Super dotazy, jen tak dál, ale ať tě také někdy brzo vidíme online
Z definice prostoru třídy E vyplývá, že do něj můžeš i když jsi IFR i když jsi VFR. Problém je ale v tom, že VFR lety zde nepodléhají letovému povolení (ani požadavku na spojení s ŘLP, a pod FL65 dokonce ani nemusí mít odpovídač), takže o nich řídící vůbec neví, nebo je pouze vidí na radaru a netuší, kam budou pokračovat. No a pokud tam letíš s IFR letadlem, tak z principu nemusíš koukat ven, nebo nemusíš být schopna koukat ven/něco vidět (jsi v mraku). A pokud tam takhle IFR letící éro potká VFR který si tam může dělat cokoliv ho napadne, nastává problém (čti srážka). Z toho důvodu my jakožto ATC moc rádi neklesáme IFRníky přes Ečko, protože nevíme, jestli je tam s něčím nesrazíme. A když už není jiná cesta, musíme posádce sdělit \"you are entering class E airspace\", aby bylo jasné, že za rozstupy od VFR v tu chvíli ATC neodpovídá. Jasně, rozstup je zde záležitost VFR pilota, ale ten nemusí IFR vždy vidět (slepý úhel, nepozornost,...) a proto je dobré, aby se i IFR díval ve vlastním zájmu z okna, jestli do něčeho neletí.
Minimální výšky v mapách jsou stanoveny tak, aby zajistily rozstup vůči terénu, ale v žádném případě neřeší airspace E.
Jinak Ečko je u nás všude pod FL95, kde není jiný prostor. Je to definováno například v AIPu, část ENR, článek 1.4:
http://lis.rlp.cz/ais_data/www_main_con ... cz_aip.htm
Hezky a pochopitelně je celá situace nakreslena na obrázku tady:
http://www.marecek.cz/image/20060522103 ... rtical.png (pouze to mají zastaralé a je tam špatně horní hrana TMA Praha, ale to je jen změna čísla, princip zůstává).
Co ve kterém prostorů může létat a za jakých podmínek je třeba tady:
http://www.skybrary.aero/index.php/Clas ... f_Airspace (vychází z předpisu ICAO annex 11/tedy L 11, ale tam takovou pěknou tabulku teď nemůžu najít). Jinak předpisy jsou zde:
http://lis.rlp.cz/predpisy/predpisy/index.htm
PB