Forum pro otázky a diskuze o českém VATSIMu a online létání všeobecně.
#65012
Všem přeji pěkný den,

dovolím si založit vlákno na téma, které možná trápí i jiné piloty či zájemce o pozice ATC. Jak sám název napovídá, chtěl bych se zamyslet nad potíží, která mě pronásleduje a dále popisovaný handicap mi podráží nohy, abych mohl předvést alespoň normální práci pilota a nedostával ATC i sebe do těžkých situací.

Hned v úvodu všechny upozorňuji, že od doby mého prvního připojení k VATSIMu, které se váže na období konce léta minulého roku, jsem vyměnil celkem troje sluchátka za což mohu vděčit i mým ratolestem.

ATC, sami víte, jak nepříjemné je pro pilota žádat několikrát za sebou o opakování posledního vysílání a jak nedorozumění zvyšuje napětí v kabině. Těžko se soustřeďuji na správný readback, když „lovím“ slova a snažím si napasovat to co slyším do souvislostí s letem. Ve zlomcích vteřin si vybavím poslední zkušenosti a ty, pokud mi to situace dovolí, porovnávám s s poznámkami z předchozích letů a ze školičky. Je snad pochopitelné, že pro jednoho člověka je to velké sousto. Pardon, zapomněl jsem ještě dodat, maličkost, že při výše popsané činnosti se také věnuji pilotáži…..možná z tísně i okrajově, jak je jistě poznat asi z radaru. :).

Odhodlal jsem se nakonec založit toto vlákno přesně v době, kdy se i zde, na fóru VATSIMu diskutovalo téma havárie polského letadla plné diplomatů. Od jednoho z přispěvatelů přišel krásný záběr přistání TU-154, který byl dále komentován v Čondrově vlákně „jak měkce přistát“ (http://www.vacc-cz.org/forum/viewtopic.php?id=4125&p=4). Filipos vyslyšel mojí prosbu a zveřejnil textovou podobu posledního rozhovoru Ruzyně Tower s pilotem.
Ten mi potvrdil, že můj problém s odposlechem je vážnější, než jsem si myslel.

Z prvního dojmu zdrcující zjištění, že skutečně neslyším v hovoru spolknutá slova mě přeci nemohou odradit. Během svého putování ve světě VATSIMu jsem přešel tolik na první pohled nepřekonatelných překážek a najednou se ocitnu před bariérou snad ani ne tolik jazykovou. Děsí mě představa vlastní vady! Komunikujeme v rodném jazyce a potíž se správným rozeznáním vět přetrvává.

Právě proto, že si něčím podobným museli projít všichni bych zde chtěl oslovit zkušené i nezkušené, zda by jste dokázali svými příspěvky navést na správný přístup jak mozek k odposlechu vycvičit.
Nežádám jenom o konkrétní radu, ale zejména o zkušenost. Předpokládám, že problém s odposlechem bude u každého účastníka na frekvenci naprosto individuální. Zanedbáme-li rozdíly v kvalitách vysílače a přijímače, tak hlavní roli hraje vnímavost, ovládání jazyka, soustředěnost, zkušenosti a samozřejmě i dobrý sluch. Ať je to handicap či vlastní hloupost, hodlám se s tím samozřejmě poprat a to už kvůli darům, který jste mi všichni dobrovolně věnovali. Další důvod věnovat se VFR létání - po té co mi konečně dorazí objednané mapy.

Berte prosím vše co jsme zde uvedl s nadsázkou. Smyslem tohoto vlákna není zoufale si postěžovat na poměry, ale s jistou lehkostí dát jinou šňůru pro nově příchozí.

Děkuji dopředu všem přispěvatelům za pochopení a ahoj!
jste na tahu. :)
#65026
To prijde, me to trvalo rok než jsem začal rozpoznavat co se vůbec říká. Největší pokrok uděláš létáním, protože pak přesně víš, co ti kdo bude říkat a překvapí tě (tedy jako že nebudeš rozumět) maximálně něco co nečekáš nebo co se řekne nestandardním způsobem.
#65031
Základní Tvůj problém je v přístupu k tomu jako dvoum věcem - k pilotáži a ke komunikaci. To je cesta zcela nikam.

