VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Forum pro otázky a diskuze o českém VATSIMu a online létání všeobecně.
Uživatelský avatar
By Speedy985
#115873
[quote="ASG29"][quote="Speedy985"]Mimochodem, dlouho jsem přemýšlel nad strojem, se kterým bych se prezentoval. No dneska jsem ho stáhnul, nainstaloval a vyzkoušel. Volba padla na L-39 Albatros. Je super, že není tak rychlý a výkonný, takže při přechodu do vertikály se nemusím bát, že skončím ve stratosféře a na minimální rychlosti úžasně stabilní. Akorát je z něj blbě vidět do předu. Ale s tím už jsem se tak nějak sžil :)[/quote]

No, on zrovna Albatros je trochu složitější na pilotáž, kvůli malému tahu motoru... Tam se musí hodně počítat dopředu. Asi jako lítat akrobacii na Tiger Mothu ;)
Pro mne osobně je jediný přijatelný termín - sobota odpoledne, večer a ještě nejlépe, když je manželka na noční. No jo, nevýhoda umístění PC v ložnici a práce na směny...[/quote]

Máš pravdu, že ta ukázka nebude tolik vertikálách a nebude tak dynamická jako by byla třeba s Gripenem nebo F16, protože u nich zas musíš rychle reagovat, jelikož všechno probíhá v úplně jiný rychlosti - a toho já se trochu bál. Uvidíme co dáme s Albíkem dohromady...
Uživatelský avatar
By vojav
#115874
Historiků? Proč? V Budapešti taky lítala 320 :) Klidně cokoli. Cokoli co létá
By ASG29
#115876
Jsem špatně pochopen ;) Hahnweide je slet historiků. VATSIMovskou akci pojmout podobným stylem, ale pro jakákoliv letadla.
Uživatelský avatar
By Gelba
#115884
Víceméně po diskuzi s Petrou i s ostatními příspěvky zde se tu shodujeme na tom, že akce bude rozhodně co nejšiřeji pojatá, tak aby mohl přiletět skutečně kdokoliv a s čímkoliv, třeba i jen na slet.

Péťa mě poprosila jestli bych jsem nedal pár mých poznámek k letovému programu.
Podstatná věc je délka případných vystoupení, to jest omezení max na 5-6 minut, aby to bylo pro účastníky vůbec koukatelné. Samozřejmě vstupy do vystoupeních jsou různé, někdo začiná display vstupem na dráhu, někdo by potřeboval odstartovat dříve ve volném okně, nastoupat za letištěm a začnout ukázku přímo ze vzduchu - tady je těch 5 min myšleno od začátku displaye, ne od startu. Pokud účastníků bude málo, můžeme operativně ještě čas prodloužit, jinak si myslím že je to dostatečné.

Věc, která mě napadla, aby se mohli zúčastnit i čudlíkáři v letovém programu, je případné letová prezentace flotily různých aerolinií. Tzn. nějaký skupinový IFR s přechodem na VFR před letištěm a skupinovým průetem, či cokoliv podobného. Samozřejmě pokud někdo z VA si vymyslí nějaké lety na letecký den (jako že přílet diváků), oživí to zase celou akci. Na tohle by samozřejmě bylo potřeba vyhradit sloty na přílet.

Eventuelně by jako oživení pro účinkující, i diváky v letadlech, bylo možné nabídnout a vyhradit prostor, kde by si mohli zaletět pospolu nějaký fotolet ve skupině jak to tak na leteckých dnech bývá.

Máme tu k dispozici anketu na hlavní stránce, jako další námět dávám účast na leteckém dnu, abychom vůbec věděli zda to má vůbec cenu, pokud je možno udělat nějaký primitivní rezrvační systém bylo by to dobré. (Obzvlášť pokud to mám komentovat, potřebuji si udělat nějakou hrubou přípravu). Nebál bych se i propagace do zahraničí aby třeba vůbec někdo přiletěl...

....jo a ještě ke komentáři, pokud někdo bude toužit po přesném komentáři jak si ho napíše, klidně si to může okomentovat sám. Nicméně jinak přijímám ke každému vystoupení poznámky, podobu ukázky, a prostě všechno to co by chtěl pilot aby zaznělo a já už si to dám nějak dohromady.
By Araneus
#115886
Ondro, dík za příspěvek.

