Na VATSIMU se létání VFR \"v tříde G\" trošku liší od reálu tímto:
Je potřeba vždy vyplnit a poslat na VATSIM jednoduchý FPL
FPL lze podat po připojení přímo z FSInn/SB3, není vůbec potřeba použít webový formulář nebo plánovací aplikace typu EUROBOOK. Stačí vyplnit letiště odletu, přistání, typ letadla, případně trať (DCT nebo ICAO kody letišt), poznámku (registrace letadla, apod.). Do kolonky FL je možné napsat slovy VFR.
Je nutné se textem nebo voicem ohlásit na frekvecni řídícího v jehož pusobnosti je letiště odletu.
Obvykle se volá LKAA_CTR (volačka je Praha Radar) a sdělite (česky, bez nějakých super nároků na frazeologii cca:
OK-WWW, Cessna 152 z Roudnice do Chomutova, VFR, dobry večer.
LKAA_CTR: Rozumíme, oblastní QNH 1001 hPa, sqwk7000, šťastný let.
Pozn.: je dobré ještě na zemi před vzletem zkontrolovat nastavení odpovídače na Mode C, jinak vás ATC vidí jako křížek a znervosní. Prakticky 90% takovýchto \"svobodomyslných orlů\" na toto totiž zapomene během celého letu

.
Pozn.: formulace \"dělat co chce\" neplatí ani v reálu ani na VATSIMU. I tady je potřeba hlídat průlety omezenými prostory a hlavně CTR a TMA a tyto hlásit/žádat o vstup a rovněž samo. Co se normálně nesimuluje je průlet a hlášení ATZ malých VFR letišť.
Podotýkám, že na VATSIMU se prostor nedělí na G a E, ale prakticky vše, co je pod FL95, tj. v reálu E je pro VFR \"volné\" bez nějakých dalších nároků. Samozřejmě s vyjímkou jakýchkoliv omezených a podobných prostorů a CTR a TMA, kde je povinnost komunikace nekompromisní. Mimochodem mapa těchto prostor je v \"Enroute Chart\" chlívečku s mapami.
Rádi bychom také v budoucnu vydali \"závazná\" pravidla pro různé VFR experimentování , od ULL poletování u Staré Paky po VFR Cessnou přelet do Innsbrucku.