- 07 čer 2010, 23:35
#68273
Obecny pilotni debrifing:
a) vsichni textaři - opatřete si nejlépe sluchawki a microfon, je to opravdu o něčem jiném. Pokud z důvodů povinného domácho ticha musíte být text only, tak prosím aspoň používejte zkratek, tj, nevypisujte všechno plnými slovy. Handlovani se zkratkami je myslím i v návodu pro SB, obecně ale stačí požívat smysluplné zkratky, které ATC pochopí. Jinak, pro informaci, ATC používají aliasy, které po napsání 2-3 znaku doplní celý text - myslím, že i na pilotní straně to je funkční.
b) readbackujte jen to, co je opravdu potřeba - to vyčtete z manuálu, pokročilejší i z logiky věcí. Je několik obecných frází, které se stále dokola readbackují blbě: po vzletu se hlásí milion věcí, jen ne okamžitá výška; na otázku od ATC se readbackuje, jakoby to byl příkaz; je popletené pořadí volacích znaků, apod. V podstatě jediný způsob, jak se tuto naučit bez přemýšlení, je létat.
c) Rychlosti: stále přetrvává ne zcela dobré řízení rychlosti letu, př.: pokud je jasné, že jste blízko tratě konečného přiblížení a současně vysoko a současně máte od ATC reduce 250 or less, tak nezpomalujete na 248kis, ale třeba na 220, to je výslovně v souladu s tou instrukcí, kdyby vám ATC chtěl dát 248, tak vám dá přímo 248kias. Znova opakuji, že jednoznačně platí, že pokud potřebujete na nějaké dané trati vyklesat níže, musíte jako první věc zpomalit rychlost - nesmíte hlavně zvýšit rychlost klesání !!!
d) Objevilo se samovolné klesání na trati - nelze nikdy, nikde. Vždy dává ATC, pokud nestíhá, můžete se připomenout, ale nesmíte nikdy začít klesat samoosobě.
e) Pokud nevíte, jak ATC-danou proceduru zaletět, nemůžete mu ji potrvdit. Speciální případ jeví se býti DEDIS1B ARR na RWY01 v Kozicích - tam se letí tzv. DME Arc - nastudujte, jak s tímto výmyslem handlovat.
PavelS
VACC CZ