VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Vše co nepatří jinam a přesto může ostatní zajímat.
Uživatelský avatar
By Lapak
#91569
Ta B2 je ale stejně ještě ještě extrémější, protože nemá ani tu směrovku. Což ostatní letadla s delta křídlem mají. Tipl bych, že směrový řízení tam bude probíhat stylem nějaké aerodynamické brzdy na křídle, kam potřebuješ zatočit, ale bez toho, aby se razantně změnil vzlak toho křídla (jak to běžně dělají ailerons nebo elevons).

Našel jsem tuhle fotku, která dokazuje že to tak nějak bude:
Obrázek
Ta B2 má i ty elevony horizontálně rozdělený na dvě a tudíž když jde jedna půlka nahoru a druhá dolu, tak tomu křídlu roste odpor, ale neměl by se moc měnít vztlak...

Ve skutečnosti tam nejspíš bude nějakej šílenej fly-by-wire systém, kterej to všechno bude dohromady nějak koordinovat...

---------

Ještě k těm kridélkám, na několika videích A380 jsem si všiml, že má ty křídélka rozdělený na několik částí a ty se pohybují dost nesychronizovaně, docela by mě zajímalo, k čemu je to dobrý:
http://www.youtube.com/watch?v=YqLyKwx8KNE
By ASG29
#91571
Od konce:
tam to bude záležitost citlivějšího řízení, pohyb joyem je přeci jen rozdílnější, než beranama. Jinak se ještě může křidélko dělit na flaperon = funguje tak i jako vztlaková klapka.

ad B-2: tam to funguje stejně, jako u křídla. To rozdělení na dvě poloviny je vlastně \"simulace\" směrovky, při rozevření obou půlek vzroste odpor a letadlo se dokáže otočit kolem svislé osy. Ale celkově to je složitější, protože B-2 nemá deltakřídlo, ale je to samokřídlo. To používá ke stabilizaci autostabilní profil. http://samokridla.webnode.cz/stabilni-let-u-samokridla/
Uživatelský avatar
By domitea
#91572
PB: Elevony znám dobře, když mám doma samokřídlo ;)

Takže by se dalo u B2 říct, že vlastně si s tím hraje počítač tak, že si směrovku nahrazuje rozevřením těch elevonů.

Klobouk dolů před Northropem (myslím Jacka :))

// píšu pomalu :(
Uživatelský avatar
By Čondra
#92539
Zdravím.

Kdy začnou u letadla brzdit autobrzdy a co je aktivuje? (B737, A320, L-159) - např.

OK
By Tommy
#92540
Při dosedu se stlačej tlumiče, ty zvýší tlak v hydraulice a senzor to vyhodnotí jako správnej čas zastavit? :D
By Tommy
#92542
[quote="Tommy"]Při dosedu se stlačej tlumiče, ty zvýší tlak v hydraulice a senzor to vyhodnotí jako správnej čas zastavit? :D[/quote]


Když odeberu ten smajlík, bylo to správně?
Uživatelský avatar
By martinz
#92546
Já bych řekl že jak automat pozná že je na zemi tak začne přerušovaně brzdit určitým tlakem podle toho co nastaví pilot.
Uživatelský avatar
By Lapak
#92548
Myslím, že u některých letadel, který mají na hlavním podvozku víc náprav, tak když je letadlo ještě ve vzduchu, tak je ten podvozek jakoby celej nakloněnej dopředu nebo dozadu. A právě když letadlo dosedne a podvozek se srovná do vodorovné hladiny, tak tím letadlo pozná, že je na zemi. To samozřejmě asi neplatí pro tu 737, tak nejspíš budou ty ground-sensing systémy okolo toho stlačení podvozku jak psal tommy.

Nevím jestli tam je nějaká prodleva mezi tím dosednutím a aplikací brzd? Určitě bude fungovat antiskid, takže pokud to letadlo plave, tak by to mělo přestat brzdit aby se nezablokovaly kola?
Uživatelský avatar
By Čondra
#92559
Jo jsou tam senzory. Po dosednutí přední podvozkové nohy to v krátkým čase začne brzdit (přeruovaně - má to ABS).

OK
Uživatelský avatar
By Ondra
#92715
Ono brzdy jsou poměrně komplikovaná věc (ale zase co u letadel není) a kromě ABS (Auto Brake System) je tam ještě Antiskid ,.. ale ABS funguje tak že se připraví za letu \"waiting mode\" potom další podmínka stažené plynové páky , letadlo na zemi - dojde k otevření solenoidu a zároven musí být podmínka rychlost vyšší než 70K , celé tohle trvá 3s , pak se brzdí dle přepnutého přepínače u pilotů (1=4ft/s2; 2=5ft/s2; 3=7ft/s2; MAX=14ft/s2) tomu MAX se říká mezi posádkami \"xicht na skle\" , ten blok Antiskidu je v EEB na pravé straně po směru letu, když tam vlezeš a otočíš se dozadu, tak na něj hezky došahneš. Jinak v těch kolech jsou motorky, které snímají rychlost, resp otáčky kol. U boeingu jsou řešeny docela prakticky na zástrčky, ale u Airbusu se musí pinovat jednotlivé dráty. Někdy mi připadá že toho Airbuse vymýšlel nějaký blb a vůbec ho nenapadlo ,že se má něco odněkud někdy vyndat. ale třeba u té polohy RTO, tak tam jsou podmínky tuším \"letadlo na zemi\", >88KT , a stažené plynové páky, pak to začne brzdit max silou hydrauliky 3000 PSI.
Uživatelský avatar
By Pavel
#92716
A když je letadlo na zemi, tak se právě to snímání rychlosti otáčení kol přenáší do EFISu a zobrazuje na ND jako groundspeed, nebo i když jedu po zemi tak groundspeed jde z IRS?

