VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Forum o reálném, nikoliv virtuálním, létání. Pro všechny problémy, zážitky a informace o opravdovém létání.
#50488
Ahoj,

IMHO je to mozna spis o technickem stavu letadel. \"Dospele\" letadlo ma kazdych X hodin ruzne velkou povinnouo technickou kontrolu - presne dle instrukci vyrobce - a uz to, ze je stroj takto certifikovan znamena, ze byl asi hOOOdne testovan.

Na ultralehka letadla ale zdaleka nejsou kladeny tak vysoke naroky - jednak na vyrobu (ale tam snad asi jo), jednak pak na provoz a jeho pravidelnou udrzbu.
Ale k tomu by se mel vyjadrit spis nejaky vlastnik ULL, jak je to s povinnosti udrzby...

Necht me povolanejsi doplni/opravi...

Rada
#50489
Si nemyslím.

Myslím, že příčinou nepoměru jsou dvě věci:
- vyšší absolutní počet/nálet ULL oproti GA
- obecná úroveň vycvičenosti pilotů

Nechci tím snižovat výcvik a přípravu ULL pilotů, ale spíše si myslím, že GA je již natolik drahé a náročné, že reálně létají jen zvlášť \"kondiciovaní\" jedinci a z toho vyplývá i celkově nižší pravděpodobnost chyby, nekázně, apod. ULL má pochopitelně svoji sílu v určité \"masovosti\" a v žádném případě to mé konstatování neznamená, že by piloti ULL měli být v důsledku těch událostí nějak globálně omezováni, jak je v kraji zvykem..
By Jan Sponer
#50532
Na druhou stranu neni ULL jako ULL. Mám možnost to pozorovat u nás na letišti, kde se mimochodem vyrábí VL-3, nejrychlejší ULL. Sériově vyráběný ultralight má určitě menší pravděpodobnost technického selhání než ten, co si to slepí někde v garáži. Je zalétáván testovacím pilotem a už je to vše tak něják odzkoušeno, že to funguje jak má a to včetně motoru, nejčastěji Rotax. Teď byla dokonce na Dynamicovi schválena certifikace na vývrtky, kvůli prodeji do USA. Ne, že bych byl zastáncem ULL, ale nelíbí se mi, že jsou všichni piloti ULL házeni do jednoho pytle. I mezi nimi se najdou tací, kterým by nedělal problém sednout do velké mašiny, jen na to třeba nemají finance. Jinak za loňský rok se na velkých mašinách nalítalo 23 882 hodin a 102 216 startů a stalo se 11 leteckých událostí z toho 4 nehody. Statistiky ULL nemám, myslim, že se ani žádné nevedou, ale předpokládám, že se nalétalo mnohem více hodin, takže je statistický předpoklad více nehod.

Pokud by vás to ještě zajímalo, tak my plachtaři jsme loni měli 13 mimořádných událostí, z toho 10 nehod při skoro 46 000 hodinách a bohužel jedno úmrtí.
#50542
[quote="Jan Sponer"]Na druhou stranu neni ULL jako ULL. Mám možnost to pozorovat u nás na letišti, kde se mimochodem vyrábí VL-3, nejrychlejší ULL. Sériově vyráběný ultralight má určitě menší pravděpodobnost technického selhání než ten, co si to slepí někde v garáži. Je zalétáván testovacím pilotem a už je to vše tak něják odzkoušeno, že to funguje jak má a to včetně motoru, nejčastěji Rotax. Teď byla dokonce na Dynamicovi schválena certifikace na vývrtky, kvůli prodeji do USA. Ne, že bych byl zastáncem ULL, ale nelíbí se mi, že jsou všichni piloti ULL házeni do jednoho pytle. I mezi nimi se najdou tací, kterým by nedělal problém sednout do velké mašiny, jen na to třeba nemají finance. Jinak za loňský rok se na velkých mašinách nalítalo 23 882 hodin a 102 216 startů a stalo se 11 leteckých událostí z toho 4 nehody. Statistiky ULL nemám, myslim, že se ani žádné nevedou, ale předpokládám, že se nalétalo mnohem více hodin, takže je statistický předpoklad více nehod.

Pokud by vás to ještě zajímalo, tak my plachtaři jsme loni měli 13 mimořádných událostí, z toho 10 nehod při skoro 46 000 hodinách a bohužel jedno úmrtí.[/quote]


Technická, jak někdo eviduje nalétané hodiny / přistání na mém soukromém GA letadle?

Jinak souhlasím s PS, víc nehod je IMHO prostě důsledek toho že to je celý "levnější". Jak výuka tak letadlo. Když někdo investuje 200k, tak to už z principu musí brát vážně. Ta relativní dostupnost ULL létání prostě nedostatečně filtruje ne zcela seriózní přístup. Ale jako PS nic proti ULL nemám, ať si každý sám vybere.
#50543
[quote="amalka"]Technická, jak někdo eviduje nalétané hodiny / přistání na mém soukromém GA letadle?[/quote]

No, eviduje je provozovatel povinně ( u letadel je vlastník ("Tvoje letadlo") a provozovatel). Nesmí to být jedna a tatáž osoba ( př.: letadlo vlastní Amalka a provozuje ho AirPrague). Provozovatel dohlíží, že každý pohyb letadla je zapsán v deníku pilota a v deníku letadla a hlídá to kvuliva prohlídkám (anlogicky funguje počitadlo v servisních km v Tvém Golfu - při dosažení určitého počtu km píská).
Toto funguje v letectví na celém světě.
Jak je to u ULL nevím, ale určitě je tam větší pravděpodobnost "chyb" a různých "nepřesností". U GA se toto poměrně hlídá , protože chyby v počtu nalétaných hodin mohou být kritické, jak pro pojiˇšťovnu, tak pro traumatologii :)
#113889
Využiji tohoto vlákna: při \"poflakování\" na Youtube jsem narazil na tyhle krásné instruktážní videa. Např. u aerodynamiky v čase 19:54 je pěkně vysvětlena (i graficky) minimální rychlost. Takový doplněk k druhému příspěvku (od Davida Janouška).
Aerodynamika: http://www.youtube.com/watch?v=rC_PpLaxhv4
Meteorologie: http://www.youtube.com/watch?v=2jhRUg_gWRk
ULL vrtulníky: http://www.youtube.com/watch?v=D8e_krLy5zg