Ať se tedy posuneme o kousek dál: termín stanovuji na 10.8, protože to má čas Ondra i pár dalších lidí, se kterými jsem tuto akci zatím řešila.

Bude se tedy jednat o akci typu Hahnweide, jak psal Václav, s tím, že to nebude omezené na historické letadla, ale může se létat prakticky s čímkoli.

Během pár dní bych do sekce Events založila pro tuto akci separátní vlákno. Napřed ale potřebuju dořešit pár organizačních věcí, bez kterých nemá smysl nic oznamovat.

1) Je potřeba, aby se někdo (klidně i víc lidí) postaral o streamování. Hlavní organizátor bude Vojta (bude k dispozici pro konzultace a vytvoří k tomu nějaký stručný návod). Pokud by byl kdokoli ochoten mu s tímto pomoci buď přímo nebo třeba radou, je vítán. Dejte prosím vědět co nejdříve. Je třeba vymyslet, jak přesně to streamování bude probíhat a vytvořit návod pro streamování, který bude součástí oznámení.

2) Pokud je někdo schopný vytvořit rezervační systém, ať se mi ozve co nejdříve, buď zde ve vlákně, nebo na acccz3@vacc-cz.org. V opačném případě pro tento účel zhotovím Google dokument.

3) Anketou bych se nezatěžovala, to nám beztak nic navíc neřekne. Vím minimálně o pěti lidech, kteří na 100 % poletí a jsem schopná sehnat 2-3 další lidi, kteří na VATSIMu sporadicky lítají a jinak mají s létáním praktické zkušenosti, takže jejich ukázka létání by byla zajímavá. Takže účast rozhodně bude taková, že se to vyplatí pořádat. Prostě kdo se budete chtít zúčastnit, tak si zarezervujte místo, až bude akce vyhlášena.

4) Propagace v zahraničí má jedno velké úskalí - muselo by to být anglicky. Mno...navrhovala bych se protentokrát držet zkrátka a pokud se akce vydaří, udělat následující akci ve větším rozsahu a pozvat zahraniční piloty.

5) Pořád není definitivně určeno místo konání. A to je otázka hlavně na řídící. Asi se shodneme, že nemá smysl to pořádat na neřízeném letišti. Takže připadají v úvahu IFRová letiště. Tady bych já jako uživatel X-Planu poznamenala, že pro IFRová letiště s výjimkou LKPR, LKTB, LKMT a LKKV není oficiálně k dispozici kloudná scenérka. A s LKKV je velký problém, že stávající scenérka LKKV pro X-Plane je prostorově naprosto nekompatibilní s updatovanou scenérkou pro MSFS. Byly by s tím obrovské problémy. LKPR jsme zavrhli už dříve kvůli provozu. Zbývají tedy varianty LKMT nebo LKTB. LKMT jen s TWR nebo LKTB s TWR a GND. Já jsem pro LKTB, ale klidně se nechám přesvědčit. Pište prosím své názory.
Uživatelský avatar
By Schindler
#115887
Škoda, tou dobou jsem v zahraničí, takže se nezúčastním, ale rezervační systém jsem schopen připravit. Dohoda téměř kdykoliv nejlépe po Skype.
Uživatelský avatar
By POndrej
#115890
A pro Náměšť nad Oslavou ( LKNA ) scenerie pro X-plane není? Pokud není, je to celkem škoda, protože tam je TWR, APP a PAR, že jo. A že by se zrovna tohle letiště na takový účel přinejmenším hodilo, nicht wahr?
Uživatelský avatar
By Datum13
#115891
Nejsem si přesně jist co vv ten den mám ale pokud bude čas určitě se zúčastním. Nejspíše s 72L/738 IFR-VFR-IFR. Pokud bude více času vezmu taky něco rychlejšího....cti F-16/18/22 nebo akrobaci s Extra 300/Katana)
Uživatelský avatar
By vojav
#115892
To asi ne, já osobně jsem pro LKTB.
Na návodu se již dělá :) Hodím to pak na Wiki
By ASG29
#115899
U výběru letiště by se mělo brát v potaz i místo pro parkování.
Bohužel, 10.8. se nemohu zúčastnit. Jednak to je neděle a druhak mám noční.
By Araneus
#115901
[quote="POndrej"]A pro Náměšť nad Oslavou ( LKNA ) scenerie pro X-plane není? Pokud není, je to celkem škoda, protože tam je TWR, APP a PAR, že jo. A že by se zrovna tohle letiště na takový účel přinejmenším hodilo, nicht wahr?[/quote]

