VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
By Vincent
#4597
ahoj,

nasel jsem si plan letu z Prahy do Milana-LIMC:
MEDOV UP31 VIBUG UM736 MANAL/N0430F290 UM736 BZO UM984 LUSIL

uplne presne nerozumim tomu MANAL/N0430F290. Tusim ze je to nejaka rychlost a vyska, ale nevim co presne to pro me znamena. Mam nad tim bodem stoupat, klesat ci snad letet tuto vysku pri teto rychlosti?

Diky za odpoved
Vasek
By Vincent
#4634
Jeste jedna vec me napadla. Je to to, cemu se rika STEP CLIMB, nebo jsem mimo. Pripadne bych se rad zeptal co to STEP CLIMB je.
Uživatelský avatar
By Hašoun
#4635
Step climb je postupne dosazeni finalni letove hladiny.Letis-li delsi trat,nebo jsi moc tezky,postupne spalujes palivo a tim muzes stoupat vys a vys tak aby to bylo ekonomicke apod.
Uživatelský avatar
By PavelS
#4639
[quote="Vincent"]Je to to, cemu se rika STEP CLIMB, nebo jsem mimo.[/quote]
Nemusí to být jen step climb, může to být třeba přechod ze systému West - East rozdělení FL na systém North - South, nebo nějaké omezení dané tratí ( prostě daný úsek není v původní hladině dostupný , třeba z důvodů MIL prostoru nebo jiného svinstva ).
Uživatelský avatar
By Hašoun
#6613
[quote="mezek"]Další dotaz - musím "poslat" flight plan přes SB, když jsem ho předtím podal na VATSIMU?[/quote]
Pokud mas na mysli "Flight plan prefile" tak ne,dulezite je,aby se shodovala volacka.
By mezek
#7757
A další otázka - kdy se má žádat o ATC povolení k letu. Hned po připojení SB a po obdržení povolení pokračovat v Receiving Aircraft? Nebo prvně \"připravit\" letadlo a až potom žádat povolení? Dělám tu první možnost, ale už několikrát se mi stalo, že hned po povolení k letu jsem dostal startup and pushback approved. Jenže to nemůžu, když nemám připravené letadlo a nastoupené pax... A - je rozdíl v \"pushback and startup\" a \"startup and pushback\"? Logicky bych prvně \"pušoval\" a potom nahodil motory, v druhém případě nahodil motory a potom vytláčel...
By Buritos
#7759
[quote="mezek"]A další otázka - kdy se má žádat o ATC povolení k letu. Hned po připojení SB a po obdržení povolení pokračovat v Receiving Aircraft? Nebo prvně "připravit" letadlo a až potom žádat povolení? Dělám tu první možnost, ale už několikrát se mi stalo, že hned po povolení k letu jsem dostal startup and pushback approved. Jenže to nemůžu, když nemám připravené letadlo a nastoupené pax... A - je rozdíl v "pushback and startup" a "startup and pushback"? Logicky bych prvně "pušoval" a potom nahodil motory, v druhém případě nahodil motory a potom vytláčel...[/quote]
První kontakt s ATC určitě až když máš připravené letadlo a nastoupené paxíky.
V realu ti Startup většinou dává už delivery, ale stejně startuješ až po vytlačení z gateu o které žádáš Ground (pokud teda stojíš u gate). Takže obě varianty jsou stejné, protože startuješ vždy až po vytlačení.
Uživatelský avatar
By Engin
#7760
Hmm

- v realu jsme pushovali hned po poslednim pasazerovi a zavreni dveri, takze bych zapochyboval a poprosil nase velke (fiktivni) ATC, co na to?
Uživatelský avatar
By tgurecky
#7761
Jak píše Petr, o povolení žádám, až když mám nachystané letadlo (nastoupené pasažéry a od rampíře všechny podepsané papíry). Také se můžete na některých letištích setkat s tím, že ATC povolení dostanete až při taxování.
Uživatelský avatar
By PavelS
#7762
\"Starup and Pushback\" nebo \"Pushback and Startup\" je pouze formulační rozdíl, obojí povoluje oboje.

