- 24 kvě 2015, 14:01
#122439
Screenshot_2015-05-24-13-51-15.png (248.92 KiB) Zobrazeno 11471 x
Screenshot_2015-05-24-13-40-14.png (240.64 KiB) Zobrazeno 11471 x
Ahoj,
posílám tip na pěkný software pro mobilní zařízení. Jedná se o program původně vyvinutý jako taktické počítadlo pro bezmotorové létání, ale lze ho nakonfigurovat i tak, že slouží jen jako pohyblivá mapa pro VFR navigaci. Výhodou je, že obsahuje aktuální vzdušný prostor a VFR hlásné body, které jsem dnes vytvořil. Mapy, letiště a vzdušný prostor jsou dostupné prakticky pro celý svět, VFR body jsem ještě nikde neviděl, takže je ČR asi první...
XCSoar
http://www.xcsoar.org/
Opensource program pro Windows, Linux, Android, Mac OSX, Windows mobile a pocket PC. To jest to, co já používám na androidím telefonu k plné spokojenosti - jak pro plachtění, tak pro létání na simu (mám dva profily a při spuštění si vyberu). Lze velmi jednoduše propojit s X-Plane i FSkou. Hardwarově velmi nenáročné, takže to běží na každém mobilu s Androidem 2 a vyšším - není levnější GPSky pro domácí kokpit
LK8000
http://www.lk8000.it/
Opensource derivát XCSoaru, ale funguje jen na Windows CE v PDA + jako desktop windows aplikace. Taktéž lze bez problému propojit se simem.Složitější na ovládání, ale přímo od výrobce připraven na motorové létání.
Formáty map, airspace a otočných bodů jsou pro oba programy shodné, otočné body jsou navíc ve formátu .cup použitelné i v jiných komerčních (především plachtařských) softwarech (seeyou...)
Propojení s FS9/FSX
Připojit bluetoothem mobil/PDA s počítačem (nebo PDA kabelem do sériového portu, pokud máte) a nastavit komunikaci po sériovém portu (windows ovládací panely). Spustit FSUIPC, vybrat možnost GPS Out, vybrat příslušný sériový port (bluetooth je bezdrátový sériový port), spustit XCSoar/LK8000 v zařízení, v nastavení vybrat jako vstup Bluetooth GPS a hotovo.
Propojení s X-Plane
zle realizovat buď podobně (X-Plane umí sám o sobě také GPS výstup do sériového portu), nebo extrémně jednoduše pomocí aplikace X-Plane to GPS, což je klient pro Android za 20Kč. S touto aplikací se vše zjednodušuje jen na nainstalování a spuštění této aplikace + připojení počítače a mobilu ke stejné síti (např. domácí wifi, nebo udělat z mobilu přístupový bod a k němu wifi připojit počítač). Jakmile jsou mobil i PC na stejné wifi, stačí spustit X-Plane, uvedený klient si ho v síti najde, sám vše nakonfiguruje a souřadníce z X-Plane potom podsouvá místo skutečné GPS v telefonu, takže na souřadnicích z X-Plane máme všechny navigační aplikace (google maps,...) včetně XCSoaru. Ano, lze takto posílat x-plane pozici i do facebook messengeru a předstírat, že jsme jinde, než skutečně jsme...
Do přílohy dávám můj soubor s VFR body pro všechna CTR v ČR, kde jsou nějaké body publikovány, a dále pak mohu zaslat kompletní konfiguraci XCSoaru pro motorové létání - stačí nainstalovat do telefonu z Google play, a moje soubory nakopírovat do /XCSoardata v kořenévm adresáři na telefonu.
Moje VFR body hodlám do budoucna rozšířit o VORy/NDB a nějaké RNAV body, které se používají i v reálu (typicky body na hranicích, přes které se plánují FPL).
Na obrázku pár momentů z letu LKLT LKPR přes výstupní bod R z MCTR Kbely, a E2 příletová do LKPR. Hnědý polygon okolo symbolu letadla je odhadovaný dokluz v případě vysazení motoru (udělaný přibližně na general aviation letadlo). Navíc to nad každým symbolem letiště počítá aktuální výšku, v jaké by se tam doletělo (AGL), pokud toto letiště je v dokluzu při vysazení motoru (má tohle Garmin za půl milionu?
. Dále tam taky jsou všechna ULL letiště a nouzové plochy v ČR. Lze zapnout i topografii (města, řeky, silnice + názvy), ale to mám vypnuté, aby to nezabíralo moc místa na displeji - je to jedno kliknutí. U každého letiště se na něj dá ukázat prstem, tak to zobrazí frekvenci TWR/AFIS, a u každého vzdušného prostoru to zobrazuje vertikální rozměry. Lze zapnout varování před vstupem do vzdušného prostoru, ale to používám jen při bezmotorovém létání, kdy není tolik času koukat do mapy - v motorovém to mám vypnuté, aby to stále nepípalo. Barevně je zobrazena stopa kudy jsem letěl tak, že čím studenější barva, tím výše jsem byl (takže je vidět průlet v LKTC, který jsem dělal). No a další supr věc je, že když člověk na chvíli zakrouží (stačí pár koleček), tak to podle snosu spočítá vítr - což se hodí i při motorovém létání... No a poslední cool věc je, že XCSoar umí, pokud je mobil připojen k internetu, posílat tracking do této webové stránky, takže tam můžeme s X-Plane létat a nikdo nic nepozná 
A ano, jsem zarytý příznivce Androidu, jelikož slavný iOS tohle bez jailbreaku prostě neumí...