Nějakou LKNA od kohosi mám, ale je to čistý a dost hnusný konvert bez jakýchkoli úprav a určtě ne oficiální. A udělat oficiální konvert není ani teoreticky možné, protože autory jsou Krechi se Všetíčkem, se kterými už jsem měla srážku ohledně LKTB.
Uživatelský avatar
By CSA075
#115904
Akce se sice nezucastnim, ale zkuste se zamyslet nad tim, na jakem letisti se tyto akce normalne poradaji v CR, Jak pise Petra, nebyva to LKPR, LKKV, LKTB, ale jsou to letiste LKMT, nebo LKPD, LKHK. LKPD maji vyhodu v tom, kousek je i Caslav, odkud muze letat vojenska technika, LKHK odkud zase muzou startovat VFR letadla a navic na LKPD nebyva tak velky provoz linek. Pokud by to melo byt na letisti, kde ( teoreticky ) leta nejaka linka, tak tato linka urcite neni potlacovana, ale je potlacovan dany provoz, ktery provadi danou show.
By Araneus
#115907
\"Pokud by to melo byt na letisti, kde ( teoreticky ) leta nejaka linka, tak tato linka urcite neni potlacovana, ale je potlacovan dany provoz, ktery provadi danou show.\"

Tak to určitě ne. Po dobu, kdy probíhá vlastní přehlídka je letiště uzavřeno pro běžný provoz. A hlavně vzhledem k tomu, že tyto akce bývají plánovány dlouho dopředu, tak je plánovaně zajištěno, že v dobu konání akce na to letiště nebudou žádné linkové lety lítat.
By Araneus
#115921
Dane, pro LKPD nemáme scenérku do X-planu. Autory MSFS scenérky jsou Krechi a spol, takže konverze není (pro mne) možná.

Jardo, nevím, co je nebo není provařenýho a ani nerozumím tomu, na jaké možnosti nemáme zapomenout. O termínu se tu diskuse nevede, ten už je pevně stanovan na 10.8.
Uživatelský avatar
By Gelba
#115923
[quote="Araneus"]"Pokud by to melo byt na letisti, kde ( teoreticky ) leta nejaka linka, tak tato linka urcite neni potlacovana, ale je potlacovan dany provoz, ktery provadi danou show."

Tak to určitě ne. Po dobu, kdy probíhá vlastní přehlídka je letiště uzavřeno pro běžný provoz. A hlavně vzhledem k tomu, že tyto akce bývají plánovány dlouho dopředu, tak je plánovaně zajištěno, že v dobu konání akce na to letiště nebudou žádné linkové lety lítat.[/quote]

Nicméně nevím jak v Brně, ale v Pardubicích se při Aviatické pouti se linkové lety nepotlačují a mají okno v letovém programu.

S ohledem na letní provoz řešíme prkotiny, LKTB má krásnou scenérku, která je kompatibilní jak pro X-Plane, tak i MFS a současně GND. Jak jsem psal tak můžeme hodit pro spestření slot pro linku. Pokud někdo přiletí náhodně tak jak už tu bylo mnohokrát řečeno buď s ohledem na provoz sedne, nebo zavítá do Ostravy.
Uživatelský avatar
By Radizz
#115956
[quote="Gelba"][quote="Araneus"]"Pokud by to melo byt na letisti, kde ( teoreticky ) leta nejaka linka, tak tato linka urcite neni potlacovana, ale je potlacovan dany provoz, ktery provadi danou show."

Tak to určitě ne. Po dobu, kdy probíhá vlastní přehlídka je letiště uzavřeno pro běžný provoz. A hlavně vzhledem k tomu, že tyto akce bývají plánovány dlouho dopředu, tak je plánovaně zajištěno, že v dobu konání akce na to letiště nebudou žádné linkové lety lítat.[/quote]

Nicméně nevím jak v Brně, ale v Pardubicích se při Aviatické pouti se linkové lety nepotlačují a mají okno v letovém programu.[/quote]

V Brně to bývalo stejně.
Uživatelský avatar
By Speedy985
#115959
Já bych si dovolil položit několik otázek, které se mně zdají být praktické a zatím se neřešily. Asi to budou dotazy na někoho, kdo zná problematiku airshow z reálného prostředí:

1) Pokud se nemýlím, tak se říkalo, že jedno číslo by mělo být 5-6 minut dlouhé. To se bude počítat od startu do přistání - nebo samotné vystoupení 5-6 minut a pak VFR okruh na dráhu - tedy + další třeba 3 minuty.