Pořadí záleží na postupech pro dané letiště ( může se startovat pomocí jet starteru a pak samozřejmě se nejdříve spouští a pak pušuje, v Praze se podle mých informací pušuje a teprve během pušu spouští.

Další varianta je, že dostanete jen \"Pushback Approved\" a pak musíte buď sami požádat o Startup, nebo čekat až vám ho ATC dá, určitě ne spouštět \"sám od sebe\".

Obecná poznámka - na každé letiště by měly existovat a piloti by je měli znát a respektovat standardní postupy se vším tímto.
Pro LKPR existují a jsou k dostání zde.

Vše výše uvedené tam je.
By Pospa
#8317
Prosím vás chtěl bych se zeptat na předletovou kontrolu.Koukal jsem se ale nevím jak se to počítá.Jestli jsem to přehlídl omlouvám se.A já to nechápu.
Uživatelský avatar
By PavelS
#8320
[quote="Pospa"]Prosím vás chtěl bych se zeptat na předletovou kontrolu.Koukal jsem se ale nevím jak se to počítá.Jestli jsem to přehlídl omlouvám se.A já to nechápu.[/quote]
Chtěl bych upozornit, že předletová příprava ( asi ne "kontrola" ) je na VATSIMu v zásadě nepovinná.
Povinně si ji dělají jen Ti, co lítají pro nějaké VA nebo very-ortodoxní simpiloti, kteří to nacvičují např. pro real.
Ostatní piloti by měli dodržovat aspoň to, že začínají let vždy s vypnutými motory na stojánce a rovněž tak ho ukončují.
Tj. není vhodné se připojovat "během letu" nebo někde na pojížděčce ...

Za odpovídající předletovou přípravu pro nováčka bych označil :

- rozmyslet ODKUD KAM POLETÍ
- KUDY
- VFR nebo IFR
- JAKYM LETADLEM - podle toho i zvolit letovou hladinu ( pravidlo IFR/VFR a východ/západ )
- podle toho "odhadnout" palivo
- zkontrolovat, zda v FSce tato letiště vůbec jsou :)
- zda mám v pořádku/zda vůbec scenerie
- zda mám nějaké mapy (!)
- popřemýšlet jak to zaletět ( majáky VOR, GPS, apod. ) .

Toto vše by se mělo nějak natlačit do formuláře FPL.

Ale - do rubriky REMARK je možno napsat NOVICE nebo ZAČATEČNÍK a podle toho ATC pozná , že Ti může pomáhat s těmito věcmi.
By Gozer
#11630
KOREKTNÍ zápis FLP pro NON-RNAV acft z Brna do Prahy :

a) BODAL W32 /BODAL uvádím jako koncový bod SID a následuje trať/
b) BODAL W32 VOZ /je nutno vypisovat VOZ když leží na W32 ? /
c) BODAL W32 VLM /tenhle tvar mi jednou navrhoval ATC - jenže já myslel,že nemůžu uvést bod,který není na W32 - když teda jsem non rnav/
d) BITSI W32 /BITSI je první bod po vzletu který bych měl přeletět,tak proč neuvést BITSI,že? /
e) W32 / vzhledem k tomu,že W32 prochází skrz Brno,tak potom by mohlo stačit jen toto ? /


Z Ostravy do LKPR lze toto?

f)TBV BNO W32 /a budu doufat,že z TBV dostanu vektor na BODAL - nemám v FS2002 HLV :( /
nebo je možné pouze tenhle tvar
g)HLV W32 /ovšem HLV najdu jen podle radiálu a DME z OTA/


Z LKKV do LKPR:
h)BALTU W32
nebo musím uvést RAK /ačkoliv RAK leží na W32/:
ch) BALTU RAK W32

Dík a sry že do toho tak šťourám :)
Uživatelský avatar
By th
#11631
Korektní není skoro ani jeden z výše uvedených zápisů ;)

Letový plán se uvádí ve tvaru FIX - TRAŤ - FIX, eventuelně FIX - FIX - FIX, přičemž v prvním případě jsou ty \"krajní\" body \"vstupní a výstupní\" body trati, tedy bod, na kterém na tu trať vstupuji, a bod, na kterém ji opouštím.

