- 24 úno 2010, 15:18
#62665
re: A co to je zac ten ATIMS? 310 sou paradni masiny ty se mi libej ja myslel ty novy airbusy a nemyslel sem to ani jako nakou odsuzovaci poznamku ale jako komentar k ty stavce jenom.
Davide, tohle nebylo na A310 od ČSA , ale na \"vojenském\" A319, imatrikulace OK-AAB. jsou to ty nové Airbusy jak čr koupila za Tu-154ky.
ATIMS... to je abych nepsal ve zkratkách od Airbuse, tak je to něco jako byla digitalizace Televize v ČR. Hlavně se bude jednat o komunikaci mezi pilotem a ATC. respektive NEBUDE komunikace. ATC dispečer bude mít k dispozici a připravené na počítači nějaké věty pro pilota (stejné jako ve frazeologii) a ty věty nebude říkat do rádia na určité frekvenci, ale pošle mu je na obrazovku. konec komunikace v civilním letectví se blíží. Ted to zkouší Lufthansa a Finové. Většinou výrobci osloví určité Aerolinie a ve fázi 0 to je tak že jim dají k dispozici materiál zadarmo a aerolinky si platí jen práci. ale když mají hodně lidí stejně by je platili takže je to pro ně výhodné. nevýhodné je že kdo by to tady dělal a vychytával tomu mouchy když už takhle je tady málo lidí. takže jsem rád že čsa se k tomu nepřipojilo. i když jak jsem psal, co do té doby přišly nové Airbusy tak jsou na to předpřipravené, ale ted co přijde už nový tak už to bude mít hotové.
Jak jsem psal zatim nad celým státem tohle nikde neexistuje, jen jsou určité zkušební oblasti a v těch to funguje že to letadlo přiletí do oblasti a samo se přihlásí dispečerovi ATC (aniž by pilot jakkoliv komunikoval s ATC) a ten pošle jím vybraný text pilotovi na obrazovku.(ted jsou přidané malé obrazovky nad MCDU) kde si text přečte nebo může i vytisknout na tiskárně na pedestalu (popř. pravé straně)
Hlavně se ATIMS dělá z důvodu přeletů nad oceánem. ale asi nebude dlouho trvat a bude to nad Evropou.
Ale ATIMS se nedává jen do Airbusů, je to pouze systém, jako modS a podobné . určitě už výrobci letadel jako Boeing,Airbus,.. a další připravují bulletiny na dodatečné přidání ATIMS do svých starších verzí letadel. Akorát pro ATIMS už je poviné nejen všechny mody C, ale i S a pak UF 1 až 24, což u starších letadel bude poměrně složité na zástavbu, resp. trvalo by to moc ldouho udělal a stálo moc peněz.
Uvidíme kdy ATIMS bude plně v provozu, v každém případě to bude hodně velká změna v civilním letectví. at už pro piloty nebo pro ATC.