PB
Uživatelský avatar
By Ondra
#92721
Pavle jestli myslíš otáčky kol z těch motorků (XCDR) tak ty jdou do bloku ANTISKID CONTROL UNIT na rámu E3-2 , pilotovi se to nikde nezobrazuje a možná ani neví jaké podmínky (rychlostní) musí být splněny aby to začalo brzdit. Takové informace ho ani trápit nemusí, prostě si zvolí sílu brzdy 1,2,3,MAX . Na rychloměru stejně rychlost nezačíná 0 , i když by šla ta rychlost právě těmito motorky zjistit, ale pro pilota je to nepodstatná věc. jeho zajímá jen V1,Vr,V2 , nastaví si BUGy na rychloměru a otáčky kola neřeší. Někdy na Briefingu se určí nějaká menší rychlost než V1 a když by se do té doby rozsvítila jakákoliv kontrolka v kabině (i modrá,nebo amber) tak se přerušuje start. Ale to je vždy probíráno na Briefingu před letem a záleží to na těch dvou pilotech jak se domluví.
Uživatelský avatar
By Lapak
#92723
V případě 737NG (ale nejspíš i CL) na roztočení kol závisí i třeba ground spoilers, takže to taky odněkud musí dostávat informace. Možná jiná součástka, která neměří přesně rychlost, ale jen fakt že jsou kola roztočený?
Uživatelský avatar
By Ondra
#92735
Jakube, moc nerozumím otázce, pozemní spojlery se dají vysunout na zemi i když letadlo neletí, tam stačí, když bude splněná podmínka přes E11 a letadlo bude na Zemi. u CL je to řešeno push-pull kabelem u pravé hlavní podvozkové nohy, NG už má jinou logiku Air/Ground. Na pozemní spojlery nemusí být splněná podmínka rychlost letadla a jiné. stačí jen ,když je na zemi. pokud jsi myslel toto..?
Uživatelský avatar
By Lapak
#92745
Já náhodou včera pročítal manuály ze smartcockpit pro NG a tam právě jako podmínku pro vysunutí ground spoilers (tzn. i ty panely \"nejblíž a nejdál\" od trupu) pomocí auto speed brake při přistání (to jsem asi předtím zapomněl zmínit) je mimo jiné i roztočení main gear na min. 60kts. Proto mě zarazil tvůj příspěvek, když se Pavel ptal, kam všude jde informace o rychlosti kol, tak že jen do Autobrake systému...
Uživatelský avatar
By Ondra
#92755
jasně Jakube , promin, nerozumněl jsem pořádně té otázce, já mluvil jen o brzdách, jasně že to jde i do pozemních spojlerů jak píšeš, tam jsou podmínky že bud to roztočení kol, nebo 4s na zemi. já psal jen o brzdách, za nedorozumnění se omlouvám.
Uživatelský avatar
By Lapak
#92779
[quote="Ondra"]jasně Jakube , promin, nerozumněl jsem pořádně té otázce, já mluvil jen o brzdách, jasně že to jde i do pozemních spojlerů jak píšeš, tam jsou podmínky že bud to roztočení kol, nebo 4s na zemi. já psal jen o brzdách, za nedorozumnění se omlouvám.[/quote]

V pohodě, já se taky nevyjádřil úplně přesně, dík za hodnotné odpovědi :)
By ASG29
#93084
Jen taková blbost, ikdyž pro lidi začínající s navigací to může být zajímavé...
Kam bude ukazovat střelka kompasu (myšleno její \"severní\" část):
1. Na severním zeměpisném pólu?
2. Na severním magnetickém pólu?
3. Na souřadnicích (přibližně) 120° záp. délky a 85° sev. šířky?

Nemám na mysli nějaké určování přesných souřadnic či směrů. Jen o teoretickou rovinu - určení směru v osách (sever, jih, východ, západ, ke středu země, od středu země).
Uvažujme, že severní magnetický pól je na souřadnicích 85° N 142° W.
By PBily
#93088
1), 2), 3) - k severnímu magnetickému pólu (pokud ji tedy nějaká jiná síla nevychýlí) ;-)

Petr
By ASG29
#93125
O to mi šlo ;)
Takže:
1. Na severním pólu bude ukazovat na jih a s dost velkým sklonem k zemi.
2. Přímo ke středu země.
3. Bude ukazovat na západ a skoro kolmo k zemi.

Tedy ukázka toho, jak je ve \"vysokých\" zeměpisných šířkách kompas nespolehlivý. Proto bez GPS a nebo INS tam nelze navigovat. A další věcí je deklinace, s kterou je třeba počítat a která sice u nás je v celku malá, ale v některých oblastech je v řádu několika desítek stupňů.

A malá, dodatková otázečka: jaké mapy (projekce) se používá v letectví?