Takže
a) je špatně, není jasné, který bod na té trati je poslední
b) BODAL-W32-VOZ je v pořádku; na BODALu končí SID z Brna a na VOZ začíná non-RNAV STAR pro LKPR.
c) uvést můžeš jakýkoliv bod, na který se dostaneš jako non-RNAV, což pro VOR určitě platí. Ale jak správně píšeš, VLM není na W32. Takže správně by bylo BODAL-VLM nebo BODAL-M748-VLM (což je ekvivalentní, protože mezi BODAL a VLM žádný bod), kdybys tam chtěl letět přímo z BODALU, nebo alternativně BODAL-W32-VOZ-VLM (či BODAL-VOZ-VLM), letět přes Vožice, ale k čemu by to bylo dobré, netuším :)
d) SID končí na BODALu, takže BITSI nemá v letovém plánu co dělat, jinak viz a)
e) FPL začíná posledním bodem SIDu a končí na nějakém bodu, ze kterého máš v plánu začít přiblížení. viz a, d.

Pro LKMT a LKKV obdobně.

Jinak non-RNAV STAR pro LKPR od Brna začíná na VOZ, takže končit FPL na Ruzyň kdekoliv jinde nemá moc smysl.
By MarkyParky
#11634
Tak trošku poupravím, protože to vůbec není jednoduché, je to trošku vyšší dívčí....

Trať LKTB - LKPR:

a) je špatně, viz to co psal Tomáš
b) je špatné, úsek W32 z BODAL na VOZ nemůžeš plánovat pro přílety do destinací \"Prague Group\", tj. LKPR, LKVO, LKKB ( viz příslušný RAD). Navíc příletové tratě od VOZ jsou jen a pouze pro provoz z LOWL.
c) je špatně, W32 nevede přes VLM, správná varianta by spíš byla BODAL M748 VLM. \"By spíš byla\" píšu proto, že pokud nejsi RNAV, tak tuto trať můžeš plánovat pouze do FL95. Stejně bych to ale nedělal, schéma příletových tratí v Praze je takové, že kdyby náhodou byla v užívání 06 nebo 13, tak bys takovým příletem na VLM udělal ATC víc zmatku než užitku.
d) je špatně, viz to co psal Tomáš
e) je špatně, určitě musí být uveden bod kde na trať vstoupíš a kde ji opustíš.

Varianty nějakých přeskoků mezi VLM a VOZ jsou provozně nepřijatelné a vzhledem k tomu jak jsou u nás nastavené DCT limits, tak se ani plánovat nesmí.

Jak tedy plánek má vypadat úplně korektně? Do plánu bys měl uvést jenom BODAL a přechod mezi BODAL a VLM/VOZ pořešit až s ACC podle aktuální provozní situace (buďto dostaneš direct VOZ nebo VLM, podle toho jaká je dráha v užívání). ACC to stejně řešit musí, protože přílet neschopný RNAV STARu stejně musí koordinovat s APP tak jako tak. Pokud letíš s něčím malým (jako že pravděpodobně ano, když nemáš RNAV), a mermomocí chceš tam tu návaznost, plánuj pod FL95 a používej BODAL M748 VLM.

Totéž platí pro všechny ostatní lety z jihovýchodu ku Praze - letové plány by měly končit na bodech TABEM a BODAL bez ohledu na vybavení letadla.

Trať LKMT - LKPR:

S ohledem na totéž co jsem psal nahoře přichází v pro NON RNAV v úvahu pouze následující varianta:
a) HLV W32 BODAL
Pokud se shodneme, že poletíme pod FL95, můžeme ještě plánovat TBV L984 BODAL (případně protáhnout po M748 na VLM - ale opět nedoporučuju z důvodů uvedených výše).

Trať LKKV - LKPR:

a) BALTU W32 RAK


Jinak jak Tomáš píše, na síti jsou rozšířeny oba formáty zápisů - FIX TRAŤ FIX i FIX FIX FIX. Správný je ale pouze první, druhý je pouze tolerován a všem pilotům bych ho doporučoval používat. Když potřebuju přeskočit mezi dvěma body kde není trať, měl bych místo jména tratě použít zkratku DCT - avšak jak už jsem zmínil výše, u nás se mimo tratě ATS IFR vůbec létat nesmí (až na pár výjjímek jako přílety/odlety LKCV, LKNA) a tím pádem plánovat přímo mezi dvěma body je špatně.
Uživatelský avatar
By th
#11637
Filipe, díky za doplnění reálně možných tras.

