VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Forum o reálném, nikoliv virtuálním, létání. Pro všechny problémy, zážitky a informace o opravdovém létání.
By wolfv
#71951
Ahoj, nevíte odkud piloti zjišťují váhu (hmotnost) nákladu, hmotnost paliva a pasažérů, a jak se váží pasažéři, na přepážce mají nějakou váhu nebo to sou jen odhady - ten tlustý, to dítě, vysoký, hubený... a jestli si ty informace zjistí před tím než stoupí do letadla (kokpitu), nebo až v letadle (kokpitu), a kdo a kdy mu ty informace předá a včem (v obálce)? A jako první vstupuje posádka a pak přichází cestující? Díky
Uživatelský avatar
By JAV
#71959
Při průchodu bezpečnostním rámem je váha zaznamenána. Při konzumaci v restauracích se ukazují boarding cards a váha je připočítávána. Na JFK údajně budou od ledna identifikovat i pasažéry na WC a odpočítávat. Bude se používat počítačový systém na rozpoznávání tváří a identifikaci podle ID karet s fotografií, kterou cestující předloží při check-inu. Takže toaletářky požadující boarding pass a přidělující kabinku se konat nebudou.
Uživatelský avatar
By Jindřich
#71962
Také se zohledňuje okolní teplota a v té souvislosti také vzdálenost od check-in po jetway. Při vedru se pasažéři více potí. :-)
Uživatelský avatar
By Stanislav Pour
#71967
Kam ten svět spěje .... Za chvíli mě díky mé váze vyloučí z dopravy :D

Ale možná by kolega Vlček uvítal nějakou smysluplnější odpověď.
V jednom díle Leteckých katastrof tuhle záležitost myslím řešili - problém byl v tom, že se dlouhá léta používal nějaký špatně spočítaný průměr což mělo za následek rozbití letadla. Vliv na tom také měl nějaký díl na výškovce myslím. Aktuální průměr na osobu ale nevím? (+/- 75 dospělá osoba - kdyžtak mě opravte).
Uživatelský avatar
By Filipos
#71979
Při sestování loadsheetů - což je dokument, v němž jsou všechny tyto hmotnosti zaznamenány a který vytváří místní handling - se používají pro určování hmotnosti pasažérů tabulkové hodnoty. Jsou různé pro muže, ženy, děti, ale více se to už nerozlišuje (třeba na tlusté, tj. \"více 3D\" a hubené, tj. \"méně 3D\", i když v USA by to bylo asi na pováženou...). Skutečná hmotnost letadla se tedy může poměrně dost lišit od papírové hodnoty, což mi připadne poměrně paradoxní, když si vezmeme, jak přesné výpočty se pak s nepřesnou hmotností provádí.

Loadsheet předá posádce zaměstnanec handlingu; většinou vleze do letadla, vejde do kokpitu a tento papír - pokud vím tak bez obálky - dá kapitánovi. Toto se děje většinou pár minut před odletem. Následuje pak počítání vzletových parametrů na noteboocích, vkládání těchto dat a rychlostí do FMS, nastavování bugů na rychloměrech atd. Ovšem konkrétní postup záleží na dost okolnostech a nelze ho jednoznačně stanovit.

Do letadla samozřejmě vstupuje první posádka; FC musí být v letadle 20 minut před EOBT (estimated off-block time, očekávaný čas začátku vytlačování), CC pak 30 minut, ale většinou tam jdou společně - takto to funguje u ČSA, někde to může být jinačí. Pasažéři pak nastupují podle okolonstí, ale vždy až po natankování paliva, takže dejme tomu cca 10-15 minut před časem EOBT.
By rc_czech
#71981
Piloti ziskavaji potrebne hmotnosti (naklad a pax) z loadsheetu. Vaha pasazeru se bere jako prumerna, viz nize.
Hmotnost paliva si pocitaji piloti sami, popr. ji kontroluji (a pridavaji pridavek), pokud ji obdrzi jiz vypoctenou a nasledne nechaji vypoctene mnozstvi natankovat.

