VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Forum pro otázky a diskuze o českém VATSIMu a online létání všeobecně.
#108387
Ahoj vespolek,
jak se již mnozí z vás různým podsvětním tokem informací dozvěděli, účastním se budování simulátoru dvoumotorového letadla pro nácvik IFR a Multicrew vycházejícího z typu Beechcraft 58. Simulátor vzniká na Fakultě dopravní ČVUT v Praze a nyní je již v závěrečné fázi výstavby a naprostá většina věcí funguje a lze s tím již normálně létat. No a co bych to byl za vatsimáka, kdybych k tomu nezařídil přístup pro naše lidi (samozřejmě zdarma). Takže čtěte dál, pokusím se to nějak shrnout.

Edit 2015: Přibyl druhý sim, C182RG

Letadlo BE58
Fiktivní letoun navržený tak, aby byl vhodný k nácviku IFR navigace, MCC (multicrew) a multi engine. Letadlo je known-icing approved, máme odmrazování vrtulí, křídel, ocasních ploch a pitotky. K navigaci v současné době slouží VOR1 (+ILS), VOR2, ADF, DME1 a DME2 a Garmin 530 GNSS (B-RNAV).

Simulátor
Místo: Praha, Albertov (tramvaj Albertov). Tady: http://www.mapy.cz/s/72FD je parkoviště, placené s automatem na místě - zaplaťte, opravdu to kontrolují a každou chvíli tam má někdo botku.

Běží na FSX + nějaký běžný podpůrný software.

Fixed base, s full-motion se do budoucna nepočítá, není účelem.

Zatím není certifikován, do budoucna snad bude - ale je to hudba budoucnosti, drahé a náročné. Zatím si tedy hodiny nikam nezapíšete.

K dispozici instruktorské stanoviště s možností ovládání počasí, poruch, zobrazení letových údajů, atd.

Na obou stranách jsou tedy berany a pedály, pedály mají brzdy na špičkách, nezávislé a proporcionální.

Všechny letové a navigační přístroje na simulátoru jsou ručičkové a skutečné, nejedná se o monitor za palubkou. Uprostřed palubky je velký LCD displej se zobrazením EICAS (motorové přístroje, klapky, trimy, signální tablo).

Vše lze ovládat pomocí tlačítek a páček v simu, na klávesnici není potřeba po celou dobu letu sahat.

Simulátor je připojen k VATSIMu pomocí vPilot, funguje standardní textová a hlasová komunikace. Pro text (a vyplňování FPL apod) je k dispozici miniaturní bezdrátová klávesnice velikosti mobilu.

Na VATSIMu se vydáváme za BE58 a máme imatrikulaci OK-ULD (prozatím). Volačka tedy OKULD.

Máme k dispozici velmi výkonný PC, takže není problém rozjet asi jakoukoliv scenérku (dokonce i na LKPR máme slušné FPS). Nyní je tam nainstalována jen LKPR + ortofoto LKAA + autogen ČR + všemožné VFR objekty, ale není problém doinstalovat jakoukoliv scenérku kam chceme zrovna letět. Platí pouze následující omezení: vše musí být legálně, takže instalujeme pouze freeware (až vyjde placená LKPR tak se samozřejmě přes školu zakoupí, ale kvůli jednomu večeru nebude škola kupovat půl německa). Vše musí být pouze copy-paste, žádné instalátory (z důvodu nezabordelení FSX). Pokud má scenérka instalátor, můžeme jí nainstalovat u mě do notebooku a do simu jen překopírovat soubory z Addon Scenery. Instalujeme pouze rozumně velké scenérky - žádné další ortofoto už ne z důvodu kapacity HDD (máme tam 100GB SSDčko a posledních asi 30GB volného).

Lze pěkně navigovat jak IFR tak VFR, dle vaší volby.

Letadlo C182RG
Rekonstruovaný starý sim znovuotevřený na jaře 2015 - jednopilotní verze C182RG běžící na starším HW, takže jen FS2004 a není zrovna vhodná na VFR, ale na IFR s jednomotorákem kdekoliv po Evropě bohatě dostačuje, má moc příjemné řízení. Taktéž podporuje VATSIM, má sluchátka, instruktorskou stanici, a vše, co je k provozu potřeba. Zatím NON-RNAV, GPS bude cca v řádu týdnů.

Přístup pro VATSIM piloty
To je asi to, proč tento příspěvek čtete. V současné době se to má tak, že k simulátoru mám klíče a mohu tam brát koho chci. U studentů ČVUT vůbec není co řešit, do budovy se dostanou na čipovou kartu a do simu se mnou. U lidí kteří na ČVUT nestudují ale také problém není - stačí vzít občanku s sebou a spolu se mnou projít přes vrátnici, budete zapsáni jako má návštěva a vše je ok. Pokud tedy jdete do simu a nejste z ČVUT tak na mě vždy čekejte před budovou školy, tam mě prozvoňte na mobil (+420 774 128 324) a já si vás přivedu.

Zatím ale platí, že dohoda pouze individuálně se mnou. Přes den na simech probíhá výuka a výzkum, takže to máme k dispozici po osmé večer.

Není nijak omezeno kdo jo a kdo ne, rád bych, aby se do simu dostal každý kdo bude mít zájem, takže se klidně ozvěte i pokud se považujete za nováčka a ještě se neznáme. Dobré by ale bylo mít alespoň něco nalítáno na VATSIMu (řekněme 5 letů), aby se předešlo tomu, že tento příspěvek ve veřejném fóru uvidí náhodný kolemjdoucí a protože si bude chtít zadarmo zablbnout na simu tak se přihlásí - to nechci. Naopak znalosti nejsou nijak limitovány, i když neumíte s pístovým vrtulovým non-rnav letadlem tak není problém.

