Předpis říká, že letový plán se podává prostřednictvím takzvaných ohlašoven letových provozních služeb neboli ARO. Tam se dá letový plán podat:
- telefonicky (nejlépe si ho předvyplnit na papír a pak to paní na drátě nadiktovat položku po položce)
- faxem (to samé jako telefonem s tím rozdílem, že se to musí vyplnit čitelně a pak telefonicky ověřit schválení plánku)
- a dnes asi nejlepší variantou je podání letového plánu přes internet pomocí IBS (ibs.rlp.cz). Tam je možné plánek nechat nejprve ověřit (třeba večer předtím z domů, abych si mohl neplatnou trasu případně v klidu přeplánovat nebo vychytat různé STAY indikátory, odlety z LKVO a podobně tak, aby FP \"prošel\") a pak ho z letiště z internetu jen podat (nebo podat i dopředu, po schválení FP se dá případně posouvat čas odletu).
- za letu (to dodávám spíše pro úplnost, blokování frekvence FIS na dlouhou dobu není nejlepší varianta, spíš se jedná o nouzové řešení, předis stanovuje v jakých situacích je možné tuto variantu využít)
To jsou možnosti, které mají všichni piloti, ale využívají je spíš menší provozovatelé a GA letci. U \"velké dopravy\" jsou to spíše záložní varianty.
Velcí dopravci mají možnost podávat plánky přímo pomocí subsystémů (IFPS - Integrated Initial Flight Plan Processing System nebo TACT/CASA) samotného
CFMU (Central Flow Management Unit). Podává je většinou příslušné oddělení dopravce (navigační), nikoliv sami piloti. Pro pravidelné lety se používá trvalý letový plán - viz. článek od Čondry.
Další možností je využití sítí
SITA nebo
AFTN (Aeronautical Fixed Telecommunication Network,
více o této problematice na stránkách ŘLP).
Osobně mám zkušenosti pouze s prvními třemi možnostmi, takže do nějakých širších popisů se raději pouštět nebudu.