CSAv pocitaji s prumernou vahou pasazera 82,5 kg. Fuel Planner B737 by MP pocita s 80 kg.
By rc_czech
#71983
[quote="Filipos"]Do letadla samozřejmě vstupuje první posádka; FC musí být v letadle 20 minut před EOBT (estimated off-block time, očekávaný čas začátku vytlačování), CC pak 30 minut, ale většinou tam jdou společně. Pasažéři pak nastupují podle okolonstí, ale vždy až po natankování paliva, takže dejme tomu cca 10-15 minut před časem EOBT.[/quote]

Tohle se taky muze spolecnost od spolecnosti trochu lisit. Za urcitych okolnosti (napr. assistance hasicu) lze provadet tankovani i behem boardingu. (opet spolecnost od spolecnosti, letiste od letiste)
Uživatelský avatar
By Filipos
#71984
[quote="rc_czech"]Hmotnost paliva si pocitaji piloti sami, popr. ji kontroluji (a pridavaji pridavek), pokud ji obdrzi jiz vypoctenou a nasledne nechaji vypoctene mnozstvi natankovat.[/quote]

Ve většina aerolinek dostávají piloti údaj o palivu z navigačního oddělení, kapitán jen rozhodne, jestli přidá nějaké extra palivo; o jeho celkovém množstí pak informují danou službu letiště, která už obstará plnění.
By rc_czech
#71985
[quote="Filipos"][quote="rc_czech"]Hmotnost paliva si pocitaji piloti sami, popr. ji kontroluji (a pridavaji pridavek), pokud ji obdrzi jiz vypoctenou a nasledne nechaji vypoctene mnozstvi natankovat.[/quote]

Ve většina aerolinek dostávají piloti údaj o palivu z navigačního oddělení, kapitán jen rozhodne, jestli přidá nějaké extra palivo; o jeho celkovém množstí pak informují danou službu letiště, která už obstará plnění.[/quote]

Ja to bral spise obecne, i kdyz z povahy dotazu vypliva, ze se tazatel pta na obchodni lety..
Uživatelský avatar
By Ondra
#72002
Za určitých podmínek je v předpisu dovoleno, že se smí tankovat i s cestujícími na palubě. Někdy tankuje palivo od palivářů technický doprovod letadla, nemusí vyloženě posádka daného letu, je jasné že podle kapitánového rozkazu KOLIK čeho a KAM. Jak už jsem někde sem psal, stávalo se hlavně v zemích Bývalého Ruského bloku ,že při vystoupení doprovodu z letadla k panelu plnění (u Boeingu v pravém křídle, u Airbusu na pravém boku) byl zadržený pas a vydán dotyčnému, až po zaplacení tučné částky v Dolarech. Většinou to pak řešil lépe placený Ruský \"rampák\". Jinak k té váze cestujících, tak jsou tady určité limity jak se psalo (muži,ženy,děti) ,ale při pronájmu Airbusu na Nový Zéland musely být tyto Evropské hodnoty změněny, pce u Protinožců mají trochu těžší limity resp. hmotnosti cestujících. Jsem zvědav jestli opravdu čsa bude s A319 létat do Vietnamu (jak se o tom mluví) ,tak kolik bude mít limit za jednoho Vietnamce v kg...? :)
By Tommy
#72006
[quote="Filipos"]Při sestování loadsheetů - což je dokument, v němž jsou všechny tyto hmotnosti zaznamenány a který vytváří místní handling - se používají pro určování hmotnosti pasažérů tabulkové hodnoty. Jsou různé pro muže, ženy, děti, ale více se to už nerozlišuje (třeba na tlusté, tj. "více 3D" a hubené, tj. "méně 3D", i když v USA by to bylo asi na pováženou...). Skutečná hmotnost letadla se tedy může poměrně dost lišit od papírové hodnoty, což mi připadne poměrně paradoxní, když si vezmeme, jak přesné výpočty se pak s nepřesnou hmotností provádí.

Loadsheet předá posádce zaměstnanec handlingu; většinou vleze do letadla, vejde do kokpitu a tento papír - pokud vím tak bez obálky - dá kapitánovi. Toto se děje většinou pár minut před odletem. Následuje pak počítání vzletových parametrů na noteboocích, vkládání těchto dat a rychlostí do FMS, nastavování bugů na rychloměrech atd. Ovšem konkrétní postup záleží na dost okolnostech a nelze ho jednoznačně stanovit.

Do letadla samozřejmě vstupuje první posádka; FC musí být v letadle 20 minut před EOBT (estimated off-block time, očekávaný čas začátku vytlačování), CC pak 30 minut, ale většinou tam jdou společně - takto to funguje u ČSA, někde to může být jinačí. Pasažéři pak nastupují podle okolonstí, ale vždy až po natankování paliva, takže dejme tomu cca 10-15 minut před časem EOBT.[/quote]

Jinak jsem odkoukal, že s loadsheetem se dává taky SPECIAL LOAD NOTIFICATION ( snad nebezpečný náklad nebo něco speciálního :) ) , ten chlápek tam dorazí myslím z gatu, ze stanoviště jak se projížděj palubky a nosí jen ty papíry bez obálek :)