní letiště. Skládá se ze stejných částí jako normální trip fuel, tzn. stoupání, let v hladině, klesání, přiblížení. Toto množství paliva nesmí být nikdy použito na jiné účely (např vyčkávání). Tzn. že pokud potřebuji na diverzi 3 tuny paliva (a 500 kg jako final reserve - viz níže) a přiblížím-li se k 3.5 tunám, musím bez rozmýšlení divertovat a nečekat na nic jiného.

6) final reserve fuel - minimální množství paliva v nádrži poté co se spotřebovalo všechno predchozí palivo. Bývá nařízeno výrobcem letadla či provozovatelem. Cca 500 kg.

7) tank extra - palivo, které se veze navíc kvůli tomu že např. v home base je mnohem levnější než v destinaci, takže se bere aspoň část i na let zpět. Ale tato hmotnost navíc zvyšuje spotřebu, takže jeho výpočet v reálu je trochu alchymie.

8) commander extra - přídavek kapitána. Např. v destinaci sněží, je problém s odklízením rwy, takže se kapitán rozhodne vzít palivo navíc, aby se mohlo déle vyčkávat než bude nutno divertovat.

Součet těchto všech položek tedy dává hmotnost potřebného paliva na palubě. Všechny konkrétní hodnoty spotřeb jsou uvedeny v manuálu letada.
Samozřejmě pak nesmíte překročit MRW, MTOW, MLW, takže splnit toto všechno a nevyhodit přitom cesťáky nebývá občas jednoduché ;)

David
Uživatelský avatar
By PavelS
#13020
Všechno je to nicméně postavené na tom, že pilot si nezapomene peníze nebo aspoň kreditku a tudíž má \"za co koupit\".

Před odletem si pilot doma zapomněl kreditní kartu a nemohl tedy před startem dost dotankovat a aby neztratil zákaznice, rozhodl se letět z Berlína do Essenu jen na to málo, co měl letoun v nádrži. \"To že zapomněl kreditní kartu zjistil, až když naroloval k natankování. Vyšátral všechnu hotovost, co měl po kapsách, a na nějaký benzin to dalo,\" řekl agentuře AP vyšetřovatel Klaus Büttner. \"Rozhodl se, že by to mohlo stačit, a letěl,\" dodal.

Evidentně to nestačilo ...

Obrázek

Full story : AEROWEB
Uživatelský avatar
By Vanilla
#13032
Když jsem poprvé sedl do letadla jako žák, první co mi bylo řečeno(poučka) od instruktora bylo toto: Pamatuj si, že spouta pilotů zemřela proto, že měli málo paliva - žádný pilot nezemřel proto, že ho měl více ;)
Uživatelský avatar
By Ace2
#13040
Jinak v manuálu malé vrtule jsem se nikdy spotřeby paliva při pojíždění nedočetl. Což jako klidně na Ruzyni může být klidně i 20 minut, což se mi už i stalo.

A tomu v tom Německu stačilo jen kousek, prý byl 1 km od letiště což je několik vteřin :(
Uživatelský avatar
By Pavel
#14389
Jj, thx, ten pro PMDGčko už jsem objevil a stahnul, na ten druhej se eště mrknu ;)

Ciao, Pavel