Já jsem ty \"přeskoky\" typu VOZ-VLM uvažoval spíš jako teoretickou možnost, jak by se to napsalo, kdyby se to chtělo letět. RADy apod. beru z hlediska tazatele až jako jakousi \"nadstavbu\", o které má smysl bavit se teprve v okamžiku, kdy ten letový plán je jinak validní.
By Gozer
#11640
Díky oběma,jenom maličkost -
...příslušný RAD...
a
...DCT limits...
najdu kde ?
Díky moc
BTW lítám s default. 737 ... tak nevím jestli se dá označit za něco malého /když se jí snažím udržet při vzletu na dráze tak je pro mě velká až dost :)
Uživatelský avatar
By dubajss
#11641
[quote="Gozer"]Díky oběma,jenom maličkost -
...příslušný RAD...
a
...DCT limits...[/quote]
Radši to ani nehledej ;) Méně je někdy více :cool:
By MarkyParky
#11644
[quote="Gozer"]Díky oběma,jenom maličkost -
...příslušný RAD...
a
...DCT limits...
najdu kde ?[/quote]
V Suplementech AIP české republiky ;). Ale jak už jsem psal v úvodu, to už je opravdu vyšší dívčí. Jinak pokud se s tím nechceš hledat, doporučuju používat pro plánování utilitku routefinder: http://rfinder.asalink.net/free/ Pokud ji použiješ správně, RADy a dokonce i omezení CDR za tebe vyřeší a cestu ti vygenerejuje jak ve formátu navigační přípravy (bod po bodu včetně tratí, kurzů, frekvencí, souřadnic), tak ve formátu do FPL (tedy BOD TRAŤ BOD). Takový tutoriálek jak s ní plánovat (dovolím si malou reklamku na konkurenci, ale pro účely zvýšení knowledge virtuálního létání snad mohu) najdeš tady: http://ivaocz.virtualskies.net/Trenink/ ... _lety.html

Uvedené příklady co v tom článku jsou odpovídají AIRAC cyklu někdy tak 0806, tak doufám, že se to mezitím moc nezměnilo....
Uživatelský avatar
By PavelS
#11646
RAD: souhlasím s názorem, že je to vyšší dívčí a že je třeba plánování tratí svěřit tomu určenému softwaru a ne se v tom hrabat ručně. Nicméně určitě doporučuji RAD pro LKAA vídět na papíře, abyste lépa chápali o čem je řeč. Z toho důvodu jsou pravidelně aktualisované RADY pro LKAA i LZBB - spolu se spoustou dalších studijních materiálů - již léta v našem v downloadcentru v sekci FlightPlanning.

ROUTEFINDER a DALŠÍ PLÁNOVAČE :

Pro VATSIM je funkční utilitka online EUROUTE, dostupná v české verzi na hlavní stránce VACC CZ. Nevidím jediný důvod používat nějaký jiný plánovač pro ty tratě, které tam jsou obsaženy. Myslím, že jednoduchostí, elegancí a navazujícími funkcemi zcela předčí jakýkoliv konkurenční plánovač pro virtuál. Pochopitelně jsou tratě validovány v EUROCONTROLu a tratě vyřazené jako nevalidní jsou postupně nahražovány.
Hlavní důvod, proč to připomínám, je, že cca příští měsíc bude k dispozici utilitka nové generace pro plánovaání a navazující funkce určená výhradně pro VATSIM ( víceméně náhrada Servinfo) nazvaná V-Route. Tato utilitka bude používat právě traťový plánovač EUROUTE.

RouteFinder : pracovat s Routefinderem není tak jednoduché (obecně nalezení správné traťě vyžaduje několik iterací ) a ani pak se mnohdy neobjeví správná trať (ani v případě, že používáte RAD validaci). Proto - nedoporučuji.
Jako důkaz uvedu mnoho pilotů, letících v minulých týdnech z EDDF do LKPR via RAK, všichni na dotaz zdělili, že plánovali via R-Finder.