VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
By vili69
#109729
Vážení virtuální letci,
prosím o vaše názory k následujícímu: z jakéhosi důvodu je mi bližší létání VFR - a tedy navigace podle mapy. A tedy v zásadě bez GPS. Při simulovaném létání jsem ale narazil na tuto věc. Řekněme, že plánuji let z LKMT do LKTB. Z LKMT letím podle VFR bodů někam ve směru do Brna, zřejmě tedy LKMT - BRAVO - TANGO, případně LKMT - ALFA - SIERA. Řekněme, že jsem místní a že vím, že např. BRAVO je v místě křižovatky trati a silnice Příbor-Bílovec (poblíž nádraží) a další body taky znám. Tak je najdu a letím podle nich. Ponechme stranou, jak se dostanu k Brnu (výšky/hladiny, řízené oblasti apod.). Předpokládejme, že Brno ale neznám. Podle mapy vidím, že vstup bude ECHO - BRAVO - LKTB. A teď ten problém: v mapě jsou pouze souřadnice těchto bodů, např. tedy ECHO 49 12 13N, 016 53 10E apod. Pokud vezmu doporučovanou mapu ICAO 1:500.000, tak značka (trojúhelník) je na mapě \"přes půl okresu\". Pokud kouknu do mapy letiště \"VFR Arr. and Dep. Chart LKTB\" tak vidím, že ECHO je u Rousínova. Nic víc. Tak nějak je mi k ničemu informace, kterou jsem tady kolem někde našel a to, že \"VFR vstupní body jsou většinou význačné body v terénu, které jsou většinou k nalezení i v defaultním terénu fs\". Ověřoval jsem to a mám dojem, že moc k nalezení nejsou a už vůbec ne v defaultním fs. Jak mám vědět, že teď je to kostel a ne např. křižovatka dálnic? Možná jsou k nalezení pro toho, kdo tam poblíž bydlí, zná to nebo tam dva roky kolem létá. Takže jediné, co mi dle mého názoru pomůže, je namlátit souřadnice do GPS, abych zjistil, kde to je. Jinak nevím, jak splnit např. toto: 3 min. před dosažením vst. bodu se ohlaste. Konzultoval jsem toto i na simulátoru na Zličíně, kde jsem si za tímto účelem zablokoval nějaký čas. Takže vím, že se lítá/naviguje podle letišť, přehrad, dálnic..., tedy bez GPS. Jasně, GPS může chcípnout a co pak...
Takže dotazy:
a) jak trefit přesně bod bez GPS, který je popsán souřadnicemi pro GPS? Kurs a vzdálenost počítaná z rychlosti s korekcí na vítr není zas tak úplně přesná metoda. Nebo stačí trefit to přibližně nepřesně? Pokud se na tom bodu navíc i holduje, tak to už vůbec nemám tušení, čeho se chytit...
Pokud se zdejší komunita shodne, že GPS lze v tomto případě \"beztrestně\" použít, alespoň jako podpůrný prostředek, dotaz
b) existuje nějaký addon, který se chová jako opravdová GPS, tedy že se dá podle souřadnic doplnit bod?
Vím, že např. FS Commander umožní do své mapy dodat user waypoint, na který lze i navigovat, ale toto nechci. Ideální by bylo, kdyby se tento bod objevil ve vestavěné GPS zvoleného letadla - mám na mysli letadla, kde to má reálný smysl, tedy Cessny apod, ne Airbus. Co vy na to?
Uživatelský avatar
By Pavel
#109731
Ahoj, vítej.

1) GPS lze použít, v reálu v dnešní době velké procento pilotů (většina?) létajících v řízeném prostoru kouká do GPSky. Obvykle není potřeba datlovat celý letový plán a všechny body, ale jen letím, koukám jak se v GPSce hýbe mapa, a když je přede mnou nějaký obtížně trefitelný bod, tak si na něj pustím navigaci pomocí DIRECT TO. Pokud ovšem letíš bez ní (což je v simulátoru kde o nic nejde podstatně větší zábava), není požadována žádná velká přesnost na trefení toho bodu. Ano, pokud to znáš, nebo máš VFR scenérku, tak není problém ten bod najít naprosto přesně - ale pokud letíš jen podle mapy a víš že to má být \"kousek severně od nějakého velkého města\", tak to odhadneš a hotovo - kilometr sem, kilometr tam - řídící s tím počítá.

S tím souvisí - máš ortofoto scenérku? Doporučuju, vliv na výkon zanedbatelný, a naviguje se s tím podstatně lépe. K mání zde na fóru v sekci Microsoft Flight Simulator.

Hlášení 3 minuty před daným bodem: buď to má pilot v oku a odhadne to bez dalších pomůcek (výpočet na dráhu, rychlost a čas provede z hlavy, vítr zanedbá nebo odhadne), nebo má připravený navigační štítek ve kterém jsou délky jednotlivých ramen trati popsány časem (viz naše Wiki, VFR sekce, a nějaké vzorové navigační přípravy) a tudíž není problém dopočítat v kolik budu 3 minuty před dalším bodem, nebo si ten bod ťuknu do GPS a vidím dobu za jak dlouho tam budu.

2) Existuje velmi pěkná GPS od firmy Reality XP (http://www.reality-xp.com/) která prý umí vše co skutečný Garmin, takže snad i souřadnice. Já ti s tím moc neporadím, jelikož lítám bez GPS, ale určitě to půjde vygooglit.

PB
Uživatelský avatar
By radarada
#109733
Jeste k tem VFR bodum - otevri si AIP (nevim, jestli je to v nasi zkracene verzi) - najdi LKTB, TEXT2, sekce 2.22.4.2 a tam najdes tabulku s presnejsim poisem jednotlivych bodu.

Rada
By vili69
#109758
Pánové, díky!
Všechno jsem vygooglil, nainstalil a vyzkoušel. Všechno funguje. Už vím, že vstupní bod v Rousínově je kostel :). Kupovat další GPS už netřeba, páč body tam už jsou. Navíc ji chci použít jen někdy, hlavně až se osmělím i na online Vatsim v případě, že budu podroben kritice, že letím moc nakřivo...
To Pavel - ortofoto nemám, mám Ultimate Terrain X plus všechny dostupné vylepšení pro VFR, co jsem kde našel, takže nějaké ty komíny, stožáry, občas elektrárna a tak. Pokud je ale orto pro navigaci lepší, vzdychnu a zkusím popřemýšlet, jestli to všechno ještě nepopřeházím.
Uživatelský avatar
By Pavel
#109761
Já UTEX moc nemusím. Můj názor je ortofoto, a na to ty komíny, stožáry, a tak - pak je to supr :-) A samozřejmě můj Autogen - vše zde na fóru.

PB
By ASG29
#114584
Teď mne tak napadlo (a jsem líný ihned zkoušet ;) ) - když poletím podle GPS s plánem z FSX plánovače, respektive fpl vytvořený v FSC s aktuálním AIRACEM, např. na LKPR s předpokládaným STARem VLM1S a během příletu se dejme tomu změní vítr a dostanu VLM1T - budu mít uložen fpl s touto variantou a v FSX ho nahraju (samozřejmě nedám spustit na výchozí pozici), měl by se aktivovat a pokračovat dále podle mé současné pozice?
Jestli by takhle nešel \"řešit\" problém reálný IFR vs. defaultní GPS....

Odpovím si sám: ano, jde to. Jen si musím zapamatovat správný postup aktivace legu v tom kterém addonu.