PB
posílám tip na pěkný software pro mobilní zařízení. Jedná se o program původně vyvinutý jako taktické počítadlo pro bezmotorové létání, ale lze ho nakonfigurovat i tak, že slouží jen jako pohyblivá mapa pro VFR navigaci. Výhodou je, že obsahuje aktuální vzdušný prostor a VFR hlásné body, které jsem dnes vytvořil. Mapy, letiště a vzdušný prostor jsou dostupné prakticky pro celý svět, VFR body jsem ještě nikde neviděl, takže je ČR asi první...
XCSoar
http://www.xcsoar.org/
Opensource program pro Windows, Linux, Android, Mac OSX, Windows mobile a pocket PC. To jest to, co já používám na androidím telefonu k plné spokojenosti - jak pro plachtění, tak pro létání na simu (mám dva profily a při spuštění si vyberu). Lze velmi jednoduše propojit s X-Plane i FSkou. Hardwarově velmi nenáročné, takže to běží na každém mobilu s Androidem 2 a vyšším - není levnější GPSky pro domácí kokpit

LK8000
http://www.lk8000.it/
Opensource derivát XCSoaru, ale funguje jen na Windows CE v PDA + jako desktop windows aplikace. Taktéž lze bez problému propojit se simem.Složitější na ovládání, ale přímo od výrobce připraven na motorové létání.
Formáty map, airspace a otočných bodů jsou pro oba programy shodné, otočné body jsou navíc ve formátu .cup použitelné i v jiných komerčních (především plachtařských) softwarech (seeyou...)
Propojení s FS9/FSX
Připojit bluetoothem mobil/PDA s počítačem (nebo PDA kabelem do sériového portu, pokud máte) a nastavit komunikaci po sériovém portu (windows ovládací panely). Spustit FSUIPC, vybrat možnost GPS Out, vybrat příslušný sériový port (bluetooth je bezdrátový sériový port), spustit XCSoar/LK8000 v zařízení, v nastavení vybrat jako vstup Bluetooth GPS a hotovo.
Propojení s X-Plane
zle realizovat buď podobně (X-Plane umí sám o sobě také GPS výstup do sériového portu), nebo extrémně jednoduše pomocí aplikace X-Plane to GPS, což je klient pro Android za 20Kč. S touto aplikací se vše zjednodušuje jen na nainstalování a spuštění této aplikace + připojení počítače a mobilu ke stejné síti (např. domácí wifi, nebo udělat z mobilu přístupový bod a k němu wifi připojit počítač). Jakmile jsou mobil i PC na stejné wifi, stačí spustit X-Plane, uvedený klient si ho v síti najde, sám vše nakonfiguruje a souřadníce z X-Plane potom podsouvá místo skutečné GPS v telefonu, takže na souřadnicích z X-Plane máme všechny navigační aplikace (google maps,...) včetně XCSoaru. Ano, lze takto posílat x-plane pozici i do facebook messengeru a předstírat, že jsme jinde, než skutečně jsme...
Do přílohy dávám můj soubor s VFR body pro všechna CTR v ČR, kde jsou nějaké body publikovány, a dále pak mohu zaslat kompletní konfiguraci XCSoaru pro motorové létání - stačí nainstalovat do telefonu z Google play, a moje soubory nakopírovat do /XCSoardata v kořenévm adresáři na telefonu.
Moje VFR body hodlám do budoucna rozšířit o VORy/NDB a nějaké RNAV body, které se používají i v reálu (typicky body na hranicích, přes které se plánují FPL).
Na obrázku pár momentů z letu LKLT LKPR přes výstupní bod R z MCTR Kbely, a E2 příletová do LKPR. Hnědý polygon okolo symbolu letadla je odhadovaný dokluz v případě vysazení motoru (udělaný přibližně na general aviation letadlo). Navíc to nad každým symbolem letiště počítá aktuální výšku, v jaké by se tam doletělo (AGL), pokud toto letiště je v dokluzu při vysazení motoru (má tohle Garmin za půl milionu?


A ano, jsem zarytý příznivce Androidu, jelikož slavný iOS tohle bez jailbreaku prostě neumí...
PB
Přílohy
(840 bajtů) Staženo 276 x
Naposledy upravil(a) Pavel dne 24 kvě 2015, 14:25, celkem upraveno 1 x.