Již jsem víckrát psal, že to funguje tak, že oba dva - ATC i pilot - ví, co bude následovat, tj. \"jsou před letadlem\".
Vlastní instrukce pak není de facto nic jiného, než potvrzení tohoto očekávaného povolení, schvalení, apod.
Proto pak stačí naprosto nepatrná srozumitelnost a je hned jasné.
Ta slovní instrukce se vlastně v mozku jen strefí do očekávaného vjemu.
Pokud toto není - jsi za letadlem - a je nám líto.
#65048
[quote="amalka"]No a druha věc je, že nereadbackuješ to co se Ti říká ale vymejšlíš vlastní fráze nebo pořadí. To nefunguje.[/quote]

No, ale to právě je ten mechnismus, který to prozradí.
Když to funguje, jak má, tak právě jsi schopen zredbackovat přesně odpověď jen na to, co jsi "podvědomně" (pomněnka) slyšel, nic jiného mozek nepustí.

Ty readbackuješ jiné, vymyšlené, věci a proto si dovoluji psát, co píšu výše, že nejsio ještě součastí toho systému pilot-stroj-ATC.
#65049
[quote="storry"]...[/quote]

Můžu tě uklidnit, že mám kolikrát taky problém pochopit, co řídící chce, když říká něco nestandardně a je ho zároveň špatně slyšet. To není nic neobvyklého.

A propo - dáš mi prosím svůj e-mail, není-li tajný? :) (psal jsem Ti takhle přes fórum, ale mírně pochybuji o funkčnosti)
#65083
Jo, vo ničem - podrobnosti o pohybech jsou v tajné sekci fora.
S Jaxymem to projdem a až nám to v Moskvě doupraví (maj tam prej dost záhul, dneska), opracujem a dáme to i na veřejnost.
#65089
A propos \"doupraví\". To když jsem začal jezdit do Brna na veletrhy, tak mi trvalo nejmíň 3 roky, než jsem pochopil, co je to \"douzovaná klobása\". Douza-Jouza, co by to mohlo být?? No prostě, jak říkají odborníci: Ač už jsem byl v Brně, byl jsem vlastně stále ještě za Brnem.
#65093
Aha, moc složité a připozdívá se... Tak jinak, v češtine je dvouhláska ou. Ve slovech doupraví a douzovaná, je ale třeba o-u nečísti jako dvouhlásku, ale pěkně zvlášť - do-upraví. Pokud ale přečteš jako dvouhlásku -- jsi za letadlem, resp. za Brnem. Kdyžtak si odlož na ráno, zítra je taky den.
#65108
[quote="JAV"]No udíš a pak použiješ předponu do. No jestli jsme Jiřímu 100noženkovi pomohli vyřešit jeho problém, tak to je hlavní![/quote]
jj. Spojením toho nočního dialogu s předchozím přirovnáním "být před letadlem" náhle jako by svítalo. Problém jste nevyřešili - tahle práce je má a nikomu jí nedám (jinak nehraju :) )

Do cíle do-letííííííííím! :D
#65206
Ahoj kluci,

je příjemné vysílat i dobré zprávy. Filip se mnou trénoval readbacky a vidím, že to bude fajn. Jenom hlásím dopředu, že pokud mě na síti neuvidíte, tak protože jsem pořád mimo (myslím, tím jako že nemám příležitost, nikoliv že jsem zralý na psychiatra....no, i když....:D ).

Připomíná mi to autoškolu. Když mě posadil instruktor bez předchozích trenažérů (řidičák jsem dělal pro vojáky) za volant, v úzké jednosměrné ulici poblíž Mírového náměstí, a řekl mi, že mám jet, tak jsem si myslel, že si ze mně dělá legraci. Mohl by mi ten pán laskavě alespoň říct, který pedál je spojka? Dvě hodiny jsme někde jezdili, cholericky na mě řval a jediné co si pamatuji, že jsem byl někde na Žižkově. Totálně, ale totálně vyhoukáno. Po těchto dvou hodinách mě posadil do Ify, hodil za zadek matraci, abych alespoň dosáhl na pedály a štěkl na mě „na co čumíš? Tak jeď!“. Začal jsem pomalu sjíždět prudký kopec od Budějovické a přitom litoval, že jsem nešel na civilku. Tak takhle mi asi bylo, když jsem poprvé letěl na síti Vatsim s tím rozdílem, že nikdo na mě neřval :)
Dnes? Nenapadlo by mě, že bych měl při řízení vozu nad něčím váhat, nebo že bych byl neúnosně rozptylován, když mi někdo popisuje cestu kudy mám jet. Prostě automaticky něco předpokládám a automaticky, ale s rozmyslem jednám. A je mi jedno jestli řídím osobák nebo tatru s přívěsem.
hm.....