Máme k dispozici všechny potřebné mapy pro celou evropu, jak tištěné, tak digitální v iPad EFB.

Zatím to nějak extra neventilujme mimo VACC-CZ komunitu, zas nechci mít v mailu denně 100 žádostí o celodenní lítání. Sice máme vše od školy legálně, ale není potřeba to nějak hrotit.

Důležité: V budově platí zákaz kouření. Kdo si někde načerno zapálí na wc nebo v koupelně a spustí fire alarm tak v simu skončil. Kouřit lze před budovou, ale je to od simulátoru fakt dost daleko a ještě přes vrátnici, takže z toho moc nadšený nejsem (jelikož se tam - opět - bez mého doprovodu nedostanete). Pokud jste z CVUT tak si dělejte co chcete, ale návštěvy jsou v budově na MOU zodpovědnost, takže kdo něco zničí tak to jde na mě a osobně mi uhradí vše, co po mě bude škola chtít. Celý přístup do simu (pro CVUT i non-CVUT) je na MOJE riziko, takže kdo něco v simu zníčí záměrně nebo zbytečným blbnutím, tak mi platí opravu - a cenu celé té srandy ani nechtějte znát. Na druhou stranu problémy vzniklé náhodně (zůstala mi v ruce páčka, zrovna se porouchal přístroj,...) jsou prostě náhodné a nevadí, takže pokud se něco takovéhoto stane tak ihned ohlásit mě, ale problém z toho nebude, to už si vyřeším.

Tak snad jsem aspoň někomu na prvního máje udělal radost. Další koordinace e-mailem individuálně.

FOTKY ZDE: https://plus.google.com/photos/10780772 ... 8885865057

PB

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) Pavel dne 16 bře 2015, 21:26, celkem upraveno 1 x.
By PBily
#108406
Pavle, klobouk dolů za Tvoji práci a velkorysou nabídku. Jakmile budu mít v Praze chvilku času, ozvu se a rád se na to dílo přijdu podívat. A když už tam budu, tak se samozřejmě svezu.

Mohl bys poslat nějaké foto?

Jak je to kolem veliké? Dá se to využít i na výuku? Blbnutí je jedna věc, ale kdyby se tam naskládalo x lidí, dal by se vymyslet nějaký seminář. Od začátečníků pro pokročilé.

Petr
Uživatelský avatar
By Pavel
#108407
Je to v místnosti kam se kromě 2 pilotů, a instruktora vejde tak 5 - 8 lidí na koukání. Od příštího semestru to škola chce pro výuku nějak používat, tak uvidíme, jak hodně se to uplatní.

Už se tu na tebe těšíme :)

PB
Uživatelský avatar
By Pavel
#108560
Tak Petr dnes prohnal Beechcrafta... Dalším zájemcům se meze nekladou. Dnes nám z reklamace v Holandsku přišly zbývající přístorje, takže až to zamontuju tak bude éro kompletní. A výhledově to vypadá že do simu škola pořídí Garmin GNSS 530, takže budeme B-RNAV - soon :)

PB
By AdamProg
#112721
Pavle, diky moc, za tuto nabidku, a smekam klobouk nad simulatorem...
Byl to skutecne super zazitek! Let na podobnem simulatoru je mnohem realnejsi. U IFR letu, jsem se pekne zapotil, ale diky skvelemu copilotovi, vsechny lety dopadli stastnym pristanim:)
Uživatelský avatar
By anhista
#113719
Dnes jsem se s kamarádem svezli Beechcraftem a musím říct že to bylo fakt perfektní. Ještě jednou díky Pavlovi za příležitost a těším se na příště. :)
Uživatelský avatar
By Pavel
#121012
Tak jsem první post trochu aktualizoval, spousta věcí se tam změnila. Od toho jara 2013 co jsem to sem posílal máme IFR GPSku, EFB mapy, propojené řízení, nového autopilota, novou instruktorskou stanici, osvětlení interiéru, a spoustu drobných vylepšení. Do prnvího postu přidány fotky. Ve vedlejší laboratoři jsme před 2 týdny otevřeli jednopilotní sim C182 RG, který je taktéž k dispozici.

Tento týden tam máme vatsim létání v úterý a ve středu, a právě na zítra máme jedno volné místo od osmi večer - tak kdo by měl zájem, tak pište na facebook/mail...

PB
Uživatelský avatar
By Schindler
#121015
[quote="Pavel Brodský"]
Tak jsem první post trochu aktualizoval, spousta věcí se tam změnila. Od toho jara 2013 co jsem to sem posílal máme IFR GPSku, EFB mapy, propojené řízení, nového autopilota, novou instruktorskou stanici, osvětlení interiéru, a spoustu drobných vylepšení. Do prnvího postu přidány fotky. Ve vedlejší laboratoři jsme před 2 týdny otevřeli jednopilotní sim C182 RG, který je taktéž k dispozici.

Tento týden tam máme vatsim létání v úterý a ve středu, a právě na zítra máme jedno volné místo od osmi večer - tak kdo by měl zájem, tak pište na facebook/mail...

PB
[/quote]

Tak mi testni ty offsety pro GPS :D