2) bude si moci pilot určit dráhu vzletu a přistání? Dejme tomu, že bude velmi slabý západní vítr v LKTB (+/- 3kts) a řídící pošle pilota vzlétnou na dráhu 28, ale ten bude chtít vzlet z dráhy 10 - ať už bude mít důvod jakýkoliv. To samé u přistání.

3) po dokončení ukázky provede pilot VFR přiblížení okruhem? Takhle je to třeba na CIAF v LKHK. Průlet nad dráhou např. 34 a pak VFR okruh na pravou ruku zhruba 1800ft AMSL.

4) existují nějaká výšková nebo rychlostní omezení při podobných akcích? Třeba nějaká maximální předváděcí rychlost 600 KIAS :D Na Vatsimu naštěstí nemusíme řešit případná rozbití oken při nadzvukové rychlosti...

5) a co počasí? bude se používat Vatsim realweather i kdyby bylo tak hnusně, že mraky budou lízat střechu M-paláce?

To je ode mně asi zatím všechno. Tyhle témata mě zajímají nejen z pohledu naší Vatsim airshow, ale i obecně jako diváka podobných akcí.

Díky, že jste dočetli až sem :)
By bulik4lg
#115960
ahoj, je to už sice dva roky, co jsem byl na TWR při dnech NATO, ale i přesto se pokusim odpovědět..

1) imho se počítá od povolení provést display po ukončení displaye - oznamuje pilot
od vzletu se to počítat nemůže, protože praxe je taková, že jeden dělá display a dva další vyčkávají v holding stacku (tedy jsou dávno po vzletu)

2) pokud nebude na přiblížení jiné letadlo, nebo to nijak nebude vadit řídícímu, tak nevidím důvod, proč by to nemohlo být - po předchozí žádosti pilota - povoleno..

3) záleží na tom, v jaké poloze vůči dráze v užívání jeho display skončí.. ale obecně se dá říct že ano, je s ním zacházeno jako s kterýmkoliv jiným VFR

4) výšková určitě (mám dojem, že NATO days mají strop FL125) a rychlostní pravděpodobně taky (holandská F16 na dnech NATO lítá na maximálce, ale je to maximálka podzvuk)

5) osobně bych řekl, že jednodušší - v případě nepřízně real počasí - nastavit nějaké rozumné..
Uživatelský avatar
By Speedy985
#115961
Díky za odpovědi. A teď už jen trénovat...dřít, dřít a zase dřít :)
By aldamat1
#115970
Ještě mě napadlo že by se pro ty co se nebudou moci zůčastnit celý event natáčet z helikoptéry jak to taky na nějakejch těch dnech bejvá a pak to sestříhat a někam vyvěsit... Ale musel by se najít někdo kdo lítá s helinou a má dva monitory: jeden na kokpit a pilotáž a na druhém by se otevřelo okno s jiným pohledem který by byl bez jakéhokoliv záběru samotného stroje ale dalo se s ním hýbat, jinak okno druhého pohledu je v FSX defaultně pomocí \"[\" nebo \"]\" teď nevim každopádně bych se bohužel celé léto nemohl zůčastnit protože rozhodování o tom co se bude dělat jaksi není na mě, takže jsem prakticky celé léto mimo PC
By Araneus
#115978
Mno, asi by to bylo za hodně práce málo muziky. Už teď tak, jak je to naplánované, je to komplikovanější než běžné akce. Samozřejmě pokud by chtěl někdo něco natočit, tak iniciativě kohokoli se meze nekladou. Ale já to zorganizovat asi nezvládnu.
By aldamat1
#115979
Tak ok ale treba na nejakej pozdejsi rocnik kdyby byl a uz by to bylo tak nejak zorganizovany by to nekdo mohl delat. Jinak zmena, 10. 8. Jsem jako asi 4 dny doma kvuli obcance a tomu ze se vracim z tabora, takze se mnou urcite pocitejte :)

EDIT: tak to vypada ze asi beru concorde, tak kdo by se chtel pridat do skupinoveho preletu tak mi napiste ;)